بازدید 8906
۷

در حادثه ای عجیب بدهی های دولت 13 برابر آب رفت!

دولت برای ساماندهی و تعیین تکلیف میزان بدهی خود، طبق قانون از سال 94 مجموعه ای را تشکیل داد که در آغاز توسط وزارت اقتصاد تشکیل شد و سپس در سال جاری به سازمان برنامه و بودجه انتقال یافت. با انتقال این مجموعه به سازمان برنامه و بودجه، به تازگی معاون این سازمان اعلام کرده پکه میزان بدهی های دولت 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است که این رقم با رقم اعلامی وزارت امور اقتصاد و دارایی در بهمن ماه 1395 تفاوت چشمگیری دارد.
کد خبر: ۸۰۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 12 June 2018

بدهی های دولت 10 تا 13 برابر آب رفت!دولت برای ساماندهی و تعیین تکلیف میزان بدهی خود، طبق قانون از سال 94 مجموعه ای را تشکیل داد که در آغاز توسط وزارت اقتصاد تشکیل شد و سپس در سال جاری به سازمان برنامه و بودجه انتقال یافت. با انتقال این مجموعه به سازمان برنامه و بودجه، به تازگی معاون این سازمان اعلام کرده پکه میزان بدهی های دولت 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است که این رقم با رقم اعلامی وزارت امور اقتصاد و دارایی در بهمن ماه 1395 تفاوت چشمگیری دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در بهمن ماه 1395 بود که وزارت امور اقتصاد و دارایی طی گزارشی سعی کرد تا به شفاف سازی وضعیت مطالبات و بدهی های دولتی بپردازد و به همین منظور اعلام کرد، رقم بدهی های دولتی کشور تا پایان دی ماه سال 1395 به 700 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم شامل بدهی های دولت، بدهی های شرکت های دولتی و بدهی دولت به شرکت های دولتی است.

در حالی که بسیاری حجم بدهی های دولت را معضل اصلی اقتصاد می دانستند، وزارت اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد که معضل اصلی مشخص نبودن میزان دقیق بدهی های دولت و ترکیب آن است؛ معضلی که می تواند موجب رکود در بازپرداخت بدهی ها و تعمیق کمبود نقدینگی در اقتصاد شود؛ بنابراین، صرف وجود بدهی های دولتی به عنوان صورت مسأله محسوب نمی شود، بلکه برآورد دقیق از حجم بدهی ها و به تبع آن راهکارهایی نظیر تهاتر، اوراق خزانه اسلامی و به طور کلی ایجاد بازار بدهی دارای اهمیت و اولویت است.

در قانون رفع موانع تولید، در سال 1394 پیشنهاد داده شد که برای رفع این مشکل و شفاف سازی بدهی های دولت، یک مجموعه ای در وزارت اقتصاد و امور دارایی تشکیل شود. این مجموعه که با نام مرکز پایش بدهی های دولت در وزارت اقتصاد و امور دارایی تشکیل شده بود در سال جاری و به گفته حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه به این سازمان انتقال یافته است.

نکته بااهمیت در این انتقال این بود که با انتقال این دفتر به سازمان برنامه و بودجه، یکباره رقم بدهی های دولت 10 تا 13 برابر آب رفت. پورمحمدی در زمینه میزان بدهی های دولت گفت: اگر رقم بدهی از سوی سازمان حسابرسی اعلام شود مورد تأیید است و این سازمان رقم بدهی های دولت را بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و هنوز ارقام بالاتر از این رقم ها اثبات نشده است! وی سپس توپ افزایش میزان بدهی های دولت را در زمین دستگاه ها و نهادها انداخت و گفت: در بسیاری از ارقامی که از سوی دستگاه های مختلف درباره رقم بدهی های دولت اعلام می شود، اغراق شده است، زیرا برخی از این دستگاه ها با اعلام این گونه آمارها، ضعف خود و برخی عملکردهای غلط خود را می پوشانند! وی ادامه داد که برخی از دستگاه ها زیان خود را در قالب بدهی دولت نشان می دهند.

به هر صورت باید گفت که رقم اعلامی 700 هزار میلیارد تومان بدهی دولت توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام شده بود که طبیعتاً تا قبل از سال 1397 و انتقال مرکز پایش بدهی های دولت به سازمان برنامه و بودجه طبق قانون موظف به اعلام رقم بدهی ها بوده است.

دولت و مسئولین دولتی باید بدانند که از طریق بازی با آمار نمی توانند، باعث کاهش رقم بدهی دولت شوند و بهتر است برای جلوگیری از عمیق تر شدن رکود، فکری به حال پرداخت بدهی های دولت به طلبکاران بکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷
آقای روحانی این جواب اعتماد مردم به شما نیست!؟!
جناب سیف حبابی با این گرانی مضحک دلار و سکه معلومه از جیب ملت بدهی هاش را کم میکنه!؟! ایشان متخصص تولید حباب هستند
در حادثه ای عجیب بدهی های دولت 13 برابر آب رفت! درزمان شهرداراسبق وقتی از ایشان سوال میکردند چرا شما باغات شهر رانابود کردید آن عزیز میگفتند بجای یک اصله درخت چند ده اصله درخت کاشته ایم خوب عزیز برادر چند صد نهال هم اندازه یک چنار صد ساله قدرت تصفیه وتلطیف هواراندارد اصلا تابناک ته این قضیه را دربیاورید که چه شد یکباره بدهیهای دولت کمتراز یک دهم شده یک بیماری را تاریشه کن کردن آن مداواکنید
دولت با گرون کردن دلار خیلی راحت بدهیش رو صاف میکنه و فشار ش رو هم ملت باید تحمل کنه
سر مردم سلامت ...........دلار وارز را کی گران کرد ..............از جیب مردم زدند که تونستن بدهی ها را جبران کنند..............
دولت درست می گه میزان بدهی دولت آب نرفته بلکه با افزایش قیمت دلار و فروش سکه با قیمت چند برابر قیمت واقعی آن میزان بدهی خود را از جیب ملت پرداخت کرده است ویک کلام ،با خاک سیاه نشاندن ملت خودش را نجات داد.
بلاخره دولتیهای خدوم هم خرج دارن چند هزار میلیارد هم مشکلی نیست.
معلومه خوب سکه دلار ماشین این همه مالیات دیگه چی میخواد مالیات بر زندگی و تولد در ایران اس می
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار