بازدید 2924

اروپایی‌ها معتقدند ترامپ از برجام خارج می‌شود

کد خبر: ۷۹۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 08 May 2018

بنا بر اعلام چند دیپلمات اروپایی، دونالد ترامپ در بیانیه امروز خود اعلام خواهد کرد که آمریکا از برجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یک مقام اروپایی ارشد که نزدیک به سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است، از ابراز تمایل ترامپ برای خروج از برجام خبر داده است، اما به گفته وی مشخص نیست که آیا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بازگردانده خواهند شد یا خیر.

بنابراین گزارش، چنین اقدامی می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها در منطقه و میان ایران و اسرائیل شود.

پس از تماس تلفنی میان مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و برخی مقامات اروپایی در هفته گذشته، همچنین یک دیپلمات غربی در این باره گفت:‌ فرانسه، انگلیس و آلمان که از اعضای دخیل در برجام هستند، تصور می‌کنند که خروج آمریکا از برجام یک خروج سخت خواهد بود.

مقامات اروپایی به این نتیجه رسیدند که ترامپ قرار نیست تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، اقدامی که می‌تواند به فروپاشی رسمی برجام منتهی شود.

همچنین یک دیپلمات انگلیسی از بدبینی دولت این کشور نسبت به ماندن ترامپ در برجام خبر داده است.

این مقام در این باره می‌گوید: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس این هفته به واشنگتن سفر کرد تا آمریکا را به ماندن در برجام متقاعد سازد.

به دنبال ملاقات‌های انجام شده ما به این درک رسیده‌ایم که ترامپ به احتمال زیاد از برجام خارج خواهد شد اگرچه باید صبر کرد و دید که ترامپ چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: هدف اصلی ما این است که برجام حفظ شود.

به گزارش ایسنا، فرانسه و آلمان اعلام کردند که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام به این توافق پایبند خواهند ماند.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه نیز توافق هسته‌ای ایران را عامل صلح و ایجاد ثبات در منطقه دانسته است.

به گزارش ایسنا، بنابر نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، تقریبا دو سوم از آمریکایی‌ها (63 درصد) معتقدند که آمریکا نباید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

روز دوشنبه دونالد ترامپ رییس‌جمهور در پیام توئیتری از اعلم تصمیم خود در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن خبر داد.

این در حالی است که مقامات کشورمان همواره هشدار داده‌اند که ایران گزینه‌های متعددی در صورت خروج آمریکا از برجام در اختیار خواهد داشت و در صورت لزوم از آنها استفاده می‌کند.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به خروج احتمالی ترامپ از برجام، اظهار کرد: اگر ترامپ دست به اشتباه بر هم زدن برجام به عنوان یک دستاورد جهانی بزند یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد.

به گزارش ایسنا، 12 سناتور ارشد آمریکایی نیز در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران هشدار دادند که پیامدهای این اقدام انزوای آمریکا و یا از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

روز سه‌شنبه نیز سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: واشنگتن از هرگونه تصمیم شتابزده که باعث نابودی توافق هسته‌ای ایران می‌شود، خودداری کند.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، 100 مقام سیاسی،‌ نظامی و دیپلمات ارشد اروپایی در بیانیه‌ای از ترامپ خواستند تا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای باعث ایجاد یک بحران میان آمریکا و اروپا نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس