بازدید 8927
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «دوراهی روسیه در مذاکرات ماه آینده با اوپک» تا «مقابله به مثل ۴۰۹ میلیون دلاری ژاپن با آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با کاهش مازاد عرضه نسبت به تقاضا، ادامه روند صعودی سکه با سیگنال افزایشی نرخ دلار، طلای جهانی تحت تاثیر ابهامات ژئوپلیتیکی و ضعف ارزش دلار، فراخوان خودرویی در روسیه، یورو ریسک‌های سیاسی ایتالیا را نادیده گرفت، دمشق بر ارائه تسهیلات به ایران در بازسازی سوریه تاکید کرد، الحاق ایران به اوراسیا و کشت برنج فقط در گیلان و مازندران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 18 May 2018

از «دوراهی روسیه در مذاکرات ماه آینده با اوپک» تا «مقابله به مثل ۴۰۹ میلیون دلاری ژاپن با آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت با کاهش مازاد عرضه نسبت به تقاضا، ادامه روند صعودی سکه با سیگنال افزایشی نرخ دلار، طلای جهانی تحت تاثیر ابهامات ژئوپلیتیکی و ضعف ارزش دلار، فراخوان خودرویی در روسیه، یورو ریسک‌های سیاسی ایتالیا را نادیده گرفت، دمشق بر ارائه تسهیلات به ایران در بازسازی سوریه تاکید کرد، الحاق ایران به اوراسیا و کشت برنج فقط در گیلان و مازندران را در بر دارد.

 

افزایش قیمت نفت با کاهش مازاد عرضه نسبت به تقاضا

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۴ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۹.۳۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۱۹ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۷۱.۶۸ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های منتشر شده، در هفته ی منتهی به ۱۱ می موجودی نفت خام آمریکا با کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۳۲.۳۴ میلیون بشکه رسیده است. به گفته ی بانک ANZ، کاهش موجودی نفت آمریکا می تواند منجر به این گردد که در آینده ی نزدیک میزان تقاضا برای نفت افزایش و مازاد عرضه ی این محصول کاهش یابد. این مسئله باعث شده است که قیمت نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. همچنین، بر اساس پیش بینی های بانک مورگان استنلی آمریکا، به دلیل افزایش میزان تقاضای نفت قیمت این محصول تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بشکه ای ۹۰ دلار خواهد رسید. همچنین، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرده است که نرخ رشد تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۱۸ منفی خواهد بود و از ۱.۵ میلیون بشکه به ۱.۴ میلیون بشکه خواهد رسید. بر اساس پیش بینی های این نهاد، حجم تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ ، ۹۹.۲ میلیون بشکه خواهد بود. علاوه بر این، گزارش های رسمی حاکی از آن است که تولید نفت آمریکا از ۲ سال پیش تا کنون تا ۲۷ درصد افزایش داشته و با ثبت رکوردی جدید به ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

دوراهی روسیه در مذاکرات ماه آینده با اوپک

روسیه در مذاکرات ماه آینده با اوپک، با انتخاب دشواری روبروست زیرا شمار رو به رشدی از چاههای نفتی ارزشمند این کشور غیرفعال شده اند. طبق گزارش سیتی گروپ، تقریبا چهار درصد از ظرفیت تولید روسیه استفاده نمی شود. این مسئله پرسشهایی را درباره چگونگی رویکرد روسیه در نشست ژوئن با اوپک برانگیخته است به خصوص که سیگنالهای رو به رشدی از محدود شدن عرضه به بازار مشاهده می شود. روسیه ماه آینده متحدان اوپک خود را در وین ملاقات خواهد کرد و امضا کنندگان این توافق درباره آینده آن به گفت و گو خواهند نشست. شرکتهای روسی متعدد در گذشته منطقی بودن تداوم کاهش تولید در شرایطی که قیمت نفت رو به افزایش است را زیر سوال برده اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، برآوردهای گروه مالی سیتی نشان می دهد این کشور حدود ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد که از این میزان ۴۰۸ هزار بشکه در روز غیرفعال شده است. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، روسیه از این نظر پس از عربستان که ۲.۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت شناور دارد، در رتبه دوم قرار می گیرد. مشارکت روسیه در موفقیت توافق کاهش تولید کلیدی بوده و کمک کرد ریزش سه ساله قیمتها متوقف شود.

ادامه روند صعودی سکه با سیگنال افزایشی نرخ دلار در معاملات غیررسمی

در معاملات آخرین روز کاری بازار سکه در هفته جاری، خبر‌های رسیده از بازار آزاد حکایت از گرانی بهای انواع سکه در بازار دارد. به طوریکه بر اساس این گزارش، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت نقدی ۱,۸۷۱,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۱,۹۷۵,۰۰۰ قیمت گذاری شده است که نسبت به روز چهارشنبه، ۳۷ هزار تومان افزایش داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد اندک ۲ هزار تومان به قیمت ۹۶۶ هزار تومان فروخته شده است و هر ربع سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان کاهش قیمت، به رقم فروش ۵۵۵ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر با وجود روند کاهشی نرخ جهانی طلا در بازار فلزات گران بها، نرخ سکه در بازار آزاد از جانب بازار غیر رسمی ارز حمایت می‌شود. جاییکه دلار در معاملات پشت خطی و غیر رسمی در کانال‌های بالاتر از نرخ رسمی دولت (۴۲۰۰ تومان) ارزشگذاری می‌شود.

طلای جهانی تحت تاثیر ابهامات ژئوپلیتیکی و ضعف ارزش دلار

قیمت طلا پس از این که در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین قیمت امسال سقوط کرد، روز پنج شنبه تحت تاثیر ابهامات ژئوپلیتیکی و ضعف ارزش دلار اندکی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۱۲۹۳.۴۳ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته به ۱۲۸۶.۲۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت طلا از ۲۸ دسامبر بوددر بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۲.۸۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۱.۲۰ دلار یا کمتر از ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۲۹۱.۵۰ دلار بسته شده بوددلار آمریکا پس از اینکه شب گذشته به بالاترین رکورد سال ۲۰۱۸ صعود کرد، در معاملات روز پنج شنبه در برابر سبدی از ارزهای رقیب افت کرد و یورو نیز به دلیل نگرانیها نسبت به تحولات سیاسی ایتالیا، نزدیک به پایین‌ترین رکورد پنج ماه گذشته ایستاد. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC در این باره گفت: کشمکش بین ریسک گریزی و ارزش دلار، جهت قیمت طلا را مشخص می‌کند. پیش از این با توجه به احتمال شکست مذاکرات میان آمریکا و پیونگ یانگ با وجود رشد ارزش دلار، تا حدودی تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن ایجاد شد. بالا رفتن ارزش دلار، طلا را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد معلوم نیست که دیدارش با رهبر کره شمالی انجام شود. طلا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی، سرمایه گذاری مطمئن به شمار رفته و با افزایش تقاضای خرید روبرو می‌شود. همچنین بر اساس گزارش ایسنا، در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۴۱ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۸۹۲.۳۰ دلار رسید و هر اونس پالادیوم با ۰.۳ درصد افزایش، ۹۸۶.۱۵ دلار معامله شد.

فراخوان خودرویی در روسیه

داستان فراخوان خودروهای مبتلا به نقص، به دنیای غرب محدود نمی‌شود بلکه در همه کشورهای جهان به یک روند عادی تبدیل شده است. فراخوان خودرو نه به معنای اعتراف به شکست در تولید یک محصول که به معنای قابل‌اعتماد بودن یک تولید‌کننده است که در قبال آنچه به مشتریان خود عرضه می‌کند، حتی پس از فروش، احساس مسوولیت کرده و سعی دارد تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی پیشگیری کند. در تازه‌ترین خبر از این دست، دیروز، آژانس استانداردهای روسیه اعلام کرد که مطلع شده است ۷ هزار و ۶۳۸ دستگاه خودروی لکسوس و تویوتا به‌طور داوطلبانه فراخوان داده شده‌اند. سال تولید این خودروها بین ژوئن ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۱۶ است. این نهاد نظارتی اعلام کرده است که دلیل فراخوان این دو برند نقص احتمالی در میکروچیپ به‌کار رفته در این خودروهاست. بنا به این اعلام، این نقص می‌تواند موجب شود کیسه هوای این خودروها درست کار نکند. این فراخوان طیف وسیعی از مدل‌های لکسوس و تویوتا را شامل می‌شود.

یورو ریسک‌های سیاسی ایتالیا را نادیده گرفت

روز پنج‌شنبه، سهام آسیایی اندکی رشد کردند، درحالی‌که نرخ یورو پس از این‌که روز گذشته به پایین‌ترین میزان ۵ ماهه خود رسید، کمی بالا رفت. روز چهارشنبه، به دنبال گزارشی از این‌ که احزاب پوپولیست ایتالیا، به دنبال تشکیل یک دولت ائتلافی هستند که امکان دارد از بانک مرکزی اروپا خواستار بخشیدن ۲۵۰ میلیارد یورو از بدهی ایتالیا شود، پول مشترک اروپا سقوط کرد. در بازار سهام، گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی ۰.۱ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن عماکرد بهتری داشت و ۰.۷ درصد بالا آمد. هنگ کان ها، رییس استراتژی بازار در یواوبی در سنگاپور، می‌گوید: در کل سهام آسیایی با افزایش سود اوراق آمریکا و نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا-چین و همچنین دادهای قدرتمند درآمد شرکت‌ها، تقویت شد.

دمشق بر ارائه تسهیلات به ایران در بازسازی سوریه تاکید کرد

'عماد خمیس' نخست وزیر سوریه تاکید کرد: دمشق آماده ارائه هرگونه تسهیلات به ایران و برطرف کردن موانع موجود برای مشارکت تهران در بازسازی سوریه است. به گزارش ایرنا، خمیس، پنجشنبه شب در دیدار وزیر راه، مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، راه های تقویت روابط اقتصادی و اجرای توافقنامه های امضا شده و انعقاد موافقت نامه های جدید برای گسترش همکاری تجاری و سرمایه گذاری در زمینه های حمل و نقل، گمرک، بانکداری، امور مالی، بیمه و بازسازی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. نخست وزیر سوریه تاکید کرد: دمشق از مشارکت ایران در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در مرحله بازسازی استقبال می کند. وی با تاکید بر اهمیت پیشبرد روابط در تمامی زمینه ها و شکل گیری طرح های مشترک که سود حاصل از آنها عاید هر دو کشور می شود، گفت: رابطه سیاسی و راهبردی ریشه دار میان دو کشور می طلبد تا مسائل اقتصادی محکم و دراز مدتی برای تحقق بخشیدن به منافع مشترک و تبادل سرمایه گذاری و تجاری شکل گیرد.
خمیس با اشاره به کار، بر اساس اصل تجارت آزاد به عنوان یک اولویت بر تمایل سوریه برای داشتن روابط اقتصادی با ایران در سطح رسمی و بخش خصوصی تاکید کرده و اظهار داشت: مقدمات لازم در همین چارچوب برای تشکیل نشست اقتصادی بخش خصوصی در هر دو کشور در حال فراهم شدن است.

الحاق ایران به اوراسیا

بر اساس گزارش های منتشر شده، پنج کشور عضو اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا با ایران قرارداد ۳ ساله ای امضا کردند که بر اساس آن ایران به طور موقت عضو اوراسیا خواهد بود. لازم به ذکر است که این اتحادیه اقتصادی از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه تشکیل شده است. به نقل از Russia Today، به گفته ی تیگران سرگسیان رییس کمیسیون اقتصادی اوراسیا '' در این قرارداد موقت روشی موثر برای حل و فصل اختلافات تجاری از جمله داوری بین المللی تعیین شده است ... همچنین، این قرارداد کمیته ای مشترک که اعضای آن را مقامات رده بالای کشورها تشکیل می دهند را ایجاد کرده (که به خودی خود می تواند گفتگوهای تجاری را بهبود ببخشد)''. وی در ادامه افزوده است که امضای این قرارداد نخستین گام در جهت دستیابی به قراردادی جامع تر برای ایجاد منطقه ی آزاد اقتصادی خواهد بود.

کشت برنج فقط در گیلان و مازندران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش بارندگی‌ها، محدود شدن کشت آبی اجتناب ناپذیر است، گفت: سیاست دولت مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری و تمرکز کاشت برنج صرفا در استان‌های گیلان و مازندران است.

مردم نگران اقلام مورد نیاز در ماه رمضان نباشند

قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تامین اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان جای نگرانی نیست. به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی کاظم نژاد در استودیو بخش خبری 21 شبکه یک سیما اعلام کرد: به دلیل افزایش تقاضای کالاها در ماه مبارک رمضان، اقدام به راه اندازی طرح ضیافت کرده‌ایم، کالاهایی همچون برنج، گوشت قرمز، تخم مرغ، روغن و شکر و خرما از محصولاتی هستند که در طرح ضیافت جای گرفته‌اند. وی ادامه داد: برخی کالاها همچون مرغ با کاهش قیمت همراه خواهند بود که می‌توان به تولید کنندگان طیور قول داد، نگران این کاهش نرخ نباشند، زیرا جهاد کشاورزی برای ذخیره سازی اقدام به خرید تولیداتشان خواهد کرد. از سوی دیگر به مصرف کنندگان هم اطمینان می‌دهیم، اگر محصولی گران شد، توزیع آن محصول مثلا مرغ را بیشتر خواهیم کرد. کاظم نژاد­ در مورد وضعیت بازار شکر و تخم مرغ هم شرایط را آرامش و پر ثبات عنوان کرد و گفت: قیمت تخم مرغ شانه‌ای 12 هزار و ششصد تومان خواهد بود. در مورد سایر اقلام هم شاهد 5 تا 15 درصد کاهش قیمت خواهیم بود.

ایران برای ساخت یک پالایشگاه در سریلانکا موافقت کرد

سخنگوی کابینه دولت سریلانکا اعلام کرد: ایران برای ساخت یک پالایشگاه جدید برای سریلانکا و علاوه بر آن نوسازی پالایشگاه 50 هزار بشکه‌ای دولتی این کشور موافقت کرده است. بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی متعهد شدند و این توافق بین رئیس‌جمهوری سریلانکا و این توافق در زمان حضور رئیس جمهور سریلانکا در تهران به نتیجه رسیده است. وی به رویترز گفت: ما در باره مفاهیم صحبت کردیم و آنها به طرف ایرانی قول دادند تیمی را برای مذاکره بفرستند. سخنگوی دولت سریلانکا توضیحات زیادی درباره نحوه مبادلات مالی پس از خروج آمریکا از برجام نداده است.

مقابله به مثل ۴۰۹ میلیون دلاری ژاپن با آمریکا

منابع آگاه به شبکه ان اچ کی ژاپن اعلام کردند که دولت این کشور در مراحل نهایی بمنظور مطلع کردن سازمان تجارت جهانی در هفته آینده بمنظور آماده بودن توکیو برای مقابله به مثل با ایالات متحده در برابر تعرفه های واردات است. شبکه ان اچ کی ژاپن اعلام کرد که دولت این کشور ۴۰۹ میلیون دلار تعرفه واردات را برای کالاهای آمریکایی برای مقابله به مثل با تعرفه های اعمال شده از سوی دولت ترامپ در ماه مارس را در نظر گرفته است. اما فهرست کالاهای مشمول تعرفه از سوی دولت ژاپن منتشر نشده است. در همین حال دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ۲۵ درصد تعرفه بر روی فولاد وارداتی و ۱۰ درصد تعرفه بر روی آلومینیوم وارداتی به دلیل نگرانی های امنیت ملی ایالات متحده وضع کرده است. ژاپن موفق به گرفتن معافیت تعرفه از سوی دولت آمریکا نشد و به گفته این شبکه، مذاکرات در این باره ادامه خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ایرانخودرو ،خودرو ،رانا را تولید کرده که مو تور آن ۲۰۶ است ،اما گیربکس آن از پژو پارس استفاده کرده ،که در حداکثر زیر ۲۰ هزار کیلومتر بصورت ناگهانی دیسک ،وصفحه میسوزد ،که دارندگان این خودرو محبور به صرف هزینه ای بالغ بر دومیلیون تومان برای تعویض گیربکس آن به ۲۰۶ میشوند ،اما متاسفانه ‌تا کنون ایرانخودرو ،هیچ مسولیتی را نپذیرفته است ؟ وحتی برای اصلاح آن هم اقدامی ننموده است ؟ اینهمه فساد فقط بلحاظ انحصاری میباشد ؟ ،وهزینه های ناکارامدی های مدیران آنرا از جیب مردم پرداخت میکنند ؟،،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس