بازدید 9105

جو ملتهب دانشگاه ها بخاطر مصوبه جنجالی وزارت علوم در سال 92

مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1392 اقدام به تصویب مصوبه ای کردند که آثار و پیامدهای آن اکنون پس از 5 سال نمایان شده و آرام آرام بسیاری از دانشگاه های کشور را اسیر فضایی ملتهب کرده است؛ مصوبه ای که با هدف ترغیب دانشجویان برای اتمام هر چه سریعتر تحصیل تصویب شد و در آن چندان توجهی به شرایط دانشجویان نشده بود.
کد خبر: ۷۹۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴ 14 May 2018

جو ملتهب دانشگاه ها بخاطر مصوبه جنجالی وزارت علوم در سال 92مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1392 اقدام به تصویب مصوبه ای کردند که آثار و پیامدهای آن اکنون پس از 5 سال نمایان شده و آرام آرام بسیاری از دانشگاه های کشور را اسیر فضایی ملتهب کرده است؛ مصوبه ای که با هدف ترغیب دانشجویان برای اتمام هر چه سریعتر تحصیل تصویب شد و در آن چندان توجهی به شرایط دانشجویان نشده بود.

به گزارش «تابناک»، تلاش های مسئولان وزارت علوم برای ترغیب دانشجویان به اتمام دوران تحصیل شان در کوتاه ترین زمان ممکن، اکنون به بستری برای افزایش اعتراضات دانشجویی تبدیل شده و تقریباً در تمامی دانشگاه های دولتی کشور نشانه هایی از اعتراض به این ماجرا دیده می شود؛ وضعیتی که به خوبی گویای فاصله میان مصوبات وزارتخانه با نیازها و مشکلات دانشجویان است.

بر اساس مصوبه وزارت علوم در سال 1392 مدیران دانشگاهی موظف شدند برای دانشجویان ورودی 93 به بعد که مدت زمان تحصیل آنها از سنوات مجاز تجاوز می کند، جریمه های سنگینی در نظر بگیرند و با این اقدام خود باعث شوند که دانشجویان سریعتر از محیط دانشگاه خارج شوند؛ اقدامی که نتیجه ملموس آن کاهش هزینه های وزارت علوم است.

نادیده گرفتن چندین نکته، تبصره و شرایط ویژه دانشجویان که ممکن است در هر مقطعی اجازه پایان تحصیل در سنوات مجاز را به دانشجویان ندهد، موضوع مهمی بود که مدیران وزارت علومی پشت میزهای خود و در اتاق های مدیریتی نه آن را لمس کردند و نه در قانون خشک و یک طرفه خول لحاظ کردند.

این موضوع باعث شد، دی ماه سال 96 دانشجویان دانشگاه هایی چون تهران، امیر کبیر و شریف نسبت به تلاش هایی که برای محدود سازی مدت زمان تحصیل در دستور کار قرار گرفته بود، اعتراض های دامنه داری را ترتیب بدهند؛ اعتراض هایی که برای دانشجویان دانشگاه تهران به نتیجه رسید و مسئولان این دانشگاه به صورت مستقل محدودیت های وزارت علوم را تا حدود زیادی تلطیف کردند.

با این حال مصوبه وزارت علوم به دست مدیران اکثر دانشگاه های دولتی کشور بهانه داد تا نسبت به دانشجویان دوره های مختلف خود از سال 93 به بعد سختگیری های مضاعفی را وارد کنند و آنها را مجبور نمایند که حتی المقدور در سنوات مجاز تحصیل خود را به پایان برسانند.

اعمال جریمه های سنگین برای دانشجویانی که سنتواتی می شوند از یک سو و از سوی دیگر اخذ شهریه از دانشجویان بخاطر افتادن دروس، رویه جدیدی است که در ترم آتی جمع کثیری از دانشجویان دوره کارشناسی و دکتری را شامل می شود و پیش از این نیز بسیاری از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد را شامل شد.

پس از اعتراض میدانی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که به فاصله دو روز مسئولان دانشگاه را مجاب کرد تا مصوبه وزارت علوم را کنار بگذارند و بر اساس رفاه دانشجویان و نه رفاه وزارت علومی ها عمل کنند، بسیاری از دانشجویان را در دانشگاه های دیگر ترغیب کرده است تا دست به اعتراض بزنند و ثابت کنند که این مصوبه مشکل آنها نیز هست.

دانشجویان دانشگاه تبریز هفته گذشته در برابر ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع برگزار کردند و اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند.

تعداد بازدید : 189

در هفته ای که گذشت همچنین دانشجویان دانشگاه ارومیه نیز در برابر این مصوبه موضع گیری کردند و با اعتراض میدانی در برابر ساختمان ریاست دانشگاه نسبت به محدودیت هایی که برای اتمام تحصیل در سنوات مجاز ایجاد شده است، اعتراض کردند.

جدا از دانشجویان دانشگاه هایی که به آنها اشاره شد، در هفته جاری نیز برخی دانشجویان دانشگاه های شهرستانی مثل دانشگاه صنعتی سهند، صنعتی قوچان و فردوسی مشهد به کاهش سنوات مجاز تحصیل و اعمال جریمه های سنگین معترض شدند.

دانشجویان دانشگاه سهند در همین رابطه پس از انجام اعتراض بیانیه ای صادر کردند که در آن ضمن اشاره به پولی شدن تحصیل در دانشگاه ها از افزایش قیمت غذا و هزینه خوابگاه گرفته تا کاهش سنوات رفاهی و تحصیلی در چند سال گذشته گلایه کردند و افزودند، تحصیل رایگان حق تمام دانشجویان بوده و کتمان این اصل نشان از ظلمی آشکار بر آنهاست.

دانشجویان صنعتی قوچان نیز روز گذشته در اعتراضی ضمن درخواست افزایش سنوات تحصیلی ، خواستار رعایت عدالت آموزشی و استفاده از فرصت های برابر همانند سایر دانشگاه ها شدند.

خبرها از دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز به همین موضوع اشاره دارد و دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز در اعتراض به پولی سازی دانشگاه ها اعتراض های مشابهی را در این دانشگاه برگزار کرده اند.

تعداد بازدید : 102

آنچه از این اعتراض های پیش آمده بر می آید، همه دانشجویان دانشگاه های سراسری کشور در یک سوی میز و مدیران وزارت علوم آنسوی میز قرار گرفته اند و هیچ ابزار مسالمت آمیزی برای تعامل سازنده میان آنها نیز وجود ندارد.

در چنین فضایی دانشجویانی که باید تمرکز خود را روی درس و تحصیل خود بگذارند و آرام آرام آماده امتحانات پایان ترم شوند، اسیر دغدغه هایی شده اند که بعضاً خود در پیش آمدن آنها مقصر نیستند.

دانشجویانی که ممکن است بخاطر لجبازی استاد، سخت گیری های دانشگاه، بیماری، مشکلات خانوادگی، حوادث غیرقابل پیش بینی، عدم هماهنگی برنامه های درسی، اشکالات آموزشی و... مشمول سنوات شوند، نیز شامل جریمه هایی می شوند که برای آنها دردسر ساز و برای مدیران دانشگاهی پول ساز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
فقط پزشکی.
ببخشید تابناک با اساتید دانشگاه مشکل داره؟ یکبار می نویسه اگر اساتید 6 ماه دانشگاه نروند اتفاقی نمی افتد و حالا استفاده از لفظ لجبازی استاد. و...ظاهرا یک عزم همگانی در تابناک برعلیه اعضای هیات علمی بوجود آمده چرا؟ در ضمن منهم با گرفتن شهریه بخاطر سنوات مخالفم
دانشگاهها خیلی وقته تبدیل شدن به تجارتخونه . اینهمه فارغ التحصیل بیسواد مدرکدار فقط برای کسب درامده نه علم
متاسفانه پذیرش پردیس های خودگردان در برخی رشته ها مانند پزشکی باعث از بین رفتن عدالت آموزشی شده وبسیاری از دانش آموزان مستعد اما کم درآمد نمی توانند دررشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.و بجای آنها افراد کم استعداد اما پولدار به دانشگاه راه می یابند که به افت علمی کشور منجر خواهد شد
حق با وزارت علوم است . تنبلی دانشجو قابل قبول نیست . دانشجو باید واحد های درسی هر ترم را مرتب پاس کرده و برای دولت خرج تراشی نکند .
اعتراضات دانشجویان در این مورد غلطه، سنوات مجاز تحصیل خیلی بیشتر از مدت زمان لازم برای فارغ التحصیلی هست، دانشجویان تنبل و بی کیفیت شدند که نمی تونند به موقع فارغ التحصیل بشن، سیاست وزارت علوم در این مورد کاملا درست هست
دانشگاه و درس که تو ایران به درد نمی خوره پارتی باشه دیپلمه میشه دکتر و حقوق نجومی میگیره.
من دانشجوی ترم ده دکتری دانشگاه اصفهانم
تزم تموم شده یه مقاله ممتاز داخلی و یه علمی پژوهشی پذیرش گرفتم و براساس نظر مستقیم معاونت پژوهشی قبلی دانشگاه مقالاتم ارسال کردم. هفته پیش رفتم مقدمات دفاع از تزم بچینم. معاون پژوهشی جدید نظر معاون پژوهشی قبلی رو قبول نداره!!! میگه باید دومقاله ممتاز باشه!!! خب چرا الان اینو میگین؟!! کی جواب عمر بر باد رفته من میده؟!
بالابردن رتبه پژوهشی و ترفیع معاون پژوهشی به چه قیمتی؟! واقعا خدارو هم در نظر میگیرید تو کاراتون؟!
چرا زندگی یه جوان باید بخاطر ندونم کاری شما دچار بحران بشه؟! به کارشناس معاونت پژوهشی میگم مگه خودت من رو راهنمایی نکردی گفتی بفرست به این مجلات؟! میگه بله گفتم ولی رئیس جدید دیگه اینو قبول نداره. از طرفی تهدید میکنن سنوات بخوری جریمه ای!!! خدایی معلومه با خودتون چند چندین؟!!!! ای خدااااااااا دادم به کجا برسونم؟!!! به وزارت خونه هم شکایت کنی باید یه سال دوندگی کنی که بیخیال شی مقاله بفرستی مقرون بصرفه تره!!!!
رشد علمی کمی که هیچ سودی به حال کشور نداره چه فایده؟!! فقط یه عده ارتقا میگیرن و با استثمار دیگران پز میدن!!! یه منبع دلالی و کاسبی شده برای یه عده مفت خور!!!
امیدوارم هرکس امید جوان های رنج کشیده بیچاره رو نا امید میکنه خداوند نا امیدش کنه
وقتی تو جامعه دانشگاهی ما مدیریتش لحظه ایه چه انتظاری از بقیه جاها داریم؟!
بخدا زمان دولت قبلی حداقل برای من دانشجو خیلی بهتر بود. مسولین دانشگاه خاکی بودن و برای دانشجوی بدبخت قیافه نمیگرفتن.
این همه شعار و وعده و وعید و تدبیر و کلید چه گلی به سرمون زد
علم رو نابود کردن
چرا کسی در مورد دروغی که به ملت گفته شده صحبت نمیکنه ؟مگه قرار نبود رایگان باشه کو؟؟؟؟؟این دروغ گویی نیست؟؟؟؟گناه نیست؟؟؟؟؟
ممنون از طرح این موضوع.. واقعاً گاهی آدم احساس میکنه مرتکب جرم شده که دانشگاه دولتی دکترا می خونه.. موظفی حضور تمام وقت داشته باشی بدون حقوق .. اصلاً هم مهم نیست که سنت بالا رفته و باید مستقل بشی و درآمد داشته باشی.. اصلاً مهم نیست که باید ازدواج کنی.. در آخر هم اگر به هزار و یک علت نتونی در مدت مجاز دفاع کنی باید هر ترم بالای 6 میلیون شهریه بدی.. بازهم مهم نیست که تو یک دانشجو هستی که از نظر دانشگاه حق کار نداشتی و پس انداز نداری.. حالا این جریمه رو از کجا باید بدی هم به خودت مربوطه.. تا تو باشی دانشجوی دکترای دولتی نشی.. تا تو باشی عمرت رو تلف درس نکنی .. تا تو باشی بخاظر خانواده یا کشور یا هر علت دیگه ماندن در کشورت رو به پذیرش گرفتن و رفتن و تحصیل کم دردسر در خارج از کشور ترجیح ندی... حالا اینکه بعد از این همه مشکلات اگر فارغ التحصیل شدی کار برات وجود نداره هم مشکل خودته.. این همه مجازات به چه جرمی...
با سلام و احترام
من یک دانشجوی سنواتی هستم.
اگر امکان دارد مصوبه را نیز رسانه ای بفرمایید تا بتوانیم از ظریق دیوان عدالت اداری مسئولین دانشگاه را محکوم به پس دادن شهریه پرداخت شده شوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار