بازدید 1885

دانشگاه‌های تاثیرگذار باید در حل مشکلات تلاش کنند

کد خبر: ۸۱۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱ 25 June 2018

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورا و هیات ممیزه دانشگاه تبریزگفت: دانشگاه‌های تاثیرگذار کشور باید در حل مشکلات جامعه و نیاز مردم و جامعه تلاش کنند.

به گزارش آنا، از دانشگاه تبریز، دکتر عبدالرضا باقری، در این نشست حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های کار‌آفرین، توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با سایر دستگاه و سازمان‌ها برای حل مشکلات جامعه و حضور در بطن جامعه را تعیین‌کننده دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌های هر منطقه با توجه به پتانسیل‌هایی که در خود دارند باید در این عرصه‌ها اقدام به حرکت کنند و وزارت علوم نیز در راستای ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و انتخاب مدیران متعهد و کاردان و برنامه محور حرکت می‌کند.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه آموزش عالی کشور در طول چهار دهه با وجود برخی مشکلات، به برکت این انقلاب توفیقات و رشد قابل توجهی در بخش های مختلف داشته است، تصریح کرد: قبل از انقلاب در دانشگاه‌های کشور در چند رشته، نیروی انسانی تربیت می‌شد که این امر باعث خروج بسیاری از دانشجویان از کشور برای ادامه تحصیل بوده، اما بعد از انقلاب به خاطر توانمندی‌هایی که در کشور ایجاد شده، امروزه در همه رشته‌ها، نیروی ماهر و متخصص تربیت می‌شود.

وی افزود: اگردر دوره‌ای به خاطر مطالبات اجتماعی به تعداد دانشگاه‌های کشور افزود شده، اما در حال حاضر باید به سمت کیفیت گرایی و حضور موثر در جامعه برویم.

باقری تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در بخش‌های مختلف را در شکوفایی و آبادانی کشور ضروری دانست و یادآور شد: ماموریت خاص هر دانشگاه این است که در حد توان با اجرای طرح و پروژه به حل مشکلات منطقه علی‌الخصوص مسائل اقتصادی و صنعتی آن کمک کند.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه‌های برتر، تاثیرگذار و پیشرو در کشور است، گفت: دانشگاهی با این ویژگی‌ها با توجه به ظرفیت های که دارد، باید در عرصه توسعه همکاری‌های بین‌المللی، جذب دانشجویان خارجی و حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین پیشگام باشد.

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آئین ضمن ارایه گزارشی از وضعیت فعلی این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران تاسیس شده و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و درخشان‌ترین دانشگاه کشور است، اما سابقه آموزش عالی در این منطقه به بیش از ۷۰۰ سال بر می‌گردد.

دکتر محمدرضا پور‌محمدی، با اشاره به سابقه درخشان تبریز در حوزه آموزش عالی، وجود دانشگاه ربع رشیدی را مایه افتخار دانست و یادآور شد: دانشگاه های بزرگ و قدیمی بیش از ۷۰ درصد علم کشور را تولید می کنند اما با توجه به کمیت‌گرایی گذشته، این مقدار از منابع را در اختیار ندارند در حالی که ساختمان‌ها، تاسیسات و آزمایشگاه‌های آنها به دلیل قدیمی بودن نیاز به بازسازی دارند و انتظار دانشگاه تبریز و استادان آن حمایت بیشتر مالی از سوی وزارت علوم و دادن اختیارات بیشتر به دانشگاه‌های سطح یک کشور است.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه‌های راهبردی این دانشگاه افزود: حرکت به سمت دانشگاه‌ها در حد تراز بین‌المللی، جذب دانشجویان خارجی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط صنعت و دانشگاه و... از جمله ماموریت‌های این دانشگاه است.

در این مراسم دکتر محمدعلی حسین پورفیضی، رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی درباره عملکرد این پارک و مشکلات پارک‌ها، دکتر محمدتقی اعلمی رئیس دبیرخانه جذب هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص قوانین جذب و ارتقا و هیات ممیزه و لزوم بازنگری درسخن گفته و همچنین روسای دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی حاضر در این نشست به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

بازدید از مرکز رشد و نوآوری و ساختمان در حال احداث این مرکز از دیگر برنامه های حضور دکتر باقری در دانشگاه تبریز بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان