بازدید 5927
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد اقتصادی کشور در سال 96 به روایت بانک مرکزی» تا «تداوم نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یارانه خرداد ماه واریز و قابل برداشت شد، کاهش قیمت نفت با ثبت رکورد تولید توسط آمریکا، ترامپ دوباره به اوپک تاخت، ریزش قیمت سکه پیش از تعطیلات عید سعید فطر، قیمت سکه ۲۰ درصد حباب دارد، 4 عامل بالا رفتن قیمت فلز زرد، کسری حساب جاری ترکیه به ۵.۴۳ میلیارد دلار رسید، ریزش ۹۰ درصدی نقدینگی یک غول نفتی، آخرین فرصت برای ثبت شماره شبای بانکی و جریمه‌ی سنگین شرکت فولکس واگن به علت تقلب را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 15 June 2018

از «رشد اقتصادی کشور در سال 96 به بانک مرکزی» تا «تداوم نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یارانه خرداد ماه واریز و قابل برداشت شد، کاهش قیمت نفت با ثبت رکورد تولید توسط آمریکا، ترامپ دوباره به اوپک تاخت، ریزش قیمت انواع سکه پیش از تعطیلات عید سعید فطر، قیمت سکه ۲۰ درصد حباب دارد، 4 عامل بالا رفتن قیمت فلز زرد در بازار جهانی، کسری حساب جاری ترکیه به ۵.۴۳ میلیارد دلار رسید، ریزش ۹۰ درصدی نقدینگی یک غول نفتی، آخرین فرصت برای ثبت شماره شبای بانکی و جریمه‌ی سنگین شرکت فولکس واگن به علت تقلب را در بر دارد.

 

یارانه خرداد ماه واریز و قابل برداشت شد

هشتاد و هشتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به خرداد ماه سال جاری ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۹۷.۰۳.۲۴ به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت شد. لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کاهش بهای نفت با ثبت رکورد تولید توسط آمریکا

روز پنجشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۲۸ سنت (۰.۴ درصد) کاهش یافت و ۷۶.۴۶ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶ سنتی بشکه ای ۶۶.۵۸ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های رسمی منتشره توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در هفته ی گذشته با تولید ۱۰.۹ میلیون بشکه نفت در روز رکوردی جدید را به نام خود ثبت کرده و این موضوع باعث شده که قیمت نفت در روز گذشته کاهش یابد.

ترامپ دوباره به اوپک تاخت

رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار در چند ماه اخیر از اوپک برای دستکاری قیمت‌های نفت انتقاد کرد. به نقل از اویل پرایس، دونالد ترامپ در توییتی نوشت: "قیمتهای نفت بسیار بالا و اوپک همچنان مسئول آن است. این اصلا خوب نیست!" این بار رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با پیامی که ۲۰ آوریل در توییتر ارسال کرده بود از کلمات کمتری برای انتقاد از اوپک استفاده کرد. ترامپ دفعه پیش نوشته بود: "به نظر می‌رسد اوپک دوباره قیمت‌ها را بالا برده است. با میزان بالای نفت موجود از جمله نفتکش‌های بارگیری شده در دریا، قیمت نفت به طور مصنوعی بسیار بالا رفته است. این موضوع خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود". در آن زمان قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود؛ در حالی که قیمت پایه نفت آمریکا در زمان ارسال دومین پیام انتقادی ترامپ، با ۰.۵۱ درصد کاهش، ۶۶.۰۲ دلار در هر بشکه بود. بر اساس گزارش ایسنا، در فاصله آوریل تا اوایل ژوئن، نگرانی‌های بازار باعث شده اوپک و متحدانش درباره تسهیل محدودیت های تولید صحبت کنند.

رشد اقتصادی کشور در سال 96 به روایت بانک مرکزی

بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال 1390 در سال 1396 به 6940.8 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال 1395 به میزان 3.7 درصد افزایش یافته است. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز در دو مقطع زمانی سه ماهه چهارم سال 1396 و سال مذکور به ترتیب معادل 8/4 و 6/4 درصد بوده است. بر اساس داده های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی انجام شده درخصـوص تولیـد ناخـالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان دهنـده آن اسـت کـه در سـال 1396 ،تولیـد ناخـالص داخلـی بـه قیمـت پایـه و بـه قیمت های ثابت سال 1390 از 6691.1 هزار میلیارد ریال در سال 1395 بـه 6940.8 هـزار میلیـارد ریـال در سـال 1396 افزایش یافته است. 

ریزش بهای انواع سکه پیش از تعطیلات عید سعید فطر

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۸۰ هزار تومان کاهش، به قیمت ۲,۳۴۹,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در آخرین روز هفته، ۲,۳۷۸,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۳۴ هزار تومان معادل بیش از ۵ درصد، ارزان‌تر شده بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۳۵ هزار تومان به قیمت ۱,۲۲۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در آخرین روز هفته، ۶۹۵ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت سکه ۲۰ درصد حباب دارد

رئیس شورای عالی نظارت کانون صرافان با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته و همین مسئله سبب شده سرمایه گذاران سرمایه های خود را به ارز تبدیل کنند، اظهار داشت: سرمایه های مردم به سمت بازار سکه سوق پیدا کرده است. سعید مجتهدی با اشاره به اینکه با سرازیر شدن سرمایه های مردمی به سمت بازار سکه تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده است، ادامه داد: این مسأله منجر به ایجاد حباب 20 درصدی در قیمت سکه شده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی متولی سیستم پولی، سکه و ارز است، گفت: فروش سکه و ارز به صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی واگذار شده است. /تسنیم

از بازار جهانی فلزات گران بها چه خبر؟

روز گذشته در پایان معاملات بازار جهانی فلزات گران بها، خبرها حکایت از روند افزایشی طلا و نقره داشت. به طوری که بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با ۵ دلار و ۶۷ سنت افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۳۰۴ دلار و ۶۸ سنت فروخته شد. هر اونس نقره نیز با رشد ۱۸ سنت به رقم ۱۷ دلار و ۲۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین نیز با رشد ۷ دلار و ۹۰ سنت به قیمت ۹۱۰ دلار و ۲۰ سنت رسید. همچنین هر اونس پالادیوم با کاهش ۵۰ سنت به رقم ۱۰۰۵ دلار و ۱۰ سنت رسید.

چهار عامل بالا رفتن قیمت فلز زرد در بازار جهانی

رویترز درباره دلایل افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی نوشت: تضعیف ارزش دلار عامل مهمی در بالا رفتن اونس جهانی بود و به رغم اینکه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش داد و قرار است دو بار دیگر تا پایان سال افزایش دهد اما ارزش دلار پایین آمد. دلیل دوم بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین است که سرمایه‌گذاران را ترغیب کرده سرمایه‌گذاری در حوزه طلا را محیطی امن بدانند. دلیل سوم اینکه قیمت نقره در بازارهای جهانی به بیشترین میزان دو ماه گذشته رسیده که تحریکی برای بالا رفتن قیمت فلز زرد شده است. همچنین سرمایه‌گذاران روز گذشته در انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا بودند که آیا بانک مرکزی به خریدهای سرمایه‌ای گسترده خود تا آخر امسال پایان می‌دهد یا نه.

کسری حساب جاری ترکیه به ۵.۴۳ میلیارد دلار رسید

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد، کسری حساب جاری این کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی به ۵.۴۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۷ میلیارد دلار افزایش نشان می دهد. بر اساس گزارش بانک مرکزی ترکیه با توجه به تراز پرداخت ها، کسری حساب جاری این کشور در ۱۲ ماه منتهی به آوریل به تقریبا ۵۷.۱ میلیارد دلار رسید. همچین کسری حساب جاری این کشور در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی هم ۲۱.۸ میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی ۹.۷ میلیارد دلار افزایش نشان می دهد. افزایش کسری حساب جاری ترکیه در ماه آوریل عمدتا به افزایش کسری ۱.۸۲ میلیارد دلاری کالا و خروج سرمایه ۵.۴۹ میلیارد دلاری و نیز افزایش ۲۷۹ میلیون دلاری در کسری درآمد اولیه که به رقم ۱.۴۹ میلیارد دلار رسید، نسبت داده می شود. البته در ماه آوریل بخش گردشگری ۱.۱۲ میلیارد دلار سرمایه به ترکیه وارد کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶۶ میلیون دلار افزایش نشان می دهد. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ترکیه، درآمد سرمایه گذاری باتوجه به درآمد اولیه در ماه آوریل حاکی از خروج سرمایه ۱.۴۲ میلیارد دلاری دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶۹ میلیون دلار افزایش نشان می دهد. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، کسری حساب جاری سالانه ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۴۷.۳ میلیارد دلار ثبت شده که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۳.۱ میلیارد دلار است.

ریزش ۹۰ درصدی نقدینگی یک غول نفتی

شرکت ONGC که بزرگترین شرکت اکتشاف نفت هند است، به دنبال پرداخت سود بالای سهام و دریافت وام برای خرید یک پالایشگاه، با ریزش بیش از ۹۰ درصدی موجودی نقدی خود در مدت یک سال مواجه شد. آماری که از سوی بلومبرگ گردآوری شد، نشان داد ذخایر نقدی شرکت ONGC تقریبا ته کشیده و همزمان بدهی این شرکت طی یک سال اخیر افزایش پیدا کرده است. به نقل از ایسنا، شرکت ONGC تا ۳۱ مارس سال ۲۰۱۸ تنها ۱۴۸.۵ میلیون دلار (۱۰ میلیارد روپیه هند) موجودی نقدی داشت که در مقایسه با ۱.۹ میلیارد دلار آمریکا (۱۳۰ میلیارد روپیه) در مدت مشابه سال گذشته افت چشمگیری نشان می‌دهد.

آخرین فرصت برای ثبت شماره شبای بانکی

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: کسانی که تا آخر خرداد ماه امسال به سامانه سهام عدالت شماره شبای خود را اعلام نکنند، با ارائه گزارش این سازمان به شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان منصرف معرفی می‌شوند.

جریمه‌ی سنگین شرکت فولکس واگن به علت تقلب!

بر اساس گزارش های منتشر شده، دولت آلمان شرکت فولکس واگن را به علت تقلب در استفاده از دستگاه های کنترل انتشار آلودگی در خودروهای تولیدی خود یک میلیارد یورو (۱.۸ میلیارد دلار) جریمه کرده است. این مبلغ یکی از سنگین ترین جریمه های مالی بوده است که دولت آلمان علیه یک شرکت اعمال کرده و علیرغم این واقعیت فولکس واگن اعلام کرده که نسبت به درخواست تجدید نظر اقدام نخواهد کرد. جریمه ی نامبرده توسط دفتر دادستانی شهر برانشوایگ علیه فولکس واگن اعمال شده است. این شرکت پذیرفته است که در سال ۲۰۱۵ هنگام انجام آزمایش های مربوطه در آمریکا بر روی ماشین های تولیدی خود دستگاهی را قرار داده که میزان آلایندگی پایین تری را نمایش می داده و این در حالی است که در زمان رانندگی عادی مقدار انتشار آلودگی در هوا مجددا بالا می رفته است. افزون بر این، فولکس واگن اعلام کرده که علیه تصمیم نامبرده تجدید نظر خواهی نخواهد کرد و دلیل اتفاق رخ داده را نقایص ساختاری در نظارت بیان کرده که نتوانسته جلوی ''عملکرد غیرمجاز نرم افزارها'' را زمانی که بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ در حال نصب شدن بر روی ۱۰.۷ میلیون عدد خودرو بودند بگیرد. در این رابطه، بیانیه ای که شرکت فولکس واگن منتشر کرده اعلام می دارد که این شرکت ''مسئولیت ایجاد این بحران در سوخت های دیزلی را می پذیرد و آن را گامی بزرگ در جهت غلبه بر این مشکل می داند''. 

تداوم نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین

روز پنج‌شنبه، پس از این که فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را افزایش داد و اشاره داشت، روند افزایش نرخ بهره در آینده، سرعت می‌گیرد،  در شرایطی که نگرانی‌ها در مورد مناقشات تجاری آمریکا و چین سرمایه‌گذاران را روی لبه نگاه داشته است، سهام آسیایی افت کرد. داده‌های فروش خرده‌فروشی چین و سرمایه‌گذاری شهری در این کشور، به طرز غافل‌گیرکننده‌ای ضعیف بود و آب سردی بر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران ریخت. پس از این که بانک مرکزی چین به شکل غیرمنتظره‌ای نرخ بهره خود را دست نخورده گذاشت، این داده‌ها به فضای مبهم به وجود آمده در پیرامون دومین اقتصاد بزرگ جهان، افزود. بانک مرکزی آمریکا، فدرال‌رزرو، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، با پشتوانه اقتصادی قدرتمند، نرخ بهره خود را یک چهارم درصد افزایش داد و آن را به محدوده ۱.۷۵ تا ۲ درصد رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۲ درصد سقوط کرد، درحالی‌که در هنگ‌کنگ، هانگ‌سنگ ۰.۲ درصد افت کرد و نیکی ژاپن هم ۰.۴ درصد پایین‌تر بسته شد. بر اساس گزارش رویترز، اظهارات رؤسای فدرال‌رزرو باعث شد تا پیش‌بینی‌ها برای دو بارِ دیگر افزایش نرخ بهره در سال کنونی، قوت بگیرد، درحالی‌که قبلا پیش‌بینی می‌شد تنها یک بار دیگر تا پایان سال افزایش بهره داشته باشیم. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
بی خیال
از کی تا حالا 5 دلار در ماه میشه یارانه؟!!!
دست تیم اقتصادی درد نکنه که با اینهمه گرفتاری و هزینه های سنگینی که داره هنوزم ماهی 5 دلار یارانه مونو داره پرداخت میکنه! خدا به آقای سیف و معاون ارزی ایشون داداش آقای عراقچی اجر خیر عطا کنه انشاء الله.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر