بازدید 10107
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد قابل توجه تعداد شعبه‌های بانک در ۱۵ سال اخیر» تا «تحلیل یک نشریه آمریکایی از نتیجه فشار بر مشتریان نفت ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مزدا3 "۳۰میلیون تومان" گران شد، کاهش شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی، آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو از امروز، کاهش نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و روسیه، درخواست پاپ فرانسیس از تولید کنندگان نفت دنیا، کاهش شتاب قیمت گذاری سکه تمام در بازار تهران، خسارات ۱۴.۸ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی از خشونت، بر سر صادرکنندگان تاج گل نزده‌ایم و رشد تولید خودرو در اردیبهشت ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 12 June 2018

از «رشد قابل توجه تعداد شعبه‌های بانک در ۱۵ سال اخیر» تا «تحلیل یک نشریه آمریکایی از نتیجه فشار بر مشتریان نفت ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مزدا3 "۳۰میلیون تومان" گران شد، کاهش شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی، آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو از امروز، کاهش نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و روسیه، درخواست پاپ فرانسیس از تولید کنندگان نفت دنیا، کاهش شتاب قیمت گذاری سکه تمام در بازار تهران، خسارات ۱۴.۸ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی از خشونت، بر سر صادرکنندگان تاج گل نزده‌ایم و رشد تولید خودرو در اردیبهشت ماه را در بر دارد.

 

مزدا۳ "۳۰میلیون تومان" گران شد

به‌هم‌ریختگی بازار قیمت خودرو، روز گذشته نیز در انواع محصولات حاکم بود و هر کس با توجه به سود بیشتر قیمتی را برای خودروها تعیین کرد. بر اساس گزارش تسنیم، در این شرایط همچنان خبری از سازمان حمایت برای مدیریت بازار نیست و قیمت‌ها روند صعودی خود را طی می‌کنند البته خرید و فروش در بازار قفل شده اما این موضوع خود بر افزایش قیمت‌ها اضافه کرده است. وضعیت بازار دیروز نشان داد که اکثر خودروهای مونتاژی همچنان شاهد رشد قیمت هستند به‌نحوی که سراتو سفید با رشد 13 میلیون تومانی با قیمت 150 میلیون تومان و سراتوی مشکی با قیمت 167 میلیون تومان به‌فروش رسید. مزدا3 نیز افزایش 30 میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد. به‌ نحوی که این خودرو روز گذشته با قیمت 235 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین استپ‌وی نیز با رشد دو میلیون تومانی با قیمت 91 میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک نیز با رشد 6 میلیون تومانی با قیمت 80 میلیون تومان، پژو207 اتوماتیک با رشد 9 میلیون تومانی با قیمت 74 میلیون تومان، پژو 2008 با رشد 4 میلیون تومانی با قیمت 200 میلیون تومان به‌ فروش رسید.

رشد چشمگیر تعداد شعبه‌های بانک در پانزده سال اخیر

مرکز آمار براساس اطلاعات آخرین سرشماری سراسری کشور اعلام کرد، شمار شعبه های بانک در سال 1395 نسبت به سال 1380، 42 درصد افزایش یافت. برپایه هشتمین سرشماری سراسری کشور، در سال 1395 به ازای هر سه هزار و 413 نفر، یک بانک وجود داشت. این شاخص در سال 1380، به ازای هر سه هزار و 963 نفر یک بانک بود. همچنین براساس این گزارش، شمار شرکت‌های بورس اوراق بهادار به ٣٢٥ مورد رسید که نسبت به سال ١٣٨٥ (٤١٦ مورد)، ٢٢ درصد کم شد. این کاهش در صنایع منسوجات ٩١ درصد بود. 

کاهش شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه بیست و یکم خرداد ماه 97، با کاهش 69 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 95 هزار و 847 واحد رسید. این در حالی است که روز یکشنبه نیز شاهد کاهش 161 واحدی معادل 0.17 درصد نماگر کل بودیم. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، همانند روز یکشنبه، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 29 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 29 هزار و 723 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند روز قبل با رشد 11 معادل 0.06 درصد، عدد 17 هزار و 446 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 1.27 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 12 هزار و 715 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 69 واحد کاهش معادل 0.07 درصد را رقم زد و به سطح 105 هزار و 296 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 82 واحد کاهش معادل 0.12 درصد به رقم 68 هزار و 932 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر همانند روز قبل، با 36 واحد افزایش معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 554 واحد را به نمایش گذاشت.

از «رشد قابل توجه تعداد شعبه‌های بانک در ۱۵ سال اخیر» تا «تحلیل یک نشریه آمریکایی از نتیجه فشار بر مشتریان نفت ایران»

سهام آسیایی اندکی رشد کرد

روز دوشنبه، پیش از اجلاس آمریکا با کره‌شمالی که می‌تواند باعث کاهش تنش‌های منطقه‌ای شود، سهام آسیایی افت‌های اوایل روز خود را جبران کرد و در انتها اندکی رشد کرد. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ پس از این که تا ۰.۳ درصد افت کرد، اندکی بالاتر آمد و افت خود را به ۰.۱ درصد رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه بدون سهام ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی در اوایل جلسه دیروز افت کرد اما در نهایت با ۰.۱۵ درصد رشد بسته شد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۳ درصد بالاتر آمد، درحالی‌که شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۵ درصد افت کرد. کوسپی‌ کره‌جنوبی ۰.۴ درصد به ارزش خود افزود و نیکی ژاپن ۰.۳ درصد رشد کرد.

بازار اوراق مسکن؛ رشد معاملات «تسه»ها در 3 ماه اول

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 14/  0 درصدی به قیمت 64 هزار و 609 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 64 هزار تومانی هستیم. مقایسه آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد 33 درصدی حجم معاملات از ابتدای فروردین تا 20 خرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما پایین‌تر بودن قیمت اوراق به دلیل افزایش عرضه، رشد 17 درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. میانگین قیمت اوراق در سه ماه ابتدایی سال گذشته ۷۳ هزار و ۴۵۰ تومان و از ابتدای سال تا کنون در سطح ۶۴ هزار و ۴۳۰ تومان قرار گرفته است. با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و جهش اخیر قیمت مسکن، همچنان با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، رشد آرام «تسه»ها مورد انتظار است.

آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو از امروز

فدرال‌رزرو آمریکا، دیدار دو روزه خود را از دوازدهم ژوئن آغاز می‌کند و در این جلسه انتظار می‌رود، امسال برای دومین بار نرخ بهره خود را افزایش دهد. تمرکز سرمایه‌گذاران بر این است که آیا فدرال‌رزرو اشاره‌ای به این که امسال نرخ بهره را ۴ بار افزایش می‌دهد، خواهد کرد یا خیر. رؤسای بانک مرکزی اروپا هم در ۱۴ ژوئن با هم دیدار می‌کنند که این می‌تواند آغازی برای کاهش برنامه عظیم خرید اوراق قرضه توسط این بانک باشد. در بازار ارز روز دوشنبه، دلار در برابر ین افت کرد. تقاضا برای ین معمولا در مواقع آشفتگی بازار و تنش‌های سیاسی بالا می‌رود. نرخ دلار با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۰۹.۴۵۵ ین در برابر هر دلار رسید. دلار کانادا هم با وحشت از این که ترامپ از معاهده نفتا کاملا خارج شود، ۰.۲۵ درصد افت کرد و به ۱.۲۹۵۹ دلار کانادا در برابر هر دلار رسید. یورو این هفته با چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اروپا از برنامه خرید اوراق قرضه رشد خواهد کرد. روز دوشنبه نرخ یورو ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۱.۱۸۰۱ دلار در برابر هر یورو رسید.

کاهش نسبی بهای نفت با افزایش تولید آمریکا و روسیه

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه  با ۴ سنت افزایش بشکه ای ۷۶.۵۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش نسبی ۸ سنتی بشکه ای ۶۵.۶۶ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های منتشر شده، افزایش تولید نفت خام توسط آمریکا و روسیه دلیل کاهش نسبی قیمت نفت آمریکا در روز جاری بوده است. در این رابطه باید اشاره داشت، در هفته ی گذشته تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا افزایش داشته و به مجموع ۸۶۲ عدد رسیده است.

روند افت قیمت سبد نفتی اوپک ادامه یافت

پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته با ۴۳ سنت کاهش نسبت به هفته پیش از آن، به ۷۳ دلار و ۴۵ سنت رسید. قیمت این شاخص در هفته پیش از آن، ۷۳ دلار و ۸۸ سنت بود. همچنین قیمت این شاخص در روز جمعه (۱۸ خردادماه) به ۷۴ دلار و ۲۲ سنت رسیده بود. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در ۱۴ کشور عضو این سازمان است.

درخواست پاپ فرانسیس از تولید کنندگان نفت دنیا

بر اساس گزارش های منتشر شده، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان اخیرا در کنفرانس دو روزه ای که در واتیکان برگزار شده، از مدیران ارشد شرکت های بزرگ نفتی دنیا خواسته است که با توجه به خطرات گسترده تغییرات آب و هوایی و امکان نابود شدن نسل بشر این شرکت ها دنیا را به سمت استفاده از انرژی ‍پاک سوق دهند. به نقل از Hurriyet، وی در این خصوص با تاکید به مرتبط بودن تمام چالش های موجود در دنیا به یکدیگر اذعان کرده، این تمدن است که به انرژی نیاز دارد اما استفاده از انرژی نباید تمدن را نابود کند. افزون بر این، وی با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی موضوعی مربوط به بازه های زمانی در تاریخ است اظهار کرد که دنیا نیازمند استفاده از انرژی هایی است که با آلودگی مبارزه کند، فقر را حذف کند و عدالت اجتماعی را افزایش دهد. 

کاهش شتاب قیمت گذاری سکه تمام در بازار تهران

سومین روز کاری بازار سکه در هفته جاری با ادامه روند افزایشی نرخ سکه تمام همراه شد. هرچند بر خلاف روز یکشنبه، از روند جهش افزایشی قیمت سکه، کاسته شد. بر اساس این گزارش، نرخ سکه تمام طرح قدیم، با افزایش ۲۵ هزار تومانی، به قیمت ۲,۳۵۵,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۲,۴۷۰,۰۰۰ تومان ارزشکذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشت. این در حالی است که در ساعت ۱۲ دیروز، از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز عبور کرده بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات دیروز بر خلاف رشد ۸۰ هزار تومانی روز قبل، با ۵ هزار تومان کاهش قیمت به رقم ۱,۲۱۵,۰۰۰ تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۶۹۳ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، ۷ هزار تومان قیمت را نشان می‌دهد. ربع سکه نیز همانند نیم سکه، جهش ۶۰ هزار تومانی را به ثبت رساند.

خسارات ۱۴.۸ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی از خشونت

«مؤسسه اقتصاد و صلح» در استرالیا بر اساس «شاخص صلح جهانی» خود اعلام کرد ناآرامی در جهان به ویژه در خاورمیانه طی یک دهه اخیر در حال تحمیل تریلیون ها دلار هزینه به اقتصاد جهانی است. این موسسه بر اساس داده های منتشر شده از سوی اتاق های فکر، موسسات تحقیقاتی، دولت ها و دانشگاها برآورد کرد که خشونت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۴ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشت که به طور متوسط به هر کسی تقریبا ۲ هزار دلار هزینه وارد شده است. به گفته این موسسه استرالیایی، صلح به طرز قابل توجهی با سلامت اقتصادی گره خورده است. بر اساس شاخص صلح جهانی، اروپا به عنوان آرام ترین منطقه جهان شناخته شد، در حالی که خاورمیانه و آفریقای جنوبی از کمترین صلح برخوردار بودند.

احتمال افت نرخ جهانی طلا تا ۱۲۵۰ دلار در هفته های آتی

لوییز یامادا مدیر مؤسسه سرمایه گذاری تکنیکال ریسرچ در مصاحبه با سی ان بی سی تأکید کرد: احتمال کاهش قیمت طلا تا ۱۲۵۰ دلار در هر اونس هنوز وجود دارد.وی افزود: اگر طلا نتواند بالاتر از سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری تثبیت شود، این احتمال وجود دارد که طی هفته های آینده تا ۱۲۵۰ دلار در هر اونس کاهش یابد. این برای سومین سال متوالی است که طلا نتوانسته است بالاتر از سطح ۱۳۶۰ دلاری تثبیت شود و به این سطح قیمتی واکنش منفی نشان داده استیامادا گفت: قیمت طلا نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۴۵ درصد کاهش داشته است. به نظر من افزایش ارزش دلار و شاخص سهام می تواند فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا وارد کندنشست ژوئن فدرال رزرو آمریکا نیز تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا و روند نوسانات ارزش دلار خواهد داشت. پیش بینی می شود فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

تعداد کشورهای نیازمند کمک‌های غذایی افزایش یافت

تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز محصولات و وضعیت غذایی» فائو حاکی از این است که علی‌رغم وفور عرضه جهانی غذا، مناقشات باعث تشدید ناامنی غذایی شدید و بلندمدت شده و از سوی دیگر، وضعیت اقلیمی نامساعد محلی تعداد کشورهای نیازمند به کمک‌های غذایی خارجی را افزایش داده استگزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حاکی از این است که تعداد کشورهای نیازمند کمک‌های غذایی خارجی با اضافه شدن کیپ‌ورد و سنگال به رقم ۳۹ کشور رسیده است.

رشد تولید خودرو در اردیبهشت ماه

تولید انواع خودرو در اردیبهشت ماه ۳۹.۸ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۴ هزار و ۶۸۴ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری با افزایش ۴۰.۲ درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسید. اردیبهشت ماه امسال تولید انواع ون اما ثابت مانده و ۷۸ دستگاه از این محصول تولید شد. در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز تولید این محصول در همین حد بود. تولید انواع وانت نیز ۳۵.۶ درصد افزایش یافته و از ۴۸۱۰ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۶۵۲۳ دستگاه افزایش یافت.

بر سر صادرکنندگان تاج گل نزده‌ایم
مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره افزایش چشمگیر صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران، اظهار کرد: به هر حال ما در گذشته منابعی برای حمایت از صادرکنندگان نداشته‌ایم و تاج گل هم بر سر آنها نزده‌ایم، اما اگر زمانی یکباره صادرات محصولات کشاورزی در یک بخش با افزایش مواجه می‌شود این موضوع حاصل تلاش و فعالیت چند ده صادرکننده است. در حالت کلی نیز نگاه ما هیچ‌گاه آنگونه نبوده که بخواهیم صادرات کشور را با دغدغه مواجه کنیم. به هر صورت مخصوصا در شرایطی که فضای بین‌المللی برای فعالیت‌های تجاری سخت می‌شود ما ملزم هستیم آزادی عمل بخش خصوصی را بیشتر کنیم. /ایسنا

تحلیل یک نشریه آمریکایی از نتیجه فشار بر مشتریان نفت ایران

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در سلسله گزارش‌هایی نوشت: شرایط امروز ایران با دوره گذشته که هدف تحریم دولت اوباما قرار گرفت فرق دارد. بدون شک برای آمریکا تکرار سناریوی آن روزها دیگر کار چندان ساده‌ای نیست و تا حدودی چالش‌برانگیز شده است، زیرا برخلاف ادوار گذشته، این بار خریداران نفت ایران بر ضد اهداف آمریکا قد علم کرده‎اند و به‌ظاهر قصد دارند از قبول خواست آمریکا طفره بروند و مقابل آن مقاومت کنند. حتی متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا نیز که خریداران مهم نفت ایران هستند، امیدوارند که ایران را در توافق بدون آمریکا حفظ کنند.

وال‌استریت ژورنال نوشته است: در سال ۲۰۱۲ تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا داوطلبانه خرید نفت از جمهوری اسلامی را تحریم کردند. دیگر کشورها از قبیل ژاپن، کره جنوبی و هند هم تحت فشار آمریکا به امید محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، خرید نفت از ایران را قطع کردند، حتی چین که تحریم‌های ایران را تقبیح کرده و قسم خورده بود با آن مقابله می‌کند، خرید نفت از ایران را کم کرد چون می‌خواست ایران وارد توافق هسته‌ای شود، اما افق امروز متفاوت است و خریداران نفت ایران قویا از دولت ترامپ حمایت نمی‌کنند و با او همکاری نخواهند کرد. /مهر

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
از نظارت و تذکر هم که الحمدلله خبری نیست
آقا چرا از اونطرف فکر نمی کنید که کشور و جاده ها و کوچه ها توان اینهمه خودرو را ندارد. الان با فروش یک النگو می وشد یک خودرو دست دوم خرید و افتاد تو خیابون برای دور زدن و تفریح.
در نتیجه در شهرهای بزرک راه ده کیلومتری را که باید 13 دقیقه برویم را گاهی یکساعت طول می کشد. مخصوصا غروب ها که هیچ کار جدی ای وجود ندارد.
گمانم دولت کشور را رها کرده است و عزادار برجام است.
اون روزی هم که چقدر عده ای اصرار می کردند همه خودرو سازی را خرج رنو و پژوی بدقول نکنید بازم مسئولین تمام تخم مرغ های خود را توی سبد فرانسه گذاشته بودند
میگن می خوای ببینی اقتصاد کشور چطوره به تعداد بانک ها ، وضعیت گل فروشی ها و مغلم ها و زندانها نگاه کنید
سه شنبه 22 خرداد :
یورو 8210 !!!
پوند9230
دلارکانادا 5300
سکه 2500000
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
هر دلار از یکصد سنت تشکیل شده است.
پس دلار واحد دوم پول آمریکا است.
کشور ها در مورد تحریم ایران با ترامپ همکاری نمی کنند
خیلی متاسفم براتون که فقط خبرهای دروغ نشریات خارجی را منعکس می کنید پس چطور تمام شرکتها دارند می روند چین و هند نفت ایران را نمیخان
اتفاقا این بار تحریم ها بدتر از قبله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار