بازدید 1311
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

تسهیلات صادراتی در چه شرایطی اعطا می‌شود؟

کد خبر: ۸۰۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 10 June 2018

بانک‌ها می‌توانند تحت شرایطی اقدام به اعطای تسهیلات صادراتی با رعایت سقف مجاز کنند.

بانک‌های داخلی می‌توانند به تشخیص و مسئولیت خود به هر گیرنده تسهیلات (بانک/خریدار خارجی و یا فروشنده) مورد قبول خود، تحت قرارداد عمومی و یا قرارداد موردی تامین مالی صادرات به صورت اعتبار خریدار و یا اعتبار فروشنده بصورت انفرادی یا سندیکایی با رعایت سقف‌های مجاز تسهیلات اعطا کنند.

همچنین بانک‌های داخلی می‌توانند برای تامین مالی بخش ایرانی پروژه‌های چند ملیتی در سایر کشورها با بانک‌های خارجی تسهیلات دهنده در آن پروژه‌ها مشارکت/هماهنگی و به صورت مستقل و یا سندیکایی تسهیلات اعطا کنند.

اعطای تسهیلات در مقابل پوشش کافی ازجمله ضمانت قابل قبول بانک‌ داخلی برای تضمین بازپرداخت تسهیلات و جبران خسارت امکان پذیر است و صندوق ضمانت صادرات ایران فهرست کشورهای مورد نظر خود برای صدور ضمانت نامه تامین مالی صادرات و اصلاحات بعدی آن را به بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور اعلام می‌کند.

چنانچه ضمانت بازپرداخت توسط ضامن، کل مبلغ تسهیلات اعطایی را پوشش ندهد بانک داخلی می‌تواند تضمین اضافی متناسب با مبلغ تسهیلات بدون پوشش مطالبه و یا خود با دریافت هزینه ریسک مناسب برای مبلغ تسهیلات بدون پوشش قبول ریسک کند.

اعطای تسهیلات موکول به دریافت اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت برای پرداخت مبلغ مندرج هر قرارداد تجاری به فروشنده است. البته اعطای تسهیلات خارج از چارچوب اعتبار اسنادی با تشخیص و تقاضای بانک داخلی و موافقت بانک مرکزی امکان‌پذیر است و اعطای تسهیالت موکول به رعایت ضوابط اعتباری و مقررات داخلی بانک تسهیلات دهنده است.

تسهیلات موردنظر صرفا برای صادرات به کشورهایی اعطا خواهدشد که فاقدتعهدات معوق سامان‌نیافته به جمهوری اسلامی ایران باشند که نام این کشورها توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. ‌در صورت تضمین بازپرداخت توسط بانک‌ یا موسسه معتبر بین‌المللی و یا گشایش اعتبار اسنادی مدت دار غیرقابل برگشت توسط اینگونه بانک‌ها، اعطای تسهیلات به متقاضیان آن کشورها با تشخیص بانک عامل بلامانع بوده و چنانچه صندوق ضمانت صادرات ایران بازپرداخت تسهیلات به اینگونه کشورها را تضمین کند، اعطای تسهیلات پس از اخذ مجوز بانک مرکزی مجاز است.

تسهیلات موردنظر برای صادرات کالاها و خدماتی قابل اعطا است که حداقل ۱۶ درصد ارزش آن کالاها ساخت ایران و یا ۱۶ درصد ارزش آن خدمات توسط صادرکنندگان ایرانی قابل ارائه باشند. تشخیص این امر در مورد کالا برعهده دستگاه ذیربط و درخصوص خدمات فنی و مهندسی برعهده کمیته موضوع ماده ۱۹ آئین نامه مقررات حمایتی دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

بمنظور تامین سرمایه مورد نیاز به ارز در تولید یا تامین کالاهای صادراتی یا ملزومات مورد نیاز پروژه‌های فنی و مهندسی، بانک‌ها مجازند نسبت به پرداخت تسهیلات ارزی قبل از حمل کالا و یا ارایه خدمات (در سقف نیاز ارزی)، به تولیدکننده یا صادرکننده اقدام کنند.

منبع: ایبِنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل