بازدید 4680
۱

مشاغل خدماتی در حال نفوذ به تمام بخش‌ها

کد خبر: ۷۹۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 16 May 2018

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است گرایش به مشاغل خدماتی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و تغییر شیوه‌های زندگی اجتناب‌ناپذیر و کارهای خدماتی به سرعت در حال گسترش است.

به گزارش ایسنا، علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی اشتغال بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات، گفت: در کشور ما اشتغال در بخش خدمات بیشتر از دو بخش صنعت و کشاورزی است و هر برنامه و اقدامی که در پیش بگیریم، باز هم بخش خدمات بالاتر از بخش‌های دیگر است.

وی افزود: امروز بیشتر رانندگان تاکسی و آژانس‌ها از کسادی بازار ناشی از حضور اسنپ و تپسی ناراضی و به آن معترض‌اند و باید بپذیریم که بخش خدمات به سرعت در تمام حوزه‌ها در حال نفوذ است و فضای مجازی و آی تی در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

اصلانی با بیان اینکه شرایط حاضر به‌گونه‌ای است که ناچاریم به سمت و سوی خدمات برویم، گفت: زمانی بود که کارخانه‌ها تنها به نیروی کار متکی بودند و نمی‌شد از دستگاه‌های فرسوده و قدیمی کار زیادی کشید ولی امروز با وارد کردن دستگاه‌ها و خرید تجهیزات نو، ماشین‌ها جایگزین نیروی انسانی شده‌اند تا کار و تولید محصول با سرعت بیشتری پیش برود.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز در ادامه با بیان اینکه ۵۳ درصد کارگران در استان البرز در بخش خدمات مشغول کارند، افزود: کارهای خدماتی روز به روز در حال گسترش است و مشاغل خدماتی به دلیل سودآوری، کم هزینه بودن، نداشتن بروکراسی‌های دست و پاگیر و مشکلات مجوزدهی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در ادامه به علل کاهش سطح اشتغال در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در ایران به دلیل کم آبی دستخوش تحولات بسیاری شده است و متاسفانه در برخی مناطق به دلیل نبود بارندگی گندم و جو از بین رفته و تغییرات آب و هوایی در کشور به باغداران و کشاورزی لطمه زده است، به همین دلیل کشاورزان و باغداران دیگر شرایط را برای کشاورزی مناسب و مقرون به صرفه نمی‌بینند و ناچار شغل خود را تغییر می‌دهند.

اصلانی یکی از دیگر از علل عدم استقبال از مشاغل کشاورزی را وجود دلالی و پایین بودن دستمزد کارگران عنوان کرد و گفت: به دلیل دلال بازی‌هایی که در سال‌های گذشته در بخش کشاورزی و خرید محصولات کشاورزی به وجود آمده انگیزه کشاورزان به شدت پایین آمده است. دلالان با قیمت ناچیز محصولات باغی و زراعی را خریداری می‌کنند و چند برابر قیمت سر زمین دست به دست می‌گردد تا به مصرف کننده برسد.

به گفته این مقام مسئول کارگری اگر دولت نتواند این وضعیت را ساماندهی کند و کشاورزان را در بحث استفاده از شیوه‌های آبیاری و زراعی آموزش ندهد، بخش کشاورزی برای همیشه از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر سهم شاغلان بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور روندی نزولی را طی کرده است، به نحوی که سهم شاغلان این بخش در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۴.۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۶ نیز به ۱۷.۶ درصد تنزل یافته است.

همچنین در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیش از نیاز بازار اعلام شده است. کارشناسان دلیل بیکاری این دسته فارغ التحصیلان را عدم آشنایی با فعالیت‌های کشاورزی و نبود زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های لازم برای ورود به بازار کار عنوان می‌کنند. بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
چه فایده همه کارهای خدماتی رو زنان با نصف حقوق اشغال کردن و ارزش کار رو پایین اوردن ما مردان چه گناهی کرده ایم که در این مملکت به دنیا امده ایم، سربازی با ما، نفقه بر عهده ما، دفاع از خاک و کشور از ما، اما نفعش برای زنان،رقابتی ناموزون و نا عادلانه که همه اش به نفع زنان است و بس،این وضعیت فقط به نفع کارفرمایان سودجو است و جامعه را به سمت ناامنی و فساد می برد و ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر