بازدید 2951
زنگ خطر برای صادرات پسته

کاهش تولید دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتی

در سال های اخیر بنا به دلیل مختلفی از جمله نوسانات دمایی میزان تولید پسته در کشورمان کاهش یافته و متعاقب این موضوع صادرات دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در سال 97 به گفته مسئولین به دلیل همین نوسانات دمایی، حدود دوسوم محصول پسته باغداران از بین رفته است و با ادامه این روند، باید هشدار داد که بازارهای هدف صادراتی را به رقبا خواهیم باخت.
کد خبر: ۸۰۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 11 June 2018

کاهش تولید دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتیدر سال های اخیر بنا به دلیل مختلفی از جمله نوسانات دمایی میزان تولید پسته در کشورمان کاهش یافته و متعاقب این موضوع صادرات دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در سال 97 به گفته مسئولین به دلیل همین نوسانات دمایی، حدود دوسوم محصول پسته باغداران از بین رفته است و با ادامه این روند، باید هشدار داد که بازارهای هدف صادراتی را به رقبا خواهیم باخت.

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است که اوضاع تولید محصولات کشاورزی چندان مساعد نیست و این موضوع به دلیل مشکلاتی چون کم آبی، نوسانات دمایی، آفات و ... به وجود آمده است. در این بین کاهش میزان تولید برخی محصولات بسیار نگران کننده تر از سایر محصولات کشاورزی است چرا که ایران در تولید و صادرات آن ها دارای مزیت نسبی است. از جمله این محصولات کشاورزی می توان به پسته اشاره نمود.

پسته ای که چند سالی است کم آبی، نوسانات دمایی، آفات مختلف و ... خنده را از آن گرفته است و هر سال با بهانه ای میزان تولید این محصول کاهش می یابد. سال جاری اما بحرانی ترین سال برای پسته ایران بوده است به طوری که مهدی آگاه عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران در مصاحبه با رادیو ضمن اعلام سال 1397 به عنوان بی سابقه ترین سال در زمینه کاهش تولید پسته در طول تاریخ پسته ایران گفت: انتظار این بود که امسال چیزی حدود 150 هزار تن پسته خشک در پوست در ایران تولید شود اما متاسفانه به دلیل خساراتی که در مناطق پسته خیز کشور رخ داد، پیش بینی انجمن پسته ایران برای تولید پسته در سال 1397، چیزی حدود 50 تا 60 هزار تن می باشد.

حالا با این کاهش تولید پسته ایران در سال 1397 زنگ خطر برای کاهش صادرات دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتی و همچنین از دست دادن بازارهای هدف و باختن این بازارها به رقبا به صدا در آمده است. طبق نمودار زیر که از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است، در سال 1395 میزان صادرات پسته حدود 114 هزار و 88 تن بوده که ارزش صادراتی این میزان پسته 970 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین در سال 1396 میزان صادرات پسته حدود 112 هزار و 91 تن بوده که ارزش صادراتی این میزان پسته 901 میلیون دلار عنوان شده است. همان گونه که ملاحظه می شود در سال 1396 میزان صادرات پسته در مقایسه با سال 1395 هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

کاهش تولید دومین کالای صادراتی ارزآور غیرنفتی

کاهش صادرات و از دست دادن بازارهای هدف تنها نگرانی نیست، بلکه باید گفت که طبق آمار هم اکنون در ایران اشتغال 150 هزار نفر به صورت مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم به تولید این محصول وابسته است و این کاهش تولید می تواند این میزان اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همچنین پسته کارانی که در سال های گذشته تسهیلاتی را دریافت نموده اند و زمین های خود را در رهن بانک قرار داده اند، با این اوضاع نابسامان تولید پسته دیگر قادر نیستند اقساط خود را پرداخت نمایند و این موضوع نیازمند آن است تا مسئولین حداقل فکر اساسی برای حل این نگرانی پسته کاران بکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی