بازدید 24065
آخرین تحولات خاورمیانه؛

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی/ پیشنهاد «مقتدا صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری/فرار شاهزاده اماراتی به قطر/تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی، پیشنهاد «مقتدا صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری، فرار شاهزاده اماراتی به قطر و اعزام نیروهای ناتو به عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 10 June 2018

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی، پیشنهاد «مقتدا صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری، فرار شاهزاده اماراتی به قطر و اعزام نیروهای ناتو به عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ به ‌رغم تنش‌های تجاری اروپا با آمریکا، تمام کشورهای گروه 7، بیانیه و تفاهم نامه پایانی نشست شنبه را امضا کردند.

طبق بیانیه پایانی نشست گروه 7، کشورهای عضو بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. گروه 7 همچنین از روسیه خواست تا به نقض دموکراسی پایان دهد.

به نوشته «رویترز» سران هفت کشوری صنعتی جهان همچنین در بیانیه پایانی بر ضرورت «تجارت آزاد، عادلانه و پایاپای» و اهمیت مبارزه با سیاست «حمایت‌گرایی» تأکید کردند.

«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا نیز در نشست خبری بعد از نشست روز شنبه گفت: «آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها شانه به شانه هم ایستاده بودند. اگر ترامپ به اعمال تعرفه‌های غیرعادلانه ادامه دهد، کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه را بدون هیچ تعللی انجام می‌دهد».

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی/ پیشنهاد «مقتدی صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری/فرار شاهزاده اماراتی به قطر/تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران

ترودو همچنین درباره پیشنهاد ترامپ برای پذیرفتن مجدد روسیه در گروه 7 گفت، با این تصمیم موافق نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا پیش از آغاز سفرش به کانادا برای شرکت در نشست کشورهای صنعتی «جی 7» اظهار داشت: این گروه باید دوباره روسیه را در جمع خود بپذیرد و «جی 8» را احیا کند.

ترامپ همچنین گفته بود: «طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیت ملی از جمله تهدید ایران هم مورد بررسی قرار گرفت؛ کشورهای عضو جی-7 متعهد شدند که همچنان جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنند؛ البته با یا بدون جی-7، این جاه‌طلبی‌ها باز هم کنترل خواهد شد.»

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی

«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌‌ای «رأی الیوم» به تحولات اخیر در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس پرداخته و نوشته است: بر این باور نیستیم که نخستین نشست شورای هماهنگی عربستان سعودی و امارات، که پنجشنبه در شهر جده برگزار شد، تصادفی با نخستین سالروز بحران خلیج‌فارس هم‌زمان شد، زیرا نشست این شورا و رهبرانش یعنی شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی به‌ منظور تقویت ائتلاف دو کشور علیه قطر «دشمن کوچک» و ایران «دشمن بزرگ» تشکیل شد.

این شورا، که نخستین نشست خود را با امضای 60 توافقنامه برای افتتاح 44 پروژه استراتژیک مشترک جهت زیرساخت‌ها در زمینه‌های امنیت، صنایع نظامی، نفت، گاز و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای ایجاد یکپارچگی میان دو کشور برگزار کرد به‌مثابه شلیک تیر خلاص به شورای همکاری خلیج‌فارس و ایجاد شورای همکاری دوجانبه «بسته» و محدود به دو کشور به‌عنوان جایگزین بسته تشکیل شده که برای چهار کشور دیگر ممنوع می‌شود. افزون بر این، این شورای دوجانبه کمتر از یک وحدت ادغامی و بیشتر از یک کنفدراسیون است.

«استراتژی عزم»، که اساسی‌ترین ستون این شورای هماهنگی است، عملیات نظامی «توفان قاطعیت» را که دو کشور یعنی عربستان و امارات علیه یمن حدود 3 سال پیش به‌راه انداخته‌اند، به ما یادآوری می‌کند؛ استراتژی که بر اساس تولید ناخالص ملی یک تریلیون دلاری و صادرات نفت و گاز و تولیدات دیگر، حدود 700 میلیارد دلار در سال تدوین شده است؛ این امر یعنی این‌که ما در برابر قدرت اقتصادی بزرگی قرار داریم که تلاش می‌کند، تبدیل به قدرت نظامی بزرگ در منطقه شود البته اگر به آن چنین اجازه‌ای داده شود.

در این شورا جایی برای فقرا نیست و ما در اینجا درباره بحرین صحبت می‌کنیم که نادیده گرفته شده و از آن برای پیوستن به شورا دعوت نشده است؛ نه در حال حاضر و نه در آینده. همچنین جایی برای «بی‌طرف‌ها» در بحران با کشور قطر و جنگ در یمن وجود ندارد و در این‌جا اشاره به کویت و پادشاهی عمان است.

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی/ پیشنهاد «مقتدی صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری/فرار شاهزاده اماراتی به قطر/تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران

بعید نمی‌دانیم بارزترین تدابیری که در این شورای جدید اندیشیده شود، «تشدید» اختلافات قطر و تشدید محاصره خفه‌کننده علیه آن و نیز تشکیل بازوی نظامی، سیاسی و اقتصادی در خلیج‌فارس است که محور تمرکز در هرگونه جنگی است که ایالات متحده آمریکا در آینده در تلاش برای تغییر نظام ایران آغاز می‌کند. همان‌گونه که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که (جنگ علیه ایران) با محاصره بی‌سابقه در تاریخ آغاز می‌شود که محاصره تحمیلی علیه کره‌شمالی در مقابل آن ناچیز است.

شورای عربستان و امارات، پیش از آن‌که شورای همکاری دوجانبه اقتصادی باشد، «شورای جنگ» است که می‌خواهد عنوانی برای قدرت منطقه‌ای جدید در منطقه شود. اما آیا این شورا می‌تواند اهداف مدنظر خود را محقق سازد و آیا جبهه‌ای نظامی علیه قطر، آن هم پس از شکست تحریم تجاری و سیاسی علیه این کشور، تشکیل می‌دهد؟ چه‌ زمانی؟ آیا پروژه ایجاد کانال «سلوی» و پایان ارتباط زمینی قطر با شبه‌جزیره عرب از جمله پروژه‌های مورد توافق است؟

پیشنهاد «مقتدا صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری

«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق، خلع سلاح از شهرک صدر را در پی انفجار روز چهارشنبه پیش در این شهرک و قربانی شدن ده‌ها تن خواستار شد.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست پایگاه خبری «الفرات» رسیده اعلام کرد: به منظور تقویت کشور عراق و در انحصار ارتش و پلیس قرار داشتن اسلحه، خواستار آغاز خلع سلاح و تحویل کلیه سلاح‌ها به دولت هستم. برای نشان دادن حسن نیت از نیروهای عراقی به طور کلی، وزارت کشور و وزیر «قاسم الاعرجی» می‌خواهم که پس از عیدفطر، آغاز روند خلع سلاح از شهرک صدر و اعلام آن به عنوان شهری که پاکسازی شده را کلید بزنند و پس از آن این مسأله به سایر مناطق کشور نیز تعمیم داده شود.

تشکیل «شورای جنگ» میان عربستان و امارات متحده عربی/ پیشنهاد «مقتدی صدر» برای آغاز خلع سلاح سراسری/فرار شاهزاده اماراتی به قطر/تأکید کشورهای گروه 7 بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران

مقتدا صدر در ادامه توضیح داد: همه باید از این دستورها اطاعت کنند و در این طرح، مانع تراشی نکنند و سلاح خود را بدون هیچ مناقشه‌ای تحویل دهند، زیرا خون عراقی‌ها از هر چیزی برای ما گرانبهاتر است. اگر من این مسئله را طرح می‌کنم نمی‌خواهم تنها جریان صدر به آن پاسخ مثبت دهد بلکه همه مردم با کلیه گرایش‌ها و جناح‌بندی‌ها باید به این درخواست عمل کنند. این طرح تنها شامل جریان صدر نمی‌شود.

فرار شاهزاده اماراتی به قطر

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس به نقل از برخی منابع نزدیک به راشد بن حمد الشرقی، شاهزاده ۳۱ ساله اماراتی و رئیس مرکز فرهنگ و رسانه امارت الفجیرة و نیز یک دیپلمات عالی رتبه نوشت، شاهزاده بن حمد الشرقی در حقیقت سه هفته است که به شهر دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت، قرار بود او جانشین امیر الفجیره شود اما روابط تیره و تارش با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات و حاکم دوفاکتوی این کشور مانع از تحقق این امر شد و به گفته برخی منابع اماراتی، بن زاید اکنون می‌خواهد برادر کوچک خود را در این سمت منصوب کند.

دیلی تلگراف در ادامه نوشت، پس از این اتفاق بن حمد الشرقی ۳۴ روز در لندن بود و یوسف بن علی الخاطر، سفیر قطر در انگلیس پس از مطلع شدن از اختلاف این شاهزاده جوان با بن زاید، تماس‌ها و دیدارهایی با او داشت تا او را به جدایی از امارات تشویق کند.

این شاهزاده اماراتی به دلیل سمتش و مشارکتش در نشست‌های مهم این کشور، منبع اطلاعاتی مهمی برای قطر محسوب می‌شود.

دیلی تلگراف نوشت: قطری‌ها می‌دانند در صورتی که بن حمد الشرقی به کشورشان برود، این مسأله و نقشی که او می‌تواند میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و قطر ایفا کند، چقدر اهمیت دارد، به همین دلیل به او یک پیشنهاد پنج میلیون پوندی داده و نیز او را توجیه کردند که در لندن امنیت ندارد.

به این ترتیب پس از آنکه شاهزاده اماراتی ۳۴ روز در لندن به سر برد، به سفارت قطر در این شهر مراجعه کرده و درخواست پناهندگی سیاسی داد.

به گفته منابع این روزنامه انگلیسی، شاهزاده بن حمد الشرقی سه روز کامل در این سفارت ماند، سپس با خودروی دیپلمات‌ها به فرودگاه هیترو منتقل شده و با یک پاسپورت اماراتی از آنجا به دوحه رفت.

روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت، مسئولان سفارت امارات در لندن که نتوانستند این شاهزاده را بیابند، اعلام کردند که او ربوده شده است.

طبق گزارش این روزنامه، افسرانی از یگان امنیتی دیپلماتیک در انگلیس با حضور در هتل "۴۵ پارک لاین" درباره این شاهزاده سوال کردند اما گویا آنها کمی دیر رسیده بودند و پلیس انگلیس نیز از توضیح در این خصوص خودداری کرد.

طبق اظهارات منابع این روزنامه، شاهزاده بن حمد الشرقی اکنون در یکی از کاخ‌ها در دوحه به سر می‌برد و این مسأله موجب نگرانی شدید مسؤولان اماراتی شده است.

حمد بن محمد الشرقی، پدر این شاهزاده جوان اماراتی از این نگران است که مسئولان قطری فرزندش را بازجویی کرده و سپس با چانه زنی سعی در امتیازگیری از بن زاید داشته باشند و پس از حصول توافقی در خصوص تحویل این شاهزاده به امارات، او در کشورش نیز مجازات شود.

سفارت قطر در لندن به روزنامه دیلی تلگراف تأکید کرد: ما مانع ورود هیچ شخصی از کشورهای تحریم کننده به ساختمان سفارت نمی‌شویم.

یک دیپلمات دیگر نیز به دیلی تلگراف گفت: شاهزاده بن حمد الشرقی در حال حاضر در قطر است و او با خواست خودش و بدون هیچ گونه فشاری از سوی قطر به این کشور سفر کرده است.

اعزام نیروهای ناتو به عراق

دبیر کل ناتو با صدور بیانیه ای مشترک با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، از اعزام نیروی جدید به عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از بروکسل، ینس استولتنبرگ گفت: در پاسخ به درخواست دولت عراق، ناتو به زودی نیروهای جدیدی را به منظور آموزش نیروهای ارتش، به این کشور اعزام می کند.

دبیر کل ناتو با مهم خواندن مأموریت جدید نیروها در عراق افزود: در این مأموریت جدید، آموزش نیروهای ارتش عراق تسریع می شود که این امر ثبات و امنیت پایگاه های ما در این کشور را در پی خواهند داشت.

وی اعلام کرد: این اقدام ناتو، به ارتش عراق برای دفاع قوی تر از کشور کمک می کند و همچنین مانع احیای مجدد داعش می شود.

پیشتر پنتاگون اعلام کرده بود، در نظر دارد از ناتو برای تقویت حضور خود در عراق درخواست کند.

استولتنبرگ با اعلام این که کشورهای عضو ناتو طرحی را تدوین کردند که اجازه ارتقای سطح آموزش نیروهای عراقی را می‌دهد، گفت: مأموریت جدید ناتو در نشست روزهای 11 و 12 ژوئیه آتی در بروکسل کلید خواهد خورد و این مأموریت شامل مبارزه با تروریسم، آموزش نیروهای فعال در زمینه خنثی‌سازی مواد منفجره، پزشکی نظامی، ایجاد نهادهای دفاعی و آکادمی‌های نظامی در عراق خواهد بود.

آموزش ناتو به افسران عراقی از تابستان 2015 شروع شد و محل آموزش‌ها در خاک اردن بود که شرایط امن‌تری در مقایسه با عراق داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
صدر حون حنای تو رنگی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
یعنی چی
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
صدرجون نظرت بعد از خلع سلاح مبراز گروه های عراقی درباره اعزام نیروی ناتو به عراق چیه؟
بخش قابل توجهی از تنشهای منطقه ای و فرا منطقای که ما با ان درگیریم و هزینه بر است نتیجه سیاستهای تندروانه خود ماست .یادمان باشد از دلایل پیشرفت کشورهایی مالزی چین هند برزیل ....عدم دخالت اینها در بحرانهای منطقه ای و جهانیست .تجربه سیاستهای تنشزای زمان مرحوم هاشمی تا حدودی تایید کننده است.تندروی و افراط گرایی سم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
منظورم سیاستهای تنش زدایی زمان اقای هاشمی بود اشتباه شده
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
جوابت یک کلمه است:, برجام
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
بشما باشه باید دستامون رو بالا ببریم و خودمون رو تسلیم کنیم انگار شما فراموش کردی در ننطقه ای زندگی میکنی که به هر بهانه ای میخان شما رو از بین ببرن، کشوری مثل عربستان که به هیچ صراطی مستقیم نیست رو میخای چکار کنی؟
. هرروز که ما بیشتر ازطرف جهان و حتی همسایگان تحت فشار قرار می گیریم . الان هم که تهدید به تحریم های بی سابقه ازطرف امریکا شدیم . فکر کنم مسئولین شاید لازم باشد تحرکی برای خروج از انزوا وپذیرش ایران در جامعه جهانی انجام بدهند . البته معذرت میخواهم چون من بیسواد که نه بلدم شعار تولید کنم ونه کاردیگری از من ساخته است نباید فضولی کنم. ولی چکنم فضولی جزو ذات بعضی از ما ایرانی ها شده است .
هر چند که دلمان میخواست و میخواهد که به دنبال قدرت یافتن کشور د منطقه دوستان ما هم قدرتمند باشند ولی اینطور نشد
حاصل دیگر این همه تلاش متحد شدن چند جزیره که نام امارات متحده به خود گرفت و با پول زیادی که از طریق صادرات نفت و دلالی (که شاید از پول صادرات نفتش بیشتر بود)بین شرکتهای ایرانی و دیگر کشورهای دنیا بدست آورد،توانست با کمک کشورهای دیگر در بوق دشمنی با ایران بدمد و با کمک عربستان و آمریکا و دیگران هر روز برای ما مشکل آفرینی کند.امارتی که از چند جزیره کوچک تشکیل شده بود و به اشارهای میتوانستیم حتی به خاک خود الحاق کنیم.
حاصل بعدی دشمنی عربستان است که به جای اینکه جذبش کنیم به دامان اسراییل پناهنده اش کردیم تا با او همدست شود و بر علیه ما هر روز دست به اقدامات مختلف بزند.
ولی هنوز برای رسیدن به اهدافمان که هر روز آنرا علنی فریاد میکنیم(بعضی مواقع لزومی ندارد که همگان
بیچاره بورس
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
امان از جو امان از کسایی که جو می دن، امان از کسایی که دنبال هیجانی کردن خودشان نیستند ولی می خوان آدم های ساده لوح رو هیجانی کنند، امان.
شادمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
مگه مجبورین پولتون رو ببرید توی بورس و هی اینجا زیر هر خبر بگید بیچاره بورس
فرار شاهزاده اماراتی به قطر
چرا می نویسید شاهزاده ! اینا امیرزاده هستند و کشورشان هم جمع امیرنشینها است که شده امارات.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل