بازدید 10091
پاسخی به سخنان دو مقام وزارت صنعت درباره خودرو؛

آقایان صبح بخیر! / «دلال‌ها» با حمایت چه کسانی بازار را به هم ریختند؟!

قناتی البته درباره پیش فروش خودرو‌ها توسط خودروسازان داخلی هم سخنانی گفته و تأکید کرده که «شرکت‌های خودروسازی بر اساس دستوالعمل شورای رقابت عمل می‌کنند و با توجه به تقاضا در بازار، این اجازه به خودروساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش فروش کند.» ایشان گویا اطلاع ندارند، ایران خودرو و سایپا از بهمن ماه تا پیش از ابلاغ دستورالعمل شورای رقابت در ۲۱ خرداد ماه، سه بار خودسرانه و بدون هیچ کسب اجازه‌ای از این شورا، قیمت‌های خودرو‌های تولیدی خود را افزایش داده اند!
کد خبر: ۸۰۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷ 14 June 2018

پس از رسیدن قیمت و نحوه عرضه خودرو به نقطه اوج بحران و مشکلاتی اقتصادی که از سه ماه پیش تاکنون در این بازار ایجاد شده و به جایی رسیده که تقریبا مردم از ورود مسئولان و دستگاه های نظارتی به این موضوع مهم قطع امید کرده بودند، طی روزهای اخیر، آرام آرام مسئولان ذیربط ـ که گویا از تغییرات قیمتی و بحران بازار خودرو بی خبر بودند ـ به اظهار نظر پیرامون این مسأله پرداختند؛ از جمله می توان در این اظهار نظرها به سخنان «مجتبی خسروتاج» پیرامون افزایش قیمت در جایی که گفته بود، دلیل افزایش قیمت را نمی داند، اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس سازمان توسعه و تجارت همچنین با تأکید بر اینکه هیچ مانعی برای جلوگیری از ثبت سفارس خودرو وجود نداشته است، اظهار نظر جالبی کرده و گفته است: «اینکه چرا قیمت این محصولات در بازار گران شده است، بنده فرصتی برای بررسی دلیل این امر نداشتم.» گویا ایشان یک فرد غیر مرتبط با حوزه صنعت و تجارت هستند و برای همین کارهای مهم دیگری داشته و فرصتی به منظور بررسی وضعیت بازار خودروهای خارجی و چرایی افزایش قیمت آن را نداشته اند!

در خصوص خودروهای داخلی هم جدای از معاون مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل صنایع خودروی این وزارتخانه به اظهار نظر پرداخته و گفته است: «با اقداماتی که در خصوص پیش فروش خودرو شده تا کمتر از یک ماه دیگر بازار خودرو آرام می شود و قیمت های حاشیه بازر از بین خواهد رفت.» معلوم نیست آقایان در این چند ماهی که خودروسازان داخلی هیچ خودرویی برای عرضه در بازار و در سایت های فروششان نداشتند و واردکنندگان خودرو هم با دپوی خودروهای وارداتی بیشتر شبیه دلالان عمل می کردند تا واردکننده قانون خودرو، کجا بوده اند؟!

آقایان صبح بخیر!/ «دلال‌ها» با حمایت چه کسانی بازار را بهم ریختند؟!

«امیرحسین قناتی» سخنان جالب تری هم گفته و بدون اشاره به عدم عرضه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا طی شش ماهه اخیر به جز مواردی معدود و خاص، مشکلات ناشی از شکل گیری بحران در بازار را به گردن مردم انداخته و مسئولان وزارت صنعت، نهادهای نظارتی و همچنین خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو را کامل از مشکلات موجود در بازار تبرئه کرده است. او در سخنان خلاف واقع عنوان کرده که «در عرضه خودرو مشکلی به وجود نیامده، بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این حاشیه افزایش قیمت ها را به وجود آورده است.»

البته هرچه جلوتر می رویم، سخنان مدیرکل محترم! صنایع خودروی وزارت صنعت جالب تر هم می شود. او با ارائه آماری از میزان تولید خودرو در کشور گفته که «امسال بالغ بر 260 هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل، بیش از 35 درصد بیشتر است.» معلوم نیست این خودروهایی که به گفته ایشان مازاد بر تولید سال گذشته، تولید شده کجا رفته و چه کسانی آنها را خریداری کرده اند!

قناتی البته پاسخ این پرسش را خیلی زود داده و گفته است: «امسال حدود 225 هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده و این نابسامانی حاشیه بازار کار واسطه ها و دلالان است. » خب حالا که خود آقایان هم اذعان به حضور واسطه ها و دلالان در بازار دارند، بد نیست کمی فکر کنند که اولا دلالان با چه واسطه هایی، خودرو ـ آن هم به تعداد زیاد ـ دریافت می کنند و چطور این وزارتخانه و خودروسازی های زیر نظرش، اجازه ظهور و بروز به این دلالان می دهند؟!

قطعا می توان خیلی راحت رد خودروهای فروخته شده را گرفت و دید، چه کسانی به دنبال واسطه گری و دلالی در بازار خودرو هستند و توسط چه کسانی در کارخانه های تولیدی حمایت می شوند؟

او با اشاره به اینکه خودروساز برای تأمین نیاز مالی خود باید خودرو را به فروش برساند، به ابهاماتی که در ارتباط با «احتکار خودرو» توسط ایران خودرو و سایپا ایجاد شده و عامل مهمی در گرانی های اخیر نیز بوده است، پاسخ داده و یاد آور شده است: «شرکت های خودروسازی بر اساس نیاز بازار خودرو تولید می کنند و اجازه نمی دهیم، برای افزایش قیمت خودرو در بازار، خودروها را دپو کنند.»

پرسش اینجاست که طی شش ماه اخیر، عمدتا سامانه های فروش ایران خودرو و سایپا تقریبا خودرویی برای عرضه نداشته اند، به جز فروش هایی محدود که آن هم ثانیه ها و دقایق کمی فعال بوده و به صورت حیرت انگیزی خیلی زود پایان یافته است. اولا اگر بنا به گفته این مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت، «شرکت های خودروسازی سالیانه بر اساس نیاز بازار یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند»، مردم تا این اندازه سرگردان بازار شده اند و به دنبال خرید خودرو؟
مگر می شود که خودرو متناسب با نیاز و یا به اصطلاح اقتصادی «تقاضای بازار» تولید شود؛ اما «عرضه» محدود باشد؟ اگر عرضه به میزان کافی بوده، در یک دو دو تا چهار تای اقتصادی نباید به شکل محیرالعقولی شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم، چون در این صورت تمام مرزهای علم اقتصاد را جا به جا خواهیم کرد و «نظریه رابطه عرضه و تقاضا» را به طور کلی دستخوش تغییر خواهیم کرد!

قناتی البته درباره پیش فروش خودرو‌ها توسط خودروسازان داخلی هم سخنانی گفته و تأکید کرده که «شرکت‌های خودروسازی بر اساس دستوالعمل شورای رقابت عمل می‌کنند و با توجه به تقاضا در بازار، این اجازه به خودروساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش فروش کند.» ایشان گویا اطلاع ندارند، ایران خودرو و سایپا از بهمن ماه تا پیش از ابلاغ دستورالعمل شورای رقابت در ۲۱ خرداد ماه، سه بار خودسرانه و بدون هیچ کسب اجازه‌ای از این شورا، قیمت‌های خودرو‌های تولیدی خود را افزایش داده اند!

هم اکنون شورای رقابت، سقفی برای افزایش قیمت خودرو توسط ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو اعلام کرده که در دو مورد اول کمی بیشتر از 7 درصد و در مورد شرکت عرضه کننده محصولات تولید شده توسط کارگران چینی (مدیران خودرو) کمی بیش از 5 درصد است. سؤال اینجاست، با توجه به عدم اعلام قیمت خودروها توسط شورای رقابت و مصوبه کلی که هیچ جزئیاتی در آن ذکر نشده، این افزایش قیمت ها باید روی قیمت بهمن ماه آورده شود، نه روی قیمت هایی که سه بار خودسرانه افزایش یافته است. مسئولان محترم وزارتخانه مذکور برای ایجاد شفافیت بیشتر در جامعه و اگر از آن گریزان نیستند، اذهان را روشن کنند که افزایش قیمت، روی چه قیمت هایی؟

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت این اصل مهم را مورد تأکید قرار داده است که «افزایش قیمت خودرو به نفع وزارت صنایع و شرکت های خودروساز نیست» و گفته: این وزاتخانه از این افزایش قیمت حمایت نمی کند. او البته وعده ایجاد ثبات و رفع حاشیه ها به ویژه حاشیه های قیمتی خودروها را در اعیاد پیش روی ـ از طریق فروش شرکت های خودروسازی ـ داده و تأکید کرده که «حداکثر تا یک ماه آینده، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.» هرچند این سؤال مطرح است که چرا در سه ماه اخیر برنامه های فروش خودروسازی ها جهت رفع مشکلات بازار خودرو فعال نشده؛ اما تا یک ماه دیگر منتظر عملی شدن این وعده و بهبود بازاری که شکل بحرانی به خود گرفته است، هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۳۸
بااجازه کسانی دم از تحریم میزنند و با برجام مخالفند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جمع کنید این ادبیات نخ نما شده که میخواهند همه تقصیر هارا به برجام و غیره بزنند
مردم دارن به آخر خط می رسن مسولان هنوز خواب هست .....
ملت بدبخت ملت بيچاره ملت بي پناه ملت خوابزده
فرمول گران کردن اجناس در ایران توسط مسولین عزیز:
ایجاد شایعه گرانی - ایجاد کمبود در بازار - افزایش قیمت بی رویه - پیداشدن مسول محترم با ادعای کنترل بازار - افزایش قیمت
هم مردم راضی -هم مسولین عزیز راضی - و بر خود میبالند که قیمت را کنترل کردند!
درود تابناک.
واقعا بحث خودروسازی شده مافیایی که خون مردم رو میکشه.
وزارت صنعت اگر تعطیل بشه مشکلات خودرویی حل میشه.
ورود خودرو را آزاد کنید تا تو دهن مافیا زده باشید .
عه. چرا جو میدین. ماشین که گرون نشده. امروز پراید صفر رو ۱۵ دادن نخواستم. فروشنده التماس میکرد. منم گفتم اگه ۱۴ میدی تا برش دارم. به جان وزیر صنعت و رئیس شورای رفاقت.
جون مادرتون تو رای دادن کمی مسئولانه تر رای بدین.چرا ما به جای پرسشگری به حرفهای کاندیداها گوش میدیم.این بلاها رو خودمون سر خودمون اوردیم
دنبال توطئه و دلال و جمشید بسم الله در بازار خودرو نباشید ، دولت وقتی بیش از حد بی کفایت باشه عمه من هم می تونه بازار خودرو را به هم بریزه.
این ظلم به یک ملت است که وقتی خودرویی حداقل هارو نداره مجبور باشی بخری و هیچ کس هم هیچکاری نکنه . چرا امنیت خودروها کم است ؟ و قیمت خودروها بی نهای گران است درواقع الکی گران است !
مردم عزیز لطفا لطفا خودرو به هیچ عنوان نخرید.با اتوبوس تاکسی و مترو جابجا بشین.مردم خودرو نخرین نخرین نخرین.
بازار خودرو چند سال رو کاملا در آرامش سپری میکرد.افزایش قیمت خودرو زمانی کلید خورد که وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت بدون هیچ دلیل منطقی و به بهانه های واهی پس از چندین ماه بستن سامانه ثبت سفارش به صورت ناگهانی و کاملا مشکوک تعرفه واردات خودرو را بشدت افزایش داد در حالی که حجم واردات خودرو نهایتا ۵ درصد بازار رو تشکیل میدهد.نهایتا هم معلوم نشد که چه انگیزه ای در پشت این اقدام بود.به شخصه معتقدم اینکار دومینوی ایجاد التهاب در سایر بازارها رو فراهم کرد.دادن انحصار واردات خودرو صرفا به چند شرکت داخلی به بهانه ایجاد نمایندگی و خدمات پس از فروش هم در بهم ریختگی بازار نقش زیادی داشت.چه اینکه این شرکت ها به جای ایجاد بستری برای خدمات بهتر از وضعیت موجود نهایت سوء استفاده رو انجام دادن.
بهترین کار برای رهایی از خودروسازان داخلی آتش زدن کارخانجات آنها میباشد همانطور که انها پول ملت را به آتش میکشند
بايد رسانه ها مردم تشويق به نخريدن كنن
حتی قبل از این داستان ها هم نمایندگی ها ثبت نام نداشتند اما ماشین "کارتکسی" و "پلاک شده" با قیمت بازار!!! برای فروش داشتن!
سیستم تولید خودرو از بالا تا پائین دچار مشکل و فساد گسترده است انتظار رفع فساد رو داشتن کاملا بیهوده است!
الان بهترین زمان برای بستن این دو فرغون سازی و اجازه ورود اتوموبیل به روز و با کیفیت با تعرفه های معقول و نه فضائی هست.
الان قریب به ده سال است که شرکت ایران خودرو یک ریال به سهامدارانش سود پرداخت نمی کند در حالیکه قیمت ها بطرز نامتعارفی افزایش یافته است.سود این فروش به سهامداران داده نمی شود پس چه کسی این سود های سرشار را به جیب می زند چاگر تعدادی از مدیران و دس اندرکاران این موضوع دستگیر محاکمه و اعدام شوند مردم می تونند یه نفس راحتی بکشند.
اقا اون دلال هم به من مردم داره میفروشه....پس من اگه عرضه داشته باشم نخرم. ولو یه سال هم اون دلال و هم خودروساز به خاک سیاه میشینه. از قبل هم گفتم لیاقت مردم همینه... نه بیشتر ....
یه بار این مدیران خودرویی رو دادگاهی کنید تا حساب دست این از خدا بی خبر ها بیاد.
سلام
بدی ما در جامعه این است که مثل قانون اول نیونن است که مدیر از بین نمی رود بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می شود .وقتی خسرو تاج در نفت است چه ارتباطی با خودرو دارد . چرا بقیه تیم نفتی باید در ایران خودرو باشند و احتمالا برعکس .
حالا کجاش را دیدی دولت ارزی به قطعه سازان نمی دهد به زودی تولید قطعه و خودرو شدیدا افت می کند و با پدیده پراید ۴۰ میلیونی و سمند ۶۰ میلیونی مواجه خواهیم شد
آقا ساده نباشید دست خیلی ها در این ماجرا هست از وزارت صنعت معدن تجارت گرفته تا نمایندگیهای خودرو و ادمین سیستم های ثبت سفارش کننده یعنی سازمان توسعه تجارت
جزبگوييم خداونداين خودروسازان ايرانى كه خون اين ملت رابه بهانه حمايت ازاشتغال توشيشه كرده اندوان شاءالله به خاك سياه بشينندكه حداقل كمى ازآلام مردم كاهش يابد
بسیاری ازمسئولان برای مطرح شدن بیشتر در مورد خودرو اظهار نظر میکنند . چون اخبار مربوط به خودرو توسط مردم حتی آنهایی که برنامه ای برای خرید ندارند ، دنبال میشود . اگر ایشان در مورد افزایش قیمت گوشت اظهار نظر می فرمودند . من و شما شاید فقط به خواندن تیتر
اکتفا میکردیم .
اگر یک بقالی یک قالب پنیر رو گران بفروشه یا خدای ناخواسته گندش در آد که جنساشو انبار کرده سریعا بازرسان تعزیرات وارد عمل میشن و پدر صاحب بچه رو در میارن ولی ظاهرا این دو فرغون ساز که کسی حتی بهشون نمیگه بالای چشمتون ابرویه .
در این بازی بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو را میتوان دست مستقیم مقامات وزارتخانه صنعت در آن دید و فرار وزیر صنعت و پاسخ ندادن به سوالات خبرنگاران بعد از خارج شدن از کمیسیون صنعت مجلس دقیقا مشخص است کار خودشه و این بازی ادامه دارد
نه مدیریتی،نه نظارتی ،انحصار و گردنکشی ،تنها راه نخریدن است، چراباید خودروهای اشغال را چندبرابر قیمت بخریم؟!گویا وزارت اقتصاد ،سازمان و نهادهای متعدد بازرسی وقتی برای رسیدگی به اوضاع نابسامان بازار ندارند
برا مردم مشخصه. نیاز به توضیح نیست
مافیاها در همه جا کاملا نقش ضدمردمی خود را برای ناامید کردن و ایجاد اغتشاش ، بازی میکنند. مماشات تا کی؟
آقا واقعیت اینه که همه چیز گرون شده و مردم قطع امیدکردن.لاستیک یوکوهاما خریدم ۶۰۰برج۱۲ امروز ۱و ۵۰ شده.اخه این چه اقتصاد وکشوریه.نمیدونم مسولین کجای کشورزندگی میکنن که از قیمتها بی خبرن
زورشون میرسه هیچکسم بحساب نمیارن
پیش فروششونم واسه دلالا خودشونه یه عده انگشت شماریم واسه رد گم کنی شانس میارن ماشین پیش فروش بخرن این وسطدگه خیلی تابلوس
سياستهاي غلط باعث جهت دهي نقدينگي به قول دوستان سرگردان، به سمت بازار خودرو، سكه يا ارز ميشه. اگه سياست اقتصادي درستي وجود داشت، و قيمت ارز كنترل ميشد و حمايت دولت از توليد وجود ميداشت، نقدينگي از بانك فرار نميكرد كه الان سرگردان بشه و باعث تورم و گراني
یعنی این همه که در مورد چرایی گرانی خودرو و دلال و مافیا و غیره حرف زده شد یکی نیومد بکه خب چکار کردیم. کار مسئولان شده بیان علت ایجاد مشکلات برای مردم
همه افزایش قیمتهاحباب است،حباب ارز،مسکن،سکه
ارزاق عمومی،خودرو،ووووو،میگی نه رشداقتصادی
%۴وتورم^%راداشته باش.
من به عنوان کسی که میخاستم این ماه ماشین بخرم و پولشم کامل گذاشتم کنار و نیاز شدیدی هم به ماشین دارم اما برای زدن تو دهنی به این انحصار و ظلم و جور از خرید خودرو منصرف شدم
امیدوارم شمایی هم که داری این متنو میخونی به خاطر هموطنت از خرید خودرو در زمان حال منصرف بشی
با تشکر از تابناک بخاطر نشر نظر
خوشم میاد که تابناک چقدر شیک حرف می زنه .
عزیزمن آخه مردم میدونند که دولتی ها خودشون ...
اطلاع نداشتن مسولین باعث بی گناهیشون نمیشه البته فرض بر راستگویی!
مسولی که اطلاع نداره و نمیتونه داشته باشه نباید جایی بشینه که وظیفش مطلع بودن.اصلا مدیر یعنی چی و برای چی پول کلان میدن به مدیران به این علت که مطلع باشن و بهترین تصمیم و برنامه را داشته باشه اونم در سطح بالایی مانند وزیر.
البته سیستم گزینش مدیران باید اصلاح بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل