بازدید 248234
۳

کفاره روزه خواری عمد و غیر عمد چقدر است؟

کد خبر: ۸۰۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷ 15 June 2018

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با پرداخت کفاره خداوند متعال می‌خواهد بنده‌اش را تربیت کند و همچنین فقرا از آنچه که برخورداران دارند بهره‌مند شوند.

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره کفاره روزه ‏خواری بیان داشت: دو نوع کفاره داریم؛ اگر فرد بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد.

وی در ادامه گفت: اگر فرد نمی تواند 60 روز روزه بگیرد، باید به ازای هر یک روز، شصت فقیر را اطعام دهد و در فرصتی مناسب قضای روزه را به جا آورد و به آن کفاره عمد گفته می‌شود.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: کفاره روزه غیر عمد مورد دیگر در کفاره روزه‌خواری است، همانند خانمی که باردار است و یا بچه شیر می دهد و باید کفاره آن را پرداخت کند علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد که به آن کفاره غیر عمد گفته می‌شود.

علیدوست یادآور شد: در پایان ماه مبارک رمضان و با فرارسیدن عید فطر نیز باید زکات فطره پرداخت شود و به میزان سه کیلو از قوت غالب خود را بعنوان زکات فطره به فقیر بدهد چه روزه گرفته باشد و یا اینکه نگرفته باشد.

علیدوست تأکید کرد: با پرداخت کفاره خداوند متعال می‌خواهد بنده‌اش را تربیت کند و همچنین فقرا از آنچه که برخورداران دارند بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به زمان ادای کفاره برای افراد، عنوان کرد: ادای کفاره عمدی زمان مشخصی ندارد اما نباید در آن کوتاهی شود و فرد باید کفاره روزه عمد را هر زمانی که توانست ادا کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳
واقعا برای یه روز روزه نگرفتن باید 60 روز بجاش گرفت -عدالته -جریمه با جرم نمیخونه این برام سواله ؟
یعنی اگه یکی سی روز روزه نگیره باید 1800روز بجاش بگیره یعنی 5 سال
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
سلام
بستگی داره که به چه دلیلی بوده
1.قضا داره
2.کفاره داره
3.کفاره جمع داره
سلام ، ۱. اگر عمدا روزه رمضان نگیره مثلا نهار بخوره باید یه روز قضا بگیره و کفاره ۶۰ فقیر به هر فقیر ۷۵۰ گرم طعام مثلا گندم خرما جو وغیره بدهد . ۲. اگر روزه را با چیزهای حرام باطل کنه باید برای هر روز ۶۰ روز روزه بگیره و ۶۰ فقیر طعام بده و بنده که نیست استغفار کنه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان