بازدید 8892

انتشار مقاله با دانشجو، ارتقاء علمی با استاد

چندسالی است که اجبار دانشجویان برای ارائه مقاله از سوی اساتید، علاوه بر افزایش نارضایتی‌ها میان دانشجویان، اما و اگر‌هایی را هم به همراه داشته است؛ اما و اگر‌هایی که از یک سو چرایی بی تفاوتی آموزش عالی به این مسئله را زیر سئوال می‌برد و از سوی نیز عادلانه بودن این روش ارتقای علمی را به چالش می‌کشد.
کد خبر: ۸۱۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 22 July 2018
انتشار مقاله با دانشجو، ارتقاء علمی با استادچندسالی است که اجبار دانشجویان برای ارائه مقاله از سوی اساتید، علاوه بر افزایش نارضایتی‌ها میان دانشجویان، اما و اگر‌هایی را هم به همراه داشته است؛ اما و اگر‌هایی که از یک سو چرایی بی تفاوتی آموزش عالی به این مسئله را زیر سئوال می‌برد و از سوی نیز عادلانه بودن این روش ارتقای علمی را به چالش می‌کشد.

به گزارش «تابناک»، بسیاری از دانشجویان به ویژه آن‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند از اجبار برخی اساتید خود برای ارائه مقاله و وابسته کردن نمرات پایان ترم به چاپ مقاله، کتاب و ... شکایت دارند.

به گفته این دانشجویان اگرچه اهمیت اساتید به پیشرفت علمی آن‌ها و ترغیبشان برای ارائه مقاله یا تدوین و ترجمه کتاب اقدامی مثبت تلقی می‌شود، اما اجباری بودن این موضوع و نقض قوانینی که طی سال‌های گذشته درهمین راستا رخ داده، ابهامات بسیاری را دراین زمینه ایجاد کرده است.

اغلب نارضایتی دانشجویان از مقاله محوری اساتید به این موضوع باز می‌گردد که برخی از آن‌ها برای ارتقای رتبه علمی خود با چاپ مقاله، کتاب و ... دانشجویان را مجبور به این موضوع می‌کنند و از نتایج علمی کسب شده دانشجویان برای ارتقای رتبه علمی خود استفاده می‌کنند.

برای بررسی بهتر این موضوع نگاهی به آیین‌نامه ارتقای علمی اساتید و افزایش رتبه علمی آن‌ها با انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌تواند راهگشا باشد.

براساس ماده ۲ این آیین نامه، اساتید با چاپ کتاب، مقاله یا ترجمه کتب و تحقیقات خارجی تا ۷ امتیاز می‌توانند کسب کنند و رتبه‌های علمی خود را به عنوان مربی، استادیار، دانشیار و یا استاد به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه ارتقا دهند.

ناگفته نماند که با ارتقای رتبه علمی اساتید حقوق و مزایای بالاتری هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد برهمین اساس طبیعی است که برخی اساتید برای رشد رتبه علمی خود به دانشجویان برای ارائه مقاله، تدوین یا ترجمه کتاب فشارمضاعفی را وارد نمایند.

دراین میان یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم ارتباطات که به مقاله محوری تعدادی از اساتید انتقاد دارد به تابناک می‌گوید: اغلب اساتید دانشجویان را وادار به ارائه مقاله و ترجمه کتاب می‌کنند یکی از اساتید رشته ما، یک کتاب درباره نظریات را بین دو گرایش تقسیم کرد و ارائه نمره میان ترم را وابسته به تحویل ترجمه کرد.

او می‌افزاید: اغلب دانشجویان ترجمه بخشی از کتاب که به آن‌ها واگذار شده بود را انجام دادند، اما برخی که نتوانسته بودند نمره میان ترم به آن‌ها داده نشد پس از چند ماه مشخص شد که ترجمه این کتاب به اسم استادمان و بدون ذکر نام و یا تشکری از دانشجویان چاپ شده است.

یکی دیگر از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی هم که از اجبار اساتید در این مقطع برای ارائه مقاله ناراضی است به تابناک می‌گوید: استاد مشاورمن در واحد پایان نامه، پس از دفاع به من پیشنهاد دادند که از این پایان نامه مقاله‌ای تهیه می‌کنند و نیمی از هزینه چاپ آن در آی اس آی را هم پرداخت می‌کنند.

او ادامه داد: استاد مشاور به من گفت که در چاپ این مقاله با این شرایط (پرداخت نصف هزینه و استخراج مقاله از پایان نامه) اول باید نام من نوشته شود و سپس نام تو.

به گفته این فارغ التحصیل رشته مدیریت، تعداد زیادی از همکلاسی‌های من با همین روش امتیاز مقاله استخراج شده از پایان نامه شان را با اساتید مشاور یا راهنما تقسیم کردند درحالی که این اساتید زمان بسیار کمی را برای راهنمایی و مشاوره دانشجویان اختصاص می‌دهند.

ناگفته نماند که چندی پیش هم مقام معظم رهبری درسخنرانی خود در بین اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاهی به اهمیت مقاله محوری اشاره کردند و فرمودند: اگرچه مقالاتی که مورد استناد قرار می‌گیرد برای کشور آبرویی است، اما نباید در مسیر ارتقای علمی اساتید، تولید مقاله اصل و ضابطه قرار گیرد.

براساس فرمایشات رهبری اهمیت به تدوین مقاله مهم و ضروری تلقی می‌شود، اما تا جایی که محور اصلی ارتقای علمی اساتید نباشد.

برهمین اساس و با توجه به افزایش نارضایتی‌هایی دانشجویان برای اجبار اساتید به تدوین مقاله، کتاب و یا ترجمه کتاب باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که در تدوین آیین نامه جدید ارتقای اساتید، نباید پیشرفت آن‌ها در گروی چاپ و انتشار مقاله باشد و اساتید دانشگاه هم این موضوع را درنظر داشته باشند که حقوق مؤلف اثر برای ارتقای رتبه علمی آن‌ها نباید مورد خدشه قرار گیرد.

زیرا براساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان؛ کتاب، رساله، جزوه، نمایشنامه و هر نوع نوشته دیگر علمی، مورد حمایت این قانون است و مشکل ایجاد شده در سال‌های اخیر یعنی بی توجهی به حقوق مولف یعنی دانشجو، به معنای زیرپاگذاشتن این قانون و بی توجهی اساتید به مفاد آن است.
 
*دانشجویانی که در این رابطه دچار مشکل شده و از جانب استاد یا دانشگاه متحمل خسارت شدند، می توانند برای پیگیری و انعکاس مسئله را با «تابناک»، از طریق آدرس الکترونیکی «social@tabnak.ir» در میان بگذارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۵
این اساتید پا به سن گذاشته (بالای 70 سال) اگر بازنشست بشوند و جای خود را به اساتید جوان، باسواد و به روز دهند، خیلی خوب است. ما واقعا فارغ التحصیلان دکتری جوان و باسوادی داریم که بدلیل عدم جذب هیات علمی الان دچار مشکل شده اند. اساتید قدیمی که به روز هم نیستند و دانش شان قدیمی است بهتر است بازنشسته شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
آخه بعضی از این جوونای جدید بخصوص در رشته های فنی بدرد
هیئت علمی نمیخورن از توان لازم بی بهره اند
همشون همین هستن. گیر میدن مقاله بده که رتبه خودش بره بالا
من خودم زمانی دانشجو بودم و مقاله هم می نوشتم و استادم هم بالطبع استفاده می کرد. مقاله نوشتن جز وظابف دانشجو و ویرایش ان جز وظابف استاد راهنما بود و خیلی هم موفق بود. میگم بود چون الان استاد دانشگاه هستم و دانشجو های الان یک خط مقاله نمی نویسن چه برسه به یک مقاله کامل، الان من براشون مقاله تنظیم میکنم متاسفانه. دانشجو ها بسیار ضعیف شدن، چون ورودی استاندارد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
+++++++++ببخشید اشتباه منفی زدم
یک نفر در ایران بعد 30 سال درس خودن، اگه شانس بیاره میشه هیات علمی و الان ماهی 4 تومن به استادیار میرسه. به نظرم ظلمه که همه استاد هارو به یک چشم بد ببینیم. هنوز بسیاری از اساتید دولتی تن به خیلی کارها نمیدن و استانداردها رو رعایت میکنند.
امیدوارم سرنوشت ارزیابی استاد به دانشجو اصلن گره نخوره تا این بساط هم برچیده بشه
با سلام
یکی از اساتید دادن نمره را منوط به ارائه چندین مورد ترجمه مقاله جدید در زمان بسیار محدود کردند که فقط میشد مقاله ها را خرید و میگفتند همانطور که برای بچه تان هزینه میکنید برای مقاله هم هزینه کنید همچنین نمره را منوط به تدریس فصولی از درس در کلاس کردند پیگیری و انعکاس این موضوع به مسئولین دانشگاه فقط موجب اخراج دانشجو شد
کاملا یک طرفه رفته اید!
بهتر نیست هردو طرف ماجرا مورد توجه قرار گیرند!
معلومه هرکی تنها به پیش قاضی بره راضی برمیگرده!
متاسفاه در دانشگاه استاد سالاری هست و دانشجو هیچ حقی ندارد
سلام
ای ول این یه واقعیت جامعه ماست امروزه
تازه بعضی ها از دانشجو پول می گیرند تا اکسپت مقاله را بگیرند .من ۳ میلیون دادم به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
اگه دانشجو بودی خودت همت میکردی انجام میدادی
سری هم به مراکز تحقیقاتی بزنین که روسای برخی از این مراکز اونقد به کارمنداشون برای مقاله فشار میارن تا اچ ایندکس خودشون بالا بره
مقاله دانشجو برای ارتقای استاد ظلم بزرگی است. به این ظلم پایان دهید
من مقاله ای از پایان نامه نوشتم برای استاد راهنما و مشاور فرستادم چندین بار فقط به نقطه گذاریا و نوشتن مقاله ایراد گرفتن منم ویرایش میکردم میفرستادم تا اینکه استاد راهنما گفت طبق قانون جدید باید اسم استاد راهنما و مشاور اول و دوم نوشته بشه قبول کردم بعدش رفتم سربازی چون اونجا وقت زیادی نداشتم بهشون گفتم که دیگه اگر میشه لطف کنید کارهای مقاله رو انجام بدین هزینه اش رو میدم بعد از مدتی همان مقاله ای که خودم نوشتم با تغییر خیلی جزیی چاپ شد استاد مشاور خودشو زده بود نویسنده مسئول، آخه طبق قانون با مقاله ای که از پایان نامه دانشجو استخراج شده باشه استاد ارتقاء نمیگیره پس برای چی اینقدر سماجت میکنن البته اینقدر دانشجو زیاده هر سال ۱۰ تا مقاله به اسم استاد راهنما میدن بیرون ۷ امتیاز رو تو یه سال میتونن جمع کنن البته اگر به مقاله های مستخرج از پایان نامه دانشجو امتیاز بدن
حالا چجوری میفهمن که از پایان نامه دراومده یا استاد خودش نوشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان