بازدید 13329
پیمانه اقتصادی؛

از «بازار داغ آپارتمان‌های ۲۰ متری در پهناورترین کشور جهان» تا «ضرر ۴۰ میلیون دلاری توتال با خروج از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضا و احتمال کاهش تولید ایران، بازار ثانویه ارز از سه‌شنبه هفته جاری آغاز به‌ کار می‌کند، پالایشگاه‌های آسیایی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران، به جای آمریکا از سایر کشور‌ها محصول وارد کنید، قیمت جهانی طلا در اولین روز هفته افزایش یافت، سهام آسیایی رشد کرد، برلین موضوع انتقال پول به ایران را بررسی می کند و کاهش تولید وانت در خرداد ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 10 July 2018

از «بازار داغ آپارتمان‌های ۲۰ متری در پهناورترین کشور جهان» تا «ضرر ۴۰ میلیون دلاری توتال با خروج از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضا و احتمال کاهش تولید ایران، بازار ثانویه ارز از سه‌شنبه هفته جاری آغاز به‌ کار می‌کند، پالایشگاه‌های آسیایی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران، به جای آمریکا از سایر کشور‌ها محصول وارد کنید، قیمت جهانی طلا در اولین روز هفته افزایش یافت، سهام آسیایی رشد کرد، برلین موضوع انتقال پول به ایران را بررسی می کند و کاهش تولید وانت در خرداد ماه را در بر دارد.

 

افزایش بهای نفت با افزایش تقاضا و احتمال کاهش تولید ایران

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در جمعه گذشته ۶۰ سنت افزایش یافت و ۷۷.۷۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۵ سنتی، بشکه ای ۷۳.۵۵ دلار صورت گرفت. دلایل افزایش قیمت نفت در این روز، افزایش تقاضای جهانی برای این محصول و  تلاش آمریکا برای ایجاد وقفه در تولید نفت ایران با اعمال تحریم های جدید گزارش شده است، حال آنکه گزارش ها حاکی از احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا دارد.

بازار داغ آپارتمان‌های ۲۰ متری در پهناورترین کشور جهان

بازار مسکن روسیه در سال های اخیر به دلیل بحران اقتصادی که بخش های مختلف اقتصاد این کشور را فرا گرفته، دچار رکود شده است و بسیاری از فروشندگان مسکن برای حل این مشکل و پاسخگویی به تمایل مردم برای زندگی در کلان شهرها، به عرضه آپارتمان های کوچک 20 متری روی آورده اند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی روسی «رئال استیت» در حالی که حدود 80 درصد مردم روسیه (بیش از 110 میلیون نفر) نیاز به بهبودی وضع مسکن دارند فقط 5درصد می توانند و قدرت آن را دارند از وام مسکن استفاده کنند. وام مسکن در روسیه با بهره 13 درصد و حتی تا 17 درصد پرداخت می شود؛ هرچند به تازگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست کاهش بهره وام مسکن تا 9 درصد را داده است. برای گرفتن وام مسکن شخص وام گیرنده باید از شرایط لازم برخوردار باشد و بالا بودن سن متقاضی وام نیز نمره منفی به حساب می آید و امکان دریافت وام برای خرید مسکن را غیرممکن می کند. بر اساس گزارش ایرنا، میانگین بهای یک متر مربع آپارتمان کهنه در روسیه 58.6 هزار روبل (بیش از هفت میلیون و 600 هزار تومان) اعلام شده که در سه سال اخیر 9.2 درصد کاهش داشته است. در همین حال بهای یک مترمربع آپارتمان قدیمی در مسکو حدود 140 هزار روبل (بیش از 18میلیون تومان) است که در مناطق غربی پایتخت که اعیان نشین محسوب می شود، این شاخص بالاتر هم می رود. 

بازار ثانویه ارز از سه‌شنبه هفته جاری آغاز به‌ کار می‌کند

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از آغاز به کار بازار ثانویه ارز از روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد. مهدی کسرایی پور با اعلام این خبر، افزود: با انجام معاملات مربوط به ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالاهای مصرفی، در سامانه نیما به طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق شده‌ی مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود. وی درباره ساز و کار تعیین نرخ و مبادله ارز در بازار ثانویه گفت: صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی را با واردکنندگان کالاهای دسته سوم مبادله کنند.

شرکت نفت کویت: پالایشگاه‌های آسیایی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران

نزار العدسانی، مدیر اجرایی شرکت نفت کویت (KPC)، روز دوشنبه به رویترز گفت که در پی وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، پالایشگاه های آسیایی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران در عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و عراق می گردد. به نقل از رویترز، العدسانی در حاشیه مراسمی در پکن، تأیید کرد که شرکت نفت کویت در پی توافق ماه گذشته اوپک برای افزایش تولید نفت، تولید خود را ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش داده است. او گفت که افزایش  بیشتر به اوپک بستگی دارد. او گفت: «در حال حاضر تقاضا وجود دارد ... زیرا تحریم ها علیه ایران وضع شده است ... بعضی از شرکت ها در حال تلاش برای پیدا کردن گزینه های دیگری به جای ایران، یعنی عربستان سعودی، امارات، عراق یا کویت هستند.» بخیت الرشیدی، وزیر نفت کویت، نیز در گفتگو با رویتر در طول این مراسم گفت که انتظار ندارد اوپک پیش از نشست برنامه ریزی شده بعدی خود در ماه دسامبر، نشست دیگری برای بحث در مورد بازار نفت برگزار کند. او گفت: "بازار به اندازه کافی پایدار است، و ما بیش از اندازه مورد نیاز برای تثبیت (بازار نفت)، تولید خواهیم کرد".

به جای آمریکا از سایر کشور‌ها محصول وارد کنید

پکن از شرکت های چینی خواست تا در واکنش به تعرفه های تجاری ایالات متحده، محصولات کشورهای دیگر را جایگزین محصولات وارداتی از آمریکا کنند. به نقل از Russia Today، به گفته وزارت بازرگانی چین، در حالی که این کشور برای لیستی از کالاهای ایالات متحده تعرفه واردات وضع کرده است، جایگزینی برای واردات و تأثیر کلی بر تجارت و سرمایه گذاری در نظر گرفته است. وزارت بازرگانی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تأثیرات جنگ تجاری با آمریکا گفت: "ما شرکت ها را به بهینه سازی ساختار واردات، افزایش واردات سویا، محصولات کشاورزی، و همچنین غذاهای دریایی و اتومبیل از سایر کشورها و مناطق تشویق می کنیم."

قیمت جهانی طلا در اولین روز هفته افزایش یافت

روز دوشنبه در بازارهای جهانی قیمت فلز زرد 5.4 دلار افزایش یافت و هر اونس از این فلز به قیمت 1258 دلار به فروش رفت. آنطور که رویترز می‌نویسد دلیل افزایش قیمت طلا کاهش ارزش دلار بوده است. ارزش دلار امروز در بازارهای جهانی به کمترین میزان از 14 ژوئن تاکنون رسیده است. رابطه دلار و طلا الاکلنگی است یعنی زمانی که ارزش دلار بالا می‌رود قیمت طلا پایین می‌آید و برعکس. کاهش ارزش دلار معمولاً طلا را برای خریداران با دیگر ارزها ارزان‌تر می‌سازد. بنابراین تقاضا برای فلز زرد بالا رفته و قیمت‌ها را بالا می‌کشد.

با گزارش امیدوارکننده مشاغل آمریکا، سهام آسیایی رشد کرد

روز دوشنبه، درحالی‌که گزارش قدرتمند مشاغل آمریکا حال‌وهوای ریسک‌پذیری را در بازار بهتر کرد، سهام آسیایی رشد کرد. همچنین پس از این‌که ۲ عضو دولت انگلیس به علت برگزیت استعفا دادند، پوند افت کرد و آینده نخست‌وزیر این کشور، «ترزا می‌» با تردید روبرو شد. پس از این که در اخبار منتشر شد که مشاور ارشد برگزیت دولت انگلیس، دیوید دیویس و وزیر برگزیت، استیون بیکر، استعفا داده‌اند، پوند تا نرخ ۱.۳۲۹۰ دلار، افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ‌ژاپن، ۱.۱ درصد جهش کرد. این شاخص روز جمعه هم ۰.۷ درصد رشد کرده بود. روز جمعه تعرفه‌های آمریکا و چین بر یکدیگر وضع شدند ولی سروصدای زیادی صورت نگرفت. سهام چین روز دوشنبه سعی کردند رشد قابل توجهی به دست آورند و شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ شانگهای چین، پس از این‌که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه خود رسیده بود، ۱.۹ درصد جهش کرد. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر سبد ارزهای برتر جهان، پس از این‌که روز جمعه به رکورد ۹۴.۴۸۶ واحد رسید، روز دوشنبه تا ۹۳.۹۳۷ واحد پایین آمد.

تولید وانت در خرداد ماه کاهش یافت

خرداد ماه امسال تولید انواع وانت به طور میانگین ۱۵.۶ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۵۲۹۲ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۴۴۶۷ دستگاه رسید. تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو با کاهش همراه بوده و از ۱۱۵۷ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به ۳۶۴ دستگاه کاهش یافت. به گزارش ایسنا، خرداد ماه امسال تولید انواع وانت در گروه خودروسازی سایپا نیز نزولی بوده و از ۳۰۹۳ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۳۰۴۲ دستگاه رسید.

رسانه آلمانی: برلین موضوع انتقال پول به ایران را بررسی می کند

روزنامه 'بیلد' آلمان روز دوشنبه به نقل از مقام های دولت این کشور نوشت که برلین درخواست تهران را برای برداشت مبلغ 300 میلیون یورو از حساب های بانکی خود در آلمان و انتقال آن به ایران بررسی می کند. بیلد به نقل از این مقام های دولت آلمان که نام آنها فاش نشده است، نوشت: درخواست تهران برای برداشت این مبلغ از حساب بانک یوروپیش – ایرانیش هندلسبنک (ایهبنک) و انتقال آن به ایران، با هدف تأمین بخشی از موجودی ارزی این کشور در پی اعمال تحریم های تازه ایالات متحده علیه بخش مالی ایران است. رویترز در بخشی از این گزارش نوشت: واشنگتن با اعلان اعمال تحریم های تازه علیه ایران، به همه کشورها هشدار داده است که خرید نفت ایران را تا نوامبر (آبان ماه) متوقف کرده و شرکت های خارجی از معامله با ایران خودداری کنند و در غیراین صورت با مجازات آمریکا روبه رو خواهند شد. به نوشته بیلد، بافن اکنون سرگرم بررسی این درخواست است که به آگاهی مقام های بلندپایه دولت آلمان در دفتر صدراعظم و وزارتخانه های امور خارجه و دارایی این کشور رسیده است. رویترز افزود: تاکنون بافن و وزارتخانه های امور خارجه و دارایی آلمان در این باره اظهارنظری نکرده اند و بانک مرکزی این کشور و سخنگوی ایهبنک نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند. براساس گزارش بیلد، با وجود ادعاهای سازمان های اطلاعاتی واشنگتن و تل آویو مبنی بر اینکه ایران قصد دارد از این پول در مسیرهای نادرست استفاده کند، مقام های آلمان گفته اند که نشانه و شواهدی در این زمینه وجود ندارد.

ضرر ۴۰ میلیون دلاری توتال با خروج از ایران

بر اساس گزارش تلویزیون ب. اف. ام. ت. و. فرانسه، توتال با خارج شدن از بازار بهره برداری نفت و گاز در ایران چهل میلیون دلار ضرر کرد. ایران به توتال دو ماه وقت داده است تا معافیت از تحریم را از واشنگتن دریافت کند. در غیر این صورت شرکت نفتی مرجع فرانسوی باید بهره برداری از میادین گازی در خلیج (فارس) را رها کند. پاتریک پویانه رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل توتال در پاسخ به سأالی در شبکه ار. ت. ال. اعلام کردن شرکت تحت امرش چاره ای جز خروج از بازار ایران ندارد. وی گفت: «شما نمی توانید یک گروه بین المللی فعال ( توتال) را که در ۱۳۰ کشور جهان حضور دارد، بدون دسترسی به دستگاه مالیه آمریکا اداره کنید. بر این اساس قانون آمریکا بر ما حاکمیت دارد و ما باید ایران را ترک کنیم. شرکتی شبیه شرکت ما باید قوانین را رعایت کند. اما امیدوارم روزی بتوان به ایران بازگشت.» بر اساس این گزارش، به گفته پاتریک پویانه توتال به دلیل رها کردن طرحش در ایران ۴۰ میلیون دلار را از دست می دهد. در مقیاس توتال که سالانه پانزده میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، این رقم زیادی نیست. به دنبال خروج آمریکا از توافق برجام تحریم های تعلیق شده آمریکا علیه ایران دوباره بازگشته است. /مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار