بازدید 21321

آیا آمریکا اختیار بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را از دست داده است؟

آمریکا دیگر نمی‌تواند از مکانیزم بازگرداندن فوری تحریم‌های ایران استفاده کند، زیرا دولت آمریکا رسما اعلام کرده که از این پس در توافق هسته‌ای با ایران حضور ندارد و مسأله این است که شما اگر قصد استفاده از مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌های ایران را داشته باشید، باید عضو برجام باشید!»
کد خبر: ۷۹۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 14 May 2018

در حالی که دولت ترامپ، کمتر از یک هفته پیش، خروج خود از برجام را رسما اعلام کرد و قصد دارد، تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران اعمال کند، این پرسش مهم مطرح است که چرا ایالات متحده از مراجعه به شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های مهم و چندجانبه شورای امنیت علیه ایران خودداری کرده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از فارین پالیسی، این حرکت دولت ترامپ نشان‌دهنده تمایل دولت ترامپ به اقدامات یکجانبه علیه ایران است. این حرکت از جهت دیگر ممکن است نشان‌دهنده این باشد که دولت ترامپ علی‌رغم خروج از برجام، از نابودی کامل برجام در این مقطع زمانی خودداری کرده است.

پرسش مهم دیگر آنکه چرا دولت ترامپ به هم زدن برجام را از مسیر شورای امنیت پیگیری نکرده است. پاسخ به این پرسش می‌تواند این باشد که ترامپ حوصله و زمان کافی برای پیمودن خروج قانونی از برجام بر اساس مکانیزم حل اختلاف مندرج در برجام را نداشته و یا این که فعلا قصد دارد، ایران را به رعایت محدودیت‌های مندرج در قطع‌نامه 2231 پایبند نگاه دارد علی‌رغم این که این محدودیت‌ها بسیار کمتر از محدودیت‌هایی است که پیش از این در شورای امنیت علیه ایران تصویب شده بود.

ترامپ روز سه‌شنبه در حالی تصمیمش را برای خروج از برجام که آن را توافقی ذاتا معیوب می‌داند، اعلام کرد که متحدان اروپایی آمریکا، برجام را در مهار برنامه هسته‌ای ایران موفق می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند. در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها تأیید کرده که ایران به تعهدات خود مطابق برجام پایبند بوده است.

آیا به لحاظ حقوقی آمریکا امکان باز گرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را دارد؟

طبق متن قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای موسوم به برجام در آن تأیید شده است، هر یک از کشورهای عضو در برجام، می‌تواند به فرایندی موسوم به «بازگشت فوری» (Snapback)، برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران متوسل شود. شورای امنیت طی بیش از شش قطعنامه اصلی از سال 2006 تا زمان حصول برجام، تحریم‌های سختی علیه ایران تصویب کرد که غالب تحریم‌های مندرج در این قطعنامه‌ها طی قطعنامه 2231 برداشته شدند و مقرر شد مواردی دیگر، از جمله ممنوعیت فروش تسلیحات بزرگ نظامی به ایران که قرار است پنج سال پس از شروع برجام از بین برود، طی فرایند اجرای برجام لغو شوند.

ایالات متحده برای فعال کردن گزینه بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به این نیاز داشت که پرونده‌ای در خصوص نقض برجام از سوی ایران فراهم کند و این پرونده را از طریق مکانیزم حل اختلافات مندرج در برجام به پیش ببرد. مسأله مهم این بود که اگر آمریکا چنین راهی در پیش می‌گرفت، انزوای کامل آمریکا در شورای امنیت علنی می‌شد. البته آمریکا برای برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به این نیاز نداشت که ادعاهایش در خصوص عدم پایبندی ایران به برجام جدی باشد، بلکه می‌توانست با پرونده‌سازی و اصرار بر برگرداندن قطعنامه‌های قبلی علیه ایران، کار خود را پیش ببرد.

به نظر می‌رسد، مقامات آمریکایی، تمایلی به طی این مسیر نداشته‌اند و فعلا تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بازگردانده نخواهد شد.

به فاصله کوتاهی قبل از این که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اعلام شود، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفته که ایالات متحده به شورای امنیت مراجعه نخواهد کرد، زیرا همان گونه که یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته، آمریکا از برجام خارج شده است و توسل به مکانیزم‌های مندرج در برجام موضوعیت نخواهد داشت.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به فارین پالیسی گفته، هدف نهایی آمریکا این است که ایران سرانجام بر سر میز مذاکره بنشیند و بر سر توافق جدیدی با آمریکا مذاکره کند. وی اذعان کرده است که این هدف در عرض امروز و فردا محقق نخواهد شد ولی ایالات متحده به دنبال این است که مسیر به گونه‌ای پیش برود که همگان دوباره بر سر میز مذاکره بنشینند.

البته کشورهای اروپایی که بیش از یک دهه بر سر رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران مذاکره کرده‌اند، در امکان حصول یک توافق جدید تردید دارند. شرکای آمریکا در شورای امنیت، تصمیم آمریکا برای نادیده گرفتن شورای امنیت و تلاش نکردن برای اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را نشانه‌ای از بی‌علاقگی کابینه ترامپ به چندجانبه‌گرایی می‌دانند.

در حالی که یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی، عدم مراجعه آمریکا را اقدامی عمدی برای نشان دادن بی‌توجهی آمریکا به شورای امنیت می‌داند، دنیس راس از مقامات ارشد دستگاه سیاست خارجی آمریکا در دوره کلینتون و بوش، تمایل به علنی نشدن شدت تنهایی آمریکا در شورای امنیت را از دلایل احتمالی عدم مراجعه آمریکا به شورای امنیت می‌داند.

دیوید آلبرایت بنیانگذار «مؤسسه و امنیت بین‌المللی» در این باره به فارین پالیسی گفته است که روند در پیش گرفته شده، به دولت ترامپ این امکان را می‌دهد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را بازگرداند و در عین حال محدودیت‌های ایران مطابق قطعنامه 2231 در جای خود حفظ شود، به این ترتیب آمریکایی‌ها چند ماهی زمان در اختیار خواهند داشت تا برنامه خود را پیگیری کنند بدون این که در معرض اعتراض شدید دیگران قرار بگیرند.

تس بریجمن، مسئول وکلای کاخ سفید در موضوع توافق هسته‌ای با ایران در سال های 2014 و 2015، معتقد است که عدم مراجعه دولت ترامپ به شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه شورا علیه ایران، دریچه‌ای برای امیدواری است. به گفته وی تا زمانی که یکی از دولتهای عضو به مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران متوسل نشود، ساختار اصلی برجام می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام بدون مراجعه به شورای امنیت، به ایران برتری اخلاقی و تبلیغاتی داده و امکان این را فراهم کرده که برجام لنگان لنگان به حیات خود ادامه دهد، مگر این که ایران دست به اقدامات فاجعه‌باری از قبیل اخراج بازرسان آژانس دست بزند.

بریجمن و دیگر متخصصان حقوقی بر این باور هستند که مبانی محکمی وجود دارد که بتوان اثبات کرد ایالات متحده، اختیار خود برای توسل به مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت را از دست داده زیرا آمریکا تصمیم خود برای خروج از برجام را رسما اعلام کرده است.

لری جانسون استاد دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا و از وکلای سابق سازمان ملل نیز به فارین پالیسی گفته که «من فکر می‌کنم که آمریکا دیگر نمی‌تواند از مکانیزم بازگرداندن فوری تحریم‌های ایران استفاده کند، زیرا دولت آمریکا رسما اعلام کرده که از این پس در توافق هسته‌ای با ایران حضور ندارد و مسأله این است که شما اگر قصد استفاده از مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌های ایران را داشته باشید، باید عضو برجام باشید!».

بریجمن هم با تأیید این نظر به فارین پالیسی گفته که «استدلال‌های حقوقی قاطعی وجود دارد که نشان می‌دهد، آمریکا از این پس نمی‌تواند از مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌های ایران استفاده کند»، ولی به عقیده وی آمریکا می‌تواند از بخش‌هایی از قطعنامه 2231 در خصوص اجرای همراه با حسن نیت برجام، برای توجیه اعمال تحریم علیه ایران استفاده کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۸
با این حرفها چیزی تغییر نمی کنه. جهت یادآوری عرض می کنم که آقای زیباکلام در تاریخ 22 آبان 95 گفتند که «ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد. او نه‌تنها برجام را آتش نخواهد زد، بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد». از این دست تحلیلها و اظهار نظرها گوشمان پر هست.
پاسخ ها
میترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
الان میگویند دنبال تعاملیم
سال 89 روسای 140کشور عدم تعهد آمدند ایران

اسمش تعامل نبود؟
الان که کدخداها دبه کردند و دلار 7300 شده تعامل شده؟
برجام رفته تو کما حالا هی یه جوری مطلب بزنین که نه نمرده و برجام زندست واقعا اگه 5 تا کشور دیگه ضمانت درست ندن و تحریم های امریکا بخواد ما رو اذیت کنه موندن در برجام اشتباهه
شب خوش
دوستان امریکا در برجام هستند و هر زمان لازم باشد بر علیه ایران اقدام میکنند.
قیمت دلار چنده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
دلار امریکا یا دلار جهانگیری ؟
آمریکا قدرت هر کاری رو داره و همه کشور ها حتی روسیه و چین هم چاره ای جز همراهی ندارند. روسیه همون کشوری بود که به بهانه تحریم های سازمان ملل به ما اس 300 نمیداد اما به عربستان اس 400 داد.
پاسخ ها
حامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اخوی توهم زدی . روشیه بغیر از چین به هیچ کشور s400 تحویل نداده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
هم عربستان هم ترکیه قراردادخرید و مونتاژ s400 تو کشور خودشون رو با روسیه بستن
نویسنده محترم
آمریکا یک جانبه از برجام بیرون رفته
و یک جانبه تحریم میکنه
یعنی اینکه میگه :
هر شرکت بین المللی که با ایران مراودات بانکی و پولی و نفتی و گازی و .... داشته باشه
پاشو از آمریکا بزاره بیرون
پس اون شرکت که سهامداران خیلی زیادی داره و باید رضایت سهامداراش رو
جلب کنه
از بین بازار آمریکا و ایران یکی رو انتخاب میکنه
حالا شما خودت رو بزار جای سهامدارن و .....
غصه نخورید فرانسه و انگلیس هستن و زحمتش رو می کشن
اصل داستان خود تحریم های آمریکا است نه شورای امنیت!
زیادی دلتو به این قوانین خوش نکن ٬ وقتی کدخدا چیزی را بخواد ٬ میشه ٬ دو سه ماه دیگه صبر کن ببین
طرف از برجام خارج شده بعد میگن که برجام هنوز ساختار داره وایرانه که میتونه نابودش کنه.(یعنی مقصر رو ایران معرفی میکنند)
بزودی طبق گفته بولتون شرکت های اروپایی دارای رابطه با ایران جریمه خواهند شد.
ناراحت نباشید! اگه نیاز شد روسیه برشون میگردونه.
یعنی بدون مدرک می تونن تحریم ها رو برگردون. بی دلیل خارج بشن و ایران هم تماشاگر!
در این چند سال, دلمان به همین تحلیل ها و دلایل خوش بود.... امریکا تا بحال هر کاری که خواسته انجام داده است و اینگونه موانع قانونی و قراردادی هم هیچگاه نتوانسته است مانع این کشور جنایتکار باشد.
با اين توهمات اقتصاد بادلار ٧٠٠٠تومانى درست نميشه
در هر صورت بقیه کشورها که نوکر آمریکا هستند می توانند این کار را بکنند. فرانسه و آلمان و انگلیس.
تا همین درجه هم که امریکا به این توافق پشت کرده اوضاع اقتصادی بد شده و نیازی به قدمهای دیگر ندارد.
تحريم خود امريكا كافي است اگرمتوجه شوید
بابا این آسمون ریسمون ها چیه بافتید کسی که زورش میرسه صاف بیاد بگه میخوام برم بیرون شما دیگه باهاش معامله نکنید
چرا نداره اروپا واعراب مستاجران امریکا هستند
آره،صبر کنید ببینید.اگر آمریکا از خواسته هاش کوتاه نیاد،که نمیاد،ایران واکنش نشان خواهد داد و کار به جای خوبی نخواهد کشید.
امریکا ابر قدرت هست
یه بانکی که وارده بیاد بگه وقتی یه نفر میخواد مهاجرت کنه و اموالشو اینجا فروخته چطور پول رو خارج میکنه اصلا الان این امکان هست؟نمیشه که نزارن خوب طرف دوس داره کلا از ایران بره لطفا اگه کسی میدونه بیاد بگه.و اینکه اگه راه داره دلار رو تو این وضع چقدر براش حساب میکنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
به یکی از بانک هایی که دارای حساب ارزی و شعبه خارجی هستند مراجعه کنید. با دادن 50 یا 60 میلیون رشوه مشکلتون انشالله حله میشه. یکی از دوستان مثل شما همین مشکل براش پیش اومد بنده خدا همچیش آمده شده بود ویزا،رو هم گرفته بود که خورد به این ماجرای دلار جهانگیری بالاخره با همین روش که گفتم مشکلش حل شد
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
بانک ها که تحریمند. تا جایی که من می دونم به ترکیه می تونی پول بفرستی و شاید امارات. سایر کشورها از طریق صرافی امکانپذیره. باید بپرسی و ریسکش هم بالاست.
بیچاره بورسی ها که دلشان را به چند واحد افزایش شاخص در روزهای اخیر خوش کرده نمیخواهند چندقدم جلوترشان راببینند
بخشی از نظم نوین جهانی پسا کمونیسم که تجارت آزاد را بصورت منطقه ای ،وایجاد اتحادیه ها ،و بلوکها قاریه ای نیاز دارد که حودو سه دهه پیش در تحلیلهای جهان پس از پایان کمونیسم ارایه میشد ،مرزبندی عقیدتی ،و قومیتی را برسی میکردند ،که مرزها زمینی کم رنگ گردد ،وبجای آن مرزهای عقیدتی ،وقومیتی شکل بگیرد ، مانند ،کشورهای ،مسیحی ،مسلمان ، بودایی ،و هندویی ، شینتویی ، ویا قومیت ،اسلاوها ،ژرمنها ،تاتارها سامیها ،آریایی ها ،هندو ها ،که هرکدام مشلاتی دارد که پراکندگی مذهبی ،ونژادی ،آنرا مشکل کرده ،اما گویی اکنون بدنبال بلوکهای قاره ای ،واتحادیه های منطقه هستند ،که گاها مذهب و‌قومیت قسمتی از مشکل ایجاد آن است ،اما گویی آخرین راه همین اتحادیه ها باشد که تنها چند کشور میان قاره ای ، فعلا ایجاد مشکل نموده است و اینکه اعضای اتحادیه های منطقه ،حق عضویت در دیگر اتحادیه ها را نداشته باشند ،ویکی دیگر اینکه اختلاف صنعت ،وتولید ،وقدرت اقتصادی ،وجمعیتی که بشود همهٔ‌اعضا از امکانات برابر برخوردار باشند مشکل زا شده است ،که نیاز به تغیرات جغرافیایی ،ومذهبی ،وقومیتی را فراهم کرده ،و همهٔ‌مناقشات ،ومنازعات و جنگهای داخلی ،ودخالتهای منطقه ،وفرا منطقه ای برای شکل دهی نظم حدید است که منافع ابرقدرتها حفظ گردد ،ومنافع سنتی بعضی کشورها هم تامین گردد ،ویک نوعی توازن قوا را فراهم کنند ، و بگونه ای که تولید کنندگان تسلیحاتی ،و صنعتی ،وکشاورزی ،ودامداری ها بتوانند در همهٔ‌اتحادیه ها ،وتشکلهای منطقه ای ،وبلکوهای قاره ای ،وبین قاره ای فعالیت کنند ؟،،،،
اگه می خواهید مثل المان ژآپن بشید باید پنج سال به شدت تلاش کنید و علم های اصلی مثل کشاورزی آیتی صنعت های زود بازده و غیره را بدست بیارید الان چرا بنزین تحریم نمیکنه چون میدونه فایده ای نداره دشمن همیه دست را روی نقطه ضعف میذاره ا
نه من فکر نمیکنم چون که قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی امریکا با تمام کشورها کار میکند .یعنی اگر شرکت فرانسوی و ایتالیای و آلمانی با شرکای ایرانی کار کنند به دیگر کشورهای دوستش این پیام را میدهد که همکاری نکنند لذا این کار زمان بر هست چون اتحادیه اروپا فعلا در حال بررسی حرف و عملکرد دو طرف دعوا هست . دقیقا روندی فعلی اگر چنین روشی جلو برود به مثال سالهای تحریم های یک جانبه بعد از انقلاب خواهییم رفت .
تمام تقصیر ها از روسیه هست . چون با غرب مشکل داشت کشور ما را هم درگیر مشکلات خودش کرد . دنبال شریک و یاری بود که بگوید تنها نیستم . نکنه با مسولین سیاسی در جلسات حرف میزنند بعد به ترامپ همهدچیز محرمانه را در میان میگذارند دو کشور در تاریخ محرم راز مردم نبودند و هر کجا یک ریال سرمایه گذاری کردند پنج ریال بردند یکی روس و دیگری انگلیس . در صورتی آلمانیها هم کارشان و کالا شان درست هست هم سیاست نسبتا شفافی دارند
بابا جان برجام رفت پی کارش.بدوت آمریکا اروپا و شورای امنیت یعنی کشک.
عوامل تحمیل کننده برجام رو محاکمه کنین نذارین ترکمچای و گلستان و اخال و ... دیگه‌ای تحمیل بشه
>

بنظرم فرصتهای طلایی زیادی در پیش داریم تا در مذاکره مستقیم با آقای ترامپ کمی منفعلش کنیم و به یه توافق بهتر برسیم > مگه شما مسلمان نیستید مگه به قرآن کریم اعتقاد ندارید که خداوند فرمودند در پس هر سختی آسایشی هست(البته بدون نا امیدی و بدون توقف ) مگر نمیدانید کارشناسان علوم رفتاری و موفقیت بارها ثابت کرده اند که خوش شانسی و موفقیت در گامهای آخر شکست یهو خودش رو نشون میده . بنظرم اتفاقإ این مذاکره با ترامپ که پر از غرور و خود رأیی هست میتونه یه فرصت طلایی باشه.مردان پولدار ثروتمند زیادی رو میشناسم که مثل این آقای ترامپ دوست دارند تصمیم نهایی از زبان اونا جاری بشه و بد و خوب بودن یه فکر فقط به نظر خودشون بستگی داره حتی اگه اشتباه باشه و از طرفی خیلی از اهل فن هم میدونند که برخی افراد با تملقی خاص و تمجید که مردان پولدار و قلدرمآب خوششون میاد و دوست دارند بر نظر اونا تأثیر میذارند. کافیه پنهانی یه مذاکره کننده ماهر و کمی هم چاپلوس بره پیش ترامپ . حتی اگه لازم شد امتیاز شرکتهای چینی و اروپایی رو مستقیم بده به ایالات متحده تا ترامپ در جنگ اقتصادی ضد چین جلو بیفته چون براش خیلی مهمه . آقا چه بخواهید چه نخواهید دنیا همینه . لطفأ کمی مثل پولدار های خودساخته فکر کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل