بازدید 7099
ممکن است مردم از دسترسی به سامانه حقوق مدیران محروم شوند؛

ابهام در سرنوشت شفافیت حقوق مدیران

با گذشت چهار ماه از مهلت قانونی راه اندازی سامانه حقوق مدیران، هنوز این سامانه به مرحله عملیاتی نرسیده است. از سوی دیگر، ماده 3 آیین نامه اجرایی این قانون، نشان می دهد، شاید بنا به تصمیم کارگروهی، دسترسی مردم به این سامانه با محدودیت هایی همراه شود.
کد خبر: ۸۱۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 12 July 2018

ابهام در سرنوشت شفافیت حقوق مدیرانبا گذشت چهار ماه از مهلت قانونی راه اندازی سامانه حقوق مدیران، هنوز این سامانه به مرحله عملیاتی نرسیده است. از سوی دیگر، ماده 3 آیین نامه اجرایی این قانون، نشان می دهد، شاید بنا به تصمیم کارگروهی، دسترسی مردم به این سامانه با محدودیت هایی همراه شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اردیبهشت ماه سال 1395 بود که افشای حقوق های نجومی باعث خشم مردم شد و نمایندگان مجلس و مسئولین جهت تسکین دردهای ناشی از افشای حقوق های نجومی، سعی کردند که راهکارهایی را جهت مقابله و عدم تکرار این موضوع ارائه دهند. از جمله این راهکارها، پیشنهاد راه اندازی سامانه ای برای رصد حقوق و دستمزدهای مدیران بود. این پیشنهاد آنقدر جذاب بود که در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد.

در ماده 29  قانون ششم توسعه در این زمینه آمده است: دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌ اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت ‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه های اجرایی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ ها، سازمان ‌ها و مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می ‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی ‌فقیه اداره می ‌شوند و همچنین دستگاه ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آنها، ستاد اجرایی و قرارگاه های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاه های اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

همان گونه که می بینیم، دولت طبق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه ملکف شد تا در سال اول اجرای این قانون یعنی سال 96، این سامانه را راه اندازی کند. سال 96 به پایان رسید؛ اما خبری از راه اندازی این سامانه نشد. در دوم اردیبهشت 1397 آیین نامه اجرای این قانون تدوین و در دهم اردیبهشت 1397 در هیأت دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این آیین نامه اجرایی تصمیم گرفته شد که از ابتدای مهر ماه سال جاری، اطلاعات حقوق مدیران روی این سامانه قرار بگیرد.

گذشته از دیرکرد شش ماهه در راه اندازی این سامانه، ماده 3 آیین نامه اجرایی نشان می دهد که ممکن است دسترسی مردم به این سامانه با محدودیت هایی نیز مواجه شود! در ماده 3 آیین نامه اجرایی این قانون آمده است: تعداد و سطوح دسترسی کاربران و دستورالعمل های اجرایی بهره برداری از سامانه برای دستگاه های نظارتی و اجرایی مشمول و نحوه دسترسی عموم مردم، توسط کارگروهی متشکل از رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات و وزیر فرهنگ تعیین می شود.

طبق این ماده آیین نامه ممکن است مردم با تصمیم این کارگروه از دسترسی به اطلاعات این سامانه محروم شوند. البته امکان محدودیت دسترسی مردم به این سامانه تنها به اینجا ختم نمی شود و هیأت دولت در جلسه دهم اردیبهشت 97 و بعد از بررسی آیین نامه پیشنهادی این گونه مصوب کرد که کارگروه مربوطه اطلاعات و حقوق و مزایا را جمع آوری و پس از اعمال در سامانه نتیجه نهایی را قبل از انتشار به هیأت وزیران ارائه کند.

با توجه به موارد بالا ممکن است دسترسی مردم به این سامانه، یک بار توسط کارگروه مذکور  و بار دیگر نیز شاید توسط هیأت دولت محدود شود. اگر این اتفاق رخ دهد و مردم از دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به حقوق مدیران محروم شوند دیگر نمی توان از این سامانه به عنوان سامانه ای در راستای شفاف سازی یاد کرد و ممکن است دوباره ماجرای حقوق های نجومی تکرار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۰
شفاف سازی باید شامل حال همه مدیران باشد نه فقط مدیران دولتی
تا به حال که مردم ولی نعمتان بودند حالا چی شد که یکدفعه نامحرم شدند؟
نتنها مدیران که تمام افراد جامعه ، درآمد شان خصوصی و شخصی است و چه بسا فردی نخواهد حتی برادر ، باجناق و .... خبر دار شود .
اما می توان قانون از کجا آورده ای را اجرا کرد . البته در ... ایران نه جای دیگه !
یعنی فرمی را مقابل مدیر آینده بگذارند و او بنویسید که خودش ، همسرش ] فرزندان ، داماد عروس مادر و پدرش چه دارند و کجا ؟
و آنها نیز اعلام کنند .
تابی جک نوشتم ... منتشر نکن
این حرف ها را برای دلخوشی مردم می زنند فساد سیستماتیک نفوذ کرده و با این خبرها روی اعصاب مردم راه نروید
فقط حقوق مدیران نه بلکه باید همه درآمد و خرجی های دولت از حقوق مدیران تا کارمندان جزء و از درآمدهای نفتی تا مالیاتی و .. و نحوه خرج کردن آن در معرض دید عموم باشه تا مردم که بهترین ناظر هستن بتونن قانع بشن که در این کشور ناظرن و باید مردم مواظب باشن تا پول این کشور هدر نره
بطور کلی در ابهام و اوهام زندگی میکنیم.
معلوم نیست چه اتفاقاتی افتاده و خواهد افتاد.

دوری برخی مسئولان از مردم به اندازه سال نوری شده
حقوق خودشونو لو بدن؟
خب مسلمه که برای مردم عادی محدود میشه، چون این مردم فقط به درد زمانهای خاصی میخورن مثل انتخابات و ...
از اول هم امیدی نداشتیم مثل همیشه در تمام مسائل مربوط به شفاف سازی
کی میخواد این طرح را اجرایی کنه ؟ همه مدیران که نجومی بگیر و ژن خوب هستند بنابراین مدیری برای اجرای کار وجود ندارد
تمام این شرط و شروط ها خود به تنهایی حکایت از عدم علاقه دولتیان به علنی کردن دریافتی (که حتما نجومی هم هست) مدیران دارد. وقتی مردم از حقوق مصرحه در قانون اساسی محروم هستند؛ این موارد از بدیهیات است.
كمي بايست وطن دوستي ودلسوزي براي كشور از كاليندا جاربار رئيس جمهور كرواتي كه هواييماي شخصي رئيس جمهور وسي ينج ماشينهاي لوكس دولت فروخت ويولش درخزينه دولت كذاشت وبليط عادي بين مسافران بسفر ميرود ودر نطقي كفته كه اكر كرسنكي بميريم قرض نخواهيم كرفت وبراي تماشاي فوتبال كشورش بابليط عادي بين تماشا جيان كرواتي نشست تا كه ميدوديف با اسرار اورا بجايكاه مخصوص برد در مدت كوتاهي كشورش را هم رديف كشورهاي ارويائي رسانده بايداز او يادبكيريد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
احسنت به این میگن یه کامنت خوب
شفافیت توی این دولت (و دولت های قبلی) فقط یه شوخیه!
با این قانون و ماده و تبصره هم فقط مردم رو سر کار میزارن و در آخر با یه روش جدید همون کارای قبلی تکرار میشه
مساله فقط تبعیض در تفاوت فاحش بین حقوق مدیران و کارکنان نیست مساله سو استفاده از موقعیت شغلی و رانت است خیلی از مدیران شرکتهای اقماری وابسته به شرکتی را اداره میکنند که خودشان در شرکت اصلی هستند و در واقع باید ان شرکت اقماری را نظارت و یا گاها جریمه کنند
چطوری ایرانی؟!
برادر شفافیت یک آرزوی دست نا یافتنی است.
تلگرام همه پشت پرده ها مشخص میشه
مدیر نجومی بگیر ؟ مگه میشه ؟ مگه داریم .....
برادر جان,حتماً باید شفاف سازی شود,ازحقوق من کارمند بازنشسته ,تا نجومی بگیران باید شفاف یازی کنند اقا نظر رهبر,دستور رییس جمهور و,,,, من نمبدونم این چه مملکتیه,که قانون را, دستوررهبر,راو. اجرا,نمیکنن,هیچ توجیهی ندارد,
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل