بازدید 14373

انحلال دانشکده محیط زیست بابت میلیاردها تومانی که نباید منتقل شود!

زمزمه هایی بسیار جدی به گوش می رسد که حکایت از انحلال قدیمی ترین دانشکده محیط زیست کشور و تبدیل آن به یک مرکز آموزش محیط بانی دارد؛ رخدادی عجیب و غیر قابل باور که که گویا مدیران ارشد سازمان محیط زیست آن را تأیید کرده اند و با آن مشکلی ندارند.
کد خبر: ۷۹۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ 27 April 2018

انحلال دانشکده محیط زیست بخاطر میلیاردها تومانی که نباید منتقل شودزمزمه هایی بسیار جدی به گوش می رسد که حکایت از انحلال قدیمی ترین دانشکده محیط زیست کشور و تبدیل آن به یک مرکز آموزش محیط بانی دارد؛ رخدادی عجیب و غیر قابل باور که که گویا مدیران ارشد سازمان محیط زیست آن را تأیید کرده اند و با آن مشکلی ندارند.

به گزارش «تابناک»، دانشکده محیط زیست کشور که از دهه 50 شمسی فعالیت خود را با هدف پرورش نیروهای کارشناس در حوزه محیط زیست آغاز کرد و در دهه 80 به اولین دانشگاه محیط زیست خاورمیانه ملقب شد، حالا و در اثر جدال مدیران ارشد سازمان محیط زیست با قوانین بالادستی در خطر انحلال قرار دارد؛ اتفاقی قابل تأمل که مشخص نیست به چه علت در دستور کار مدیران قرار گرفته است.

شنیده ها حکایت از آن دارد که در شورای تصمیم گیران سازمان محیط زیست و نیز هیأت امنای دانشکده محیط زیست ماجرای انحلال این دانشگاه به تصویب رسیده است و از سال آینده این مرکز تا حد یک آموزشگاه آموزش محیط بانی برای نیروهای محیط بان کشور تنزل خواهد یافت.

اطلاعات بیشتر در مورد آنچه در ماه های گذشته بر دانشکده محیط زیست رفته است و آنچه قرار است در آینده برای این دانشکده رخ بدهد، گویای آن است که در آخرین جلسه هیأت امنای دانشکده به ریاست «عیسی کلانتری» رئیس سازمان و رئیس هیأت مدیره دانشکده، علی رغم مخالفت اکثریت اعضاء با موضوع انحلال رئیس سازمان با این اقدام موافقت خود را اعلام نموده است.

تصمیم عجیبی که عیسی کلانتری در مورد دانشکده ای با سابقه چند دهه فعالیت و پرورش نیروی کارشناس و متخصص در دستور کار قرار گرفت، به دنبال فشاری است که از سوی وزارت علوم و تحقیقات مبنی بر تعیین تکلیف دانشگاه و دانشکده های مرتبط با سازمان های غیر از وزارت علوم مطرح شده است.

وزارت علوم بر اساس یک روند و اقدام منطقی مدتی است که به صورت جدی موضوع یکپارچه شدن نظام آموزش عالی کشور را دنبال می کند و تلاش می کند همه موسسه هایی که در کشور اقدام به جذب و تربیت نیروی تخصصی در قالب دانشگاه را می کنند، زیر نظر خود قرار بدهد.

در همین روند بود که سابق بر این دانشکده اقتصاد که زیر نظر وزارت اقتصاد فعالیت می کرد به دانشگاه خوارزمی واگذار شد و دانشگاه شهید عباس پور نیز به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شد.

بر خلاف مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نیرو که در برابر این واگذاری از قانون تمکین کردند و اجازه این مهم را دادند تا ضمن یکپارچه کردن نظام آموزش کشور زمینه توسعه دانشکده های مزبور را هم فراوان کنند، اکنون و در مورد دانشکده محیط زیست مسئولان وزارت علوم با مانع بزرگی به نام مسئولان ارشد سازمان محیط زیست رو به رو هستند.

تصمیم اولیه عیسی کلانتری مبنی بر انحلال دانشکده بخاطر امتناع از واگذاری آن به دانشگاه های بزرگ و وزارت علوم آنقدر پیش پا افتاده و بر اساس استدلالی ضعیف بنا شده بود که امکان موافقت مسئولان عالی با آن وجود نداشت.

شاید بر همین اساس بود که در ادامه و در روزهای اخیر خبر مرتبط با انحلال دانشکده محیط زیست به تغییر کاربری آن تغییر یافته است. اکنون مدیران دانشکده مثل دکتر بزرگ حداد تأکید دارند که انحلال دانشکده محیط زیست موضوعیت ندارد و این فضای آموزشی بنا دارد در ادامه به آموزش نیروهای درون سازمانی و محیط بان بپردازد.

علی رغم تغییر تصمیم مسئولان ارشد سازمان محیط زیست در مورد این دانشکده، اما هنوز در اصل ماجرا یعنی امتناع آنها از تمکین به قانون یکپارچه کردن نظام آموزش عالی کشور تغییری حاصل نشده است.

مهم تر از ایستادگی این مسئولان در برابر قانون مذکور، این مسئله است که با رخ دادن چنین اتفاقی شاهد از بین رفتن یک دانشکده با سابقه و تخصصی در حوزه محیط زیست و تنزل آن در سطح کارهایی خواهیم بود که هر کدام از نمایندگی های سازمان در شهرستان به راحتی می توانند بدون فضا و امکانات خاصی برگزار کنند.

گذشته از اینکه اداره کل های محیط زیست در استان ها دارای امکانات کافی برای آموزش محیط بان و... هستند، سازمان محیط زیست نیز در تهران و در مجموعه پردیسان دارای فضا و امکانات لجستیکی بالقوه و فراوانی است که با وجود آنها مانعی برای آموزش محیط بان و تقویت زیرساخت های پژوهشی در این حوزه ها بدون وجود دانشکده محیط زیست نیز پیش نخواهد آمد.

با این شرایط پرسش واقعی این است که چرا رئیس سازمان و برخی مدیران ارشد علاقه ای به واگذاری دانشکده به وزارت علوم و جلوگیری از انحلال آن ندارند؟

یک منبع آگاه در گفت و گو با «تابناک» با بیان اینکه برخی معتقدند در صورت تغییر کاربری یا انحلال دانشکده بسیاری از نیروها تعدیل خواهند شد و مجموعه تنزل شدیدی خواهد یافت، افزود: با توجه به اینکه دانشکده محیط زیست در شهر کرج و در نزدیکی دانشگاه خوارزمی تهران قرار دارد، مسئولان این دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند با پذیرش این دانشکده به عنوان یکی از دانشکده های دانشگاه خوارزمی زمینه ارتقاء و توسعه همه جانبه آن را کلید بزنند.

وی افزود: گفته می شود دانشگاه های دیگری نیز هستند که اعلام آمادگی کرده اند که این دانشکده به آنها واگذار شود و در قالب ساختار آنها ادامه حیات بدهد، اما توجه داشته باشیم این مجموعه در حال حاضر میلیاردها تومان ارزش مالی دارد و ساختمان ها، نیروهای انسانی، تجهیزات، خودروها و... همه از جمله امکاناتی که سازمان علاقه ندارد با این انتقال از دست بدهد!

جدا از این گفته ها و بر اساس این اصل منطقی که نباید مسئولان وزارت علوم و سازمان در مسیری قرار بگیرند که بزرگ ترین دانشکده محیط زیست خاورمیانه نابود شود، می توان اینگونه نتیجه گرفت که اختلاف نظر وزارتخانه با مسئولان سازمان و مقاوت سازمان محیط زیست در مقابل انتقال میلیاردها تومان سرمایه، در نتیجه ضربات سنگینی را به محیط زیست و توسعه آموزش و تحقیق در این حوزه وارد خواهد کرد.

راهکار خروج از این ابهام چندان مبهم نیست و به نظر می رسد با واگذاری این دانشکده به یکی از دانشگاه های بزرگ کشور، ضمن اینکه موضوع تمکین به قانون و یکپارچگی نظام آموزش محقق خواهد شد، همچنین این دانشکده دوران جدیدی از توسعه و رشد را شاهد خواهد بود.

این برهه حساس، عزم و اراده مسئولانی را می طلبد که می توانند با پافشاری بر یک تصمیم غیر منطقی انحلال دانشکده را موجب شوند و یا با یک تصمیم منطقی رشد و توسعه آن را رقم بزنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۰
ظاهرا هر چیزی که پسوند محیط زیست داشته باشه باید از بین بره!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
چون پاسداشت محیط زیست جلوی خیلی از تخلفات و منافع بعضی ها را میگیرد. یک تغییر کاربری محدوده به معدن و .....
این کار بسیار مثبت و درستی است که باید زودتر انجام میشد. افراد زیادی برای کسب درآمد در سراسر کشور اقدام به ایجاد دانشگاه نموده اند در صورتی که تنها متولی آموزش عالی بایستی فقط وزارت علوم باشد.
در اقدام بعدی خواهشمند است مراکز آموزش پزشکی را نیز جزو وزارت علوم قرار دهید و از وزارت بهداشت جدا سازید.
واقعیت این است که برخی از موسساتی که فله ای مدرک می دهند باید منحل شوند. دلیلی برای مخالفت شما وجود ندارد غیر از اینکه منافع شما با این تصمیم ملی در تقابل باشد. هرچند این نظر را منتشر نمی کنید. من هم چنین انتظاری ندارم فقط خواستم بدانید که ما می دانیم.
بالاخره از محيط زيست هم بايد يه عده به جايي برسن يا نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
عزیز من دانشجو های این دانشکده با کنکور سراسری و با رتبه های عالی وارد این دانشکده شدند و مدارک اینها توسط وزارت علوم صادر میشود نه دانشگاه های فله ای مثل پیام نور و علمی کاربردی و امثال اینها
1_اتلاق بزرگترین دانشکده محیط زیست به این مجموعه از لحاظ تشکیلات دانشگاهی ببهچوجه منطق علمی ندارد.
2_ این مجموعه در دهه گذشته تحت عنوان آموزشکده اداره میشده.
3_ بزرگترین مکان علمی _آموزشی شاخه های مختتلف محیط زیست , دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران است که سابقه حدودا 80 ساله دارد و یکی از اساتید آن مرحوم مهندس ساعی بوده است.
4_در حال حاظر دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های کشور به تعداد کافی کارشناس و کارشناس ارشد محیط زیست پرورش میدهند که اکثر آنها در حال حاظر بیکار هستند.
5_ با توجه به مطالب بالا انحلال این دانشکده هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ منافع ملی به صلاح کشور است.
1_اتلاق بزرگترین دانشکده محیط زیست به این مجموعه از لحاظ تشکیلات دانشگاهی ببهچوجه منطق علمی ندارد.
2_ این مجموعه در دهه گذشته تحت عنوان آموزشکده اداره میشده.
3_ بزرگترین مکان علمی _آموزشی شاخه های مختتلف محیط زیست , دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران است که سابقه حدودا 80 ساله دارد و یکی از اساتید آن مرحوم مهندس ساعی بوده است.
4_در حال حاظر دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های کشور به تعداد کافی کارشناس و کارشناس ارشد محیط زیست پرورش میدهند که اکثر آنها در حال حاظر بیکار هستند.
5_ با توجه به مطالب بالا انحلال این دانشکده هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ منافع ملی به صلاح کشور است.
در عوض كلي حوضه علميه داريم كه افرادي متخصص و بدرد بخور جامعه تربيت مي كند
از همان روز انتخاب دکتر بزرگ حداد بی تجربه به هنوان رییس این دانشگاه معلوم بود که چه تصمیمی برای این دانشگاه گرفته شده بود
بودجه دانشکده محیط زیست جدای از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست بوده و هیچ ارتباطی به آن ندارد؛ فقط رئیس هیات امنای دانشکده محیط زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است. روسا و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل جدا بودن همین بودجه، نتوانستند یا نخواستند به ساخت و تکمیل ساختمان نیمه کاره دانشکده کمک کنند؛ درنتیجه این مرکز نتوانست موافقت قطعی دانشگاه را از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کند.جهت جلوگیری از بی اعتبار شدن مدارک فارغ التحصیلان این دانشکده و کاهش آثار منفی بر دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی بهتر است طبق قانون عمل شود؛ یعنی بر اساس مصوبه سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر تعیین تکلیف موسسات آموزشی دستگاههای اجرایی، منابع، امکانات، اعضای هیأت علمی، تجهیزات و نیروی انسانی دانشکده محیط زیست به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شوند تا در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به این وزارتخانه (همچون دانشگاه خوارزمی و...) ساماندهی شوند یا در بدترین حالت، اینکه پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و دانشکده محیط زیست ادغام شوند (تحت نام موسسه آموزشی و پژوهشی محیط زیست) تا در جهت اهداف سازمان (تحقیقات محیط زیستی، دوره‌های آموزشی جدید ویژه مدیران، کارشناسان و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای آزمون‌های تخصصی و حرفه‌ای محیط زیست، خدمات دانشجویی و ...) به کار گرفته شوند.
دانشکده باید به وزارت علوم واگذار بشه
مث همون کاری که برا دانشگاه صنعت اب و برق پیش اومد
دانشکده رو بدید به دانشگاه شهید بهشتی یا خوارزمی که توی کرج هم شعبه داره
این دانشکده میتونه توی حوزه محیط زیست خیلی موفق باشه
دانشگاه خوارزمی دانشکده محیط زیست نداره.
اموزش محیط بانی رو ببرید جای دیگه
ساختمون رو تحویل وزارت علوم بدید.
کاملا حق با آقای محمدی هست
اموزش محیط بانان برای رد گم کردن هست
و گرنه اموزش به محیط بانان در خود دستگاه های هر استان قابلیت اجرا را دارد
همین الان ببینید که چه افراد سطح پایینی دارند به محیط بانان اموزش میدن.اموزش ها بسیار سطح پایین هست و بیشتر شبیه به اردو می ماند.
همش بخاطر عدم انتقال دارایی های دانشکده و بودجه سالیانه این مرکز هست که معلوم نیست چه نقشه ای براش کشیدن
و از نام محیط بانان برای رسیدن به نقشه های شوم شان استفاده میکنند.
محیطبانی اصلا سواد لازم نداره . عملکرد میزبان مثل افراد بیکار است که ۳تومن دولت حقوق بابت کاری بی مسولیت میدهد.
محیطبای اصلا سواد نمیخواد. یک دوربین چشمی و پوتین و اسلحه فقط نیاز دارد و پول مفتی که پرداخت میشود و بازدهی و سنجش هم ندارد
لطفا تصحیح فرمائید که این دانشکده با عمری کمتر از 5 یا 6 سال، نه بزرگترین و نه قدیمی ترین دانشکده محیط زیست کشور است. زیرا تا اواخر دهۀ 80 نام این مجموعه آموزشکده محیط زیست بود و وظایف آن نیز پاسخگویی به نیازهای سازمان حفاظت محیط زیست. ولی از زمان ریاست اسبق محیط زیست در اواخر دوره دوم دولت آقای احمدی نژاد و با حرکتی بلند پروازانه و البته بدون رعایت الزامات و تشریفات قانونی، ناگهان ابتدا عنوان آموزشکده به دانشگاه محیط زیست جهش یافت و پس از آن هم به عنوان دانشکده محیط زیست تغییر یافت. از همان موقع هم ایرادات مطرح از سوی وزارت علوم و تحقیقات ناظر بر مسائلی مثل ضرورت ایجاد یک دانشکده جدید محیط زیست در کنار ده ها دانشکده قدیمی، بزرگتر و مجهزتر، دورشدن از مأموریت قانونی محوله در اساسنامه (وابستگی به سازمان حفاظت محیط زیست و تأمین نیازهای آن)، نداشتن پتانسیل های موردنیاز برای یک دانشکده و .... بود که البته کم نبودند تعداد کارشناسان شناخته شده محیط زیست که همین نظر را داشتنند. بنابراین نباید به گونه ای خبرسازی شود که گویا، قدیمی ترین و بزرگترین دانشکده محیط زیست کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. آن هم نه تعطیلی، بلکه بازگشت به وظایف اولیه قانونی مندرج در اساسنامه آن.
محیط زیست ایران نابود شده است. بود و یا نبود دانشکده کارگشا نیست.
محیط زیست در زمین شناسی بدون توجیه و تخصص محیط زیست در دانشکده علوم زیستی محیط زیست در دانشکده های فنی و ۵۰ درصد بیکاری در این رشته در وزارت علوم واقعا فاجعه است
من 4 سال اینجا تحصیل کردم و آخرشم نفهمیدم آموزشکدست، دانشکدست، دانشگاه بین المللیه؟؟؟
به اسم دانشکده وارد شدیم دانشگاه هم شدیم تو مدرکمون آموزشکده رد شده!
ولی حیف!مجموعه بسیار خوب و با صفایی بود!!
به نام خدا و با سلام
دوستان بیایید برای وطنمان دلسوزی کنیم بیایید متحدتر شویم و از پراکنده گویی و پراکنده گرایی بپرهیزیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار