بازدید 27832
گزارش بازار سکه و ارز؛

سیگنال معنادار بازار ثانویه ارز به بازار آزاد؛ کاهش نرخ سکه به کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی

بازار آزاد ارز در حالی امروز فعالیت خود را آغاز کرد که شاهد شروع به کار بازار دیگری برای مبادله ارز به نام بازار ثانویه ارز بود؛ بازاری که تردید‌ها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات در آن، همچنان وجود دارد، ولی آنچه مشخص است، این که در اولین روز فعالیت، باعث شد نرخ آزاد ارز ریزش داشته باشد.
کد خبر: ۸۱۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 04 July 2018

سیگنال معنادار بازار ثانویه ارز به بازار آزاد؛ کاهش نرخ سکه به کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانیبازار آزاد ارز در حالی امروز فعالیت خود را آغاز کرد که شاهد شروع به کار بازار دیگری برای مبادله ارز به نام بازار ثانویه ارز بود؛ بازاری که تردید‌ها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات در آن، همچنان وجود دارد، ولی آنچه مشخص است، این که در اولین روز فعالیت، باعث شد نرخ آزاد ارز ریزش داشته باشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در پنجمین روز فعالیت بازار آزاد ارز و سکه در هفته جاری، همانند روز سه شنبه، شاهد روند کاهشی نرخ انواع سکه و ارز در بازار بودیم، به گونه ای که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سطح بازار آزاد، نرخ سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۷۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز قبل، به رقم ۲,۶۸۰,۰۰۰ تومان رسیده است، حال آنکه سکه تمام طرح قدیم، هفتم تیرماه ۹۷، در سطح ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی معامله شده بود.

همچنین هر سکه تمام طرح جدید نیز همانند روز قبل، با افت قیمت همراه بود، به گونه ای که در حال حاضر (تنظیم این خبر) با کاهش ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی همراه شده و به قیمت ۲,۸۳۲,۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. این سکه در بازار امروز در کمترین سطح به نرخ ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسیده بود. باید یادآور شد که سکه تمام طرح جدید، یازدهم تیرماه ۹۷ به سطح ۳ میلون و ۴۶ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در بازار امروز، ۱,۴۰۲,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به روز قبل، ۲۸ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۱۰ هزار تومانی به رقم ۷۴۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در معاملات امروز، هر سکه یک گرمی ۴۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نشان از افت ۸ هزار تومانی نسبت به روز قبل دارد.

دستگیری سلطان سکه با دو تن سکه بهار آزادی

امروز در کنار فعالیت بازار سکه، خبری در خصوص دستگیری فردی منتشر شد که پیش از این هم به ‌عنوان دلال سکه دستگیر شده بود. بر این اساس، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران گفت: فردی که معروف به سلطان سکه بود و سال ۹۶ حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود، دستگیر شد.

وی ادامه داد: این فرد ۵۸ ساله که دو شب پیش در عملیات پلیس دستگیر شد، به افراد و نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به‌راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روز‌های آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: این فرد پیش از این هم به ‌عنوان دلال سکه دستگیر شده بود. او با پسرش در این زمینه همکاری می‌کرده که در حال حاضر پسرش با قید ضمانت آزاد است؛ شخصی که سرکرده معاملات فردایی در بازار تهران بوده، به‌عنوان نوچه این فرد فعالیت می‌کرده است.

رحیمی اضافه کرد: علاوه بر این فرد، دو اخلالگر در بازار سکه نیز شناسایی شدند که با سوءاستفاده از نابسامانی قیمت سکه، مبادرت به خرید ۱۷۰ میلیارد تومان سکه در بازار تهران کرده و پس از ده‌ها کلاهبرداری متواری شده بودند که این افراد نیز هفته گذشته با تلاش همکارانمان در پلیس آگاهی شناسایی و در مخفیگاه یکی از آن‌ها دستگیر شدند و از این افراد نیز بالغ بر ۲۰ کیلو سکه و طلا کشف شد.

بازار آزاد تحت تأثیر بازار ثانویه

بر اساس این گزارش، بازار آزاد ارز که از روز گذشته به دنبال خبر‌هایی مبنی بر آغاز به کار بازار ثانویه ارز، روند کاهشی را سپری کرده بود، امروز در پنجمین روز هفته، همزمان با اعلام رسمی آغاز به کار بازار ثانویه ارز توسط رئیس کل بانک مرکزی، کاهش قیمت معناداری را به ثبت رساند.

در خصوص فعالیت بازار ثانویه ارز، رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار بازار ثانویه ارز از امروز (چهارشنبه) خبر داد و گفت: در این رویه، صادرکننده و واردکننده برای مبادله ارز تفاهم می‌کنند و این در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی نیز می‌شود. برخی به اشتباه تصور کردند که ۲۰ درصد درآمد حاصل از صادرات همه کالا‌ها قابل عرضه در بازار ثانویه است، در حالی که چنین نیست و این بازار به صادرکنندگان بخش خصوصی و خُرد اختصاص دارد. در این بازار ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی یعنی صادرات اقلامی به جز «پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین» عرضه می‌شود که این ارز نیز صرف واردات گروه سوم کالایی خواهد شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده است.

هرچند به نظر می‌رسد این اقدام مثبتی در جهت مدیریت و تنظیم بازار ارز باشد، همچنان برخی فعالان بازار اعتقاد دارند تردید‌ها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات بازار ثانویه (حواله‌های صادراتی)، مانع از افت قابل توجه دلار است و همچنان دورنمای کاهش درآمد‌های ارزی با کاهش صادرات نفت ایران، عاملی اثرگذار بر بازار ارز داخلی می‌باشد.

بنا بر این گزارش، آخرین نرخ‌های بازار آزاد ارز، حکایت از روند کاهشی نرخ دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس و درهم امارت و دیگر ارز‌های مطرح در بازار آزاد دارد. بر این اساس، دلار آمریکا که روز‌های گذشته تا سطح ۹ هزار تومان نیز پیش رفته بود، در بازار امروز همانند روز قبل، روند کاهش داشته و به نرخ ۷۸۰۰ تومان نیز رسیده است. هرچند در سطح بازار ممکن است توسط برخی دلالان نرخ بالاتری نیز عنوان شود، ولی با توجه به قیمت ۷۹۹۰ تومانی دلار آمریکا در منطقه سلیمانیه عراق و همچنین افت درهم امارات به سطح ۲۱۵۰ تومانی در بازار داخلی، نرخ دلار ۷۸۰۰ تومانی برای دلار، به واقعیت امروز بازار آزاد نزدیک‌تر است. اما هر یورو و پوند انگلیس هر یک در معاملات امروز با کاهش ۳۲۰ تومانی به ترتیب به رقم‌های ۹۲۰۰ و ۱۰۴۰۰ تومان رسیدند.

نرخ ۳۵ ارز از جمله دلار، یورو و پوند در بانک مرکزی گران شدند

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه سیزدهم تیرماه) با ۷۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار و ۷۷۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۳۹۸ ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه ۵۶ هزار و ۴۶۷ ریال و هر یورو نیز با ۲۱۴ ریال رشد در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۸۸۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

بنابراین، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۱۴۳ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۴۴ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۶۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۹۵ ریال، روپیه هند ۶۲۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۶۴۶ ریال، دینار کویت ۱۴۱ هزار و ۲۷۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۱۳۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۷۳۴ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۵۳ ریال، ریال عمان ۱۱۱ هزار و ۲۲۹ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۵۷۳ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۱۳۴ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۱۴۷ ریال، روبل روسیه ۶۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۷۵۰ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۹۴ ریال، لیر سوریه ۸۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و۶۶۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۴۰۵ ریال، دینار بحرین ۱۱۳ هزار و ۷۴۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۶۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۰۲ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۸۳۴ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۶۱ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۱۷۱ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۴۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹هزار و ۷۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۷۰ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۲۶۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۴۸۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۸۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۵۳۷ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۱۲۹ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۶۱ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۸۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۸
در واقع باید مینوشتید اشتباه غیر قابل قبول دولت مقداری جبران شد
حرکت دولت در ابتدای سال (دلار 4200) خیلی عجیب بود ان شاله که عمدی نبوده
خدا کنه ، افت قیمت و ثبات قیمت ایجاد بشه
اسم این سلطان را اعلام کنید و ارتباطش را با جناحهای داخل یا خارج مشخص کنید تا مردم از این که هست بی اعتمادتر نشوند خواهشا به شعور مردم توهین نکید
اینا فقط یه بازی کوتاه مدت هست
بگید بعد از شروع تحریم چجوری طلا و ارز تامین میکنید ؟!
چه معجونی درست کردیم
نرخ دلار 4200 تومان
نرخ بازار ثانویه 7800 تومان
نرخ در منطقه سلیمانیه 7990 تومان
احسن بر این تیم متفکر اقتصادی
گور بابای سکه ارز الان که من دارم براتون پیام میفرستم 6 ساعت برق تو شهر رشت قطع وقتی برق نباشه آبم نیست واقعا کی میخواد به داد این ملت برسه تا کی باید تحمل کنیم
تابی تو هم مثل دولتمردها شدی!
قیمت خرید سکه طرح قدیم رو تیتر میزنی!
معني اين طرح يعني افزايش هزينه هاي توليدات كارخانجات داخلي و از دست دادن اشتغال . مواد اوليه كارخانجاتي كه با ارز ٤٢٠٠ توماني تامين ميگرديد پس از اين طرح با ارز توافقي در ٦٠٠٠ تومان تامين ميگردد كه خود عامل افزايش قيمت كالاها كاهش شغل و كاهش شديد فروش كارخانجات خواهد گرديد . پيشنهاد ميگردد نمايندگان مجلس ، وزرا ، معاونين وزرا ، مديران بانكها تا يكماه سخنراني و هيچ طرحي ارائه ندهتد و سكوت اختيار كنند تا مملكت و مردم كمي در آرامش بسر ببرند .
والااگه دولت بخوادقيمتهاكاهشي بشن
سلطون ، این همه پول را از کجا می آورد ، چه پولشویی با حالی انجام میداده ، کسی که دو هزار کیلو سکه رو انبار میکنه تا قیمت ها رو تحت تاثیر قرار بده حتما یا صاحب بانکه یا بانک رو قشنگ چاپیده ،
کار این دولت فقط شده وعده دادن و زیر قول زدن
با سلام
کسانیکه با اختلال در بازار سکه و ارز باعث از بین رفته سرمایه مردم می شوند مستحق شدیدترین برخورد مسئولین قضایی می باشند.
150 میلیارد پول بلوکه شده کجاست!!!
همش مسخره بازی و تلف کردن وقت مردم است.
همش مسخره بازی و تلف کردن وقت مردم است.
پول میده آزاد میشه و به فعالیت مجدد. میپردازد
ای بابا دیگه کهنه شده این بازی ها مرگ میگیرن به تب راضی بشیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل