بازدید 15279

تولید ناخالص داخلی در کدام استان بیشتر است؟

استان های کشورمان از لحاظ شاخص های اقتصادی با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. برخی استان ها دارای وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها می باشند. در این گزارش ما به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که تولید ناخالص داخلی در کدام استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است؟
کد خبر: ۸۱۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷ 29 June 2018

تولید ناخالص داخلی در کدام استان بیشتر است؟استان های کشورمان از لحاظ شاخص های اقتصادی با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. برخی استان ها دارای وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها می باشند. در این گزارش ما به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که تولید ناخالص داخلی در کدام استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، 31 استان کشورمان طبیعتاً از بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. یکی از عمده ترین تفاوت های آن ها در بخش اقتصاد است. شاخص های اقتصادی در استان های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی استان ها به لحاظ شاخص های اقتصادی دارای وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر استان ها می باشند. در این گزارش به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که تولید ناخالص داخلی در کدام استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است؟

برای پاسخ به این پرسش از داده های موجود در سایت وزارت امور اقتصاد و دارایی استفاده می کنیم. اقتصاددانان برای سنجش اقتصاد یک کشور از شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور استفاده می کنند. شاخص تولید ناخالص داخلی که نشان دهنده قدرت تولید و به یک معنا قدرت زایندگی یک اقتصاد می باشد از جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل یک اقتصاد در یک بازه زمانی مشخص (یک سال) به دست می آید. هر چه تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد به نوعی می توان گفت که آن اقتصاد بزرگتر و قوی تر است.

چند نکته در تعریف و خود شاخص تولید ناخالص داخلی وجود دارد که بهتر است قبل از پاسخ به پرسش، این نکات برای کسانی که کمتر با مفهوم این شاخص آشنایی دارند بیان شود. اولین نکته این است که در تعریف این شاخص از کالاهای نهایی در مقابل کالاهای واسطه ای استفاده شده است که دلیل این موضوع پرهیز از بازشماری است. چون ارزش کالاهای واسطه ای در کالاهای نهایی وجود دارد. نکته دوم وجود کلمه ناخالص است. مقصود از ذکر کلمه ناخالص به این دلیل بوده که بخشی از درآمد و تولیدات صرف جبران استهلاک سرمایه و ماشین آلات می شود که اگر بخواهیم تولید خالص داخلی را داشته باشیم باید این موارد از تولید ناخالص داخلی کسر شود. نکته سوم استفاده از "ارزش" کالاهای نهایی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی است. ارزش از حاصل ضرب مقدار در قیمت به دست می آید و به این خاطر از ارزش کالاها برای محاسبه تولید ناخالص داخلی استفاده می شود که کالاهای ناهمجنس را بتوانند با یکدیگر جمع بزنند.

نمودار زیر نشان دهنده میزان تولید ناخالص داخلی (قیمت جاری) استان های مختلف در سال 1394 (آخرین سالی که آمار موجود بود) می باشد. همان گونه که ملاحظه می شود میزان تولید ناخالص داخلی استان تهران به عنوان پایتخت کشورمان از باقی استان ها با اختلاف چشمگیری بیشتر است. میزان تولید ناخالص داخلی استان تهران در سال 94 حدود 292 هزار میلیارد تومان بوده است و تولید ناخالص داخلی اش از استان دوم که استان خوزستان می باشد 116.1 هزار میلیارد تومان بیشتر است.

بنابراین به نوعی می توان این گونه عنوان نمود که اقتصاد استان تهران بزرگترین و قویترین اقتصاد در بین استان های کشور است. همان گونه که عنوان شد استان خوزستان با 176 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم بدین لحاظ قرار دارد. استان های اصفهان و خراسان رضوی هم به ترتیب با 70.2 هزار میلیارد تومان و 65.9 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته اند. در انتهای این رتبه بندی هم استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و ایلام به ترتیب با 6.7، 6.9 و 8.3 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی قرار دارند.

تولید ناخالص داخلی در کدام استان بیشتر است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل