بازدید 6734
۲

بارش‌ها هنوز کفایت نکرده

کد خبر: ۷۹۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 16 May 2018

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: علی‌رغم اینکه در اردیبهشت ماه شاهد بارندگی خوبی بودیم، اما به دلیل نبود ذخیره کافی همچنان وضعیت منابع آبی در تهران مناسب نیست. چرا که میزان بارش‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد منفی بوده است.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آمار بارندگی در پایتخت اظهار کرد: تا دیروز صبح ۲۱۳ میلی متر بارندگی در کشور رخ داده که در مقایسه با عدد پارسال که ۳۲۳ میلی متر بوده، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی‌ها نسبت به درازمدت تنها ۱۵ درصد منفی بوده ولی این مسئله به این معنا نیست که شرایط منابع آبی در تهران مناسب است چرا که سدهای پنج گانه تهران نیز در شرایط فعلی وضعیت خوبی را ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به حجم مخازن سدهای پنج گانه تهران گفت: در حال حاضر حجم مخازن سدها ۷۲۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته که عددی معادل یک میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب بوده، ۳۱۹ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

بختیاری با تاکید به این مسئله که سدهای شرق تهران یعنی سد لار و لتیان اوضاع بدتری را نسبت به سه سد دیگر دارند، عنوان کرد: در حال حاضر سد ماملو ۱۶۵ میلیون مترمکعب سد طالقان ۳۰۳ میلیون مترمکعب، سد لار ۵۲ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۴۹ میلیون مترمکعب و سد امیر کبیر ۱۵۱ میلیون مترمکعب حجم دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این است که امسال در پایتخت جیره‌بندی آب نداشته باشیم، تاکید کرد: نهایتا تا ۱۵ روز آینده می‌توان وضعیت منابع آبی پایتخت را برای تابستان ارزیابی کرد چرا که تا آن زمان بارندگی‌ها به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اظهار کرد: خواهش ما از مردم این است که با صرفه جویی و مدیریت مصرف ما را در پیشبرد اهداف یعنی تابستانی بدون محدودیت آبی یاری دهند.

البته این شرایط تنها محدود به تهران نمی‌شود چراکه بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۲۲۳.۷ میلیمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حجم بارش‌ها از اول مهر پارسال تا ۲۲ اردیبهشت امسال معادل ۲۵۰.۵ میلیارد مترمکعب گزارش شده است. البته در شش حوزه اصلی نیز شرایط نسبتا منفی ارزیابی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در حوزه های قره‌قوم، مرزی شرقی، فلات مرکزی و خلیج فارس و عمان با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه هستیم و در مجموع میزان بارش‌ها در حوزه‌های اصلی ۷۱.۷ میلی متر کاهش داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
همین ناشکری مسوولینه که این بلاهارو سر ما میاره، اینهمه برف و بارون اومد سیل همه جارو برد باز متاسفانه مسوولین می نالند. خدای متعال مونده با این بنده هاش چکار کنه والا
بارون خوب اومده یا نه با خدا!!!!!! اما ایا شما همین مقدار هم که اومده رو تونستی جمع آوری کنی یا همش هدر رفت؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر