بازدید 34780

آمارمیرباقری ازراهپیمایی9دی وحوادث عاشورا

به عنوان نمونه در روز 9 دي‌ماه 40 ميليون نفري به پاي صندوق‌هاي راي رفته‌ بودند به خيابان‌ها آمدند و از نظام جمهوري اسلامي ايران حمايت كردند، اما رسانه‌هاي بيگانه اعلام كردند كه چندصد نفر يا چندصد هزار نفر براي مقاصدي چون گرفتن ساندويج به خيابان‌ها آمدند حتي شبكه‌ي ‌VOA اعلام كرد كه در روز عاشورا حدفاصل ميدان امام حسين و ميدان آزادي يك‌ميليون نفر به خيابان‌ها آمدند. درحالي كه آن‌ها دوهزار نفر هم نبودند و حتي اگر اين تعداد افراد به خيابان‌ها آمدند كيفيت عملكرد‌هاي آن مشخص است.
کد خبر: ۷۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵ 03 January 2010
معاون سيما امروز 13 دي ماه به پرسش‌هاي خبرنگاران در نشست نخستين جشنواره‌ي تله فيلم‌هاي سيما پاسخ گفت.

***

به گزارش ايسنا، مرتضي ميرباقري درباره‌ي تعدد ساخت تله‌فيلم‌ها و توجه كمتر به كيفيت آن‌ها توضيح داد: بررسي كيفيت سريال‌ها و تله‌فيلم‌ها بحثي تخصصي است. در فرآيند توليد يك برنامه چه در زمان نگارش و چه در زمان توليد تذكرات لازم را مي‌دهيم و بر آن‌ها نظارت مي‌كنيم كه از پشتوانه‌ي تحقيقاتي لازم برخوردار باشند؛ در واقع اين ضوابط و استانداردها تعريف شده است؛ از سويي ديگر همه‌ي آثار يك نويسنده و كارگردان در يك سطح نيستند.

وي در ادامه اين بحث ابراز عقيده كرد: ارزيابي‌هاي ما نيز حكايت از آن دارد كه باتوجه به حضور در بازار رقابتي جهاني و وجود اين امكان براي مردم جهت تماشاي سريال‌هاي مختلف تلويزيوني، مجموعه‌هاي ايراني بسيار جلوتر از توليدات خارج از كشور هستند.

معاون سيما با بيان اين كه « نبايد به موارد استثنايي بسنده كنيم» گفت: بلكه بايد مجموعه‌هاي داخلي و خارجي پخش شده از سيما را به‌طور سالانه مورد بررسي قرار دهيم. در واقع مجموعه‌هاي داخلي دوبرابر از سريال‌هاي خارجي در ايران بيننده دارند. البته در توليد تله‌فيلم‌ها با ظرفيت‌هاي محدودي در اين زمينه آغاز به‌كار كرديم كه با توجه به محدوديت‌هاي موجود در آن مقطع، سازندگان قدرت مانور كمتري در توليد فيلم‌هاي تلويزيوني داشتند، اما در چند مناسبت اخير تله‌فيلم‌هايي پخش شده مورد استقبال مردم قرار گرفتند. اتفاقا، جشنواره، محيط مناسبي براي سنجديده‌شدن تله‌فيلم‌هاست.

او با بيان اين‌كه توليد فيلم‌هاي تلويزيوني يك مسير تكاملي را طي مي‌كند گفت: قطعا به اندازه‌ي رشد كمي حوزه‌هاي كيفي مورد توجه ماست. بايد فرصت لازم را در اختيار هنرمندان قرار دهيم.

***

ميرباقري در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به حضور برخي تله‌فيلم‌ها در جشنواره‌ي فيلم فجر چه ضرورتي براي برگزاري جشنواره‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني وجود داشت تاكيد كرد: استقبال جشنواره‌ي فيلم فجر از توليدات سيما يك نكته‌ي مثبت است. ما همكاري نزديكي در عرصه‌هاي گوناگون با نهادها به‌ويژه وزارت فرهنگ و اسلامي داريم، اما همان‌گونه كه ارزيابي سريال‌ها يكي از وظايف سيماست، انجام اين كار در زمينه‌ي تله‌فيلم‌ها نيز ضروري است.

او ادامه داد: تقريبا از حدود 600 فيلمي كه در طول سال پخش مي‌شود حدود 200 اثر ايراني هستند كه بخشي از آن ها را ساخته‌هاي سينماي ايران تشكيل مي‌دهند.

معاون سيما تاكيد كرد: تلويزيون رسانه‌ي خاصي است كه به ويژگي‌هاي آن در توليد برنامه بايد توجه شود. بنابراين لازم است سيما به بررسي ساخته‌هاي خود بپردازد.

او در زمينه‌ي استقبال مخاطبان از تله‌فيلم‌هاي ايراني گفت: اين اقبال همگاني است و محدود به يك قشر خاص نمي‌شود. دراين جهت شايد لازم باشد در نشستي با حضور مسؤولان مركز تحقيقات سازمان صدا‌وسيما به تحقيقات انجام شده پرداخته شود.

***

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: جشنواره‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني سنجشي است كه مي‌تواند تله‌فيلم‌هاي توليد شده را از نظر كارشناسي مورد بررسي قرار دهد، حتي جشنواره‌ي فيلم فجر به اين نتيجه رسيده است تا از فيلم‌هاي تلويزيوني صدا‌وسيما براي يكي از بخش‌هاي خود استفاده كند. البته برخي تله‌فيلم‌ها نيز در جشنواره‌هاي بين‌المللي حضور مي‌يابند.

***

ميرباقري درباره‌ي برخورد‌ار نبودن برخي از سازندگان تله‌فيلم‌ها از سابقه‌ي كافي و آزمون و خطا از طريق ساخت چنين آثاري اظهار كرد: تمام افراد برجسته در تله‌فيلم‌ها حضور داشتند. بسيار بعيد است كه افراد باسابقه و شناخته شده تلاشي براي ساخت يك فيلم تلويزيوني خوب انجام ندهند. از سوي ديگر اگر قرار باشد نيروي انساني ساخته شود بايد به نيروهاي جوان و خلاق ميدان داده شود و مسير براي ورود آن‌ها هموار شود تا بتوانند آثار خود را به محك بگذارند، در اين شرايط افراد شناخته‌شده‌اي كه مبادرت به توليد تله‌فيلم مي‌كنند تلاش مي‌كنند آثار قابل قبولي ارائه دهند. چرا كه در غير اين صورت ساخته‌ي آن‌ها با استقبال مردم مواجه نمي‌شود.

او تاكيد كرد: اكنون زمينه‌ي رقابتي فراهم شده استغ علاوه بر آن نوعي امكان تبادل به‌وجود آمده است، به‌گونه‌اي كه بسياري از افراد در فيلم‌هاي تلويزيوني چهره مي‌شوند تا بتوانند وارد عرصه‌هاي ديگر شوند. البته معتقد نيستيم به نقطه‌ي ايده‌آل رسيده‌ايم، اما براي دست‌يافتن به اين مهم همين مسير را طي مي‌كنيم تا پيش از پيش امكان رقابت بين پيشكسوت و افراد جوان فراهم شود.

ميرباقري با اشاره به كيفيت تله‌فيلم‌ها اظهار كرد: تله‌فيلم را مي‌توان در سطوح مختلفي مانند عالي، خوب، متوسط دسته‌بندي كرد. در واقع اين آثار داخل صدا‌وسيما كارشناسي مي‌شوند و با برگزاري جشنواره آنها را در معرض محك بيروني قرار مي‌دهيم.

***

او درباره‌ي توليد برخي تله‌فيلم در مدت زماني اندك گفت: كذب محض است كه تله‌فيلم‌ها طي چند روز محدود ساخته شده و به پخش رسيده است، البته بايد به اين مورد توجه كنيم كه ممكن است مواردي وجود داشته باشد اما اين موضوع به قاعده تبديل نشده است، چون اگر اين‌گونه بود خودمان به آن حقوق پيدا مي‌كرديم.

ميرباقري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: كسي كه در بخش خصوصي اقدام به توليد اثري مي‌كند بايد ساخته‌اش به اصطلاح «پرتي» كمتري داشته باشد تا بتواند نتيجه بگيرد. البته در آن عرصه‌ها هم آثار متوسط وجود دارد. در واقع معدل ظرفيت هنري ما به گونه‌اي است كه هم‌چنان شاهد ساخته‌هاي متوسط هستيم، هرچند اميدواريم كه بتوانيم به آثاري با كيفيت بالا دست يابيم.

***

او درباره‌ي ساخته‌شدن تله‌فيلم‌هاي ضعيف در سيما و تلاش يك كارگردان براي فراهم‌كردن امكان توليد كار بعدي‌اش در حال ساختن اثر خود گفت: برخي كارگردانان در حين ساخت فيلم و سريالي ذهنشان درگير كارهاي ديگر است، اين رويه وجود دارد كه در بين كارگردانان ما به‌ويژه افراد برجسته ديده مي‌شود. به دليل ظرفيت معين موجود در كشور دراين زمينه نمي‌توانيم كارگردانان خود را از اين كار منع كنيم و از نظر قانوني نيز نمي‌توانيم محدوديتي ايجاد كنيم.

معاون سيما اضافه كرد: هرچند كه توصيه نمي‌كنيم چنين امري اتفاق بيفتد، اما گاهي يك كارگردان در يك زمان، ممكن است در حال ساخت يك اثر، كار ديگرش در مراحل پرورش ايده يا تدوين قرار داشته باشد.

***

ميرباقري درباره‌ي كيفيت توليدات نمايشي مراكز استان‌ها و پخش برخي از آن‌ها از شبكه‌هاي سراسري اظهار كرد: اغلب اين آثار از استاندارد‌هاي مركز فاصله دارند البته سياست‌هاي ما اين است كه اين فاصله‌ها هرچه زودتر كم شود. علاوه بر آن هنگامي كه قصد پخش برخي از توليدات مراكز استان‌ها از شبكه‌هاي سراسري را داريم به‌منظور تند‌تر‌شدن ريتم آنها برخي سكانس‌ها اين سريال‌ها تجميع مي‌شوند.

معاون سيما درباره‌ي مشابه بودن موضوع تله‌فيلم‌هاي توليد شده براي يك مناسبت خاص گفت: ممكن است دراين گونه موضوعات وحدت رويه وجود داشته باشد، ولي ناچار هستيم فرصت را در اختيار برنامه‌سازان قرار دهيم تا اگر به عنوان نمونه پنج تله‌فيلم عيد قربان سال جاري دو موضوع داشتند، فيلم‌هاي تلويزيوني توليد‌شده در سال آينده براي اين مناسبت به سه موضوع مختلف بپردازند، چرا كه تجربه نشان داده است حمايت از قشر هنرمندي كه تلاش براي دستيبابي به ايده‌هاي نو دارد موجب خلق كارهاي بهتري مي‌شود.

***

در ادامه‌ي اين نشست ميرباقري درباره‌ي چگونگي ارتقا سطح تله‌فيلم‌ها اظهار كرد: هرجشنواره‌اي تلاش مي‌كند مدلي را عرضه كند. در جشنواره‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني استاندارد‌ها، وظايف و ضوابطي ذكر مي‌شود كه بر ارتقاي كيفي آثار موثر است.

او درباره‌ي برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي اظهار كرد: كارگاه‌هاي آموزشي برگزار نمي‌شوند، البته هم حوزه‌هاي معاونت آموزش و هم آموزش معاونت سيما در اين زمينه اقداماتي انجام مي‌دهد و در روز برگزاري جشنواره تنها مدل‌ها عرضه و شاخص‌ها بيان مي‌شود.

***

ميرباقري در پاسخ به پرسش ايسنا در زمينه‌ي برگزاري بخش‌هاي جنبي ديگر در جشنواره‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني و استفاده از منتقدان و روزنامه‌نگاران در زمينه‌ي انتخاب و داوري آثار اظهار كرد: اين جشنواره به انتخاب برترين‌ها، براساس مولفه‌هاي فيلم‌هاي تلويزيوني مي‌پردازد، بنابراين بخش‌هاي جنبي مورد عنايت ما نيست، از سويي ديگر قصد داشتيم از نظر منتقدان و مردم نيز بهره ببريم، ولي اين فرصت مهيا نشد و اميدواريم در سال‌هاي آينده اين امر محقق شود.

***

معاون سيما خبر داد: از فردا 14 دي‌ماه بخشي از آثاري كه به هيات داوران منتقل شده است به انتخاب خود شبكهها از شبكه‌ي سه‌سيما پخش مي‌شود و ديدگاه‌هاي مردم نيز اخذ مي‌شود، اما اين ديدگاه‌ها در تصميم‌گيري نهايي مدنظر نمي‌گيرد.

***

ميرباقري درباره‌ي تخصيص بودجه به ساخت تله‌فيلم‌ها در شرايطي كه چندين سريال الف ويژه سيما با مشكل بودجه مواجه بودند اظهار كرد: حدود 5 سريال الف ويژه‌ي راكد داشتيم به‌ عنوان نمونه «كلاه پهلوي»، متوقف بود. «سرزمين كهن» نيز با مشكلاتي مواجه بود حتي سريال «يوسف پيامبر (ع)» و «مختارنامه» در مرحله‌ي اوليه برآورد دچار مشكلاتي شده بودند. بنابراين مقرر شد سريال‌هايي كه سرنوشت آن‌ها مشخص نيست تكليفشان روشن شود و همين منظور پشتيباني‌هاي لازم انجام شد. به‌گونه‌اي كه بودجه‌ي آن‌ها در سال‌هاي اخير ارتقا چشم‌گيري پيدا كرد و تمام آن سريال‌ها در مراحل مختلف توليد قرار دارند.

او اضافه كرد: بخش ايران سريال «كلاه پهلوي» در ساوه تمام شده و بخش كوتاهي از تصوير‌برداري آن در فرانسه باقي‌مانده است. فاز اول «سرزمين كهن» نيز مراحل نهايي خود را پشت سر مي‌گذارد و لوكيشن چند ميلياردي آن كه مربوط به بهارستان است مهيا شده است. علاوه بر آن سريال «صاعقه خاموش» به كارگرداني مجتبي راعي و تهيه‌كنندگي حسن بشكوفه در مرحله‌ي نهايي پيش‌توليد قرار دارد.

معاون سيما در ادامه گفت: در زمينه‌ي ساخت سريال «خواجه نصيرالدين‌ طوسي» با چندين كارگردان مذاكره كرديم. «سريال حضرت موسي» نيز متن نهايي را دراختيار داريم اما هنوز كارگردان آن مشخص نشده است. بدين ترتيب حداقل سه سريال در سال 89 وارد مرحله‌ي توليد مي‌شوند. البته قصد ساخت سريال «اقبال لاهوري» را نيز داريم.

او اضافه كرد: براي نخستين‌بار تا 4 سال آينده سريال الف ويژه روي آنتن مي‌فرستيم به‌گونه‌اي كه سريال «در چشم باد» اكنون درحال پخش است. مجموعه‌هاي «مختارنامه»، «كلاه پهلوي» و «سرزمين كهن» نيز روي آنتن مي‌روند.

***

ميرباقري درباره‌ي معطوف ‌شدن فعاليت‌هاي سيمافيلم به ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني گفت: از سال گذشته ماموريت اين مركز به اهتمام ويژه براي ساخت تله‌فيلم‌ها معطوف شده است و دراين زمينه پيشرفت خوبي كرده و گروه‌هاي تخصصي به‌وجود آورده است اميدواريم كه آثار اين تلاش‌ها را در ارتقا كيفي تله‌فيلم‌ها شاهد باشيم.

او در زمينه‌ي هيات داوران و هيات انتخاب اظهار كرد: اعضاي هيات داوران را بعدا اعلام مي‌كنيم البته اين افراد از بين اشخاص برجسته در زمينه‌ي توليد فيلم‌ها و سريال‌ها هستند كه اسامي آن‌ها در دوسه‌ روز آينده اعلام مي‌شود.

***

معاون سيما در پاسخ به اين پرسش كه آيا بهتر نبود تله‌فيلم‌هاي مراكز استان‌ها مجزا از فيلم‌هاي تلويزيوني توليد شبكه‌هاي سراسري داوري شوند اذعان كرد: در جشنواره‌ي اول چنين تفكيكي انجام نداده‌ايم. البته با توجه به آن كه فيلم‌هاي استاني از ظرفيت‌هاي ملي در زمينه‌هايي مانند كارگردان و تهيه‌كننده استفاده كرده‌اند اهتمام ما در سال‌هاي اخير بر اين بوده است كه آنها از ظرفيت‌هاي بومي بهره برند.

او در زمينه‌ي حمايت سيما از سينما گفت: با تبليغ فيلم‌هاي تلويزيوني و خريد آنها از سينماي ايران حمايت مي‌كنيم به‌گونه‌اي كه در طول سال امتياز حدود 60 فيلم سينمايي را مي‌خريم.

***

ميرباقري درباره‌ي كم‌شدن مخاطبان تلويزيون در ماه‌هاي اخير و كاهش ميزان آگهي‌هاي سيما اظهار كرد: اين مورد به جنگ رواني ايجاد شده از سوي رسانه‌هاي خارجي برمي‌گردد به عنوان نمونه در روز 9 دي‌ماه 40 ميليون نفري به پاي صندوق‌هاي راي رفته‌ بودند به خيابان‌ها آمدند و از نظام جمهوري اسلامي ايران حمايت كردند، اما رسانه‌هاي بيگانه اعلام كردند كه چندصد نفر يا چندصد هزار نفر براي مقاصدي چون گرفتن ساندويج به خيابان‌ها آمدند حتي شبكه‌ي ‌VOA اعلام كرد كه در روز عاشورا حدفاصل ميدان امام حسين و ميدان آزادي يك‌ميليون نفر به خيابان‌ها آمدند. درحالي كه آن‌ها دوهزار نفر هم نبودند و حتي اگر اين تعداد افراد به خيابان‌ها آمدند كيفيت عملكرد‌هاي آن مشخص است.

او تاكيد كرد: صد‌درصد درآمد بازرگاني سيما افزايش پيدا كرده است، علاوه بر آن براساس تحقيقات انجام شده سريال «رستگاران» 80 درصد بيننده داشت و 90 درصد مردم از آن رضايت داشتند. سريال «دلنوازان» نيز از 87 درصد بيننده برخوردار شد و 93 درصد آنها از اين سريال ابراز رضايت كردند.

ميرباقري ادامه داد: برخي آرزوهايشان را به عنوان اخبار ذكر مي‌كنند اين درحالي است كه براي برنامه‌هاي نمايشي معروف سيما چندين اسپانسر اظهار تمايل كردند و ما با احتياط بين آنها تلاش كرده‌ايم تعادل برقرار كنيم.

***

او درباره‌ي اين موضوع كه جشنواره‌ي فيلم‌هاي سريالي نخستين جشنواره نيست، چرا كه پيش از اين جشنواره‌ي توليدات سيما برگزار شده است گفت: جشنواره‌ي سيما درباره‌ي يك ساختار برگزار نشد در واقع سيما در بيش از 10 ساختار برنامه توليد مي‌كند. بنابراين جشنواره‌ي سيما يك رويداد جامع بود ولي جشنواره‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني تنها به يك ساختار خاص مي‌پردازد و گرايش ما به‌سمت تخصصي‌ برگزار‌كردن جشنواره‌هاست تا بدين ترتيب كيفيت آثار خود را ارتقا بخشيم. البته هنوز به اين نتيجه براي برگزاري جشنواره در زمينه‌ي ساختارهاي ديگر نرسيده‌ايم.

***

ميرباقري درباره‌ي حضور تله‌فيلم‌ها در جشنواره‌هاي بين‌المللي اظهار كرد: ابتدا بايد تكليف خود را در داخل كشور روشن كنيم. دراين جهت اين جشنواره تعيين‌كننده است. سپس درباره‌ي اين موضوع تصميم‌گيري مي‌كنيم كه آيا قدرت رقابت با تله‌فيلم‌ خارجي را داريم يا نه؟

او در زمينه‌ي مركز CMI گفت: CMI حوزه‌ي فروش محصولات سيماست. البته اداره كل تامين برنامه‌هاي خارجي امر خريد برنامه‌هاي تلويزيوني را برعهده دارد. اين درحالي است كه حوزه‌هاي خريد و فروش در سطح بين‌المللي به هم نزديك هستند و با توجه به واردات زياد ما تلاش كرديم ظرفيت خريد را به پشتوانه‌ي فروش تبديل كنيم. در نتيجه حوزه‌اي كه قبلا فقط به كار خريد مشغول بود به آن ماموريت فروش داده شد.

ميرباقري درباره‌ي دامن‌زدن سيما به وضعيت دستمزد بازيگران با توجه به روند توليد تله‌فيلم‌ها اظهار كرد: عرصه را تنگ نكرده‌ايم تا افراد موفق در حوزه‌هاي ديگر نتوانند وارد عرصه‌ي برنامه‌هاي تلويزيوني شوند. در فيلم‌هاي تلويزيوني اقشار مختلف برنامه‌ساز از جمله ستاره‌ها، افراد مشهور و اشخاص برجسته شركت دارند.

***

معاون سيما در پاسخ به اين پرسش كه چرا اختلافات و مشاجرات خانوادگي در برنامه‌هاي نمايشي سيما بسيار زياد ديده مي‌شود اظهار كرد: در اين زمينه تذكراتي به سازندگان داده‌ايم و اين روند روبه تعديل‌شدن است. چرا كه موضوعات ديگري وجود دارند كه از اولويت بالايي برخوردارند.

ميرباقري با اشاره به نكاتي كه مقام معظم رهبري در تمديد حكم رياست عزت‌الله ضرغامي در صدا‌وسيما به آنها پرداختند گفت: ايشان تذكر داده‌اند كه موضوع دين، اخلاق، اميد و آگاهي به‌ويژه در خانواده و رفتارهاي اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.

***

او درباره‌ي پخش سريال ضعيفي مانند «كليد اسرار» و ساخته‌شدن نسخه‌ي ايراني آن با كيفيتي پايين اظهار كرد: در اين سريال خرافات زيادي وجود دارد ولي ساختار آن ساده است و به علت همين ساختار مورد استقبال قرار گرفته‌ است ما نيز تلاش كرديم از اين ظرفيت در ساخت سريالي استفاده كنيم. البته به محض ايراني‌شدن سريالي با معيارهاي خود آن را مي‌سنجيم اين درحالي است كه «كليد اسرار» از بازيگري، ساختار و محتواي خوبي برخوردار نيست و فقط سادگي آن جلب توجه كرده است. البته اميدواريم با ارتقا ساير عوامل اين‌گونه توليدات را از وضعيت اقتباسي بالاتر بريم.

ميرباقري درباره‌ي كيفيت سريال‌هاي خريداري‌شده براي پخش از سيما اظهار كرد: تلاش مي‌كنيم از مجموع توليدات آثاري را انتخاب و پخش كنيم كه در بين آنها توليدات فاخر نيز وجود داشته باشد كه «پرستاران» يكي از اين نمونه آثار است.

او اضافه كرد: «پرستاران» از نظر توليد برنامه‌ي پرهزينه‌اي است كه كار زيادي مي‌برد. البته ما تلاش كرديم در داخل كشور نيز كاري مشابه را توليد كنيم اما زمين تا آسمان با پرستاران تفاوت داشت. بنابراين همه‌ي سريال‌ها نه مانند «جومونگ» است نه مانند «پرستاران».

***

او در پاسخ به اين پرسش كه درزمينه‌ي موضوعات عاشورايي، تله‌فيلم‌هايي توليد نشده است و سريال «روز رستاخيز» چه سرنوشتي پيدا كرده است گفت: مهم‌ترين كار عاشورايي سيما «مختارنامه» است كه از سال آينده روي آنتن مي‌رود و به حوادث مربوط به زندگي حضرت امام حسن (ع)، حضرت امام حسين (ع) و حضرت سجاد (ع) مي‌پردازد البته مباحث ديگري نيز مانند علقمه و فرات را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد.

ميرباقري در پايان اظهار كرد: در سال‌هاي پيش قرار بود درباره‌ي زندگي حضرت امام حسين (ع) سريالي ساخته شود، اما با توجه به معاذير به‌وجود آمده متوقف شد پس از توقف آن مختارنامه را شروع كرديم. البته اگر پس از پخش مختارنامه ضرورت ساخت سريالي مستقل درباره‌ي امام حسين (ع) را حس كنيم درباره‌ي آن تصميم‌گيري مي‌كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل