بازدید 5118

۱۰ کشوری که بیشترین اشتهای خرید طلا را دارند

علاقمندی به طلا تاریخچه‌ای چندهزارساله دارد. ارزش بالای طلا که جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاری افزایش داده از یک‌سو و امکان انتقال آن به نسل‌های آینده از سوی دیگر، در طول قرن‌ها به محبوبیت این فلز زرد افزوده است.
کد خبر: ۷۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱ 16 May 2018
علاقمندی به طلا تاریخچه‌ای چندهزارساله دارد و زیبایی، کمیابی و فناناپذیری، آن را به فلزی محبوب تبدیل کرده است. در برخی فرهنگ‌ها از طلا برای هدیه در مراسم مختلف از جمله عروسی و سایر جشن‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از بیزنس‌اینسایدر، ارزش بالای طلا که جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاری افزایش داده از یک‌سو، و امکان انتقال آن به نسل‌های آینده، در طول قرن‌ها به محبوبیت این فلز زرد افزوده است.

در این مطلب به معرفی ده کشوری که بیشترین اشتها را برای خریداری طلا بر اساس گزارش موسسه تامسون رویترز در سال ۲۰۱۶، داشته‌اند، پرداخته‌ایم.

۱۰- مصر (۲۷٫۹ تن طلای خریداری‌شده)

در مصر باستان، زنان و مردان علاقه بسیار زیادی به استفاده از زیورآلات داشتند. طلا و جواهر نشان‌دهنده ثروت و موقعیت فرد در جامعه بوده و غالبا به منظور حفاظت خود از شر، از طلا استفاده می‌کردند.

امروز هم از علاقه مصری‌ها به این فلز درخشان کم نشده است.

۹- روسیه (۳۰٫۲ تن طلای خریداری‌شده)

طی چند سال گذشته، بانک مرکزی روسیه به یکی از بزرگ‌ترین خریداران طلا در جهان تبدیل شده است. این اقدامات دولت در جهت حمایت از ارز ملی این کشور است.

ذخایر طلای این کشور تا ژوئن سال ۲۰۱۷، معادل ۵۵ میلیون اونس گزارش شده، اما تا پایان سال ۲۰۱۶ مردم روسیه حدود ۳۰٫۲ میلیون تن طلا خریداری کرده‌اند.

۸- اندونزی (۳۴٫۲ تن طلای خریداری‌شده)

یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای جهان گراسبرگ (Grasberg) در اندونزی واقع شده که حدود ۱۸ هزار کارگر معدنچی در آن فعالیت می‌کنند. پیش‌بینی شده تا پایان سال ۲۰۲۱ تمام طلای این معدن استخراج می‌شود.

مردم اندونزی نیز از مهم‌ترین خریداران طلا در جهان محسوب می‌شوند.

۷- عربستان سعودی (۳۸٫۱ تن طلای خریداری‌شده)

بازار طلای عربستان عمدتا متشکل از کارخانه‌های طلا و جواهرسازی، معامله‌گران و توزیع‌کنندگان بزرگ و کوچک طلا است. برخی از بانک‌های بزرگ خصوصی این کشور نیز طلا و محصولات حاصل از طلای بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

علاقمندی به طلا میان سعودی‌ها سابقه‌ای طولانی دارد.

۶- ترکیه (۳۹٫۷ تن طلای خریداری‌شده)

در ۱۹۹۵ بازار فلزات گرانبها در بورس استانبول تاسیس شد. در جولای ۲۰۱۷، ترکیه بیشترین میزان واردات طلا به صورت ماهیانه را انجام داد.

این کشور اوراسیایی در ماه جولای مصرف‌کننده ۶۲٫۸ تن فلز زرد بوده که بیشتر از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی برخی کشور‌ها بوده است.

در سال ۲۰۱۷، اردوغان از مردم این کشور خواست تا به جای دلار، دارایی‎های خود را به صورت طلا ذخیره کنند. این اقدام مقامات و مردم ترکیه در پی اتخاذ سیاست‌هایی از سوی سران این کشور برای تنوع‌بخشی به ذخایر و دارایی‌های ترکیه در سایه تشدید بحران سیاسی بین این کشور و غرب انجام شد.

۵- ایران (۳۹٫۷ تن طلای خریداری‌شده)

در سال ۲۰۱۶، ایران پنجمین خریدار بزرگ طلا و جواهرات بوده و تاکنون نیز نشانه‌ای از کند شدن این روند دیده نشده است. به گزارش شورای جهانی طلا (WGC) خرید طلا و جواهر در این کشور طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، حدود ۲۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این بالاترین حجم خرید در چهار سال گذشته محسوب می‌شود.

۴- امارات متحده عربی (۴۶٫۲ تن طلای خریداری‌شده)

دوبی یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز طلا و جواهر در جهان است. بازار طلای این شهر شامل ۳۰۰ فروشگاه است که جواهرات از انواع مختلف را برای نمایش و فروش می‌گذارد.

بر اساس گزارش‌ها، با خریداری حدود ۳۴ گرم، امارات متحده عربی بالاترین میزان خرید سرانه طلا در جهان را دارد.

۳- ایالات متحده آمریکا (۱۳۸٫۲ تن طلای خریداری‌شده)

تب طلا در کالیفرنیا با کشف این فلز زرد در سال ۱۸۴۸ آغاز شد که سیل جویندگان ثروت و ماجراجویان را به این سرزمین سرازیر کرد.

از ۱۷۰ سال پیش تاکنون، نه تن از هر ۱۰ تن طلایی که در جهان از معادن استخراج می‌شود، مربوط به این ایالت در آمریکا است.

۲- هند (۴۶۳٫۱ تن طلای خریداری‌شده)

عشق هندی‌ها به طلا تاریخچه‌ای هزارساله دارد. خانوار‌های هندی بیشترین میزان طلا را در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند که حدود ۲۴ هزار تن است. استفاده از طلا به عنوان هدیه در مراسم عروسی و ازدواج سنتی دیرینه است. هندی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: اگر در عروسی طلا نباشد، آن عروسی کامل نیست.

سالانه حدود ۲۰ میلیون ازدواج در هند صورت می‌گیرد. هیچ‌یک از زوجین شبیه یکدیگر نیستند، اما عشق به طلا در میان آن‌ها مشترک است. آن هم نه طلای کم، بلکه طلایی که بر ظاهر عروس سنگینی کند.

همچنین در مراسم جشن دیوالی در هند که در ماه اکتبر برگزار می‌شود، طلا یک هدیه ایده‌آل محسوب می‌شود.

۱- چین (۶۱۲٫۵ تن طلای خریداری‌شده)

در سال ۲۰۱۶، بیشترین میزان خریداری طلا و جواهرات در چین انجام شد که این میزان از مجموع طلای خریداری‌شده در آمریکا و چین بیشتر است.

جمعیت بالا و افزایش قشر با درآمد بالا در دومین اقتصاد جهان موجب شده، سالانه طلایی که از معادن استخراج می‌شود بیشتر شود.

موسسه مک‌کنزی اند کامپنی، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، چین سهمی ۴۴ درصدی از بازار لوکس جهانی خواهد داشت که طلا نیز بخش مهمی از آن خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل