بازدید 12623

پشت پرده مسکوت ماندن لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم

روز یکشنبه، مجلس شورای اسلامی تصمیم به «مسکوت ماندن» لایحه الحاق ایران به کنووانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) به مدت دو ماه گرفت. این لایحه که یکی از بخش‌های اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای حذف ایران از لیست سیاه این گروه مبارزه با پولشویی است، از سی ام اردیبهشت توسط نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس ایران بررسی می‌شود.
کد خبر: ۸۰۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 11 June 2018

پشت پرده مسکوت ماندن لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم/ فشار بر هیأت دولت و هیأت رئیسه زیاد بودروز یکشنبه، مجلس شورای اسلامی تصمیم به «مسکوت ماندن» لایحه الحاق ایران به کنووانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) به مدت دو ماه گرفت. این لایحه که یکی از بخش‌های اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای حذف ایران از لیست سیاه این گروه مبارزه با پولشویی است، از سی ام اردیبهشت توسط نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس ایران بررسی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از کشمکش‌ها و اعتراضات، بررسی این لایحه دو ماه به تأخیر افتاد. روز یکشنبه، نمایندگان مخالف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، با ارائه طوماری ـ که به گفته آنان توسط هزاران تن امضا شده بود ـ خواستار توقف رأی‌گیری شدند.

حسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون رهروان ولایت در مخالفت با پیوستن به این کنوانسیون، آن را باعث هدف قرار گرفتن ایران برای تحریم‌های آمریکا خواند و گفت: «بیش از ۵۰ هزار امضای مردم پای این طومارهاست که آنها از نمایندگان خواسته‌اند به این لایحه رأی ندهند.»

با وجود این، مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته و با ۱۳۸ رأی موافق و ۱۰۳ رأی مخالف، تصویب شد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو فراکسیون امید، پیشنهاد کرد، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام مسکوت بماند.

با این حال ایران برای قرار نگرفتن در لیست سیاه پولشویی، از سوی گروه ویژه اقدام مالی که از جمله نهادهای بین‌المللی ناظر بر فعالیت‌های مالی ایران، پس از برجام بوده است، چهار ماه فرصت دارد با اصلاح ساختار مالی علیه پولشویی و تأمین مالی گروه‌های تروریستی مقابله کند. نام ایران از سال ۱۳۹۵ از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام متقابل شود، حذف شده بود. اگر مجلس ایران نتواند در این مدت اقدام عاجل کند، دوباره ایران به لیست سیاه اضافه خواهد شد و در نتیجه آن، سیری از مراودات با ایران به مشکل خواهد خورد.

محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در خصوص دلایل مسکوت ماندن این لایحه مهم در مجلس اظهار داشت: متأسفانه با اینکه همه چیز در مجلس برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم فراهم بود، با حاشیه هایی که برخی نمایندگان منتقد در مجلس ایجاد کردند، مسکوت ماند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که چرا دولت از لایحه خود دفاع نکرد، گفت: یکسری از نمایندگان که با خود طومار وارد مجلس کرده بودند، جو را متشنج کردند و با ایجاد سر و صدا باعث شدند، اوضاع از کنترل خارج شود. سرانجام مجلس و نماینده دولت هم شل شدند و تصمیم گرفتند، لایحه را قدری مسکوت بگذارند تا نماینده ها اتفاق رأی داشته باشند.

وی در پاسخ به این که چرا تاجگردون این کار را انجام داد، گفت: من اتفاقا با وی صحبت کردم. وی گفت: حدود 50 نماینده قصد عقب نشینی دارند و پیشنهاد آورده اند که لایحه امروز مسکوت بماند. متأسفانه دولت هم عقب نشینی و با مسکوت ماندن لایحه موافقت کرد.

این نماینده افزود: نمایندگان هنگامی بیشتر عقب نشینی کردند که دولت با مسکوت ماندن لایحه موافقت کرد، اما دولت باید روی این لایحه اصرار می کرد. همان طور که عراقچی توضیح داد و کاملا اوضاع را تبیین کرد، نماینده دولت هم باید همین کار را می کرد، ما فرصت چندانی نداریم و کوتاه آمدن دولت باعث شد که قضایا پیچیده شود.

این نماینده در پاسخ به این پرسش که دلیل این عقب نشینی چه بود، گفت: متأسفانه پشت پرده یک نیروی قوی است که مانع پیشرفت کار می شود و همین باعث شد دولتی که با جدیت وارد کار شده بود، از مواضع خود کوتاه بیاید.

این نماینده در پاسخ به این که فشارها از کجا وارد می شود، گفت: این را باید از رئیس مجلس پرسید؛ اما استارت این کار از داخل مجلس زده شد. در آن زمان لاریجانی به خاطر انتخابات هیأت رئیسه موافقت کرد که لایحه به کمیسیون بازگردد و بعد از آن فشارها زیاد شد و الان هم مجبور شدند، لایحه را مسکوت بگذارند.

این نماینده در ادامه گفت: فشارهای دیگری هم از بیرون بود، مثلا در 24 ساعت گذشته بیش از 600 پیام کوتاه برای نمایندگان ارسال شده که برخی از این پیام ها نیز از سوی تشکل های دانشجویی شکل می گرفت. البته مشخص است که از کجا خط می گیرند اما به هر حال، روی هیأت رئیسه و هیأت دولت فشار زیادی بود، نماینده دولت هم که عقب نشینی کرد، حکایت از این موضوع دارد.

وی در پاسخ به این که منبع این اقدامات پشت پرده کجاست، گفت: من نمی توانم این موضوع را بگویم اما تیمی که این کار را می کرد دقیقا مثل همان تیمی است که در مجلس پارچه پهن و شانتاژ می کردند. از این بیشتر نمی شود توضیح داد. رئیس مجلس باید این سؤالات را پاسخ دهد.

بادامچی در پایان یادآور شد: گویا هماهنگی هایی هم از قبل بین پیشنهاد دهندگان مسکوت ماندن لایحه و رئیس مجلس وجود داشت، وگرنه با این سرعت نمی شد طرحی را که این میزان روی آن کار شده است، مسکوت گذاشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۰
بسیاری از این کنوانسیون ها دامی است برای کشورهای ضعیف و غیر همنوا و برای کشورهای غربی هیچ ضمانت اجرایی ندارد
خواهیم دید که آیندگان این دولت را بدترین دولت پس از انقلاب در وطنفروشی یاد خواهند کرد.
آن وقت همه از آن تبری خواهند جست و می گویند ما نبودیم. مثل حمایت ولایتی از برجام و مذاکره و تبری جستن های کنونی.
واقعا باعث تاسفه. باید دید چه کسانی از شفاف شدن تراکنشهای بانکی و پولشویی زیان میبینند؟؟؟؟
کدام قوانین درست است که این یکی هم درست از اب در بیاید؟
کشور 80 میلیون نفر جمعیت دارد حالا 50 هزار نفر چند درصد هستند
صحبت مخالفان اینه که با تصویب CFT به گروه های چون حزب الله، حشدشعبی، حماس، انصارلله و ... که بعضا در لیست های تروریستی قرار دارند، دیگه نمیتونیم کمک مالی کنیم.
حال سوال این است که حمایت از این گروها به طور علمی و منطقی تا چه اندازه در راستای تامین منافع ملی است؟(هرچند که میدونم خیلیا این گروها رو برای مقابله با دشمن خودساخته ضروری میدونن)

سوال دیگه اینکه چرا عده ای از شفافیت گردش مالی در کشور اینچنین آشفته شدند؟
این نمایندگانی که طومار با امضای 50 هزار نفر آورده اند واقعا چه فکری کرده اند آیا 50 هزار نفر به معنی اکثریت جامعه است؟ اگر فکر می کنند که با این طومار نظر اکثریت مردم را منتقل کرده اند باید تاسف بخوریم به حال خودمان که چنین نمایندگان با فضیلتی انتخاب کرده ایم!!!!!
اگر خیلی مایلند نظر مردم اعمال شود پیشنهاد نظرسنجی کشوری / عمومی بدهند و از جوسازی دست بکشند.
نمایندگان مخالف توضیح دهند الحاق ایران به این کنوانسیون دقیقا چه مشکلی برای کشور ایجاد می نماید.
یک لایحه مرتبط با شفافیت مالی می‌خواد بررسی بشه، یک عده شدید مخالفند. جالب اینجاست که گروه موافق این لایحه توان شفاف‌سازی شرایط را ندارند. چرا آخه این موضوع "شفاف‌سازی" این قدر در کشور ما مشکل داره؟
این سند هم قضیه برجام هست و هیچ فرایندی برا کار گشای نه اقتصاد ونه هیچ جای دیگر به درد نمیخورد به مثل یه کنواسیون بین مللی هست مثل خلع سلاح هستی یا اب وهوای وغیره حلائ چی شده که هم موافق ان ومخالفان دارند رو این قضیه موج سواری میکنند نمیدانم از این بساط ابیواسه مردم گرم نمیشود واین قضیه فقط وفقط برا باج گیری جریانها از یکدیگر میباشد وسلام
لعنت به هرچی قرارداد بین المللی،لعنت به آمریکا و اروپا
ما آمریکا را زیر پا می گزاریم
ایران 80 میلیون جمعیت دراره نه 50 هزار امضا
پولشویی جه ربطی به تروریسم دارد چرا مغلطه می کنند که مردم را فریب دهند چرا این همه اسرار بابا دست بردارید به اندازه کافی نان مردم را آجر کرده اید . این سند مانند برجام همه اش بدبختی است
از کی تا حالا نماینده مجلس با طومار نویسی ادعای حق می کنه؟؟؟؟؟ خب اگر قرار بر طومار نویسی هست چرا 80 میلیون ایرانی در سازوکار رفراندوم و همه پرسی نظرشونو اعلام نکنند؟
دارن بهانه درست می کنن برای تحریم شدن. خیلی براشون سود داره.
خوبه . خیلی خوبه . برخی از این راه نان می خورند . حالا معلوم شد پول هایی که از برجام گرفتیم کجا رفتند .
دوستان ماشین شده 2 برابر

اگر به ماشین احتیاج دارید، بریزید ماشین های سایپا رو (نقدی!!!!!!!!!) از کارخانه خریداری کنید، یک دونه هم باقی نزارید

قیمت های جدید 3 الی 4 روز دیگه اعلام میشه و ماشین 60 میلیونی میشه 85 میلیون!!

بشتابید!!!
حمله کنید!!!
تجعلو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
به درک هر چی بشه من موتور سوار میشم پول زور نمیدم
وای بر خائنین که خاصه از نوع خبرنگارش که میدونه حقیقت چیه و بازهم میپیچونه
مشکلاتی که برای صندوقها پیش اومد 70 درصدش بخاطر همین برجام و قراردادهای یواشکی مربوط به اون مثل fatf بود... هنوز مونده تا بدبختیاش سالها یکی پس از دیگری گریبانمونو بگیره... برجام و کنوانسیونهای وابستش ضررش خیلی بیشتر از منفعتشه.......
هرموضوع ونکته ای که موجب دیده شدن عملکرد کسانی که وظیفه رتق وفاق امور مردم را با هزینه بیت المال دارند شود
مضمون ونکوهیده است وظن این میرود که نکات مدیریتی
این عزیزان توسط اجانب مورد سو استفاده قرار گیرد مثل
معجزه سیستم بانکی در کشور که میخواهند با fatfبه دستاوردهای بانکی صدمه بزنند
عقب نشینی دولت بسیار عاقلانه بوده . وقتی دوباره اسم ایران رفت داخل لیست سیاه و تحریم همه جانبه شدیم ، تکلیف برای همیشه روشن می شود . دلسوزی های بیش از حد دولت ، دلواپسان را جری تر کرده باید آن ها را به حال خودشان بگذاریم تا هر کاری دلشان می خواهد بکنند . به قول معروف چندین چراغ دارد و بیراه می رود .... بگذار تا بیافتد و بیند سزای خویش . ملت خسته شدند از دست این دوستان همزبان با دشمنان .
ایران باید همانند سایر کشورهای دنیا تابع قوانین بین الملل باشد سند۲۰۳۰وFATFوامثالهم.
این کاسبان تحریم فکر می کنند الان هم دوران نفت 140 دلاری و دکتر محمود است .. نه جانم این خبر ها نیست .
تابناک جان چرا مقاله آبستراکسیون رو حذف کردی عزیز دل برادر. چرا در متن بالا از آبستراکسیون استفاده ننمودی؟
جواب بده؟
ی سوال آقای بادامچیان
نکنه بازهم میخوای با طناب عراقچی بری توچاه؟
سر برجام و عواید برجام عراقچی زیاد حرف زد ، آخرش چی شد؟ کدوم حرفش درست بود؟ که الان داری به حرفش و استدلالاش استناد میکنی؟
به امضای کری تضمین است که نمیشه مملکت رو بفنا داد
اقایان میخوان برای بچه هاشون پول بفرستن اروپا اگه رفتیم تو لیست سیاه دیگه نمیتونن تلاش میکنن زودتر تصویبش کنن بحال ما بیچارگان که سودی ندارد
چرا همه چیز (بطور کلی) مربوط به ما پشت پرده دارد؟ پس از مدتی هم ناگفته های همان موضوع؟ چرا رو راست نیستیم؟
صلوات
مگه تا الان مراوده پولی هم داشتن با ما (البته به جز انتقال پول های اختلاسی)؟
تابناک چنانچه این کامنت را منتشر نکنی عین این کامنت را به جاهای میفرستم که منتشر کنند قدرتی ! نیروی مرموز ! نمی‌گذارد هیچ تصمیم مثبتی به سر انجام برسد چرا مرموز چرا نامعلوم این قدرت هر جا اراده اش رو جاری می‌کنه کارت شناسایی ش رو هم همون جا میذاره اقای وکیل آقای نماینده تو که پشتوانه ات رای مردمه و جرات حرف زدن نداری بیا بیرون از مجلس این کار رو که میتونی بکنی اگر طومار رویه بشه و رویه بخواد جای قانون رو بگیره میشه برا خیلی موضوعات دیگه طومار جمع کرد اونم با امضاء میلیونی نه ۵۰ هزار نفر که اگه دست من بود بصورت اتفاقی ده تا از این ۵۰ هزار تا را احضار میکردم ببینم اصلأ می‌دونن چی رو امضاء کردند
ما فریب این بازیها رو نمی خوریم.
هدف این کنوانسیون مبارزه با پولشویی و شفاف سازی مالی در کشور نیست بلکه هدف از بین بردن مقاومت اسلامیه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان