بازدید 11426

روش نفتي، براي دريافت غرامت از عراق

معاون سابق وزیر نفت در دولت نهم با اشاره به اینکه تاکنون حدود 20 میدان نفتی و گازی در محدوده مرزی ایران و عراق شناسایی شده که اکثریت آنها میادین مشترک هستند، تصریح کرد: بعید می دانم برآورد دقیقی از ذخایر این میادین نفت و گاز به دست آمده باشد اما به طور قطع اکثر آنها جزو بزرگترین میادین نفتی ایران هستند.
کد خبر: ۷۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۲۲:۳۶ 02 January 2010
معاون سابق وزیر نفت از احتمال مهاجرت نفت میادین مشترک ایران به سمت عراق تا چند سال آینده خبر داد و راهکارهای جدیدی برای وصل غرامت جنگی ایران از عراق با توسعه یکپارچه میادین مشترک نفت دو کشور مطرح کرد.

سید هادی نژاد حسینیان در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نگرانی از قراردادهای نفتی اخیر دولت عراق، گفت: یکی از مهمترین دلایل نگرانی از امضای این قراردادهای نفتی دولت عراق آن است که بخشی از این میادین نفت و گاز بین ایران و عراق مشترک است و با اجرای این پروژه‌ها، ظرف سه تا چهارسال آینده، تولید نفت عراق 5/1 میلیون بشکه در روز اضافه خواهد شد.

معاون سابق وزیر نفت در دولت نهم با اشاره به اینکه تاکنون حدود 20 میدان نفتی و گازی در محدوده مرزی ایران و عراق شناسایی شده که اکثریت آنها میادین مشترک هستند، تصریح کرد: بعید می دانم برآورد دقیقی از ذخایر این میادین نفت و گاز به دست آمده باشد اما به طور قطع اکثر آنها جزو بزرگترین میادین نفتی ایران هستند.

- احتمال مهاجرت نفت ایران به سمت عراق

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که با توجه به مشترک بودن این میادین نفتی و برای جلوگیری از مهاجرت احتمالی نفت وزارت نفت چه تمهیداتی اندیشیده شده است، بیان کرد: برای جلوگیری ازمهاجرت نفت ایران به عراق دو کشور باید بهره برداری از میادین مشترک را به صورت همزمان شروع کنند.

وی افزود: اما این کار همه مشکل را حل نمی کند زیرا هنگامی که در میادین مشترک بیش از یک بهره بردار وجود داشته باشد و هر بهره بردار سعی دارد در محدوده جغرافیایی خود در کوتاهترین زمان، بیشترین برداشت را از میدان داشته باشد، از این رو معمولا بهره برداری از میدان نفتی به صورت بهینه و صیانتی انجام نمی شود و کل میدان آسیب می بیند که به زیان هر دو کشور است.

نژاد حسینیان با اشاره به اینکه راه حل این دو مشکل توسعه یکپارچه میادین مشترک است، اعلام کرد: به این معنا که عملیات توسعه و بهره برداری از میدان به صورت یکپارچه انجام شود. یک پیمانکار مسئولیت توسعه کل میدان را برعهده بگیرد و بهره برداری از میدان هم به صورت صیانتی و بهینه توسط یک تشکیلات به صورت مشترک انجام شود و در پایان درآمد هر طرف به نسبت سهمش در میدان پرداخت شود.

- خارجی ها در مناطق نا امن کار نفتی نمی کنند

معاون سابق امور بین الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه باید در این باره با مقامات عراقی مذاکره کنیم و آنها را متقاعد کرد تا این روش که به نفع هر دو طرف است را بپذیرند، یادآور شد: آنها باید قانع شوند که ادامه روند فعلی امکان پذیر نیست و اختلاف بر سر محدوده میادین مشترک و به تبع آن نقاط مرزی، آرامش این مناطق را که شرط اولیه پیمانکاران خارجی برای اجرای عملیات توسعه است را برهم می زند زیرا کمتر پیمانکار خارجی حاضر است در منطقه ناامن کار کند.

وی ادامه داد: به نظر من اگر ایران و عراق در این زمینه به توافق برسند آن وقت عراق از پیمانکاران انتخاب شده در مناقصات خواهد خواست که محدوده کار خود را کل محدوده میدان نفتی یا گازی مشترک قرار دهند.

نژاد حسینیان با بیان اینکه هزینه این کار اضافی که به پیمانکاران ابلاغ می شود توسط عراق پرداخت می شود وبه حساب غرامت جنگی گذاشته می شود، تبیین کرد: بعد از شروع بهره برداری از میادین مشترک، مابقی غرامت جنگ تحمیلی از طریق سهمیه ای از نفت استخراجی پرداخت می شود.

- سهل انگاری در دریافت غرامت جنگی از عراق

به گزارش مهر، وی در مورد پرداخت غرامت جنگی عراق به ایران بابت تحمیل 8 سال جنگ، توضیح داد: یکی از موضوعات بسیار مهم درباره روابط ایران و عراق موضوع پرداخت غرامت جنگ تحمیلی به ایران است که به دلیل سهل انگاری و یا هر علت دبگر به فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: عراق بر اساس قوانین بین المللی باید این غرامت را به ایران بپردازد. بسیاری از مخالفین صدام هم اکنون پستهای سیاسی آن کشور از ریاست جمهوری گرفته تا رده های پایین تر را در اختیار دارند. اینها در دوران صدام بارها به ایران آمده اند و حمله صدام به ایران را محکوم کرده اند.

به گفته نژاد حجسینیان در شرایط فعلی به اندازه کافی مدرک برای محکومیت عراق وجود دارد و اگر در این شرایط ایران نتواند حق خود را مطالبه کند قطعا بعدها توفیق بسیار کمتری خواهد داشت، از این رو هم اکنون بهترین زمان است که عراق را قانع کنیم تا با روش توسعه یکپارچه میادین مشترک، هم تولید صیانتی از این میادین را تضمین کرده و به امنیت مرزها کمک کنند و هم پرداخت غرامت جنگی به ایران را آغاز کند.

- دریافت غرامت جنگی عراق با توسعه یکپارچه میادین مشترک

به گزارش مهر، وی درتشریح جزئیات اجرایی کردن این نظریه، گفت: راهکاراجرایی این طرح دشوار نیست بعد از توافق ایران و عراق برسر این موضوع عراق می تواند از پیمانکاران پذیرفته شده در مناقصات میادین نفتی اش بخواهد محدوده کار خود را کل محدوده میادین نفتی و یا گازی مشترک با ایران قرار دهند. سهم ایران در طرح توسعه این میادین توسط عراق و به حساب غرامات جنگی پرداخت می شود. بعد از شروع بهره برداری از میدان علاوه بر سهم قانونی مشارکت ایران، درصدی از نفت تولیدی نیز بابت بقیه غرامت جنگی به ایران تحویل شود.

به گفته معاون سابق وزیر نفت در مورد جنگ تحمیلی عراق به ایران، خسارات جنگ به ایران برآورد شده است و اکثر مسئولین دولت عراق نیز خود شاهد جنایات صدام بوده اند. ضمن اینکه عراق ثروت خدادادی زیادی هم دارد که پرداخت غرامت لطمه ای به اقتصاد این کشور نمی زند از این رو امیدوارم که وصول خسارات جنگ عراق به ایران نیز در دستور کار قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
نه اینا دوزار میگیرن نه اونا دوزار میدن به ایران . شک نکن .
تصور می کنم طبق قرارداد الجزایر آن چاه متعلق به ایران است و نباید کاری کرد که تصور شود برای نگرفتن غرامت از عراق به این روش متوسل شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس