بازدید 35148

خودشیرینی تلخی که آبروی ده‌ها هزار خانواده شهید را به بازی گرفت!

شاید بهتر باشد از دولت و مجلس بخواهیم برای خانواده شهدا کاری نکنند! آخر مگر چه تعداد فرزند شهید مقاضی برای این رشته خاص وجود دارد که با افزایش ۵ درصدی سهمیه آنان، این همه حاشیه و جنجال علیه خانواده‌های شهدا درست می‌کنید؟! اگر از بهر خدا و خانواده و خانواده شهدا این همه جنجال علیه آنان درست می‌کنید، از شما می‌خواهیم از بهر خدا این کار را نکنید.
کد خبر: ۸۰۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 10 June 2018
خودشیرینی تلخی که آبروی ده‌ها هزار خانواده شهید را به بازی گرفت!مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ که در قالب برنامه ششم توسعه کشور به تصویب رسید، حالا هزاران داوطلب آزمون کارشناسی ارشد را به شدت آشفته و ناراحت کرده است؛ داوطلبانی که به رغم شایستگی و زحمات فراوان شاهد اعمال سهمیه‌های عجیب و غریب و از بین رفتن شانس خود برای ورود به دانشگاه هستند.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد و نیز آزمون تخصص دوره‌های پزشکی، موجی از اعتراضات گسترده علیه یکی از مصوبه‌های سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی در میان داوطلبان این دو آزمون به راه افتاد؛ مصوبه‌ای که میزان سهمیه خانواده‌های شهید، جانباز، رزمنده و ایثار گر را به میزان بسیار چشمگیری افزایش داده و راه را برای ورود افراد فاقد سهمیه دشوارتر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۷ برای خانواده‌های جانباز و ایثارگر ظرفیتی ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده که این مورد بیش از پیش، خاطر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد امسال را که فاقد سهمیه هستند مکدر کرده است، زیرا این درصد‌های در نظر گرفته شده تا آزمون سال ۹۶ کمتر از این عدد بوده است، به طوری که ۲۵ درصد سهمیه برای ایثارگران مدنظر قرار داده شده بود و شرط بهره مندی از آن این بود که فرد متقاضی باید تا ۸۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب می کرد و درصورت عدم کسب این نمره ظرفیت درنظر گرفته شده می توانست مورد استفاده سایر دانشجویان فاقد سهمیه قرار بگیرد.

بر اساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته آزمون ارشد آمده است: «با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۶- ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قوانین صورت می‌گیرد.»

بر اساس این قوانین، ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنها»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها» و رزمندگان اختصاص دارد. علاوه بر این، ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.

اعمال سهمیه‌های ۳۰ درصدی برای خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان و ایثارگران در آزمون کارشناسی ارشد که توسط نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید و لازم الاجرا شد، تنها مشکل و محل اعتراض داوطلبان نیست و از آن سو نیز داوطلبان ورود به دوره‌های تخصص و آزمون‌های دستیاری پزشکی نیز با چنین مسأله نوظهوری رو به رو و به آن معترض هستند.

واقعیت این اعمال نظر نیز آن است که در فرایند جذب دانشجو برای دوره‌های تخصص پزشکی، پیش از این و بنا بر یک روند متداول ۲۵ درصد سهیمه پذیرش در دوره‌های تخصص و آزمون‌های دستیاری به خانواده‌های رزمنده و شهدا اختصاص پیدا می‌کرد و از آنجا که معمولاً این سهمیه تکمیل نمی‌شد، مازاد آن برای تکمیل در اختیار داوطلبان آزاد قرار می‌گرفت؛ رویه‌ای که به رغم نقد‌های فراوان در سال گذشته و در جریان تصویب برنامه ششم توسعه دست خوش تغییرات اساسی شد.

بر اساس رویه سال جدید آزمون‌های دستیاری و دوره‌های تخصص مقرر شده است که مازاد ۲۵ درصد سهیمه خانواده شهدا از این پس به خانواده‌های رزمنده اختصاص یابد و دیگر در اختیار داوطلبان آزاد قرار نگیرد؛ سهمیه‌ای که پیش از این برای خانواده‌های رزمنده ۵ درصد بود و با رویه جدید حتی از ۱۰ درصد نیز بیشتر خواهد شد.

این اتفاق‌های جنجال برانگیز که در دو آزمون مهم و پر مخاطب علمی کشور یعنی کارشناسی ارشد رشته‌های غیر پزشکی و دوره‌های تخصص پزشکی رخ داد، حاشیه و پیامد‌های خسارت بار فراوانی دارد که در ادامه تنها به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

بر اساس رویه جدید که عملاً ۳۰ درصد از سهمیه آزمون‌های کارشناسی ارشد را از داوطلبان فاقد سهمیه گرفته است، جمع زیادی از داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد به رغم شایستگی‌های فراوان، امکان ورود به این دوره‌های تخصصی را از دست خواهند و ناگزیر به دلیل ورود افراد با سهمیه کیفیت علمی کلاس‌های درسی به شدت کاهش خواهد یافت.

شرایط برای دوره‌های تخصص پزشکی به شدت نگران کننده‌تر است و رویه در پیش گرفته شده در این حوزه سبب خواهد شد تا در آینده جمع قابل توجهی از پزشکان و متخصصان کشور که مستقیم و غیر مستقیم با سلامت و جان شهروندان رو به رو هستند، علی رغم بهره مندی از مدرک توان و تخصص علمی کافی نداشته باشند.

این همه خسارات‌ تغییرات مذکور نیست و در جریان اعتراضات برآمده از سوی داوطلبان و افکار عمومی در روز‌های اخیر هجمه‌های فراوانی به مشمولان این سهمیه‌ها و به ویژه خانواده‌های معزز شهدا شکل گرفته است؛ هجمه‌های تلخی که حتی گریبان خانواده‌های بی نیاز به چنین سهمیه‌هایی را نیز گرفته و آن‌ها را به شدت ناراحت کرده است.

واقعیت این است که با گذشت نزدیک به سی سال از پایان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس، اکنون جمعیت داوطلبان مشمول این سهمیه‌ها به ویژه در بین خانواده‌های شهید به شدت کاهش یافته و میزان آن در بین سایر مشمولان مثل جانبازان، ایثارگران و رزمندگان نیز رو به کاهش است.

با این حال اقدام اخیر مجلس که قانون جنجال برانگیزی را در برنامه ششم توسعه گنجاند و دولت را ملزم به اجرای آن کرد، جدا از همه تبعیض‌هایی که در جامعه علمی کشور جاری خواهد کرد و عدالت را از بین خواهد برد، موج منفی و هجمه‌های فراوانی را متوجه خانواده‌های معظم مشمول خواهد کرد که این هجمه‌ها شایسته آنان نیست.

ای کاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی که گفته می‌شود، عصاره‌های این ملت هستند، پیش از ورود به هر موضوع مهم و حساسی، تمامی جوانب طرح و لایحه‌ای که قرار است به آن رأی بدهند، بررسی کنند و با آگاهی و هشیاری و تعهد در زمینه‌های مختلف اعلام نظر کنند؛ رخداد مطلوبی که اکنون و با حواشی فراوانی که از خانه ملت به گوش می‌رسد تقریباً شبیه یک آرزوی محال است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار