بازدید 3069
توتال به دنبال خروج از ایران

بدعهدی توتال در ایستگاه چهارم

حدود یک سال پیش بود که قرارداد توتال برای توسعه و تولید فاز 11 پارس جنوبی با ایران به امضا رسید. این چهارمین باری بود که تقریباً در بیست و سه سال گذشته توتال به ایران می آمد و قرارداد امضا می کرد. در سه نوبت قبلی توتال سابقه خوبی از خود به جا نگذاشته بود. حالا با کنار رفتن آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها دوباره این شرکت بنای رفتن را گذاشته است!
کد خبر: ۸۰۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 18 May 2018

بدعهدی توتال در ایستگاه چهارمحدود یک سال پیش بود که قرارداد توتال برای توسعه و تولید فاز 11 پارس جنوبی با ایران به امضا رسید. این چهارمین باری بود که تقریباً در بیست و سه سال گذشته توتال به ایران می آمد و قرارداد امضا می کرد. در سه نوبت قبلی توتال سابقه خوبی از خود به جا نگذاشته بود. حالا با کنار رفتن آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها دوباره این شرکت بنای رفتن را گذاشته است!

به گزارش تابناک اقتصادی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از تهدید چند باره خروج از برجام، سرانجام در مورخه 18 اردیبهشت 1397 خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و طی بیانیه ای گفت که در بازه 90 روزه و 180 روزه دوباره تحریم ها علیه ایران باز خواهد گشت. هر چند به ظاهر اتحادیه اروپا از این تصمیم ترامپ چندان خرسند نیستند و خواهان ماندن در برجام اند اما شرکت های بزرگ از روز اعلام خبر خروج آمریکا از برجام به دو دسته تقسیم شده اند. دسته ای خواهان ادامه حضور در ایران هستند و دسته ای نیز اعلام کرده اند که از ایران خارج خواهند شد و همکاری خود را با ایران ادامه نخواهند داد. توتال از جمله شرکت هایی است که در دسته دوم قرار گرفته است.

در اوایل تابستان سال گذشته بود که توتال (شرکت نفت و گاز فرانسوی) قراردادی را به صورت یک کنسرسیوم نفتی با شرکت ملی نفت چین و شرکت ملی نفت ایران به امضا رساند و بر اساس این قرارداد توسعه و تولید فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت سپرده شد و قرار بود طبق قرارداد روزانه 2 میلیارد فوت مکعب یا 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی استخراج شود.

این شرکت به تازگی اعلام کرده است در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکند، قادر به ادامه همکاری با ایران نخواهد بود. در این بیانیه تاکید شده است که توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت های مربوطه را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آن که مقام های ایالات متحده با حمایت مقام های فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی باید از شرکت توتال در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون آمریکا، محافظت کند!

در زمان عقد قرارداد و با توجه بدعهدی های سابق توتال در قبال ایران، مطلبی با عنوان "بازگشت توتال و قراردادی که باید محکم بسته شود" در سایت تابناک اقتصادی تهیه و منتشر شد که در آن مطلب اشاره شد که با توجه به سابقه قبلی این شرکت و بدعهدی های صورت گرفته توسط آن، قرارداد جدید باید به گونه ای بسته شود که این شرکت نتواند با هر تحریمی کشور را به مانند سال های قبل ترک کند و اطلاعات محرمانه نفتی و گازی را در اختیار کشورهای رقیب قرار دهد.

اما گویا برای چهارمین بار این شرکت نفت و گاز فرانسوی قصد دارد به بهانه تحریم ها، ایران را ترک کند و مسئولینی که این قرارداد را به امضا رساندند و به خصوص شخص بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت حالا باید پاسخگوی این موضوع و قرارداد امضا شده باشند.

شایان ذکر است که این شرکت در سال 1374 توسعه میدان سیری A و E را بر عهده گرفت. توتال به ایران اطمینان داد که با توسعه این میدان ها 120 هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد. در آن زمان کارشناسان بسیاری به این موضوع اعتراض کردند. به هر صورت با آغاز به کار توتال در این میادین، تولید هیچگاه از 74 هزار بشکه در روز فراتر نرفت. در پارس جنوبی نیز این شرکت، در فازهای 2 و 3 ورود پیدا کرد. ورود به این فازها به این منظور بود که برداشت ایران از این میدان مشترک به میزان برداشت قطری ها برسد.

به گفته کارشناسان این شرکت بجای اینکه برداشت را از نزدیک مرز با قطر آغاز کند، فاز 2 و 3 را از وسط میدان و به سمت ساحل ایران آغاز کرد. بنابراین تولید و برداشت به صورتی بود که از لایه های مشترک صورت نگرفت و تمامی این برداشت ها و تولیدها از لایه هایی که متعلق به کشور ایران بود انجام شد. در سال 1387 نیز شرکت توتال عنوان نمود که ریسک سرمایه گذاری در ایران به دلیل وجود تحریم ها بالاست و ما سرمایه گذاری در این کشور را متوقف خواهیم کرد. به گفته کارشناسان با خروج توتال از کشور این شرکت اطلاعات مربوط به پارس جنوبی را در اختیار قطری ها قرار داد. همین اطلاعات باعث شد تا این کشور عربی به رقیب جدی در بازار ال ان جی در جهان تبدیل شود.     

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر