بازدید 5471
۲

تحصیل دانش‌آموزان ۴۰ مدرسه کردستان در کانکس

کد خبر: ۸۰۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 02 June 2018

این گزارش روایتی است از مشکلات دانش‌آموزان ۴۰ مدرسه کردستان که در داخل "کانکس" درس می‌خوانند.

به گزارش تسنیم از سنندج، کمبود امکانات و فضای آموزشی، غیراستاندارد بودن مدارس، تحصیل دانش‌آموزان در مدارس کانکسی، فرسوده، تخریبی، خشتی و گلی و وجود مدارس دوشیفت" تنها بخشی از مشکلات و سختی‌های پیش‌رو تحصیل دانش‌آموزان استان کردستان است.

اگر سری به مدارس و فضاهای آموزشی برخی از روستاهای کردستان بزنید، تفسیر کلمه "محرومیت" را می‌توان درک کرد و دانش‌آموزان معصومی را می‌بینید که هیچ توقعی ندارند و با کم‌ترین امکانات در "کانکس و راهرو" تحصیل می‌کنند، در این روستاها خبری از مجهز بودن کلاس‌های درسی به سیستم هوشمند آموزشی نیست، خبری از ارائه خدمات مشاوره‌ای تحصیلی و روانشناسی به دانش‌آموزان نیست اما آنها دست از تلاش برنمی‌دارند و همیشه حرف برای گفتن دارند.

برای اثبات برخی از موفقیت‌های دانش‌آموزان محروم کردستانی می‌توان به کسب رتبه اول در المپیاد نانو در سال 96، کسب 4 رتبه برتر در جشنواره خوارزمی، کسب رتبه 10 علمی کنکور، کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور سراسری، کسب رتبه سوم کشوری در شورای دانش‌آموزی و کسب رتبه سوم حوزه پژوهش و تحقیق اشاره کرد.

متأسفانه با همه این تفاسیر و موفقیت‌ها، بسیاری از دانش‌آموزان کردستانی برای تحصیل باید رنج‌ها و سختی‌هایی را به‌جان بخرند، سختی‌هایی که به‌دلیل محرومیت‌ها و بی‌توجهی مسئولان نصیبشان شده است.

باید یادآور شد که استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های محروم کشور، 30 درصد از فضاهای آموزشی این استان، استاندارد و ایمنی لازم را ندارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد و دانش‌آموزان برخی از روستاهای این خطه از سرزمین کشور همچنان در داخل "کانکس" درس می‌خوانند و دستیابی به حداقل مدرک دیپلم، آن‌قدرها که ما شهرنشین‌ها تصور می‌کنیم، آسان نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با تایید تحصیل دانش‌آموزان استان در داخل "کانکس" اظهار داشت: دانش‌آموزان 40 مدرسه کردستان در "کانکس" درس می‌خوانند اما قرار بر این است که در آن روستاها فضای آموزشی احداث شود.

رشید قربانی افزود: در برخی از کانکس‌ها، تعداد دانش‌آموزان دو نفر و چهار نفر هستند.

وی همچنین با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در سطح استان، گفت: 10 درصد از مدارس کردستان دو شیفته هستند و عمده این مدارس، بیشتر در شهرستان‌های مریوان، بانه و ناحیه یک سنندج است.

القصه؛ امیدواریم که مسئولان ارشد کردستان برای برطرف کردن مشکلات دانش‌آموزان روستاهایی که در "کانکس و راهرو" درس می‌خوانند، تدبیری بیندیشند تا بلکه این آینده‌سازان از فضاهای آموزشی استاندارد و مجهز به سیستم هوشمند برخوردار باشند و بدن هیچ دغدغه‌ای تحصیلات خود را ادامه بدهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
"اگر سری به مدارس و فضاهای آموزشی برخی از روستاهای کردستان بزنید، تفسیر کلمه "محرومیت" را می‌توان درک کرد و دانش‌آموزان معصومی را می‌بینید که هیچ توقعی ندارند و با کم‌ترین امکانات در "کانکس و راهرو" تحصیل می‌کنند، در این روستاها خبری از مجهز بودن کلاس‌های درسی به سیستم هوشمند آموزشی نیست، خبری از ارائه خدمات مشاوره‌ای تحصیلی و روانشناسی به دانش‌آموزان نیست اما آنها دست از تلاش برنمی‌دارند و همیشه حرف برای گفتن دارند."
قابل توجه نماينده محترم منتخب در مجلس
اینها مدارسی هستند که عمدتا زیر 15 نفر دانش آموز دارند و احتمال کوچ و مهاجرت به شهر هم در این قبیل روستاها بالاست لذا ساخت و ساز به صرفه نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل