بازدید 10036

چهار منطقه موردنظر معاوضه سوخت هسته‌اي

کد خبر: ۷۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹ 04 January 2010
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايران آماده است تا در صورت اعتماد سازي طرف مقابل (گروه 1+5) بحث خريد سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌اي انجام دهد. تا كنون كشورهاي مختلفي براي اين موضوع اعلام آمادگي كرده‌اند كه در اين رابطه مي‌توان به كشورهاي برزيل،ژاپن،تركيه و شهر كيش اشاره كرد.

رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب كه ايران با پايان مهلت مقرر 2ماهه براي تامين سوخت راكتور تهران اقدامات مقتضي را ارايه خواهد كرد گفت:زماني كه ايران براي تامين سوخت راكتور تهران از آژانس درخواست كمك كرده بود مقرر شد تا پس از تعيين كميته‌اي در اين رابطه تصميم‌گيري شود.

وي افزود:روند حقوقي درخواست ايران از آژانس در حال پيگيري بود اما غربي‌ها با جوسازي‌هاي خود اين مطلب را به يك موضوع خاص رساندند و ابهام‌سازي كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد:پس از جوسازي كشورهاي غربي اعتماد ايران براي دريافت سوخت حاصل نشد اما براي اينكه برنامه‌هاي هسته‌اي كشور از رويه حقوقي خود خارج نشود 3راهكار را براي تهيه سوخت راكتور تهران ارايه كرديم كه متاسفانه تاكنون بي‌نتيجه مانده است.

وي اظهار داشت:راهكار نخست اين بود كه سوخت را به ما بفروشند،راهكار بعدي اعتماد سازي طرف مقابل براي معاوضه سوخت هسته‌اي بود و در صورت بي‌نتيجه ماندن راهكارهاي مورد اشاره اقدام نهايي ايران، ورود براي توليد سوخت مورد نياز راكتور تهران است.

مهمانپرست با اشاره به طرح درخواستي از سوي برخي كشورهاي بي‌طرف مبني بر اينكه ايران به صورت شخصي اقدام به توليد سوخت با غناي 20درصد نكنند و 2ماه به طرف مقابل فرصت دهد اظهار داشت:ما براي نشان دادن حسن نيت خود به جامعه جهاني با اين درخواست موافقت كرديم كه از زمان موردنظر يك ماه سپري شده است و يك ماه نيز باقي مانده است.

وي تصريح كرد:در صورتي كه در مدت زمان باقي مانده طرف مقابل(اعضاي گروه 1+5) نسبت به اجابت درخواست ايران وارد عمل شوند كار را آغاز خواهيم كرد و در غير اينصورت تصميمات لازم را اتخاذ مي‌كنيم.

دستيار ارشد وزير امور خارجه تصريح كرد:فرصتي كه ايران به طرف مقابل داده است براي اثبات حقانيت برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشور و دور كردن اين برنامه‌ها از اغراض سياسي و خاص است؛ما مي‌خواهيم برنامه هاي هسته‌اي ايران به روند حقوقي خود نزديك شده و يك رويه حقوقي بر اين پرونده حاكم شود.

وي خاطر نشان كرد:در حال حاضر نيز ايران پايبند به اجراي حداقل تعهدات خود در آژانس است و دليلي براي فراتر روفتن از تعهدات حداقلي نمي‌بيند.

مهمانپرست همچنين رايزني مقامات تركيه با مقامات سعودي و اظهارات وزراي خارجه اين كشورها مبني بر حمايت از روند صلح آميز برنامه‌هاي هسته‌اي ايران را نيز نشان دهنده حقانيت برنامه‌هاي هسته‌اي كشورمان عنوان كرد و گفت:ايران از تلاش هر كشوري كه از حقوق ما براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي دفاع كند استقبال مي‌كند.

وي در رابطه با زمان آتي مذاكرات ايران با اعضاي گروه 1+5 نيز اظهار داشت:در نشست ژنو، ايران بسته پيشنهادي خود را به اعضاي گروه 1+5 ارايه كرد و قرار بود پس از پذيرش اين بسته پيشنهادي زمان مذاكرات بعدي مشخص شود كه متاسفانه تاكنون زماني مشخص نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
تا دیروز که فقط ایران بود حالا که تحریم نزدیک شد چندتا کشور دیگه اضافه شد!!!!!!!!!!!!!!
ایران باید در رابطه با انرژی هسته ای یک تصمیم قاطع بگیرد با اینگونه گام های سست نمی توان به جایی رسید ما باید به اروپا و آمریکا یک ماه فرصت بدهیم همه اشتباهاتشان را جبران و خسارت + غرامت های مربوطه را در اسرع وقت تحویل داده وگرنه کشورهایشان را اشغال می کنیم
این همه اهن و تلپ در باره اینکه قضیه انرژی هسته تمام شد و دفترچه اش بسته شد یعنی همین. واقعا" که مردم را این همه ... فرض کرده اند!!!!!!!!!!!!!
به این میگن دیپلماسی فعال، تا یکماه دیگر ایران تکلیف کل جهان رو مشخص میکنه.
تنها راه رسيدن به نتيجه مطلوب مقاومت روي حقوق مسلم هسته اي است .
مطمئنا غربي ها با ايران كنار خواهند آمد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر