بازدید 4687

نگرانی دانشمندان از سرعت آب شدن یخ‌های قطب

کد خبر: ۸۰۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 14 June 2018

دانشمندان می گویند ذوب شدن یخ های قطب جنوب هم اکنون سه برابر سریعتر از پیش بینی ها بوده است.این مطلب بر اساس داده های یک تحقیق گسترده بین المللی جدید است.از سال 1992، سه تریلیون تن یخ ذوب شده است و نگرانی های زیادی را درباره قطب جنوب به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از آسوشيتدپرس، پروفسور مارتین سیگرت، مدیرعامل موسسه گرانتهام، کالج سلطنتی لندن در این رابطه گفت: ما متوجه شده ایم که یخچال های قطب جنوب را با سرعت از دست داده ایم. ما شاهد تغییر الگوهای باد هستیم. ما شاهد افزایش درجه اقیانوس ها، افزایش اسیدیته اقیانوس ها، تغییر در تنوع زیستی هستیم. در واقع همه یافته های ما در قطب جنوب نشان می دهد که همه چیز در حال تغییر است. میزان تغییر نیز در حال افزایش است.

وی افزود:میزان یخ های قطب جنوب به اندازه ای است که اگر تمام آن ذوب شود، سطح دریا در سراسر جهان بیش از شصت متر افزایش خواهد یافت و اولین نشانه هایی که مشاهده می کنیم این است که یخ ها ذوب می شوند. به همین دلیل دهها سانتیمتر از ضخامت یخ های خود را در این قرن از دست داده است.

سیگرت افزود: اگر شما تغییر در سیاره را ادامه دهید و سیاره زمین را گرم کنید آنگاه قطب جنوب با ذوب شدن پاسخ خواهد داد و شواهد موجود در گذشته بیانگر این موضوع است. اگر ما می توانستیم که چند میلیون سال به عقب بر گردیم می توانستیم ببینیم که ضخامت یخ قطب جنوب خیلی بالاتر از سطح دریا بوده است.

وی گفت: ­بنابراین ما باید از خودمان بپرسیم، که جهان در آینده چه شکلی خواهد بود و البته پاسخ این است که اینگونه نمی تواند باشد، نمی تواند این باشد، و باید بگوییم که قطب جنوب در حال تغییر است و مسیر خاصی را دنبال می کند و ما باید همین الان کاری بکنیم. تصمیماتی که اکنون می گیریم قطب جنوب را در آینده شکل می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل