بازدید 30614

افزایش حقوق شامل چه کسانی نمی شود؟/ حقوق ها از یک تا 20 درصد افزایش خواهد داشت

با وجود گذشت دو ماه از سال، هنوز افزایش حقوق و دستمزد، محل اختلاف دولت و مجلس است؛ در یک طرف ماجرا دولت اصرار دارد، حقوق کارکنان خود را بین 6 تا 12 درصد افزایش دهد و از سوی دیگر، نمایندگان بر این باورند که افزایش اعمال شده از سوی دولت غیر قانونی است و افزایش ها باید 2 تا 20 درصد باشد.
کد خبر: ۸۰۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 17 May 2018

افزایش حقوق شامل چه کسانی نمی شود؟/ حقوق ها از یک تا 20 درصد افزایش خواهد داشتبا وجود گذشت دو ماه از سال، هنوز افزایش حقوق و دستمزد، محل اختلاف دولت و مجلس است؛ در یک طرف ماجرا دولت اصرار دارد، حقوق کارکنان خود را بین 6 تا 12 درصد افزایش دهد و از سوی دیگر، نمایندگان بر این باورند که افزایش اعمال شده از سوی دولت غیر قانونی است و افزایش ها باید 2 تا 20 درصد باشد.

به گزارش «تابناک»؛ هیأت وزیران در اوایل ماه جاری، میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ را تعیین کرد؛ بنابراین، حقوق مقامات و همطرازان مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و رؤسای دستگاه های اجرایی، استانداران، شهرداران مراکز استان ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان ها در سال ۹۷ افزایش نمی یابد.

بنابراین حقوق دیگر کارکنان دولت به تناسب حقوقی که سال قبل دریافت می‌کردند، پلکانی بین ۶ تا ۱۲ درصد افزایش می یابد و در هر صورت پرداختی به هیچ یک از کارکنان دولت در سال ۹۷ از ۱۲ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

اما این موضوع با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و برخی از آنان این موضوع را خلاف قانون دانستند، به گونه ای که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مصوبه هیأت وزیران در مورد تعیین افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۷، سقف افزایش حقوق ۲۰ درصد و به صورت پلکانی تعیین شده است و نمی‌توان بر اساس قانون، افزایش حقوق را بین شش تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد، بلکه باید بین ۲۰ تا دو درصد باشد.

وی افزود: در قانون بودجه ما می‌خواستیم افزایش حقوق کارکنانی که حقوق‌های پایینی می‌گیرند به حقوق کارکنانی که پرداختی بالا دارند نزدیک شود. این کار نشان می دهد که دولت تمایلی ندارد، بین قشر پایین و بالا این عدالت را اجرا کند. با مصوبه دولت اگر حکم حقوقی من هشت میلیون تومان باشد، درصد افزایش حقوقم ۴۸۰ هزار تومان خواهد بود و کسی که حقوقش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است با ۱۲ درصد افزایش حقوق، ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که این با قانون مغایر است.

با این حال موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت پس از ماه‌ها کش و قوس بین دولت و مجلس، به استفساریه ختم شد و نمایندگان مجلس استفساریه‌ای تقدیم هیأت رئیسه کردند تا تکلیف تبصره (12) قانون بودجه 97 تعیین تکلیف شده و میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال جاری مشخص شود.

این استفساریه در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۹ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف، ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس این استفساریه را به تصویب رساندند.

امیر خجسته در گفت و گو با تابناک با اشاره به تصویب دو فوریت طرح استفساریه افزایش حقوق کارکنان در سال 97، در صحن علنی مجلس برای افزایش حقوق قشرهای کم درآمد جامعه، گفت: پایین‌ترین حقوق‌ها افزایش 20درصدی و بالاترین حقوق‌ها افزایش یک درصدی را در سال 97 تجربه خواهند کرد.

خجسته با بیان اینکه گروه‌های درآمدی پایین در تمامی دستگاه‌ها شامل این افزایش حقوق می‌شوند، افزود: نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه سال جاری برای افزایش حقوق‌های قشرهای کم‌درآمد جامعه تلاش بسیاری کردند که خوشبختانه تلاش آن‌ها با تبدیل شدن به قانون به نتیجه رسید.

وی همچنین بیان کرد: با استناد به ماده 5 قانون کارکنان دستگاه‌های اجرایی و طبق ماده 29 برنامه ششم توسعه، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از افزایش پلکانی حقوق برخوردار می‌شوند.

خجسته توضیح داد: طبق ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، رؤسای قوا، معاونان رئیس‌جمهور، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجل، سفرا، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و رؤسای دانشگاه‌های اجرایی (موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری) استانداران، شهرداران مراکز استان‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان‌ها در سال 97مشمول این افزایش حقوق نخواهند شد.

وی همچنین درخصوص مخالفت مجلس با پیشنهاد جلوگیری از افزایش حقوق هیأت‌های علمی و اساتید دانشگاه‌ها گفت: از آنجا که قاطبه نمایندگان مجلس بر این باورند باید با نجومی بگیران برخورد شود نه نخبگان و جلوگیری از افزایش حقوق نخبگان را موجب فراری دادن مغزها دانسته، این طرح در مجلس رأی نیاورد، بنابراین هیأت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان نیز شامل افزایش حقوق‌ها می‌شوند.

این نماینده در پایان یادآور شد: متأسفانه هم اکنون حقوق بسیاری از کارمندان همچون کارمندان شرکتی، قراردادی، معلمان و... پایین‌تر از خط فقر است، فرهنگیان اوضاع و احوال خوبی ندارند و با وجود سی سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی به شغل دوم مشغول هستند که این مسأله برای سیستم آموزش و پرورش کشور در سال‌های متمادی خجالت‌آور است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۲۳
خوشبحال کارمند های دولت که همه چی مال خودشون پس ما دهه شصتیها که خراب موندیم خراب خواهیم مرد
اقایان مسول و بی درد ها، چقدر برای تصمیم گیری عجله می کنید تا اسفند وقت دارید. حقوق خودتون اول بردارید برای مردم بدبخت هم خدا کریمه. موقع حقوق دادن به یک درصد هم حساسیت دارند ولی میلیلرد و هزاران هزار درصد اختلاس عادیه.حقوق همه باید پنجاه درصد افزایش پیدا کنه.
دراموزش وپروش ماحقوق 5-6میلیونی نداریم .چون خودم اخرین رتبه وگروه دراموزش وپروش رابا29سال سابقه گرفته ام .عدالت درحقوق یعنی افزایش براساس سنوات ومدرک .این عزیزان مجلس به خودشون نگاه نکنندکه حقوق لیسانشون با فوق دکتراشون درمجلس یکسان است.
اگر به حقوق بیست میلیونی یک درصد اضافه شود میشود بیست میلیون و دویست هزار تومان.اگر به حقوق یک میلیونی بیست درصد اضافه شود میشود یک میلیون و دویست هزار تومان.یعنی اختلاف باز حدود بیست برابر .عین عدالت است!!!
ایا حقوق کارمندان دارایی و دادگستری و جهاد که بالای 30 درصد افزایش یافته کم میشود؟؟؟؟؟؟؟؟
قانون خوبیه،اگه دولت دوباره دبه درنیاره...
یک عده موافق و یک عده مخالف هستند که قابل درک است اما من نمی دونم اون عده از که رای ممتنع می دهند یعنی چی اصلا چه سودی برای مجلس دارند!!!!!!¡!!!!!!!!!!!
بسیاری از همکاران ما در وزارت نفت در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا در بیابان در دریا و جزایر با کمترین امکانات و خطرناک ترین شرایط کاری دور از خانه و خانوارده مشغول به کار میباشند .بدیهی است بعلت این شرایط ضریب حقوق بالاتری دارند.آیا بخاطر این مساله بایستی اکنون مشمول کمترین افزایش گردند؟این عدالت است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
بجای هزینه کرد از جیب خودش،می خواهد از جیب شما بردارد و به آنها بدهد
ناشناس
| United States |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
بخداروزی نیست توی پتروشیمی بخودمون نلرزیم که جایی انفجار نشه.والاخسته شدیم ازین النگ دولنگ شدنها
لطفا انصاف و عدالت را هم در نظر بگیرین
اگر کسی به زعم شما زیاد حقوق میگیرد ، اولا محاسبات و مراحل قانونی در نظر گرفته شده ،و آن شخص حقوق و دستمزد تعیین شده را دریافت میکند.
عدالت این نیست که همه یک اندازه دستمزد دریافت کنند.عدالت اینست که به نسبت سختی نوع کار و مسئولیت و خطرات شغل دستمزد تعیین و پرداخت شود.
برای من که با خطرناکترین مواد شیمیایی و خطرات آتش سوزی و انفجار در ستیزه هستم و هر چند مدتی شاهد تلف شدن همکارانم در اثر سرطان ناشی از کار هستم ، باید دودرصد افزایش باشد چون مثلا در مقایسه با کارمندی که کار دفتری و ستادی می کند ، زیاد حقوق میگیرم؟!؟!؟!
این کجای انصاف و عدالت است؟؟؟؟؟؟؟
در مملکتی که ادعای عدل علی گوش فلک را پر کرده نمایندگان عدالت را برابری می دانند.
آقای تاج گردون چه تخصصی دارند که چنین ادعای مضحکی را مطرح کرده.تابناک بازتاب نظرات مردم باش....
متأسفانه هم اکنون حقوق بسیاری از کارمندان همچون کارمندان شرکتی، قراردادی، معلمان و... پایین‌تر از خط فقر است، فرهنگیان اوضاع و احوال خوبی ندارند و با وجود سی سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی به شغل دوم مشغول هستند که این مسأله برای سیستم آموزش و پرورش کشور در سال‌های متمادی خجالت‌آور است.

ما که با فلاکت داریم زندگی میکنیم. با این افزایش قیمت دلار هم دیگه کاش بمیریم و دیگه نفس نکشیم.
من جانباز بیکار فقط مستعمری و درامد هیچی .....
من کارگر امسال یک و سیصد میگیرم و بار اقتصاد جامعه رو دوش من و امثال منه اونوقت شماها تو بوق و کرنا کردین که کارمند بیچاره تحت فشاره و حقوقش کمه!
واقعا مسخرست...
تاکی قراراست هرسال گرانی باشد و قطره چکانی حقوق ها اضافه شود؟!سایر مردم چی؟!بلاخره سقف این گرانی تا کجااست؟؟!! کشورهای دیگرهم همینطور هستند؟ ضعف مدیریت تاکجا و کی؟؟؟!!
من روی دریا و سکوی گاز ترش کار میکنم. حدود ۱۴ سال هم سابقه کار دارم. بارها شده چون سر کار بودم نتونستم برای مشکلات یا عید و جشنها خونه باشم. با اون آب و هوای افتضاح و شرایط سخت کاری، کمترین افزایش حقوق شامل من میشه چون یه عده که زیر کولر نشستن و عصر تاعصر میرن خونه پیش خونوادشون و از قضا مسوول هم هستن، عدالت و یکسان سازی رو یکی میدونن. این کارشون ظلمه و من ازشون نمیگذرم
همهٔ کار کنان دولت حقوقی یکسان دارند با مدرک و سابقهٔ خدمتی پس چرا اینقدر معلم ،معلم میکنید ؟ الا اینکه از جامعهٔ معلمان میترسید؟ اعضای هیات علمی دانشگاه ها هم اینگونه است ؟ چون این دو قشر توان بسیج اعتراضی را بوسیلهٔ دانش آموزان ،و دانشحویان را دارند ،مسولین به آنها ،آوانس میدهند ؟ قشر بازنشسته ای که زحمت ،ورنج این حاکمان از اول انقلاب تا سال ۸۷ بر روی دوش آنها بوده است را مانند اموات خود هم فرض نمیکنید که سالانه خیراتی برای آنها در نظر بگیرید ؟ واقعا شرم آور است ؟ برای حکپمتی که توسط همین بازنشسته ها به قدرت،و حکومت رسیده اند ،واکنون این قشر به فراموشی سپرده شده اند ؟،،چرا ،،،
اصولا باید براساس تورم افزایش حقوق عمومی در نظر گرفته شود(به بودجه دولت هم ربط داره که بخواهد طبق قانون برابر با تورم بدهد یا بگوید یه مقدار کمتر از آن بخاطر محدودیت در بودجه)
بعد از آن اگر دلش برای کسانی که حقوق حداقل می گیرند درصدی اضافه درنظر بگیرد.
بعنوان مثال تورم 20 درصد هست که مطابق قانون باید ان 20 درصد را بدهد اگر نتوانست مثلا 16 یا 17
حالا اگر حقوق افرادی خیلی کم هست باید یه درصد اضافه برای انها در نظر بگیرد
ولی اینکه با تورم 20 بیاید 2 تا 20 درص اضافه کند انوقت دقیقا می خواهد بدون هزینه کرد خودش از جیب بقیه بردارد و به کمترین ها بدهد
دقیقا مثل تورم که میگویند دزدی از ضعف هست.الان هم دولت می خواهد از جیب انهایی که حقوق زیادتری دارند به هر دلیل سختی کار،سابقه کار،تحصیلات بالا و... بردارد و به کسانی که حقوق کمی دارند بدهد.بدون هزینه کرد از خودش
مرحوم شهید رجایی از شهید بهشتی سوال میکند نسبت کف حقوق وسقف حقوق کارکنان دولت چه عددیست شهید بهشتی فرمودند نسبت یک به سه یعنی اگر کارمندی باپائین ترین رتبه شغلی یک میلیون حقوق میگیرد بالاترین شخصیت حقوقی کشور بایستی سه میلیون تومان بگیرد الان درمورد کف گیرها واکثریت کارمندان وکارکنان دولت و موازاتها همان کف مکفی برای 12 روز اعمال میشود ولی در مورد اعیان کارکنان دولتها هیچ سقفی وجود ندارد همه این بلایا براثر ضایع کردن حق انتخاب مردم است....
حقوق کارمندان مالیات قبل از عید پنجاه درصد افزایش داشته چرا نمایندگان رسیدگی نمیکنند تابناک شما حداقل انعکاس دهید
اگر تورم 10 درصد باشد(که خیلی بیشتر هست)و بخواهد از یک تا 20 درصد اضافه کند یعنی می خواهد از جیب کسانی که بدلایل سختی کار،تجربه بالا،تحصیلات بالا و... بردارد و به کسانی که حقوق کم دارند بدهد(مصادق بارز دزدی بروش رابین همودجهت یکسان سازی)
درصورتی که ان ده درصد را اول باید به همه بدهد بعد به انهایی که حقوق کمتر از خط فقر دارند درصد اضافه درنظر بگیرد.
خدا وکیلی چه قدر بازی سر این مردم در می آورید؟ تا کی ؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان