بازدید 10250
جمله طلایی شهیدبهشتی درباره شرایط این روزهای کشور؛

همین امروز هم برای برخورد با «محتکران و دلالان» دیر است/ اسلام در قبال «یغماگران» چه توصیه‌ای دارد؟

اگر بگیر و ببندی باشد اتفاقا الان وقت آن است که با دلالان و سوءاستفاده کنندگان از شرایط که اقدامات آنان نظام اقتصادی را به چالش می کشد و بهم می ریزد و در نهایت دود کارهایشان به چشم مردم و کشور می رود، برخورد شود. چطور به بهانه حاکم کردن نظام اجتماعی با دختری که شاید مقداری مویش بیرون باشد، برخورد شده و می شود، اما به بهای حاکم کردن نظم اقتصادی با دلالان در بازارهای مختلف برخورد نمی شود؟ مسئولان یقین بدانند که در موضوع نخست، هیچ لطمه و صدمه به کشور و حاکمیت نخواهد خورد، اما...
کد خبر: ۸۰۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 11 June 2018

جمله ای از شهید مظلوم آیت الله دکتر «سید محمد بهشتی» در کتاب بانکداری، ربا و قوانین اسلامی ذکر شده است که خیلی برای شرایط امروز کشور و جامعه به درد می خورد.
شهید بهشتی می گوید: «اگر در جامعه کسانی فقرا را به صبر دعوت کردند که میدان را برای یغماگری یغماگران باز بگذارند...و بگویند صبور باش تا خدا در آخرت به تو عوض بدهد....این سخن، سخن اسلام نیست». موضوعی که اگر مسئولان این روزها دردی برای دوای آن ندارند، حتما باید از ظرفیت مردم برای رفع مشکلات بهره ببرند.

به گزارش «تابناک»؛ چند ماهی است که اوضاع اقتصادی کشور در یک سراشیبی با شیب صد درصدی قرار گرفته و بسیاری از فرصت طلبان و سوءاستفاده کنندگان که می توان همان یغماگران به تعبیر شهید بهشتی خواند، در تلاشند از این آب گل آلود ماهی های درشتی بگیرند و هر چقدر که می توانند در این راه جیب مردم را خالی کرده و از ارزش اموالشان بکاهند.

چند وقتی است به جای دولت، صنوف و نهادهای نظارتی، دلالان و یغماگران در بازار حکمرانی می کنند و نهادهای مزبور که انگار کارهای مهمتری از تنظیم بازار، جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها، کاهش ارزش دارایی های مردم و له شدن اقشار ضعیف جامعه زیر چرخ های مرکب زیاده خواهی عده ای سوء استفاده گر دارند، هیچ توجهی به این شرایط ندارند و وضعیت مردم هر روز بدتر از روز گذشته می شود.

وضعیت در بازار ارز، طلا و سکه چنان به هم ریخته است که ظرف مدت چند روز قیمت سکه 300 تا 400 هزار تومان افزایش یافته است. این روزها از بازار خودرو زیاد گفته ایم و انگار هرچه ما به عنوان نمایندگان افکار عمومی از وضعیت نامساعد این بازار سخن بگوییم، بی توجهی ها بیشتر و شرایط و اوضاع بهم ریخته تر می شود، چون در بازار خودروهای خارجی تماما کار در دست عده ای سودجو و دلال قرار گرفته که هم دلار دولتی از قوه مجریه می طلبند و هم به بهانه تحریم و افزایش قیمت ها از تحویل و فروش خودرو حتی با نرخ 6-7 هزار تومانی هم اجتناب می کنند.

بازار خودروهای داخلی هم هرچند در انحصار تمام و کمال ایران خودرو و سایپا قرار دارد، عدم فروش خودروهای تولیدی توسط این دو خودروساز ـ که به گفته یک نماینده مجلس چیزی جز احتکار خودروها نیست ـ بازار را چنان متلاطم کرده و در اختیار دلالان قرار داده است که هر روز شاهد قیمت های جدیدی برای خودروهای تولید داخلی هستیم و معلوم نیست چرا فقط عده ای خاص می توانند خودروهای صفر کیلومتر تولیدی این کارخانه ها را بفروشند؟

مسکن هم حکایت دیگری از گرانی دارد. چند سالی بود که تقریبا بازار مسکن خوابیده و در رکود بود. تقریبا خرید و فروش چشمگیری نمی شد و بازار از یک ثبات مطلوبی برخوردار بود. اما با به هم ریخته شدن شرایط اقتصادی از اوایل سال آینده قیمت ها و رقم های آنچنانی برای خرید و فروش مسکن گفته می شود که به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت ها حبابی است، اما در سالیان اخیر هرگاه به مردم حرفی از حباب گفته شده تقریبا سخن نادرستی بوده و این نشان می دهد، مسئولان امر یا برآورد درست و دقیقی از اوضاع و شرایط ندارد یا قدرت مدیریتی و ایده و تفکراتشان همخوانی با شرایط عادی و واقعیات کشور ندارد.

این وضعیت ملک چنان افرادی که اجاره نشین و یا به اصطلاح مستاجر هستند را تحت فشار قرار داده است که مشکلات عدیده ای را در سطح جامعه از این ناحیه شاهد هستیم. در سایر بازارها نظیر بازار مواد غذایی، بازار لوازم خانگی و ... هم شاهد همین سودجویی ها و بهم ریختگی ها هستیم و مردم از این ناحیه یعنی از بعد اقتصادی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند؛ جز عده ای خاص که با چنین تغییر و تحولاتی تازه می توانند دست به سوداگری زده و به نان و نوایی برسند.

در این شرایط بسیار سخت اقتصادی، یکی از مهمترین مطالباتی که مردم دارند، این است که مسئولان تمام وقت خود را صرف رتق و فتق امور کنند، اما آنچه از مسئولان در قوه مجریه و نهادهای نظارتی شاهدیم این است که آنها همچون گذشته روال و رویه کاری خود را دارند و هیچ اقدام جدی برای رفع مشکلات و ساماندهی امور ندارند؛ موضوع و رویه ای که می توان گفت که تقریبا هیچ سنخیت و همخوانی با خواسته های مردم ندارد.

اگر بگیر و ببندی باشد اتفاقا الان وقت آن است که با دلالان و سوءاستفاده کنندگان از شرایط که اقدامات آنان نظام اقتصادی را به چالش می کشد و بهم می ریزد و در نهایت دود اقداماتشان به چشم مردم و کشور می رود، برخورد شود. چطور به بهانه حاکم کردن نظام اجتماعی با دختری که شاید مقداری مویش بیرون باشد، برخورد شده و می شود، اما به بهای حاکم کردن نظم اقتصادی با دلالان در بازارهای مختلف برخورد نمی شود؟ مسئولان یقین بدانند که در موضوع اول هیچ لطمه و صدمه ای به کشور و حاکمیت نخواهد خورد، اما حتما با نامساعد شدن شرایط اقتصادی مشکلات و معضلاتی از جمله در مباحث امنیتی برای کشور به وجود خواهد آمد.

برخی انگار که می خواهند خود و هفت جد و آبادشان را از شرایط ایجاد شده در کشور تأمین کنند و در طول چند روز و چند ماه سود ده ها سال را به دست بیاورند. این افراد را در هر بازار اقتصادی می توان مصداق همان یغماگر از دیدگاه شهید بهشتی خواند و حتما باید متناسب با قوانینی که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی وجود دارد، توسط نهادهای اجرایی و نظارتی تعقیب و محاکمه کرد.

درست است که اقتصاد با دستور پیش نمی رود، اما کاری که این عده می کنند و ضربه ای که افراد مذکور بر پیکره کشور، وضعیت اقتصادی و بدنه مردم وارد می کنند، هیچ سنخیتی با اصول اقتصادی نداشته و به هیچ عنوان بویی از در نظر گرفتن منافع ملی و منافع مردم در آن نیست؛ بنابراین، برخورد با این افراد را نمی توان در راستای دستوری اداره کردن اقتصاد تحلیل و ارزیابی کرد.

در شرایطی که برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکایی ها تلاش می کنند با وارد کردن فشارهای بین المللی و همچنین پیگیری ایجاد فشار از داخل شرایط کشور را به سمت نامطلوبی ببرند، حتما اولین اقدام باید در مقابل این دستور کار آنها از سوی اول مسئولان و دوم مردم صورت بگیرد. حتما باید شاهد یک رویه و اقدام عملی در خصوص شرایط نامساعد بازار و شرایط نامطلوب اقتصادی مردم باشیم و بعد از مردم برای ایستادگی در مقابل فشارها انتظار داشته باشیم.

اگر چیزی غیر از این باشد و مسئولان اجرایی و نظارتی فکری به حال رفع وضعیت نامطلوب اقتصادی نکنند، حتما شاهد برخی اعتراضات مردمی نسبت به شرایط نامطلوب اقتصادی مشابه آنچه در دی ماه 96 شاهد آن بودیم، خواهیم بود. پس برای جلوگیری از هرگونه اعتراضی که ممکن است با سوء استفاده دشمنان معضلی برای کشور ایجاد کند، باید هرچه زودتر اقدام کرد و با محتکران، دلالان و سوء استفاده کنندگان از این شرایط نامطلوب اقتصادی برخورد جدی و قاطعی شود؛ آقایان مسئول، همین امروز هم برای این کار دیر است؛ چه برسد به فردا!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۸۰
چاقو دسته خودشو نمی بره!

این طرف میز دلالان ...اخلالگران اقتصادی.....
اون ور میز امثال خاوری و ....
دلال ها و محتكرين مسكن و خودروبا شالاتان بازي قيمتهاي كاذب وتوهمي در جامعه انتشار ميدن كه باعث ياس و نااميدي اكثريت مردم ميشود .الان دولت مشخص كند كه اگر در زمان بحران اقتصادي هستيم تدابير زمان بحران را بكار ببندند و دست اين از خدا بيخبرها را كوتاه وبه سزاي اعمالشون برسونه وگرنه خيلي دير ميشود
همه چی آرومه ،من چه قدر خوشبختم ، لا لالای لای لای ، نیناش نیناش نای نای نای...................
به به چه گلی چه سنبلی چه گلستانی
از ماست که بر ماست مردم ایران عاشق نابسامانی و اخلال در اقتصاد هستند باید بدبختیها را هم تحمل کنیم .
مردم به رئیس بانک مرکزی و سیاست های ایشان بدبین هستن، آقای روحانی، تو را بخدا کاری کن. بدبینی به نظام بانکی و مالی و اقتصادی کشور از تحریم آمریکا هم میتواند فاجعه بار تر باشد. کاری کن، چرا مشاورانش به ایشان تذکر نمیدهند؟
ممنون از نویسنده که شهامت انتشار این مقاله را به خود داده است .
اما عزیز من اگر شما 10 دقیقه در خیابان فقط بیاستید و 2 جفت جوراب را بخواهید بفروشید از شهرداری و کلانتری و سایر نهتدهای مربوط و غیر مربوط بازخئاستتان میکنند چطور با این همه بوق و کرنا مطالب را عنوان میکنیم ولی گوش شنوایی نیست غیر از این است که شائبه همدستی دولت و دلال پیش نمی آید؟ پس برای چه کسی و چه نهادی باید عدالتخواهی کنیم ار وضع اینقدر خراب است پس همه باید با هم بدبخت شویم چگونه است که عده ای هر روز پولدارتر میشوند آن شخصی که 26000 عدد سکه میخرد جز اینکه میدانسته چه خبر است؟حال من که 6 ماه است دنبال یک وانت فکسنی هستم و هر روز شاهد گرانتر شدن آن هستم و چیزی هم برای از دست دادن ندارم مطمئنا اولین شخص در اعتراضات عمومی خواهم بود این را به هر کسی که میخواهید انتقال دهید .واسلام
سلام دولت کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر من که دولت برنامه دارد برای به هم ریختن کشور، الان چند ماه است که هیچ خبری از وزرایی که هر روز در رسانه ولو بودند نیست (از وزیر کار گرفته تا بهداشت....)
واقعا نمیدونم مسوولان کشور چی فکر میکنن چرا هیچ کاری نمیکنن ... حرف هم نمیزنن ...
خدا رو شکر، تدبیر و امید رو قشنگ تو این دوره ی 4 ساله دوم داریم میبینیم، جالبه اون دسته از طرفداران دو آتیشه اصلاحات که هش تگ فلانی استعفا میزدن به الان محور شدن، تجاوز تو مدرسه وزیر آموزش پرورش استعفا، وضع اسف بار اقتصادی وزیر اقتصاد استعفا! اما به جاش همه میان مینویسن ای بابا رییس جمهور که کاره ای نیست، اما برای همین عده احمدی نژاد همه کاره و عامل همه بدبختیا بود! تابناک میدونم منتشر نمیکنی چون شما هم تیتراتون همیشه در حمایت از جناح اصلاح طلبه
الگوی هر خانه ای پدر است هر روز اگر اخباری از بردن و خوردن و ریختن و پاشیدن پدر منتشر شود از فرزند و زن و همسایه چه انتظاری؟ وقتی دغدغه مسوولینی مثل برخی نمایندگان مجلس جیب و دهان و سهم و ارتزاق و سفر شخصی خودشان باشد انتظار دارید کسی که احتکار بلد است بدهد در راه رضای خدا؟!
وارد میوه فروشی که میشی قیمت‌ها واقعا اینقدر بالاست که نمیشه دیگه به راحتی خرید کرد، گیلاس ۲۲ زردآلو ۱۸ موز ۷ هلو ۱۵ و بقیه میوه‌ها! واقعا این گرونی و تورم بی سابقه است، دولت به معنی عامش داره چه کاری میکنه دقیقاً؟ واقعا من شک ندارم خیلی از بچه‌ها نمیتونن طعم این میوه‌ها رو بچشن.
شوخی میکنید !!! با کی برخورد کنن ؟ دولت و مجلس خود باعث و بانی تمام این گرانی ها هستند . نکند باز هم دنبال جمشید بسم اله میگردید ؟
مردم دیگر به جان آمده اند و فقط با سکوت خبری فکر میکنید کسی خبردار نمیشود ؟ مردم با گوشت و استخوان دارند این گرانی ها را تحمل میکنند و آنهم با آینده ای مبهم و تاریک و در سوی دیگر کسانی که دارای قدرت و ثروت هستند یکشبه ثروتشان 50 برابر میشود و هیچکس پاسخگو نیست و نمیپرسد با وجود اینکه قیمتها سرسام آور شده و قیمت یک خانه صد متری به یک میلیارد تومان رسیده چه کسانی هستند که باز هم پول خرید دارند که باعث رشد 50 ٪ خرید ملک و خانه میشوند ؟
تابناک لطفا بیشتر مطلب بنویس. مردم با این قیمت ها بیچاره شدند. خبری از نظارت دولت و نمایندگان مجلس نیست.
شما هم اگر جای این افراد بودید و شرایط و امکانات رو داشتید شاید دست به همین رفتار میزدید مشکل ما قانون هست
اتفاقاً برعکس در حال حاضر بدترین زمان برای بگیر و ببند هست.
در صورتی که افرادی پایبند به قانون نباشند و خودشون رو فراتر از قانون بدونن و همچنین مجلس ما به جای پرداختن به ضعف برخی قوانین به تهیه طومار بسنده کرده اند باید شاهد بدتر از این شرایط باشیم .
تا زمانی که سلیقه بر قانون و نظریه بر علم غلبه کند باید شاهد این وضعیت باشیم
و اگر آنها صاحب قدرت بودند یا با صاحبان قدرت زد و بند داشتند مردم به که پناه ببرند!!!!! لابد به همان قدرت؟؟؟؟؟؟
همه مشکلات تقصیرمردم هست بایستی همشانرارادرآورد،مثلاسقوط ارزش ساعت بساعت پول ملی یعنی پول ماتقصیرمردم ودلالها است شنیده ایم پیرزنان وپیرمردانی هستندکه میلیونهاحتی میلیاردهادلاردرصندوق خانه هایشان برای روزمباداذخیره کرده اند توخودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل بدانیدکه محتکران همه چیزرااحتکارکرده اندمنجمله عقل خدابگم بااین مردم چه کند.وخداخودش بمایک جوعنایت کند.
مهم اینه که موی خانم بیرون نباشه ... وگرنه مسکن و گرانی و تورم که مهم نیس
خیلی خوب نوشتید. از شما متشکرم. اما واقعا نفس مردم و مملکت به شماره افتاده و کار از این حرفا گذشته. راه حلهای شما متاسفانه دیگه فایده ای نداره
بابا خود دولتمردان مسبب این نابسامانی هستند ؟ در رابطه خودرو گمرک مملو از ماشین وارداتی است ولی وزیر محترم صنایع؟؟! مانع ترخصی همین امر باعث شده که شرکت فرصت طلب مثل کرمان موتور مردم را سرکیسه کند. در رابطه با ارز هم دولت خود یک دفعه جهش ناگهانی 4200 تومان را اعلام کرد و به بازار چراغ سبز جهت تاخت و تاز در ارز را داد و هنوز هم هنر نمائی میکند و قصد مبارزه با قیمت های بالا در قالب قاچاق را دارد که احتمالا" به عمر ما نخواهد رسید؟؟؟!! در مسکن هرروز از این باغ بری می رسد هیچ کنترل و برنامه ای نیست؟؟؟ در سایر خدمات هم همچنین ...؟؟!!1 در کل دولت امید بجز حرف زدن و دلخوشی به ملت دادند هیچ برنامه ای جهت اقتصاد ندارد و دولتمردان امید منتظر هستند که زمان دولتمردی آنها به پایان برسد و کوله باری از مشکلات جهت دولت بعدی طبق سنت همیشگی دولتمردان؟؟!!!
واقعا فکر می کنید گوش شنوایی برای ای ن حرفها وجود دارد؟! اگر بر فرض محال گوشی هم وجود داشته باشد، دانش، توان و اراده مدیران بر درست کردن اوضاع نیست چرا که اغلب نزدیکان و آقازادگان خودشان پشت پرده این سود جوییها وجود دارند پس چرا باید اوضاع را درست کنند؟!
حتما باید مطالبات اولیه مردم را تبدیل به یک اعتراض کنند و بعد با بگیر و ببند با آن برخورد کنند. اینجاست که مشخص میشود ظاهرا دولتمردان و کارگزاران حکومت خود فراهم کننده خوراک برای بیگانگان هستند. اگر قرار باشد کسی به عنوان مخل امنیت نظام باشد همین مسئولین هستند نه مردم معترض.
تابناک ممنونم که یه حرف درست زدی و نترسیدی!!! واقعا مسئول الان کیه!!! دولتی که میگفت چرخ اقتصادی مردم رو میخوام بچرخونم کو!!! تو رو خدا نگین ربطی به دولت نداره چون همین دولت شعارش موقع انتخابات درست کردن اقتصاد بود و وقتی تورم کم شد ادعا کرد که دولت باعث کم شدن تورم بوده!!!
خود اقوام و آشنایان مسنئولین دلال و قاچاقچی هستند خوب اونوقت خودشون باید با خودشون برخورد کنند. مردم هم متاسفانه ساده لوح هستند و هر سال در انتخابات پرشورتر از سال قبل شرکت میکنن و با 4 تا وعده دروغ گول میخورن. میری بازار میخوای آفتابه تولید داخل رو بخری هم گرون شده میگه چون دلار گرون شده. میخوای آب معدنی تولید داخل بخری اون هم گرون شده میگه دلار گرون شده. خوب پول ملی رو حذف و به جاش بدلار رو پول ملی کنید ایجوری دیگه دلال دلار هم حذف میشه.
لطفا بررسی بفرمائید چرا کسی به احتکار خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی نمی رود که برای گران کردن مجدد خودروهای ثبت نامی مردم را تحویل نمی دهند؟
وضعیت حال کشور بسیار نگران کننده است . متاسفانه قیمتها را هر ساعت تغییر می دهند . انگار نه انگار در این کشور دولتی مستقر است. شما به سایتهای فروش خودرو مثلا با ما نگاهی بیاندازید به عنوان مثال قیمت سوزوکی صفر کیلومتر کلاس ۱۰ از ۱۸۰ تا ۲۶۵ میلیون قیمت داده اند. یا قیمت زمین از پارسال تا کنون در مناطقی که خبر دارم بیشتر از دوبرابر مطالبه می کنند . مگر هزینه تمام شده مسکن چقدر افزایش یافته است. مگر نه اینکه سیمان میلگرد آجر گچ سرامیک سنگ نما و.... همه تولید داخل هستند . افزایش قیمت دلار چه ربطی به مصالحی که کاملا تولید داخل هستند دارد؟
این گرانی های افسار گسیخته متاسفانه باعث ناراحتی و نارضایتی شدید مردم و ایجاد مشکلات روحی روانی برای آنان شده است.
آیا مسئولین این فشار اقتصادی که بر مردم وارد میشود را درک نمی کنند.
آیا این تورم افسار گسیخته تبعات اجتماعی از جمله افزایش طلاق و...و جرم را در پی نخواهد داشت؟
آیا قیمتها را باید دلالان تعیین کنند؟ پس شما مسئولین چه کاره اید. مردم به شما رای داده اند که مملکت را به درستی اداره کنید.
واقعیت این است که مسئولین کشور با بهانه حمایت از تولید داخل از دو خودرو ساز داخلی که خودرو های بی کیفیت تحویل مردم می دهند تمام قد حمایت کرده اند . این در حالی است که این خودرو سازان با افزایش قیمت و احتکار شرایط بسیار سختی را برای هموطنان خود ایحاد کرده و با فشار به مردم در جهت اهداف ترامپ حرکت نموده و با تمام توان و ناجوانمردانه نابودی ایران را دنبال می کنند . برای مردم جای سوال است چرا مسئولین مملکت در مقابل این همه ظلم سکوت کرده اند؟!!!
دلالها كي هستند؟
خودشان
ای بابا دلت خو شه ها، بازار رو ول کردن ریختن ماهواره هارو جمع می کنن.
به نظر بنده صنف طلا و جواهر با راه اندازی یک سایت که همه با مراجعه به اون از قیمتها لحظه به لحظه مطلع میشن، عملا آتش بیار این معرکه شده و از هیجانات ایجاد شده سود اصلی رو همین صنف ویبره
تا ده سال پیش هر کی نیاز واقعی به طلا یا سکه(عمدتا به عنوان هدیه) با مراجعه به بازار از قیمت با خبر میشد و متناسب با بودجه خودش خرید میکرد
برای خرید ارز هم به همین منوال بود ، نه اینکه الان هر بچه ای هم لحظه به لحظه داره قیمتها رو چک میکنم
اونی هم که پولی داره و از افزایش لحظه به لحظه قیمتها هیجان‌زده میشه و به سمت خرید میله
در زمینه مسکن هم این سایتهای آگهی مسکن هم برای دلالان این صنف بستری برای بازار گرمی شده، بدون هیچ هزینه ای املاک رو بدون هیچ واهمه ای قیمت‌های بالا گزاشتن، طرف تو شهرستان بدون اینکه نیازی به مسکن داشته باشد، با این آگهی ها از افزایش کاذب این قیمتها مطلع شده و برای خرید هجوم آورده
یکی از اقوام بنده در پونک ۴واحد آپارتمان اخیرا فروخته، قسم میخورد هر ۴موردش هم شهرستانی بودن و فقط برای سرمایه گذاری اومدن تهران و هر چهارتا شود هم از آگهی های اینترنتی املاک اومدن
بهتره که دستگاه ها و نهادهای ذیربط مانند وزارت اطلاعات به مسئله ورود کنند و بدون رودربایستی عوامل اصلی این نابسامانی ها رو از هر طیف و طبقه ای که باشند را شناسایی و دستگیر کنند. این شوک ها و هیجانات و کاسب گری بی رحمانه یک مشت دلال مفت خور بی انصاف امنیت ملی این مملکت رو نشونه گرفتند.
امروز رفته بودم یکی از نمایندگی های سایپا. حدود ده دلال اونجا جولان می دادند.باور کنید یکی شون فقط ده حواله ساندرو داشت.سر آدم سوت میکشه
ان گروه از دلالان و سفته بازانی که صدها میلیارد تومان ظرف چند ماه عایدشان میشو دحتما و حتما از اطلاعات سیاسی و اقتصادی و تصمیمات دولت برای افزایشنرخ ارز بهره میبرند شکی هم نیست.ایا مجموعه عوامل اجرایی و امنیتی و اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی که قادرند کوچکترین تحرکات دشمن در شرقی و غربی ترین نقاط کشور را شناسایی و خنثی کنند قادر نیستند از طریق اطلاعات بانکی که تماما ثبث و ضبط میشوند عوامل اشوب اقتصادی را شناسایی و برخورد کنند؟پاسخ بیشک اینست که قادرند.پس چه دلیلی وجود دارد که با عوامل ان برخورد نمیکنند؟1-یا همه اینها نمایش است تا دولت با این ابزار ظاهرا اشوب اقتصادی بتواند بخشی از پولهای تزریق شده به جامعه را دوباره پس بگیرد که این به ضرر توده مردم است چرا که انهاییکه بیتشرین پول را دارند از دست نمیدهند و اطلاعات رانتی دارند.2-یا فقط اشنایان و اطرافیان و عوامل تصمیم گیرنده ها هستند که اشوب میکنند و چاقو دسته خود را نمیبرد.3-یا دسیسه جدی دشمن است و عوامل اجرایی توان شناسایی و خنثی کردن انرا ندارند که این باطل است چون دارند و کوچکترین تحرکات دشمن زیر نظر است بحمدولله و این وصله ها به کشور نمیچسبد.عوامل اول و دوم بیشتر درست بنظر میرسند.اگر اولی و دومی درست باشد ایا افزایش سرمایه جنون امیز به ایجاد بحران جدی برای کور میچربد؟فقط بیوطنان میتوانند اینگونه رفتار کنند.اقایان مسئولین ما کشورمان را دوست داریم بجنبید تا دیر نشده برخورد جدی ملموس و نتیجه بخش کنید .متشکرم
خود مردم اینها را انتخاب کرده اند. تازه یک سال شده. مردم ماجرای دختر مظلوم وزیر و دفاع از او توسط معاون اول را شنیدند و به اینها رای دادند، پس حق ندارند اعتراض کنند. باید پای رای خودشان بایستند و به دموکراسی احترام بگذارند.
همش حرف
لطفا و خواهشا دست از آدرس غلط به مردم دادن بردارید.
ملت و نظام توی شعار طرفدار مردم هستند ولی در عمل برای یه عده خاص کار میکنند و هرروز اون عده را سرمایه دار تر میکنند
وضعيت بازار خيلي اشفته است اي كاش نمايندگان يه بنري نيز جهت اعتراض به وضعيت اقتصادي حال مملكت كه كمر مردم متوسط به پايين رو شكسته بنويسند ودرمجلس دادوبيداد كنن مگر اينكه نون خودشون رو در اين اشفته بازار ببينن وبا هوچي گري افكار مردم روبه سمت ديگري هدايت كنن
از سایپا و ایران خودرو شروع شود
ای نادان ! اگر با بگیر و ببند و اعدام کردن کاری درست میشذ ، اکنو و در طول این چهل سال ما اکنون سوئیس بودیم.
بردار من کی میخواد باکی برخورد کنه احتکارگرا کیان ؟؟؟ من و شماییم ؟ یه سفره ای پهنه تا جمع نشده تا تهش می خوان بخورن!
شتر در خواب بیند پنبه دانه ......
وقتی من مامور خود محتکرم،بیام خودمو زندانی کنم؟
خودتون وقتی میدونید چرا بازم میگید
مسئول=تاجر=محتکر
هنوز دو ماه مونده به اعمال تحریمها، شرایط اینه، وای به حال دو ماه دیگه. دیگه کار از کار گذشته و کنترل امور از دست همه در رفته. به این میگن فروپاشی اقتصادی. بعدشم احتمالاً فروپاشی اجتماعی و .....
خیلی دیره چون طی سه ماه گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده است.و حالاهم طلا.
با سلام متاسفانه برخی مسئولین ما هم جرو دلالان هستند
خیانتی که مسئولان در این چند ماه به مردم کردند در تاریخ بی سابقه است! الان بیش از هشت ماه است که اقتصاد کشور بی ثبات شده و مسئولان هیچ اقدامی نمیکنند و حتی این بی ثباتی را دامن میزنند! عده ای ثروتمند و سودجو با حداکثر توان در حال کسب ثروتهای عجیب و غریب اند بدون آنکه کسی بر کار آنها نظارت داشته باشد یا ریالی بابت سودهای کلانشان مالیات بدهند! زندگی مردم به هم ریخته و همه در اضطراب و ناامیدی کامل روز و شبشان را می گذرانند. ارزشهای انسانی و اعتقادات مردم از بین رفته و دولت در تعطیلات کامل به سر می برد. تمام شعارها و ادعاهایی که روحانی در انتخابات 96 مطرح کرد و مردم را از به قدرت رسیدن رقیب با طرح ادعاهایش ترساند الان دقیقا خودش همان طور دارد عمل میکند. جامعه به شدت انفجاری شده و دیر نیست که به شکلی غافلگیرکننده منفجر شود و بشود آنچه نباید بشود!
آخه این همه مطلب نوشتی مگه چیزی هم درست شده؟ تا حالا دیدی با این مطالب چیزی ارزون شده باشه؟!
اقایون مسئول در خواب خرگوشی هستند وقتی بیدار میشن که خیلللللللللللللی دیره خیییییییییییلی!!!!
با این اتفاقاتی که در بازار واقتصاد این مملکت داره میوفته.دیگه نیازی به امپریالیست نیست .چون دیگه با شرایط فعلی کاری برای این مملکت نمیشه کرد.این اخطارها وتذکرات دیگر کمی دیر شده.کار از دست رفته.اشتباهات ورانت خواری وفساد کاری با این کشور کرده که دیگه کنترلی برای ان نیست.خدا عاقبت همه ما را ختم بخیر کنه.
عجب شیر تو شیری شده. شیرازه امور از هم پاشیده. سقوط اقتصادی شروع شده و طبق قوانین طبیعت (مکانیک و ترمودینامیک) هیچ نیرویی نمیتونه جلوی سقوط و فروپاشی (افزایش شدید انتروپی) رو بگیره.
مطلب بسیار خوبی بود ولی به نظر می رسد که دلالان و تولید کنندگان و وارد کنندگان همه دست در دست هم دارند .
کسانی که سال گذشته 20 درصد سود سالیانه برای سپرده های مردم را ربا و مشکل اصلی اقتصاد و تولید می دانستند چرا حالا برای سودهای کلان میلیاردی دلال ها آن هم در یک دوره چند ماهه و بلایی که سر اقتصاد و مردم می آورند سکوت کرده اند.
جالب است که چند ماه پیش سیف و روحانی میگفتند مردم روی دلار سرمایه گذاری نکنند که متضرر میشوند! الان همه چیزمان حتی آب خوردنمان هم با دلار آزاد قیمتگذاری میشود... واقعا توصیه دلسوزانه سیف و روحانی که باعث ضرر میلیونها ایرانی شده است را چه کسی پاسخگوست و اگر اینها برای فریب مردم این حرفها را زده اند چه کسی باید علیه آنها اعلام جرم کند؟
وجدان وشرافت انسان قبل از اسلام مخالف بوده
همه مون دلالیم.....از بالا تا پایین....
دو تفکر باعث بیچارگی و نابودی کشور شده اند
۱- افراطیونی که حاضرند ملت فقر و فلاکت را تحمل کنند ولی تفکر پوچ انها در کشور حاکم باشد ( کیهانیان )
۲- زالو صفتانی که از شرایط بیشترین سو استفاده را میکنند و باعث جنگ روانی در کشور میشوند !؟
هیچوقت چاقو دستشو نمیبره
تابناک جان

اولاً این شرایطی که بوجود آمده دلیلش تنها یک چیز است و آن عبارت است از "فروپاشی اقتصادی کشور"

دوماً شما در مقاله ذکر کردی که دلال ها را باید بگیرند و به بند بکشند!

آیا واقعاً با دستگیر کردن دلالها مشکلی حل می شود؟ نخیر! این راه حل نیست.

راه حل در انجام اصلاحات اساسی در سیستم اقتصادی کشور است بگونه ای که امکان ایجاد و رشد افرادی مثل دلال ها در آن وجود نداشته باشد.
راه حل در حذف رانت دولتی برای عده ای خاص است.
راه حل در آزاد کردن بازار به نحویست که یک حداقل رقابتی توسط تولید کنندگان داخلی (مثل خودروسازان) احساس شود.

من نمی گویم راه حل در جهانی شدن است چرا که امروز شاهد هستیم مدعیان جهانی شدن که خود را سردمدار این جریان می دانند چگونه به جان همدیگر افتاده اند و عملاً با وضع تعرفه های مختلف و خروج از تفاهمنامه ها حرکت به سمت انحصار طلبی و بستند دربهای بازار را آغاز کرده اند و جنگ اقتصادی بینشان رخ داده است.


اما و صد اما همانطور که راه حل در جهانی شدن 100 درصدی نیست، راه حل در رانت و وضع تعرفه های عجیب وغریب بر مثلاً خودروهای وارداتی هم نیست. راه حل در حمایت بی چون و چرا از آشغالسازهای داخلی که کوچکترین کرامتی برای مشتریان خود قائل نیستند هم نیست.

امروز کل جهان در حال دگردیسیست و آن نظم نوین جهانی مد نظر فراماسونرها و طرفداران جهانی شدن در حال تضعیف و از بین رفتن است و ایران باید از این فرصت استفاده کند، ابتکار عمل به خرج دهد و نظم نوینی را اولاً در کشور خودمان و دوماً در منطقه خاورمیانه از جهت های مختلف مثل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حاکم کند.

به نظر من راه حل برونرفت از مشکلات این است و نه دستگیر کردن چنتا دلال! البته مخالف دستگیری دلالها نیستم اما آن را راه حل نمیدانم و صرفاً یک بگیر و ببند نمایشی و با تاثیرات چندروزه بیشتر نخواهد بود.
کاش گوش شنوایی بود
نه تنها من بلکه اکثر مردم تعجب می کنند افرادی صدها وهزاران سکه می خرند دهها آپارتمان خالی دارند میلیونها دلار دردست دارند ولی سیستم های توانایی این را ندارند که مالیات حقه را از اینها بگیرد در دنیا فرار مالیاتی تنبیه سنگینی دارد نه سیستم توجیهی برای آحاد ملت داریم ونه قصد دریافت مالیات از کسانی که مشاغل پر درآمد دارند بعد در تمام دولت ها به بهانه اینکه ما خیلی خوبیم وبه کار ملت سرک نمی کشیم بیشترین ظلم را به ملت روا می دارند
هنوز مسئولان زیر پتوی کبر وغرور ودل خوش به حضور مردم در مراسم راهپیمایی ها هستند اما نمیدانندمردم ایران تنها مردم حاضردر راهپیمایی ها نیستنند.......
جناب تابناک ممنون لا قل برخی موارد حرف دل احاد مردم جامعه رو میزنی عدهای با استفاده از رانت و قومیت گرای وانحصار در این مملکت به فکر چپاول وغارت هستن و جای نیست که رد پایشان دیده نشو از زمین وزمان دارن نهایت استفاده رو میبرن دریا ، کوه ،مراتع ملی، واردات ،خودرو ،دارو،هرجا بنگری هستن واین وسط عدهای از مردم به نان شب شکم شان نیازمندن و تنها یارانه ای را که دولت قبل برا این قشر از جامعه در نذر گرفته بود را مورد حجمه وحمله فرار میدن هر چند راه کار خوبی به نظر نمیامد اما تنها راه موجود برا افسار گسیختگی ونبود توازن در این برهه از اقتصاد تنها راه موجود بود که حتی پای بعضی از مراجع بزرگوار در صدور فتوا برا ی قطع یارانه شد اما برا یه شب که بالغ برسی هزار دستگاه خدروی قاچاق وبقیه ماجرها در این کشور در حال رخ دادن هست مهر سکوت براب میزنن ودولت گرانقدر ما با وزرای ملیاردی خوب که حال روزش بیشتر بهتر نمیشود امیداست به یاری حق تعالئ تا دیر نشده واقعا به دور از سیاه نمای این مسولان که نگران موی دختر بچه ای که در پارک بود از خود واکنش نشان دادن نسبت به مسائلی که به این مملکت واقتصاد این مملکت وارد میکنند نهایت برخورد را بنمایند انشالله
واقعا که درسته.چطوره که برای درآمد ماهیانه کسی که شرافتمندانه درآمد داره مالیات دریافت میشه اما هیچ مالیاتی برلی کسی که در عرض یک ماه 2 برابر سرمایه اش رو با دلال بازی در میاره برنامه ای نیست.؟؟؟
با سلام
به نظر میاد باید وزارت امور اقتصاد و دارایی وارد شود و برای خرید و فروش طلا و خودرو یک سامانه یکپارچه تنظیم کند تا همه خرید و فروش ها در آن ثبت شود و سازمان امور مالیاتی در خصوص این خریداران کلان طلا و خودرو مالیات اخذ شود تا بتوان بازار را کنترل کرد
والله صبر ما تمام شد
یکی از اصلی ترین علل رفراندوم و اسقرار یک " دولت " برقراری نظارت از سوی دولت در بخشهای مهم اقتصاد و بازاره تا هرج و مرج پیش نیاد . شما تو این سال سر سوزنی نظارت دیدین ؟
بیشعوری یک بیماری است که به هسته نجابت انسان حمله میکند
گرانی و تورم علت های زیادی دارد. کاهش عرضه، افزایش تقاضا، علل و عوامل سیاسی و سیاست‌های پولی و مالی. علت گرانی‌های اخیر افزایش حجم نقدینگی، کاهش نرخ سود بانکی و موضع گیریهای و اعمال خصمانه دول خارجی است. که به نظر من سهم و وزن سیاست‌های پولی و مالی قست عمده تورم های چند ماه گذشته است. تابی عزیز بگیر و ببند چاره کار نیست، چند تا از کشورهایی که دارای نرخ تورم پایین و متعادل هستند از این کارها می‌کنند. اندکی تعقل داشته باشید. بس است فرافکنی.....
کاش با بگیرو ببند درست بشه!
فکر اساسی باید کرد همین دلالها چرا سمت بورس نمیرن؟ چرا تولید نمیکنن؟ عدم وجود آرامش اقتصادی
کسی خبری از آقای جهانگیری ( کاشف دلار۴۲۰۰ای- منجی بزرگ انتخابات ۱۴۰۰) داره؟ اگه دیدینش بندازینش صندوق پستی
از این حرف ها و نوشته ها خسته شدم.این ها هیچ کدام برای من افزایش اجاره 700 هزار تومنی نمیشه.بی پولی نمیشه .اعصاب خرابم نمیشه.حالم از هرچی مسوله تو این مملکت بهم میخوره.از مسولیت فقط نگاه کردن و حقوق گرفتن از مال بیت المال رو یاد گرفتند.تنها کاری که بلدند بکنند تعیین جا برای اعتراض هست.یکی نیست بگه اگه اعتراض اهمیتی داشت با اعتراض هایی که تا الان شده چی کار کردید؟کدومش برای مسولین مهم بوده؟ادم احساس میکنه که جا تعیین کردن که مردم جلوی چشمشون نباشند تا اعتراض ها یه ذره تاثیر که شاید میداشته رو هم نداشته باشه.چرا این وضع یه جا تموم نمیشه؟تا کی قراره بد بختی و بی پولی بکشیم؟تو این مملکت کی باید جواب مردم رو بده؟چرا جواب این بدبختی مردم رو نمیدید؟چرا مملکت به سراشیبی جهنم دارید میبرید؟کی دست از سر مردم برمیدارید؟کی میرید مردم راحت بشند از دستتون؟ما فلسطین نخواهیم کی رو باید ببنیم؟من لبنان نخوام چیکار باید بکنم؟من انرژی هسته ای نخوام چیکار بکنم؟من این قیافه های تکراری که هر روز تو تلوزیون به عنوان مسول و نماینده و .... هست نمخوام ببینم چطوری میطونم بگم؟اخه خسته شدم دیگه .کسی میفهمه؟توان مقاومت و اشکنه خوردن هم ندارم.از زندگی توی این جهنم خسته شدم.زندگی انچنانی به خدا نمیخوام.فقط از فردا خیالم راحت باشه همین.می فهمید؟
در جامعه ما به تروریستهای اقتصادی برخورد بایسته نمیشود ! بسیاری افراد جوانسال هستند که در طی مدت کوتاه به ثروتهایی دست پیدا می کنند که اصلا با هیچ معیار تجارت و کسب و کاری تطبیق نمیکند و قشنگ معلوم است که طرف مثلا قاچاقچی دارو و یا مواد مخدر و یا هر دوتاست و اینو بسیاری از اطرافیانش هم اذعان می کنند ....این شخص بدون ایکنه کسی یا ارگانی از او باز خواست کند با همون پول قاچاق می رود و در بخشهای مختلف اقتصاد جامعه می شود و هم پولشویی می کند هم در فرایندهای اقتصادی جامعه اخلال ایجاد می کند ...اصلا چرا باید مبارزه با پولشویی جدی گرفته نشه ؟!! چرا قانون از کجا اورده ای را اجراء نمی کنند ؟؟!!!
نویسنده هیچ شعوری از اقتصاد ندارد و فقط بگیر و ببند و بلد است!!!!
یکی میزنه یکی و می کشه و چاقو را باید دستگیر کنن!!!!
کیو بگیرن و ببندن؟؟کار دست اشناها خودشونه وگرنه چجور دلالا میتونستن هر کاری دلشون میخواد کنن و از هیچیم نترسن!!!
مطمن باشین دلالان کسانی هستند که از رانت اطلاعاتی استفاده میکنند
وارد کننده ها قبل از گرونی ارز و اجرایی شدن قیمت عوارض گمرکی در خفا کلی خودرو وارد کردند و قبل از گرانی ها خودرو های خودرا در بازار گران کردند که باعث تعجب همگی مردم شد چون هنوز ارز گران نشده بود و عوارض گمرکی جدید اجرایی نشده بود!!
پس کاملا مشخص است قبل از تمام جامعه اینها از تصمیمات دولت و قصد گران شدن ارز و عوارض خبر داشتند و از رانت اطلاعات استفاده میکردند!و قبل همه کلی خودرو وارد کردن تا کلی سود چندین برابر نصیب خود کنند
تمام دلالان از رانت خواران و اشنایان هستند
آقا بیاین برین با امیرکا کنار بیاین ما هم مثل این همه کشور مثل کره جنوبی و اندونزی و مالزی و تایوان و امارات و کویت و برزیل و .. .. بتونیم عین آدم زنگی کنیم بقیه عمرمون رو . سنمون که از 35 گذشت جوونی رفت اقلا تو پیری حد اقل های زندگی فراهم باشه
همون برخوردی که با دلار کردید کافی است.
خدا بیامرزد شهید بهشتی را . چاره درد اعدام سر شاخه های فاسد می باشد. اگر سرشاخه ها را اعدام کنیم مشکلات اقتصادی به سرعت حل می شوند و مردم هم وارد صحنه شده اوضاع به سرعت خوب خواهد شد. در غیر اینصورت فسادی را که آقازاده ها و رانت خوران در کشور راه انداخته اند بدست عربستان و امارات خواهد افتاد و کنترل آن بسیار سخت خواهد شد. مردم منتظر اقدام انقلابی توسط دست اندرکاران نظام هستند. یا علی.
خب کی باید دلسوزی کنه؟ اون نماینده ای که به فکر سفر جام جهانی با پول بیت الماله یا اون وزیری که هر روز معاوناشو میفرسته تا به نماینده ها امتیازی، هدیه ای، پیشنهادسفری بده تا استیضاح نشه و در قدرت باقی بمونه؟ یا مردمی که فقط از دیگران انتقاد میکنند ولی به خودشان که میرسه هر کاری را روا میدانند؟
متاسفانه ایران شده کشور مبارزه با دله دزدها و آزادی ابر دزدها!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر