بازدید 9265
همسویی عجیب مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با کاسبان؛

ابراز علاقه شدید معاون کلانتری به «شکار» با منت گذاشتن بر سر مردم!

رفتاری که اگر مدیریت شکار به شکارچیان هم سپرده شود، احتمالا بروز نخواهد کرد، چون آنها هم می‌دانند در این فصل نباید آرامش گله ها را بر هم زد و از آن مهم تر، برای تداوم شکار باید از گله ها آمار گرفت تا مبادا با شکار کردن، نسل حیوانات و به دنبال آن، رسم شکار ور بیفتند؛ شکارچیانی که ظاهرا برخی از مسئولان سازمان علاقه زیادی به ایشان دارند!
کد خبر: ۸۰۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 16 June 2018
نامه تلخ نماینده خمینی شهر در واکنش به رسانه ای شدن خبر تجاوز
در روز‌هایی که بحث فروش گونه‌های ارزشمند جانوریِ کشورمان به توریست‌های شکارچی بالا گرفته و برگزارکنندگان تور‌های شکار، ابایی از توهین و حتی فحاشی به منتقدان هم ندارند، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح می‌دهد منت سال‌های «شکار ممنوع» را بر سر مردم بگذارد و از تلاش برای جبران آن سال‌ها سخن به میان آورد!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته نشستی در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان برگزار شد که هرچند هدف از آن، پاسخ به برخی ابهامات پررنگِ مطرح در روز‌ها و هفته‌های اخیر بود، در کمال ناباوری، با بیان برنامه‌هایی همراه شد که نشان از وسعت گرفتن شکار در روز‌های پیش روی در کشورمان دارد.

این نشست از این روی برگزار می‌شد که به تازگی اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد فروش پروانه شکار در چهارمین سال از دوره پنج ساله‌ی ممنوعیت شکار، از سرگرفته شده و سازمان حفاظت محیط زیست به برخی از برگزار کنندگان تور‌های شکار اجازه داده تا به ازای پرداخت مبالغی، شکارچیان وارداتی را به قلب مناطق حفاظت شده ببرند و با خیال راحت شکار کنند.

مجوز‌هایی که صدورشان انتقاداتی را به دنبال داشت. انتقاداتی که البته به مزاج برگزارکنندگان تور‌های شکار و برخی مسئولان خوش نیامد و در نهایت موجب برگزاری نشستی در سازمان حفاظت محیط زیست شد که عنوان آن، «بررسی علل حضور پروانه‌های شکار در سازمان محیط زیست» بود. نشستی با پیشوند «خبری» که البته بسیاری از رسانه‌ها به رسم مالوف این سازمان از حضور در آن محروم بودند.

نکته جالب توجه البته نه حضور یا عدم حضور رسانه‌ها، که سخنان حمید ظهرابی، معاون عیسی کلانتری در این نشست بود که تأکید داشت سازمان متبوعش در پنج سال در خصوص مسأله شکار عقب‌نشینی کرده و حالا قصد جبران دارد و می‌خواهد: «شکار در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد، چون شکار یکی از ابزار‌های مدیریتی در سازمان محیط زیست است.» وعده‌ای ترسناک برای حیات وحش کم رمق کشورمان.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست که پیشتر نیز بار‌ها نشان داده از علاقه مندان شکار است و تاب و تحمل هیچ انتقادی در این باره را ندارد، در ادامه گفت: «در قانون شکار و صید به صورت صریح صدور پروانه‌های شعار را جزو وظایف سازمان محیط زیست عنوان کرده و ما هم با توجه به رویکردی که در سال‌های گذشته درخصوص شکار وجود داشت و مشکلاتی را برایمان بوجود آورده بود، سعی کردیم شیوه حفاظت و تعامل با سایر ذی‌نفعان را اصلاح کنیم.»

اما منظور وی از اصلاح شیوه سازمان چیست؟ پاسخ معاون کلانتری، صدور مجوز شکار است که چندماهی است در دستور کار سازمان قرار گرفته و از قضا آنقدر بی قاعده و غیراصولی است که حتی در فصل زاد و ولد گونه‌های حیات وحش نیز پروانه شکار صادر می‌شود. بماند که نه این مسئول و نه هیچ مسئول دیگری در سازمان حفاظت محیط زیست توضیح نمی‌دهد که از کجا و بر اساس کدام آمار فهمیده که کدام گونه در کدام زیستگاه جمعیت مازاد دارد که اجازه شکارش را صادر کند.

به این اشکالات، کاهش شدید جمعیت گونه‌های جانوری ـ و به تعبیر شکارچیان، کاهش شدید جمعیت «شکار» ـ بر اثر عواملی نظیر شکار بی رویه در سال‌های گذشته، خشکسالی و از بین رفتن مراتع و آبشخورها، کاهش مناطق حفاظت شده و دخل و تصرف فراوان در آنها، فراگیر شدن بیمار‌های مهلکی مانند طاعون نشخوارکنندگان و مواردی از این دست را می‌توان افزود که باید پیش از صدور هرگونه مجوز برای کشتار و شکار، در خصوص آن‌ها و تأثیراتشان در جمعیت گونه‌های جانوری و اکوسیستم حیات وحش توضیحات کامل و جامعی ارائه کرد.

توضیحاتی که ظاهرا ظهرابی و همکارانش ضرورتی بر ارائه شان احساس نکرده و نمی‌کنند و همین که چند سال پروانه شکار صادر نکرده‌اند را کافی می‌دانند تا مجوز ورود شکارچیان به مناطق حفاظت شده و آتش گشودنشان بر حیات وحش را صادر کنند؛ شیوه‌ای که یک گله دار هم برای بهره بردن مادی از گله اش در پیش نمی گیرد؛ گله دارانی که می‌دانند در فصل زاد و ولد بهتر است به سراغ گله نروند و این کار را به زمانی بهتر موکول کنند.

رفتاری که اگر مدیریت شکار به شکارچیان هم سپرده شود، احتمالا بروز نخواهد کرد، چون آنها هم می‌دانند در این فصل نباید آرامش گله ها را برهم زد و از آن مهم تر، برای تداوم شکار باید از گله ها آمار گرفت تا مبادا با شکار کردن، نسل حیوانات و به دنبال آن، رسم شکار ور بیفتند. شکارچیانی که ظاهرا برخی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست علاقه زیادی دارند که گنجینه های حیات وحش را به ایشان بفروشند!

مسئولانی که وقتی با انتقادات مواجه می‌شوند، به جای پاسخ گویی ترجیح می‌دهند به جنگ کلامی روی آورند. مثل اظهار نظر ظهرابی درباره انتقاداتی که این روزها در خصوص صدور پروانه شکار و فروختن آن به توریست های خارجی مطرح می‌شود. او در این باره می‌گوید: «مخالفین شکار احساسی هستند.»

پاسخی که معاون سازمان حفاظت محیط زیست به انتقادات در خصوص صدور مجوز شکار در کشور می‌دهد و به نظر می‌رسد معنای آن، نازک نارنجی بودنِ منتقدان باشد وگرنه که احساسی بودن به خودی خود شاخصی مثبت به حساب می‌آید. توصیفی که ظاهرا ظهرابی قصد دارد پشت آن مخفی شود تا آنهایی که می‌گویند بیماری، خشکسالی، نابودی زیستگاه ها و امثال آنها موجب کاهش جمعیت گونه های حیات وحش شده، بی منطق نشان دهد و بی توجه به این افراد و سخنانشان، مجوز شکار صادر کند و بفروشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۳
سلام من خواستم بگو متاسفم که الان فصل بهار فصل تخم ریزی تخم گذاشتن بچه زایدن و کلا زاد ولد است کسانی به دنبال یک تکه گوشت هستن که نه بخاطر گرسنگی بلکه بخاطر سر کیف بودن میرن شکار
هرچی آدم ناکارامد هست وقتیکه بیان سرکار همین میشه دیگه
تو این مملکت همه چی با پول انجام شدنیه حتی اگر به قیمت از دست رفتن جان انسانها و حیوانات و طبیعت باشه
مدیران مدعی اصلاح طلبی جز ویرانی نداشتند در این دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
کلا سیستم مدیریتی این دولت چیزی به جز ویرانی واسه کشور نداشته.
انتصابهاي دوره دوم رياست جمهوري روحاني خيلي بد بود فاجعه بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
مدرسه پیرمردهای تریلیاردر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
در همان دور اول هم همین گونه افراد مد نظر ایشان بودند. ولی خب دور اول است دیگر معمولا تمام روسا در دور اول ریاست خود اقداماتی را انجام میدهند تاعامه مردم را جذب کنند.
آن چیزی که الان میبینیم واقعیت ایشان است.
اگر برفرض محال دور سومی هم وجود میداشت شخصیت واقعی ایشان کاملا مشخص می شد
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
باسلام ووقت بخیر
احیانا این آقایان مولتی تریلیاردر داماد نمیخواهند؟
خداحافظ
افسوس بر سازمانی که مدیرانش همچون تفکراتی دارند.... وای بر این تفکر ...
یه هر حال همین گفته های صریح هم جای شکر دارد. مسئولان زمانی آشکارا یک چیز می گفتند و در نهان کار دیگری می کردند، ولی خدا را شکر که مدتی است رک گو تر شده اند، همانند نماینده نحترمی که چند روز پیش به صراحت از بودجه ای می گفت که ارث جد و اجدادی نمایندگان مجلس است و مردم در آن حقی ندارند و ... به امید روزی که یان صراحت پرده از راز حباب ها بردارد و مسئول رک گوی دیگری به ما بفهماند که منظور زا حباب قیمت و طلا و مسکن و غیره و غیره، و در کل حباب همه چیز، چیست؟
حالم از این همه ناکارامدی به کشور داره به هم میخوره.دولت ناامیدی
در همه جای دنیا به شکار به عنوان یک صنعت بسیار سود آور نگریسته می شود گردش مالی صنعت شکار در آمریکا سالانه ۳۶۰ میلیارد دلار است
ایران با دارا بودن تنوع آب و هوایی بیشتر نسبت به آمریکا دست کم باید سالانه یک پنجم آمریکا از این صنعت درامد داشته باشد ولی نبود مدیریت کارامد را از این درامد سرشار محروم کرده
تا زمانی که با این مقوله از جنبه ظاهری و احساسی برخورد شود کشور همانند بسیاری از مقوله ها عقب مانده خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
شکار در ایران ؟آیا دیگه چیزی هممونده که بشه شکارش کرد

شما برید همون آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
زینال جون می دونی 360 میلیارد چقدر پوله. اصلا کل تجارت گوشت جهان در یک سال 360 میلیارد میشه؟
کشور انگار دست یکسری ناکارامد افتاده.با این وضعیت مردم باید دست به کار شن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
این مساله در پایان ریاست جمهوری روحانی به وضوح مشخص بود ولی مردم عزیز باز هم گول خوردند
احتمالا ، ایشون قبل از اینکه معاون سازمان محیط زیست کشور بشه مسئول کشتارگاه بوده و برای همین هنوز طرز فکرش عوض نشده ، کاش فرشته مهربون ، رییس سازمان محیط ریست میشد
اگر نجنبند دلسوزان وعاشقان طبیعت گونه های زیستی را در موزه های تاریخ طبیعی باید به فرزندانمان نشان دهیم با خشونت طبیعی چند سال اخیر عدد کدام گونه جانوری در کجای کشور از مرز تعادل فزونی پیدا کرده که حالا باید برای تعدیلش دست به دامن شکارچیان داخلی و خارجی شویم اگر برای ریخت وپاش سازمان مطبوعتان پول کم دارید مشکل شماست اما اگر برای حقوق محیط بان وعلوفه وابشخور ساختن برای آهو پول ندارید از مردم تقاضای کمک کنید همین جا ودر همین سایت اونوقت جواب طبیعت دوستان را ببینید اما رو راست وبدون سیاسی کاری
یعنی در کشور به این بزرگی هیچ مقامی قادر نیست جلو چنین تخلفات آشکاری را بگیرد در ضمن بد نیست در مورد تابعیت های دوم و سوم بعضی ها تحقیق شود چون یک وطن پرست برای همه امور کشورش حساس هست
کار اصلی برخی دلالیه نه محافظت از چیزی
سلام، درحال حاضر حدود 140 هزار راس پستاندار بزرگ جثه در کسور وجود دارد که در هر 100 هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست یک راس حضور دارد ،بنابراین اساسا جمعیت حیات وحش کشور در حد حتی بازسازی خود نیست و این پروانه های شکار احتمالا برای گروه های رانت خوار و از ما بهتران صادر میشوذ پیشنهاد میکنم همانگونه که مجلس در قطع بهربه رداری از جنگل های شمال وارد شد اینجا هم وارد شده و جلوی قتل عام باقیمانده فرسایش یافته حبات وحش را بگیرد.
نكنه اينم حبابه؟
و انگار كه هميشه مردم اشتباه مى فهمند!!!!!!
وضعیت سازمان محیط زیست فعلی بی اندازه مشکوکه و باید یک پالایش زیربنایی توش صورت بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
وضعیت دولت خیلی مشکوک تره از رییس جمهور گرفته تا پایین دستها.کلا نیاز به پالایش دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
به اسم شکارچی و باز جاسوس از آب در میان
شکارچی ندیدم عاقبت خیر بشه نه خودش نه بچه هاش تارزه اونایی که از روی احتیاج شکار میکردند و نه تفریحی
خدا خودش به اینا مگه رحم کنه
نماینده های مجلس از ریاست جمهور نمی تونن در عمل سوال بپرسن از ریاست سازمان محیط زیست که میتونن تحقیق کنن
کافیه مردم یکبار همت کنن و راهپیمایی یا انتخاباتی را تحریم کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
!!!!!!!واقعا عجب موضع انقلابی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
ببین هدف رو اشتباه نگیری
درست انتخاب کن و هدف بگیر
در عرض۲۴ساعت محیط زیست مجوز ساخت پتروشیمی در شمال را صادر کرد و این یعنی نابودی طبیعت آنجا. دیگر چه انتظاری میشود از آن داشت
کلا بخش دولتی کارایی لازم را ندارد و باید به فکر تغییر ساختار و بدنه دولت بود
....در این سازمان متاسفانه فقط ادعاهادو اظهار نظر های به ظاهر خوبی وجود دارد ولی در عمل درست برخلاف آن انجام میشود

ازیک سو از خودروسازهای آلوده کنننده محیط انتقاد می شود از سوی دیگر درست اقدامات برعکس انجام می شود ، مثلا جزیره آشوراده را برای گردشگری آزاد میکنند، مجوز ساخت پتروشیمی در شمال می دهند ، مجوز شکار گونه های کمیاب را صادر میکنند و...کلا عمل ایشان درست برخلاف ادعاهای ایشان است

وتا بخواهید از گذشته ، از سدسازی ها از انتقال آب ها وغیره انتقاد دارند.... ولی دریغ حتی ازیک راه حل کوچک عملی
باید اینها را بزارند دم توپ
کلانتری چندین سال وزیر کشاورزی بود.تا زمانیکه این سمت را دراختیار داشت چنان تیشه ای به ریشه کشاورزی زد که هنوز بعداز اینهمه وقت از رفتنش،هنوز تبعاتش دامن گیر کشاورزی مملکت هست.من نمیدونم با چه پیشینه مثبتی،اومده ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست شده.چندسال آینده ویرانه این سازمان هم به مملکت تحویل خواهد داد.
وقتی انتصابات با روابط صورت میگیرد و هرکس به فکر سواستفاده از جایگاه خود است
یک عده ادم بی کفایت که در سازمان محیط زیست مدیر بشوند نتیجه بهتر از این عاید محبط زیست نمی شود....
دکتر سید محمد فخر طباطبایی روحت شاد به خاطر اینکه یک زمانی می خواستند یک گوزن زرد را به ضیاءالحق رییس جمهور پاکستان هدیه بدهند چقدر غصه می خوردی که ذخایر ژنتیک ایران را می خواهند از ایران خارج کنند حالا کجایی ببینی کل ذخایر ژنتیک حیات وحش را می خواهند در قبال یک مشت دلار بفروشند
چرا یادمان رفته مسلمانیم ما حق نداریم هیچ حیوانی را بخاطر لذت کشتن، بکشیم فقط چهارپایان اون هم بخاطر سیر شدن می خوریم مگر ما چقدر حیات وحش داریم که بخواهیم دستور شکار بدهیم اینجا ngoها باید وارد شوند وقتی می گویند جامعه مدنی یعنی این یعنی جماعتی موثر از مردم که جلوی این رفتارها را بگیرند
چه می کنند این اصلاح طلبهای پر مدعا!!!
مفهوم خیانتهای انجام شده در شئون مختلف کشور صنعت افتصاد اجتماع محیط زیست کشاورزی ووو ...بسیار عمیق تر وتاسف بار تر است اگر فرد مطلعی اعماق این جنایت ها را فاش کند میزان آن قابل درک خواهد بدود
محیط زیست مافیا شده.
دولت تبخیر امید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس