بازدید 19086

درخواست هاشمی برای رفع موانع چشم انداز

کد خبر: ۷۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۶ 04 January 2010
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي به اجلاس مركزي همايش‌هاي منطقه‌اي سند چشم‌انداز در افق 1404 خواستار تسريع در رسيدن جمهوري اسلامي ايران به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه دست يابد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني در اين پيام كه توسط عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در اجلاس مركزي همايش‌هاي منطقه‌اي سند چشم‌انداز قرائت شد تصريح كرد: اگر تا چندي پيش كلمه مركب چشم‌انداز براساس تعاريف كتاب‌هاي فرهنگ و لغتنامه‌ها به مساحت مكاني اطلاغ مي‌شد امروز در فرهنگ اجتماعي ايرانيان به عصاره مجموعه سياست‌هاي كلي اطلاغ مي‌شود كه دورنماي زماني را براي يك كشور پيشرفته در بر مي‌گيرد.

هاشمي در ادامه اين پيام تاكيد كرد: متاسفانه جوامع مختلف اسلامي با سرمايه‌هاي ارزشمند براي تبيين آينده‌هاي روشن با تعميق اختلافات جزئي و تبديل آن به تنازعات كلي گرفتار هشدار شدند و در مقابل جوامع غربي با استفاده از چراغ اقتباس و ترجمه از دنياي تاريك قرون وسطايي به دانش، فن و تكنولوژي رسيدند و در ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي چنان آينده‌نگري و برنامه‌ريزي كردند كه محصول طبيعي آن در مضامين تاسف‌برانگيز كشورهاي پيشرفته در حال توسعه و عقب‌مانده مي‌بينيم كه فاصله‌ها هر روز بيشتر مي‌شود.

رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به مسير تبيين سند چشم‌انداز 1404 از زمان جنگ تا تبيين اين سند عنوان كرد: دومين برنامه پنج‌ساله در سومين سال اجراي خويش بود كه دلسوزان نظام با توديع منطقي كم بودن برنامه‌هاي ميان‌مدت براي ملتي كه با سابقه‌ترين فرهنگ و تمدن را داراست طرح تمدن اسلامي يا ايران 1400 را تدوين كردند كه از آن تعبير به حيات طيبه شد.

هاشمي در ادامه اين پيام تصريح كرد: تصميم رهبري معظم انقلاب براي اجراي عمل نشده يك وظيفه مصرح در قانون اساسي يعني تدوين سياست‌هاي كلي نظام آن هم پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام بارقه اميدي براي گذشتن از محدوده‌هاي تنگ و قدم نهادن در فضاي تقريبا باز تصميم‌گيري در جامعه پيدا شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين پيام به نقش دولت‌ها براي اجراي سند چشم‌انداز اشاره كرد و تصريح كرد: اگرچه دولت‌ها به عادت معلوف اقدام به تدوين و اجراي برنامه‌ها كردند كه تا حدودي براساس سياست‌هاي كلي بود اما آن فضا براي كشوري كه براساس منابع سرشار طبيعي و انساني مي‌بايست مقام اول رتبه علمي را در ميان كشورهاي منطقه داشته باشد كم بود.

وي همچنين در ادامه اين پيام خاطرنشان كرد: رهبري با درك هوشمندانه اين ضرورت تدوين چشم‌انداز 20 ساله را به عنوان بزرگراه رسيدن ايران اسلامي به تمدن و فرهنگ درخور ايرانيان ترسيم كردند و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با استفاده از نظرات دانشمندان اين موضوع را به تاييد و تصويب رهبري رساندند تا با مشخص كردن سياست‌هاي فرد و ذيل اصل 44 قانون اساسي كه انقلاب اقتصادي از آن انتظار مي‌رفت موتور محركه براي چشم‌انداز 20 ساله تعبيه كرد.

هاشمي با اشاره به اينكه تدوين آيين‌نامه‌هاي نظارتي و تعيين شاخص‌ها هنوز در ميانه راه است تصريح كرد: اينك اين چشم‌انداز به عنوان يك سند ملي و مكمل قانون اساسي در دست ماست كه مانند هر پديده نوظهور اولا براي جامعه حتي براي بعضي از نخبگان غريب است و ثانيا موافقان و مخالفان پروپا قرصي دارد كه مي‌توانند حركت آن را كند، متوقف حتي معكوس يا عقب‌گرد كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان اين پيام خواستار تلاش همگاني در جهت اجرا و رفع موانع اجرايي به عنوان وظيفه شرعي و ملي دستگاه‌هاي فرهنگ‌ساز كشور شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر