بازدید 22853

اظهارات روحانی اخراج شده از امارات

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ علیه مبلغان ایرانی بیش از دیگران بوده است گفت: پیش از این تعدادی از روحانیون همچون آقایان صدیقی، خاتمی و نظری‌منفرد به امارت ممنوع‌الورود شده‌اند و در سفر اخیرم در فرودگاه به طور جداگانه سئوالاتی از من پرسیدند.
کد خبر: ۷۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳ 05 January 2010
اخیراً خبر مربوط به اخراج حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی روحانی اعزام شده به کشور امارات برای تبلیغ در دهه اول محرم، بر روی خروجی پایگاه‌های خبری قرار گرفت وی که سابقه تبلیغ در کشورهای عربی و اروپایی را دارد در مصاحبه با مرکز خبر حوزه به تفصیل در این باره سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی در این مصاحبه با بیان اینکه تجمع اصلی ایرانیان مقیم امارات در دبی می‌باشد گفت: حسینیه‌ها و مساجد متعددی متعلق به ایرانیان در این شهر وجود دارد که مسجد امام حسین (ع)، اصلی‌ترین مرکز است.

وی به اعزام‌های متعدد خود به کشور امارات و سخنرانی در این مسجد اشاره و تصریح کرد: بنده و دوستانی که به این کشور سفر تبلیغی داشته‌ایم به طور محسوس شاهد محدودیت‌هایی علیه ایرانیان در یکی دو سال اخیر بودیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به بحران اقتصادی غرب و آثار آن بر کشورهایی چون امارات گفت: اینها برای برون رفت از رکود، وام‌هایی گرفتند که بخشی از آن از ابوظبی، مرکز سیاسی امارات گرفته شد و به تبع نفوذ سیاسی بر دبی افزایش یافت و امروز دبی، چهره امنیتی گرفته است.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ علیه مبلغان ایرانی بیش از دیگران بوده است گفت: پیش از این تعدادی از روحانیون همچون آقایان صدیقی، خاتمی و نظری‌منفرد به امارت ممنوع‌الورود شده‌اند و در سفر اخیرم در فرودگاه به طور جداگانه سئوالاتی از من پرسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی به ضبط کلیه کتاب‌های برخی از روحانیون اعزامی به امارات در 2 سال اخیر اشاره کرد و ابراز داشت: به عنوان نمونه کلیه کتاب‌های حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی امام جمعه کرج را در سفر تبلیغی‌شان به امارت گرفتند که چنین کارهایی در دنیای کنونی، بی‌منطق است.

وی در ادامه درباره سفر اخیر خود به امارات گفت: ویزای بنده با یک روز تاخیر و ویزای مداح، آقای محسن طاهری با 6 روز تاخیر داده شد لذا وی در نیمی از مراسم‌هایی که از قبل در نظر گرفته شده بود نتوانست حاضر شود.

مبلغ حوزه علمیه با بیان اینکه با حساسیت‌های کشور امارات آشناست تصریح کرد: بحث شیعه و سنی، آمریکا و حکومت امارات، 3 نقطه مورد حساسیت اماراتی‌هاست که به هر سه آنها توجه داشتم.

وی افزود: آمریکایی‌ها نظارت بالایی دارند و جاسوس‌های آنها در مجالس عزاداری حضور می‌یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی به علت احتمالی اخراج خود از امارات اشاره کرد و گفت: در بخشی از صحبت‌هایم اشاره کردم که نباید نسبت به وظایف دینی خودمان بی‌تفاوت باشیم از همین رو نباید نسبت به تجاوزاتی که در اطرافمان در کشورهای اسلامی همچون افغانستان، عراق و یمن صورت می‌گیرد بی‌تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: در این صحبت فقط نامی از یمن برده شد و حتی هیچ اشاره‌ای به نقش عربستان در این درگیری‌ها و یا سایر مسایل صورت نگرفت اما روز تاسوعا به حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی نماینده مقام معظم رهبری در امارات اطلاع داده بودند که فلانی 4 ساعت فرصت دارد که امارات را ترک کند.

استاد حوزه علمیه قم به پیگیری‌های سفارت ایران و تاخیر چند ساعته خارج شدنش از امارات اشاره کرد و گفت: مراسم شب عاشورا را هم در مسجد امام حسین (ع) برگزار کردم اما بعدش به ایران بازگشتم.

وی با بیان اینکه اماراتی‌ها هیچگاه دلیل این برخوردشان را به سفارت ایران یا نماینده مقام معظم رهبری اعلام نکردند گفت: دوستان سفارت، تحلیل دیگری داشتند که به نظر واقعی‌تر می‌رسد، آنها گفتند که اخیراً یکی از معاونان وزیر ارشاد به برپایی نمایشگاهی هنری در امارات اشاره کرده و گفته است که ما در کشور دشمن‌مان نمایشگاه زده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: دوستان سفارت اشاره کردند که در سخنرانی من نکته ویژه‌ای برای اعتراض اماراتی‌ها وجود ندارد و در عین حال آنها علی‌رغم پیگیری‌های وزارت امور خارجه ایران از تصمیم خود برنگشتند و لذا این تحلیل را داشتند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی حرکت‌های عاری از منطق اماراتی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان نمونه اوقاف آنجا ظاهراً شیعه است ولی کاملاً تحت نفوذ است و یک روحانی که در یکی از مساجد یا حسینیه‌های آنجا تبلیغ می‌کند، اجازه ندارد که به مسجد یا حسینیه دیگری برود که اینکار با هیچ منطقی سازگار نیست.

مبلغ حوزه علمیه افزود: ما علی‌رغم اینکه تا روز ششم مداح نداشتیم، اجازه نداشتیم که از مداحان سایر حسینیه‌ها و مساجد استفاده کنیم.

وی همچنین در خصوص مسجد امام حسین (ع) گفت: این مسجد، بسیار بزرگ است و جلسات آن عزت‌مندانه برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی در 10 سال با درایت عمل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی به حضور حدود 2 هزار نفر در شب‌‌های اولیه دهه محرم در مسجد امام حسین اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد در اواخر به 12 هزار نفر می‌رسید و موضوع بحث من، علل جدایی انسان از ولی خدا بود و در این بحث، بیشتر صبغه اخلاقی مورد توجه قرار می‌گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل