بازدید 9020

مالیات سال 96 اصناف پنج درصد افزایش یافت

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از توافق مالیاتی با اصناف درباره عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل خبر داد و گفت: میزان مالیات سال 96 این قشر نسبت به مالیات مقطوع سال 95، پنج درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۸۰۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 30 May 2018

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از توافق مالیاتی با اصناف درباره عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل خبر داد و گفت: میزان مالیات سال 96 این قشر نسبت به مالیات مقطوع سال 95، پنج درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، ماه های خرداد و تیر هر سال، فصل محاسبه و پرداخت مالیات از سوی صاحبان کسب و کار به شمار می آید؛ اصناف، شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست در موعد مقرر در قانون اطلاعات فعالیت اقتصادی خود در یکسال گذشته را تکمیل و اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کنند تا مشمول تخفیف ها و معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم باشند.

در این ارتباط، «سید کامل تقوی نژاد» رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور روز چهارشنبه درباره جزئیات توافق با اصناف که گروه سوم مشمول مالیات های مستقیم را تشکیل می دهند، اظهار داشت: دستورالعمل توافق مالیاتی امسال مشمول تمام صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی است که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1396 حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون فوق به میزان مبلغ 240 میلیون تومان باشد. 

مالیات سال 96 اصناف پنج درصد افزایش یافت


به گزارش ایرنا، مودیان صاحبان مشاغل در آیین نامه قانون مالیات های مستقیم بر اساس حجم فعالیت به سه گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول کسانی هستند که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل آنها بیش از سه میلیارد تومان بوده و برای گروه دوم باید بین یک تا سه میلیارد تومان باشد؛ مودیانی که در گروه اول و دوم قرار نمی گیرند، جز گروه سوم محسوب می شوند که اصناف در این گروه جای می گیرند.

رئیس سازمان مالیاتی تاکید کرد: گروه سوم در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. 

وی درباره روش تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن نیز گفت: مودیانی که در عملکرد سال 1395 معاف از مالیات بوده اند باید مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. 

تقوی نژاد اضافه کرد: البته اعلام مراتب قبول این دستورالعمل از سوی صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول آن هستند نیز الزامی است.

وی درباره مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خرداد ماه 1397 ندارند نیز گفت: مالیات مقطوع آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود. پرداخت نکردن به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، پرداخت نشدن اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم می شود. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هر گاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مودی در سال 1396 بیش از مبلغ 240 میلیون تومان است، پرونده مودی طبق مقررات رسیدگی شده و مالیات مابه التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می شود.

وی اظهار داشت: مودیانی که مالیات عملکرد سال 1395 آنها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد 137، 165 و 172 قانون مالیات های مستقیم و یا به دلیل تسلیم نکردن اظهارنامه مالیاتی بدون اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم محاسبه شده و یا در طی سال 1395 به صورت کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال 1395 آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: مالیات عملکرد سال 1396 مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1396 خود را در موعد مقرر قانونی به صورت جداگانه ارایه کنند و یا در مهلت مقرر در این دستورالعمل، فرم مربوط به بند 6 این دستورالعمل را به سازمان امور مالیاتی کشور ارایه نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد 137، 165 و 172 قانون مالیات های مستقیم در خصوص درآمد عملکرد سال 1396 خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول این دستورالعمل هستند باید حداکثر تا پایان خردادماه امسال فرم خود را به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانیwww.tax.gov.ir ارسال کنند. 

به گزارش ایرنا، سال گذشته میزان مالیات عملکرد سال 1395 صاحبان مشاغل گروه سوم با افزایش 8 درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1394 به صورت مقطوع تعیین شد و در سال 95 مالیات یک میلیون و 700 هزار نفر از اصناف بر اساس نامه خوداظهاری وصول شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر