بازدید 8157
۵

تفریحات خانوادگی چقدر آب می خورد؟

کد خبر: ۸۰۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 20 June 2018

پدر همین که پشت فرمان نشست، رو به اعضای خانواده کرد و پرسید:« خب حالا کجا برویم؟» سوالی تکراری و تقریبا بی پاسخ. کوچک ترین عضو خانواده، بدون هیچ معطلی گفت: «بریم شام بخوریم.» اما چون کسی دنباله حرفش را نگرفت ، او هم از ذوق افتاد. برای چند لحظه همه در سکوت به فکر فرو رفتند. مادر گفت: «بچه ها! امشب چه جور جایی دوست دارید؟ برویم پیاده روی یا در ماشین بمانیم؟» و بدون این که منتظرپاسخ دو سوالی که مطرح کرده بود، بماند ادامه داد: «با پاساژ گردی موافقید؟» که با جواب منفی، البته هماهنگ و قاطع دیگران روبه رو شد. پدر گفت: «چه طور است چرخی در خیابان ها بزنیم و بعدش سلامی به امام رضا(ع) عرض کنیم و برگردیم.» پسر خانواده که از پیشنهاد پدر کمی خوشش آمده بود گفت: «یعنی می رویم حرم برای زیارت؟» پدر گفت:« نه. سلام از راه دور، امروز بسیار خسته ام و توان راه رفتن ندارم. اگر هم بیرون آمده ام به خاطر شماست و گرنه من الان خانه را به هر جای دنیا ترجیح می دهم.» پسر گفت:« پس حتما به پارک هم نمی رویم. اگر این طور است، من هم در خانه بمانم بهتر است. من که باید در ماشین بنشینم پس همان بهتر که جلوی تلویزیون باشم، حداقل چیزهای جدیدتری می بینم!» پدر که از بحث های بی نتیجه خسته شده بود خودرو را روشن کرد و گفت:« حالا راه می افتیم، تا ببینیم کجا قسمت می شود.» همه در دلشان می دانستند که آخرش چه می شود. مانند بیشتر شب ها چهار نفری پشت میز پر از خوراکی های چرب یک فست فود نشستند و بعد از این همه حرف و حدیث تنها نوآوری شان در انتخاب رستوران و نوع شام بود. مادر در میان لقمه های کشدار پیتزا با خودش فکر می کرد آیا همه اوقات فراغت باید به رستوران و غذای بیرون ختم شود؟ آیا نمی شود برنامه بهتری داشت تا همه از آن خشنود شوند و به مذاق جیب خانواده هم خوش بیاید؟ در دخل و خرج امروز چندین پیشنهاد تفریح و سرگرمی خانوادگی را بررسی می کنیم و برای این که حساب همه چیز دست تان بیاید، سعی کرده ایم هزینه هر کدام را دربیاوریم.

تنبلی را کنار بگذارید

به گزارش روزنامه خراسان، بسیاری از افراد، اوقات فراغت و خوش گذرانی را با استراحت و بی تحرکی گره می زنند. در حالی که می توان از این زمان ها برای تزریق شادی و نشاط در خانواده استفاده کرد. منظور از تحرک، فعالیت های عجیب و غریب نیست. مثلا این که میان کوچه پس کوچه ها مانند پارکورمن ها بالا و پایین بپرید یا روی بند راه بروید! که البته اگر توانایی اش را دارید، خیلی هم خالی از لطف نیست. تحرک در واقع از یک اراده ساده اما مصمم برای پیاده روی در پارک شروع می شود. خوشبختانه در بیشتر مناطق شهر، پارک ها و بوستان های زیادی احداث شده است که اکثر آن ها با وسایل اولیه ورزشی و بدن سازی تجهیز شده اند. این پارک ها از فرصت های مناسبی برای گذران اوقات فراغت با چاشنی ورزش برخوردار هستند. تنها خرجی که این نوع تفریح ممکن است روی دست تان بگذارد، هزینه خرید یک جفت کفش ورزشی است. اگر می خواهید خیلی حرفه ای به نظر بیایید، باید هزینه خرید یک دست گرمکن ورزشی را هم به جان بخرید. اگر خیلی اهل برند پوشی نباشید و به کالای ایرانی اعتماد داشته باشید ، می توانید کفش های مناسب ورزشی ایرانی را با قیمت 60 تا 100 هزار تومان تهیه کنید و گرنه کفش خارجی و مارک دار زیر 250 هزار تومان در بازار پیدا نخواهید کرد. برای تهیه گرمکن ورزشی هم وضع به همین صورت است. لباس های ورزشی وطنی 80 تا 130 هزار تومان است در حالی که قیمت انواع برند آن سر به فلک می کشد و گاه تا 400 هزار تومان هم می رسد.

هر از گاهی تنی به آب بزنید

یادش به خیر قدیم ها همین که هوا گرم می شد راهی حیاط خانه می شدیم. اگر حوض داشتیم که نور علی نور بود و مثل این که یک استخر اختصاصی داشته باشیم، جفت پا شیرجه می زدیم توی حوض، وگرنه یک تشت پر آب حکم همان حوض را برای مان داشت. آبتنی در زیر نور خورشید حسابی می چسبید. اما آیا این روزها در خانه هایی که حیاط ندارند چه برسد به حوض و با وجود بحران کم آبی باید فکر این تفریح کم هزینه و مفرح کودکی را از سر بیرون کرد؟ پاسخ این است که خیر. بهترین جایگزین حوض های قدیمی استخر ها و مجموعه های آبی است که خوشبختانه در مشهد تعدادشان کم نیست. تنوع استخر ها و مجموعه های آبی دست شما را برای انتخاب انواع استخرها از نظر بهترین، با کیفیت ترین، تمیز ترین، خلوت ترین ، ارزان ترین و بزرگ ترین آن ها باز می گذارد. قیمت ورودی استخر ها از 17 تا 25 هزار تومان است. در حالی که بلیت یک مجموعه آبی حدود 20 تا 46 هزارتومان هزینه دارد. علاوه بر مبلغ بلیت، باید هزینه خرید احتمالی تجهیزات شنا مانند مایو، کلاه، عینک و دماغی را نیز مد نظر قرار دهیم. پیشنهاد ما به شما این است که کار خرید وسایل مورد نیاز را تا لحظه آخر و هنگام ورود به استخر به تاخیر نیندازید. چرا که قدرت انتخاب تان به دلیل نبود تنوع، بسیار کم می شود و مانند کسی که در گردنه گیر افتاده باشد به هر قیمت و هر جنسی رضایت خواهید داد. در مشهد بهترین منطقه ای که می توان تجهیزات ورزشی را خریداری کنید، انتهای خیابان سعدی است. تنوع مغازه ها و قیمت ها در این منطقه، فرصت مناسبی برای یک خرید هوشمندانه و اقتصادی را فراهم آورده است.

شهربازی ها، آدرنالین و هیجان

واقعیت این است که دنیای بدون هیجان ، بیشتر از آن که برای آدم ها کسالت بار و یکنواخت باشد، مضر است. کودکانی که بیشترین تجربه هیجان شان در طول روز مربوط به بردن یک مرحله از صدها مرحله بازی های تبلت شان است، مطمئنا از هوش هیجانی مطلوبی برخوردار نیستند. بدن این کودکان نیز متاسفانه در سال های آینده و در شرایط هیجانی و استرس زا، عکس العمل مناسبی نخواهد داشت و گاه مخاطرات جدی برای سلامت آن ها به وجود می آورد. متاسفانه یکی از عوامل افزایش قابل توجه میزان سکته های مغزی در میان جوانان، نداشتن توانایی سازگاری بدن آن ها با شرایط هیجانی است. این مسئله در حالی است که می توان به راحتی بدن را در این زمینه تقویت کرد. آسان ترین راه برای افزودن چاشنی آدرنالین به خون رفتن به شهربازی هاست. شهربازی ها با تنوع وسایل بازی و سرگرمی، می توانند رضایت طیف زیادی از افراد را به دست آورند. به شما به عنوان والدین توصیه می کنیم، حداقل در ماه یک بار فرزندان تان را به شهر بازی ببرید. بگذارید در دستگاه های استاندارد، ترس و هیجان را تجربه کنند، آدرنالین به خون شان ترشح شود، رگ هایشان منبسط و گشادتر از همیشه شود و قلب شان با سرعت بیشتری بتپد. با این کار شما بدن فزرندان تان را برای موقعیت های استرس زای واقعی آماده می کنید تا اگر روزی به هر دلیلی قلب شان تندتر از همیشه زد، به اصطلاح آخ نگویند! و اگر رگ هایشان منبسط شد، دچار خون ریزی های مغزی نشوند. تعداد شهربازی های دارای فضای باز در مشهد بسیار کم است حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. اما خبر خوش آن که در فصل تابستان، همین شهر بازی های اندک برای رقابت در جلب مشتری، جشنواره های تخفیفی خوبی برپا می کنند . به جز قیمت بلیت ورودی که تقریبا در تمام شهر بازی ها یکسان است، درباره هزینه ای که تفریح در شهربازی ها بر سبد خانواده تحمیل می کند، نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت. اما به طور متوسط می توان هزینه یک خانواده چهار نفره در شهربازی را که هرکدام از اعضا حداقل سه دستگاه بازی را تجربه کرده باشند معادل 100 تا 120 هزار تومان برآورد کرد. شهربازی های سر پوشیده نیز می توانند به افزایش آدرنالین خون کمک کنند، البته به میزان کمتر. خوشبختانه تعداد این نوع شهر بازی ها در مقایسه با انواع بازشان بسیار زیاد است اما دارای محدودیت ها و ایراداتی هستند. مثلا به جز تعداد کمی از دستگاه ها در این نوع شهربازی، بقیه برای بازی کردن نیاز به تحرک ندارند. سرو صدای این شهربازی ها هم واقعا سرسام آور است. آلودگی صوتی در این مکان ها را می توان یکی از علل شایع سردرد بعد از برگشتن از آن ها دانست. گران بودن بازی با دستگاه ها با توجه به زمان اندک بازی قابل توجه است. هزینه یک ساعت وقت گذرانی در شهربازی های سرپوشیده برای چهار نفر حدود 140 هزار تومان می شود.

راکت به دست بگیرید

اگر دوست دارید چشمه ای از هنرهای پنهان ورزشی تان را به رخ خانواده بکشید، ورزش هایی چون بدمینتون و پینگ پنگ گزینه های خوبی به شمار می آیند. بدمینتون به عنوان ورزش مفرحی که نیاز به زمین و تجهیزات خاصی ندارد مانند آن چه در تنیس باید وجود داشته باشد، بسیار مناسب است. داشتن یک جفت راکت و یکی دو تا توپ پری، همه آن چیزی است که برای این ورزش پر جست و خیز نیاز دارید. اگر به جنس درجه دوم رضایت می دهید مژدگانی دهید که تنها 50 تا60 هزارتومان، پول لازم دارید تا وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید. اما اگر به دنبال راکت حرفه ای ها هستید باید خدمت تان بگویم که برای خرید یک جفت راکت چیزی حدود 150 تا 500 هزار تومان باید در نظر بگیرید. پینگ پنگ هم ورزش مناسبی است، به شرطی که در بوستان های مد نظرتان، میزش را تعبیه کرده باشند. خوشبختانه در بیشتر فضاهای سبز مشهد ، میزهای بتنی قرار دارد که علاقه مندان به پینگ پنگ را بی نصیب نمی گذارد. شما برای انجام این ورزش دوست داشتنی تنها به یک جفت راکت و چند توپ تخم مرغی نیاز دارید. دنیای راکت های پینگ پنگ خلاف شکل ساده شان، بسیار متنوع است و برندهای زیادی دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که قیمت این راکت که تقریبا اندازه کف دست تان است، گاهی به 600 هزار تومان هم می رسد. اما از آن جایی که شما خودتان را برای مسابقات تیم ملی آماده نمی کنید، بهتر است از مدل های 20 تا 40 هزار تومانی این راکت ها تهیه کنید و از ورزش پینگ پنگ لذت ببرید.

با کلاس تر ورزش کنید

چند سالی می شود که پای ورزش های مدرن و فرنگی به باشگاه های ورزشی باز شده است. افرادی نیز در این میان با درک فرصت اقتصادی این ورزش ها، به تاسیس و راه اندازی باشگاه و مکان های چند منظوره برای پر کردن همزمان جیب خود و اوقات فراغت جوانان اقدام کرده اند. ورزش هایی چون بولینگ، بیلیارد و دارت در میان جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است. از آن جایی که در این مکان های چند منظوره خدمات مرتبط با خورد و خوراک نیز ارائه می شود، شما می توانید با رفتن به آن جا تا ساعت ها خوش بگذرانید. برخلاف نظر عده ای، در این نوع باشگاه ها می توان به صورت خانوادگی حضور یافت و لحظات شیرینی را رقم زد. انجام یک ورزش جدید بسیار جالب و مفرح است. البته خدا را چه دیده اید شاید استعداد نهفته یکی از اعضای خانواده هم در یکی از این ورزش های تازه وارد، شکوفا بشود! ورزش هایی چون بولینگ و بیلیارد نیاز به تجهیزات خاصی ندارد یا بگذارید بهتر بگویم، تجهیزات خاص این ورزش ها توسط متولی باشگاه ها تهیه شده است و نیازی به خرید و کرایه جداگانه آن ها نیست.اما اگر این ورزش از یک تفریح و سرگرمی جدید تبدیل به دغدغه مورد علاقه تان شد، باید توجه داشته باشید که هزینه های سرسام آوری برای خرید تجهیزات آن پیش رو دارید. مثلا خرید یک میز بیلیارد به انضمام تمام وسایلش حدود 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد یا لذت داشتن یک توپ شخصی بولینگ خرجی برابر با 110 هزار تومان روی دست تان می گذارد. هزینه وقت گذرانی در این باشگاه ها، تقریبا زیاد است و براساس میزان ساعتی که در آن جا هستید و حتی ورزشی که انتخاب می کنید، متغیر است. بماند که هر باشگاهی برای خود قیمت متفاوتی تعریف کرده است. اما به صورت متوسط می توان گفت هزینه یک ساعت بازی بولینگ حدود 8 تا 10هزار تومان ، یک ساعت بیلیارد حدود 12 تا 14 هزار تومان و یک دور مسابقه دارت 8 نفره 6 تا8 هزارتومان خواهد بود.

اوقات فراغت با چاشنی تحرک

واقعیت این است که میزان تحرک بدنی افراد در مقایسه با دهه های قبل کاهش بسیار زیادی پیدا کرده است. این معضل، مسببان همیشگی چون خانه های آپارتمانی، زندگی شهری و تغییر سبک زندگی دارد. قربانی این اتفاق هم، سلامتی افراد است. سلامتی که متاسفانه با خطر ریسک ابتلا به چاقی، فشار خون، چربی خون و حتی انواع سرطان ها تهدید می شود. بیشتر کارشناسان از تغییر سبک زندگی به عنوان مهم ترین عامل در بهبود وضعیت سلامت افراد یاد می کنند. تغییراتی که باید همراه با تحرک ، نشاط و انرژی بیشتر باشد. اوقات فراغت خانواده ها، بهترین زمان برای تغییر سبک زندگی خانوادگی است. با یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی می توان این خوش گذرانی های دسته جمعی را هدفمند کرد و با یک تیر چند نشان زد. نشان هایی چون: برداشتن گام هایی برای افزایش بهداشت روانی و سلامت جسمانی در خانواده، نزدیک شدن اعضا و افزایش ابعاد همدلی در خانواده و در نهایت قرار گرفتن اعضا در نقش های جدید که موجب افزایش توانایی آن ها می شود. مانند پدری که در بیرون از شهر آشپزی را به عهده می گیرد یا فرزندی که مانند یک معلم شیوه یک بازی جدید را به بقیه آموزش می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
تفريحات . . ؟؟؟؟ چي هست . . . . . ؟؟
با کدام کار و با کدام درامد مردم رو تشویق به تفریح میکنی؟چرا در بین خانواده ها داری آتیش میندازی و همه رو میخوای به جون هم بندازی.همون تو خونه ماندن و خوابیدن بهتر از هر چیزیه.چون حداقل فقط خرج یه پنکه یا کولر آبی رو باید بدیم.یه شهر بازی رفتن میدونی چقدر تموم میشه؟دیگه کار این ملت از فکر کردن به سلامتی و اینا گذشته.سلامتی و ورزش و تفریح و شادی رو هم پولی کردین.
همه ی اینارو در نظر بگیر ماشین هم نداشته باشیم
.... ما همه افسردگی داریم و زیر فشار زندگی داریم له میشیم اونوقت تو دنبال تفریحاتی؟
ایران تفریحات داره؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار