بازدید 18011

پیشنهاد وزیر سابق اسرائیلی برای اجتناب از درگیری با ایران در سوریه

گمان می‌رود، رژیم اسرائیل طی جنگ داخلی سوریه، حدود 150 بار به اهدافی در این کشور حمله کرده است. حملات اخیر سبب افزایش نگرانی از احتمال شروع درگیری مستقیم میان ایران و رژیم اسرائیل شده است. همزمان با تکذیب اخبار مربوط به تلاش روسیه برای جلوگیری از چنین جنگی، یوسی بیلین از وزرای کابینه ایهود باراک پیشنهادی را برای جلوگیری از درگیری مستقیم با ایران ارائه کرده است.
کد خبر: ۷۹۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 30 April 2018

دیدارهای دوجانبه نیکلای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با دریابان علی شمخانی، همتای ایرانی وی و همچنین ایتان بن دیوید، معاون شورای امنیت ملی رژیم اسرائیل در حاشیه «اجلاس بین‌المللی نمایندگان ارشد برای موضوعات امنیتی» در بندر سوچی این فرضیه را مطرح کرد که مقامات روس، طرحی برای کاهش تنش میان ایران و رژیم اسرائیل در موضوع سوریه در دستور کار دارند. با وجود تکذیب این خبر، یک وزیر سابق اسرائیلی در همین چارچوب، طرحی را پیشنهاد کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت ملی روسیه در روزهای 25 و 26 ماه جاری میلادی در شهر سوچی، میزبان مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی 118 دولت جهان بود. مقامات روس می‌گویند اگر دولت آمریکا از فشار بر متحدان خود برای عدم شرکت در این اجلاس طراحی شده توسط روسیه دست بردارد، حضور فراگیرتر مقامات خارجی در این اجلاس برای امنیت بین‌المللی مفید خواهد بود.

با وجود این، نشست سوچی فرصت مناسبی برای رایزنی‌های فراوان مقامات روس بوده است. پاتروشف افسر سابق سازمان‌های اطلاعاتی شوروی و روسیه که از ده سال پیش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه بارها طرف گفت وگوی مقامات ایرانی بوده، در حاشیه اجلاس سوچی چهل دیدار دوجانبه برگزار کرد که دیدار وی با مقامات ایرانی و اسرائیلی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، زیرا برگزاری این دیدارها این احتمال را مطرح کرد که روسیه در تلاش است که تنش میان ایران و رژیم اسرائیل را به شکلی کاهش دهد.

به ویژه در شرایطی که تحولاتی سریع در شبه جزیره کره در جریان است، این تصور ایجاد شده که روسیه نیز به دنبال کسب موفقیتی دیپلماتیک در موضوع سوریه است و خود را برای قرار گرفتن در موضع واسطه میان طرفین مناسب می‌داند زیرا علاوه بر موقعیت ویژه این کشور در صحنه تحولات سوریه، روسیه از معدود بازیگرانی است که هم با ایران و هم با رژیم اسرائیل روابط عمیقی دارد و از سوی دیگر، توانایی ادراک ملاحظات هر دو طرف در خصوص وضعیت منطقه را نیز دارد.

پیشنهاد وزیر سابق اسرائیلی

همزمان با برگزاری اجلاس سوچی، یوسی بیلین، وزیر سابق دادگستری رژیم اسرائیل در کابینه ایهود باراک و از چهره‌های مهم شکل‌گیری پیمان اسلو، در مقاله‌ای در ال‌مانیتور مدعی شد، اگر ایران و رژیم اسرائیل قصد بازی کردن در چارچوب قواعدی جدید در سوریه را داشته و اصرار داشته باشند که از بروز یک جنگ تمام عیار میان دو طرف هم پیش‌گیری شود، باید به الگوی مفاهمه میان حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه و رژیم اسرائیل پس از حضور نظامی سوریه در لبنان در سال 1976 رجوع کنند.

بیلین در این مقاله نوشته است، پس از حوادث سپتامبر سیاه در سال 1970 و اخراج سازمان آزادیبخش فلسطین از اردن، این سازمان در لبنان مستقر شد. استقرار فلسطینی‌ها در لبنان باعث درگیری آنها با مسیحیان لبنان شد که ارتش سوریه را به کمک طلبیدند. سوریه که برای خود جایگاه و نقش یک بزرگتر در مسائل داخلی لبنان را قائل بود، دخالت نظامی کرد و به قصد حفظ آرامش در لبنان، دو لشکر از ارتش سوریه عازم لبنان شدند. پس از برقراری آرامش در لبنان، سوری‌ها نشان دادند که قصد ترک این کشور را ندارند و پس از مدتی، الگوی دوستی و دشمنی در لبنان متفاوت شد و سوری‌ها حمایت خود از فلسطینی‌ها را آغاز کردند.

این وضعیت تهدیدی جدید برای اسرائیل بود، ولی اسرائیل سه سال پس از پایان جنگ یوم کیپور در سال 1973، تمایلی به جنگی جدید با سوریه نداشت؛ بنابراین، دولت اسحاق رابین، معیارهای دقیقی برای تحمل حضور سوریه در لبنان طراحی کرد که اگر رعایت نمی‌شدند، سبب بروز جنگ میان دو طرف می‌شدند. اسرائیل، این معیارها را از طریق هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا به گوش سوری‌ها رساند.

کیسینجر به سبب نقشش در سال های گذشته و از جمله توافقات غیررسمی میان سوریه و اسرائیل پس از جنگ 1973، آگاهی کاملی از وضعیت منطقه داشت. در نتیجه این بار وی به مجموعه‌ای از تفاهمات میان سوریه و اسرائیل دست یافت که در واقع تعدادی خط قرمز بودند. سوریه در آن زمان سرسخت‌ترین دشمن اسرائیل بود و از جمله پس از جنگ 1973، درگیری میان دو طرف تنها در قالب یک توافق پایان درگیری متوقف شده بود در حالی که اسرائیل و مصر به یک توافق موقت جدی‌تر دست یافته بودند. همان توافقی را هم که میان سوریه و اسرائیل به دست آمده بود، افسران ارشد مصری به نمایندگی از سوریه امضا کرده بودند. بنابراین روشن بود که خطوط قرمز مورد توافق در سال 1976، تنها یک مفاهمه بود و نه یک توافق رسمی که ممکن بود کسی آن را به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل از جانب سوریه در نظر بگیرد.

سه خط قرمز طراحی شده بود؛ نخست این که سوریه موشک‌های ضدهوایی در لبنان مستقر نکند، دوم آنکه هواپیماهای نظامی سوریه در منطقه جنوب بزرگراه بیروت - دمشق پرواز نکنند و سوم این که ارتش سوریه در مناطقی که در جنوب شهر صیدا قرار داشت، دست به اقدام نظامی نزند. این تفاهم عملا تا سال 1981 یعنی زمانی که سوری‌ها آن را نقض کردند اجرایی شد، ولی پس از عبور سوریه از این خطوط قرمز، میان دو طرف درگیری پیش آمد که به سرنگونی حدود یکصد هواپیما و بالگرد سوری منجر شد.

از بسیاری جهات وضعیت امروز سوریه یادآور وضعیت چهل سال پیش لبنان است. دولت امروز سوریه بسیار ضعیف است. اصلی‌ترین بازیگر تحولات سوریه، ایران است و دو قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا و روسیه، نقشی ثانویه در اختلاف اصلی میان ایران و اسرائیل دارند. دولت ترامپ با وجود مخالفت اسرائیل، قصد دارد دوهزار نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند. از سوی دیگر، روس‌ها همچنان در سوریه ماندگار هستند و شواهد حاکی از این است که منافع کلان جهانی آنها حکم می‌کند که رویکرد سنجیده‌تری در خصوص مسائل سوریه در پیش گیرند.

دولت سوریه اکنون بسیار ضعیف‌تر از آن است که طرف تفاهم با اسرائیل باشد، ولی همین کشور از سوی دیگر جایگاه مهمی در حلقه ارتباطی ایران – عراق- سوریه- لبنان دارد. بنابراین ایران تمایلی به از دست دادن جایگاه خود در سوریه ندارد.

تا جایی که به اسرائیل مربوط می‌شود، ایران تهدیدی واقعی است؛ هم به دلیل اقداماتش، هم به دلیل تهدیداتی که از زبان مقامات ایرانی علیه اسرائیل مطرح می‌شود و هم به دلیل حمایت جدی ایران از حزب‌الله و حماس. اعزام یک پهپاد مسلح به سوی اسرائیل در دهم فوریه، نشان داد که ایران قصد بازی کردن با ایده درگیری مستقیم نظامی با اسرائیل را دارد.

هرچند دولت نتانیاهو تمایلی به درگیری مستقیم نظامی با ایران ندارد، از هدف قرار دادن پهپاد ایرانی و یا تجهیزاتی که قرار بوده در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده شود، ابایی نداشته است.

اگر قرار باشد با استفاده از الگوی لبنان در دهه 1970 میلادی از درگیری میان ایران و اسرائیل جلوگیری شود، باید مجموعه‌ای از تفاهمات غیررسمی از طریق یک طرف سوم میان آنها برقرار شود. مسأله مهم این که آیا اکنون یک کیسینجر وجود دارد؟

با نگاهی به گذشته مشخص است که در نسل‌های بعدی، کسی با توانایی‌های وی وجود نداشته است. از نظر اسرائیل، ممکن است نماینده‌ای از جانب آمریکا بهترین گزینه برای شکل‌گیری این تفاهم باشد، ولی وضعیت روابط دولت ترامپ با ایران بدتر از این است که این گزینه عملی باشد.

بنابراین به شکل نظری می‌توان تصور کرد که نماینده‌ای از جانب دبیر کل سازمان ملل و یا نماینده‌ای از جانب مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا چنین نقشی را بر عهده بگیرد. گزینه انتخابی باید حمایت یک ساختار قدرتمند بیرونی برای نظارت بر موارد نقض تفاهمات میان ایران و اسرائیل را داشته باشد؛ همان گونه که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، نظارت بر آتش‌بس موقت میان حزب‌الله و اسرائیل در سال 1996 را بر عهده داشتند و مسائل را به شورای امنیت گزارش می‌دادند.

پیش‌بینی موفقیت این طرح سخت است و حتی نمی‌توان انتظار داشت که یک میانجی توانایی ایجاد چنین تفاهمی را داشته باشد، ولی در غیاب چنین طرحی و با توجه به برنامه‌های آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه، تنها باید امیدوار بود که یک درگیری موردی دیگر، سبب بروز جنگی تمام‌عیار نشود؛ جنگی که ظاهرا نه ایران و نه اسرائیل تمایلی به آغاز آن ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۶
مردم ایران نمیخواهند قربانی دعوای اسراییل و اعراب باشند.
مردم اسراییل هم نمیخواهند
آتش را اعراب روشن کردند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
وزیر اسرائیل غلط کرده برای ایران نسخه میپیچه
اینطوری خواسته بگه ایران اگه به حرف ما گوش نده بلای سوریه سرش میاد
کور خوندی
مطمئن باش که اسرائیل 22 سال آینده رو نخواهد دید و ایران همچنان بر قله افتخار و بزرگی خواهد ماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
این رو خودت گفتی یا جایی شنیدی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
دعوای بین اسرائیل و اعراب نیست بلکه دعوای بین رژیم صهیونیستی و جهان بشریت است، آنها هیچ کس غیر از قوم یهود را به رسمیت نمی شناسند و ادعای سرزمینی آنها از نیل تا فرات است البته فعلا !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
تو فقط مردم نیستی مردم مثل تو داشنجو ترسو نیستن
از ب . ز خبری نیست !

من با اسراییل کاری ندارم. عددی هم نیست. هیچ غلطی هم نمیتواند بکند.

پولهای نفت من کجاست !

اگر اقتصاد کشورم اینجوری و مملو از فساد و اختلاس باشد من در برابر اسراییل با چه نیتی بایستم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
همان طوری که دزد میاید خانه ات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
در جیب اقازاده‌ها ست تا باهاش ماشین های میلیاردی بخرن برن دور دور زندگی فوق اشرافی داشته باشن و ژن کثیفشون رو به رخ ملت مظلوم ایران بکشن
مازیار
| Germany |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
ب ز زندان است. حکم اعدام هم دارد. اگر بکشند پول از دست می رود. مسئله مقابله با دشمن ربطی به چند تا دزد ندارد. ما باید در هر حال، حتی همه دزدی کنند، درست زندگی کنیم.
پاسخ دیرتر ایران آنها را گستاختر میکند وپاسخ سریع برهم خوردن برجام وجنگی سراسری حال چه باید کرد ......
تمام کشورهای عربی در ظاهر و پشت پرده با اسرائیل رابطه سیاسی دارند. دلیل چیست که ملت ایران باید تاوان اشتباهات گذشته فلسطینیان را بپردازند. به جای در گیر کردن جوانان بیچاره ایران و صرف سرمایه های این مردم بیچاره در یک جنگی که هیچ ارتباطی به آنها ندارد لطفاً لطفاً لطفاً به فکر ایجاد اشتغال برای آنها باشید. جوانان ما زندگی می خواهند. کار می خواهند نه آوارگی و مرگ.
پاسخ ها
مازیار
| Germany |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
هم کار حق جوانان است. هم زندگی خوب. اما واقعیت این است که اسرائیل مسئله اش فقط فلسطین نیست.
آمریکا دنبال یک برده است مثل محمد رضا پهلوی. هیچ کسی جز نوکر را نمی پذیرد. می خواهد همه را مثل عربستان بدوشد. اسرائیل هم یک تکه از آمریکا در منطقه است برای دستیابی به این اهداف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
زندگی و کار در جایی وجود دارد که امنیت وجود داشته باشد و امنیت هم جایی است که استقلال وجود داشته باشد نه دریوزگی
۱۵۰ بار حمله کرده، چیزی نشده. مطمئنم تا ۲۰۰ بار هم چیزی نمیشه.
تنها یک دلیل دارد... ایدئولوژیک
‏سی سال است اسرائیل میخواهد به مرزهای ما نزدیک شود.قدمی نتوانسته.درعوض امروز ما از دو طرف درهفت متری مرزهای اسرائیل هستیم.
این هار خاورمیانه در چنبره ما گیرافتاده.طبیعیست دست وپا بزند
عملیات انتقام آهسته وپیوسته و با خردورزی پیش میرود.نیازی به انتقام احساسی نیست.شاهنامه آخرش خوش است.
درود بر اسراییل - خدا آنقدر اسراییل را دوست دارد که تقریبا نصف قرآن درمورد مردم محترم یهود و اسراییل حرف میزند دین یهود هزارها برابر بیشتر از این اسلام عربی عقب مانده بهتر است
مردم ایران دین یهود را انتخاب کنند تا این حقه بازها که خودشان را جای آخوندو ولی فقیه و ... جازدند نانشان آجر شود
تحلیل مینویسید یا داستان! اول ایران باید رژیم اشغالگر را به رسمیت بسناسه که غیر ممکن نیست اما این درجه از عقلانیت بسیار بعیده،ثانیا بازیگر های دیگر صحنه مثل چین و روسیه موافقت کنند با این همکاری که اون هم یه دستگاه سیاست خارجه قوی میخواد که متاسفانه نداریم رک و راست،این وسط ما مردم بدبخت بیچاره فلک زده بی گناه باید هزینه این اوضاع رو بدیم،بیچاره بورس،بیچاره کارگرها که باید با ماهی هفتصد هزار تومن که بعد دادن قسط براشون میمونه و باید هفت نفر رو باهاش سیر کنند
نقطه ضعیف امریکا امنیت اسراییل است. ایران باید پا بزاره روی این امنیت تا در مواقع نیاز گرو کشی کنه. مثل امریکا که نقطه ضعف ما (اقتصاد نفتی) رو پیدا کرده و هر وقت بخواد امنیاز بگیره پاشو میزاره روی شیلنگ نفت.
چرا آمار رای دهندگان به نظرات را بطور صحیح نمایش نمی دهید؟!!!!!! شما هم یکی به نعل می زنید یکی میخ این کار نوعی خیانت به مردم ایران است. آیا مگر شما نمی خواهید که مسئولین بدانند نظر بیشتر مردم ایران چیست؟ اگر مایل به اینکار هستید پس آمار را بطور صحیح و بدون دستکاری به نمایش بگذارید.
به این حرف ها دل نبندید اسرائیل اگر احساس کوچکترین خطر ی را بکند آن خطر رانابود میکند .اسراییل‌از اون کشور هایست که یهو چهار صد پانصد هماپیما بلند کرده و یک کشور را نابود میکند .
کلا من فهمیدم آرمان آدم رو بدبخت می کنه مگه اینکه سر عقل بیاد
فرض کنیم همین الان اسراییل نابود شد خوب حالا برنامه چیه ؟
چندسالی هست که نتانیاهو مثل یه سگ ازراه دورپارس میکنه ولی من مطمنم که جرات درگیرشدن راباکشوربزرگوباعظمت ایران عزیز ندارد چون اگرچنین اشتباهی بکند بادست‌خودش گورهمه صهیونیستهارامیکند
واقعا چرا ما باید اینقدر درگیر مسائل حاشیه ای باشیم.
تلگرام، گشت ارشاد، صحبت های وزیر و کبیر های 1000 سال پیش دولت ها، ورود خانم ها به ورزشگاه...

ای کاش فقط یک ماه، هر روز تابناک، چندتا عکس از خوزستان یا مناطق زلزله زده یا حاشیه نشین های تهران و شهر های بزرگ، از روند تولید خودرو، از وضعیت خوابگاه های دانشجویی، از دادگاه های خانواده و همه مشکلات اصلی جامعه، پخش میکرد و میدید که مردم به جای تلگرام فقط تابناک میخوندند.
وزرای سایق اسرائیل عقل ندارند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل