بازدید 7114
۷
تنها ضامن حفظ یک سرمایه عظیم ملی همچنان تحقق نمی‌یابد؛

چرا شفافیت در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر رخ نمی‌دهد؟

مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران وعده داده بودند، از شناسنامه این آثار رونمایی می‌شود؛ اما حتی این وعده در حد رونمایی از عناوین کلی و تصویر 3478 اثر موجود در موزه در وب سایت مهم‌ترین موزه هنری کشور نیز به ثمر ننشسته و همچنان درباره گنجینه این موزه حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد.
کد خبر: ۷۹۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 05 May 2018

چرا شفافیت در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر رخ نمی‌دهد؟با وجود وعده‌های مسئولان هنرهای تجسمی، هنوز لیست دقیق اموال موجود در موزه‌های هنر معاصر مبتنی به صورت آنلاین در اختیار افکارعمومی قرار نگرفته و مردم نمی‌دانند باید مراقب چه لیستی از آثار در این مجموعه چند میلیارد دلاری باشند و با توجه به تعطیلی موزه هنرهای معاصر تا آبان ماه تحت عنوان بازسازی اساسی، بر سطح این نگرانی‌ها افزوده شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با گذشت زمان قابل توجهی، هنوز می‌توان به یاد آورد که چندین سال پیش اعلام شد، 27 اثر قیمتی متعلق به هنرمندان معاصر از انبار دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در سال 1394 سرقت شد. بنا بر اعلام مسئولان وزارت ارشاد، این آثار توسط امین اموال معاونت هنری، از مجموعه خارج شده بود، ولی تاکنون تکلیف این پرونده مشخص نشده و معلوم نیست، آیا واقعا امین اموال مسئول این سرقت بوده و اگر جرم این فرد محرز شده، ‌چه مجازاتی برای او در نظر گرفته شده است!

همچنین پس از حرف و حدیث‌های فراوانی در تابستان 1397 رسماً تایید شد که مجسمه برنزی بهداد لاهوتی که حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت، به تازگی از محوطه ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقع در خیابان شهریار به سرقت رفته است؛ سرقتی که مسئولان معاونت هنری آن را رسانه‌ای نکردند و در ‌‌نهایت توس رسانه‌ها از وقوع این اتفاق پرده برداشت تا مشخص شود، حتی ساختمان مرکزی معاونت هنری نیز امنیت کافی را ندارد.

بهداد لاهوتی، سازنده این مجسمه ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این اتفاق گفته است: «این اثر در اکسپوی سال ۹۰ که در گالری شیرین برگزار شده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد. فلز به کار رفته مجسمه، برنز است و وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم دارد»؛ مجسمه‌ای که در نهایت سرنوشتش همچون آن 27 اثر مورد اشاره بوده و حتی مشخصات و تصویر این آثار نیز در فضای عمومی منتشر نشد، تا امکان فروش آنها دشوار شود!

 

چرا شفافیت در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر رخ نمی‌دهد؟

بارها درباره شمار آثار موجود در موزه هنرهای معاصر سخن به میان آمده و هر بار رقم متفاوتی گفته شده است. تازه ترین آمار توسط علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ششم آبان 1396 مطرح و در این زمینه ادعا شد: «تعداد ثبت اولیه آثار گنجینه ٣٧٧٢ اثر بوده که از این تعداد، ٥١٢ اثر در سال ١٣٨٢ به دفتر هنرهای تجسمی منتقل و یک اثر نیز با شاهنامه شاه طهماسبی مبادله شد. بدین ترتیب شمار آثار ثبتی ٣٢٥٩ اثر است. تعداد ٢١٩ اثر نیز از طرف هنرمندان به موزه اهدا شده است. بدین ترتیب جمع آثار موزه به لحاظ ثبت اموال ٣٤٧٨ اثر می‌شود.»

زارع آمارهای ضدونقیض را نیز این گونه توجیه کرده بود: «اگر رؤسای قبل، این عدد را تقریبی اعلام می کردند، بدین جهت بوده که برخی از آثار که ده‌لت (ده تکه) دارند، متأسفانه در ابتدا در دفتر اموال ده اثر جداگانه ثبت شده اند، در حالی که در واقع باید یک اثر ثبت می‌شدند به مانند اثر دونالد جاد. در حال حاضر فارغ از ارزش اثر، تک تک آثار در حال شناسنامه دار شدن هستند، حتی آثار چاپی که شاید ۱۰۰ دلار بیشتر قیمت ندارند. تا به امروز ۹۰۰ اثر صاحب شناسنامه کارشناسی شده‌اند که این شناسنامه فراتر از نام هنرمند و نام اثر و تاریخ خلق اثر، حائز اطلاعات افزون تری است. این مجموعه از هم اکنون به تدریج در اختیار مخاطبان قرار گرفته و این روند در حال ادامه و تکامل است.»

مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران وعده داده بودند، از شناسنامه این آثار رونمایی می‌شود اما حتی این وعده در حد رونمایی از عناوین کلی و تصویر 3478 اثر موجود در موزه در وب سایت مهم‌ترین موزه هنری کشور نیز به ثمر ننشسته و همچنان درباره گنجینه این موزه حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. در این میان انتظار می‌رفت پیش از آنکه یکباره موزه به شکل غریبی تحت عنوان بازسازی تا آبان ماه تعطیل شود، این اطلاعات عرضه شود. آیا عرضه این اطلاعات در این دولت رخ می‌دهد یا شمار این آثارِ اعلامی، بار دیگر بالا و پایین می‌شود؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
احتمالا تا حالا شتر با بار را برده اند
شاید باید منتظر ناپدید شدن اثار باشیم یا هر اتفاق بد دیگه برای از بین بردن اتفاقاتی که اونجا میگذره میترسم از وضع موجود
خودشون مشکل دارند
اساساً برای فراهم کردن زمینه ی اعمال هرگونه فساد اقتصادی به "عدم شفافیت" نیاز است.
لذا میتوان حدس زد هم در پاسخ به سئوال تیتر بالا و هم سایر مواردِ غیر شفاف دیگر، منظور فراهم کردن یا فراهم ماندن اعمال خلاف اقتصادیست و هر بهانه یا توجیه ای برای عدم شفافیت پوششی است برای استمرار یا امکان آن ولا غیر.
یک مثال ساده بزنم: توی تاریکی میتوان بی نهایت کار خلاف انجام داد که در روشنائی یا نمیتوان آنها را انجام داد یا در انجام هر یک از آنها موانع و محدودیتهای زیادی وجود دارد.
فکر میکنید چیز با ارزشی باقی مونده.................
بدان تابناک:
یکی از مظاهر عدم شفافیت، سانسور است!

حتماً دستورالعمل انگلیسی زیر را شنیده ای:
آب را گِل آلود کن و ماهی بگیر
وگرنه دلیلی به عدم شفافیت وجود ندارد و در عین حال دلایلی که باید شفافیت حاصل شود بسیار است ضرب و المثلی می گوید: طلا که پاک است چه منتش بخاک است ؟
هرچند وقت یکبار خبر میرسد که فلان اثر گم شده است بعد هم نه تکذیب داریم و نه تائید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس