بازدید 8602

سوختن چاه نفتی رامشیر برای روز سوم

کد خبر: ۷۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲ 31 December 2009
با وجود استقرار گروه های عملیاتی نفت در منطقه رامشیر برای جلوگیری از تبعات ناشی از ورود آلاینده های نفتی به مناطق پیرامونی و رودخانه های اطراف، شعله های آتش ایجاد شده حول این چاه هنوز مهار نشده است و تلاش در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یك چاه نفت در كنار رودخانه جراحی در رامشیر با عمق 700 متر كه 40 سال پیش شناسایی و حفر شده و تاكنون پلمب بود از سه روز پیش دچار انفجار از درون شد كه تاكنون آتش و دود پیرامون آن مهار نشده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درگفت وگو با ایرنا در این باره گفته بود: وزارت نفت با پیگیری های زیاد متقاعد شده است تا برای ممانعت از ورود آلاینده ها به رودخانه جراحی را محصور كند.

"حسن اصیلیان"، به تلاش نیروهای عملیاتی با توجه به انفجاری كه در چاه نفت نزدیكی رودخانه جراحی روی داده برای كنترل آلودگی مواد نفتی خارج شده از آن اشاره و خاطرنشان كرد: طبق اعلام اداره كل محیط زیست خوزستان، وزارت نفت امكانات و تجهیزات مورد نیاز برای كنترل آتش سوزی و ممانعت از ورود مواد نفتی به طبیعت و بخصوص رودخانه و تالاب شادگان را در این منطقه مستقر كرده است.
اصیلیان این اتفاق را یك حادثه طبیعی خواند و اظهار داشت: سازمان محیط زیست به وزارت نفت توصیه كرد هر چه سریعتر در خصوص متوقف كردن روند آلودگی محیط طبیعی و زیستی از طریق مواد نفتی این چاه اقدام كند.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینكه آب شرب شهرهای رامشیر، ماهشهر، شادگان و شهرهای پایین دست این منطقه از رودخانه جراحی تامین می‌شود در صورتی كه نفت به این رودخانه وارد شود، مردم در تامین آب شرب سالم با مشكل مواجه خواهند شد.

رودخانه جراحی كه از مجاورت رامشیر می گذرد تامین ‌كننده آب تالاب شادگان نیز است و در صورت سرازیر شدن نفت به این رودخانه، حیات تالاب شادگان نیز به مخاطره می افتد.

با وجود این كه فرماندار رامشیر تاكید داشت آتش و دود ایجاد شده در منطقه ناشی از فوران چاه و انفجار آن بوده مدیركل ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه خوزستان، آتش و دود ایجاد شده در منطقه را ناشی از انفجار چاه ندانست و تصریح كرد: با توجه به فوران و متصاعد شدن گاز و نفت زیاد از این چاه، نیروهای عملیاتی نفت ناچار به آتش زدن این مواد شدند.

"شاپور رستمی"، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش‌زدن موادی كه از چاه نفت فوران كرده بود به دلیل جلوگیری از حوادث احتمالی آینده و بوجود نیامدن مشكل برای مناطق اطراف چاه نفت انجام شد.

رستمی گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته هیچگونه مشكل زیست محیطی ناشی از این امر منطقه را تهدید نمی كند.

وی اظهار داشت: با اقدام های پیشگیرانه توسط تیم های عملیاتی نفت و ستاد حوادث غیر مترقبه استان و شهرستان و همكاری دستگاه های اجرایی از ورود آلاینده های نفتی به داخل رودخانه جلوگیری شده است.

رستمی خاطرنشان كرد: از چاه های نفت به طور معمول در حالت بسته بودن در بخش هایی مواد نفتی خارج می شود كه در اتفاقی كه رخ داده تا شعاع 500 متری چاه در برخی قسمت ها مواد نفتی خارج و برای جلوگیری از تبعات زیست محیطی این مواد نفتی به آتش كشیده شد.

رامشیر از شمال با اهواز و از جنوب با امیدیه مجاورت دارد و در نزدیكی ماهشهر در جنوب خوزستان واقع است.

هم اینك مدیركل ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه خوزستان به همراه معاون عمرانی استاندار خوزستان به رامشیر رفته اند تا با قرار گرفتن در جریان آخرین روند اقدام های صورت گرفته تدابیر لازم برای مهار كامل آتش و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ناشی از این امر را اتخاذ كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل