بازدید 5662

روایت یک نماینده از نقش امارات در آشوب ارزی اخیر

کبیری مطرح می کند که سفر ۳۵۰ هزار نفر گردشگر ایرانی در روزهای آخر سال و نوروز باعث شد ۵۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج شود .
کد خبر: ۷۹۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 25 April 2018

خانه ملت نوشت: کبیری مطرح می کند که سفر ۳۵۰ هزار نفر گردشگر ایرانی در روزهای آخر سال و نوروز باعث شد ۵۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج شود .

سیدتقی کبیری در خصوص نوسانات ارزی کشور گفت:بخشی از عوامل افزایش قیمت ارز، ساختاری بوده که بر اثر تراز منفی تجاری تکیه اقتصادی کشور بر درآمدهای نفتی و بالا بودن میزان نقدینگی است و در این راستا باید مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و انضباط مالی در میان مدت و بلندمدت اجرایی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از عوامل افزایش قیمت ارز مربوط به عوامل سیاسی و منطقه ای است که به موضوع برجام و بحث تعلیق تحریم‌ها و شرایط حساس منطقه ارتباط دارد که باید این عوامل روانی مدنظر مسئولان باشد و اجازه ندهند سوداگران از این موضوعات به سود دست یابند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس دهم ادامه داد: میلیاردها دلار ارز را از طریق مرزهای زمینی عراق، افغانستان و ترکیه قاچاق کرده اند، بنابراین باید به بحث جلوگیری از قاچاق ارز رسیدگی شود.

بررسی نقش امارات در التهابات ارزی

کبیری افزود: کشور امارات در سختگیری و بلوکه حساب‌ها و الزام به پرداخت 5 درصد مالیات در نوسانات ارزی اخیر نقش داشته است، نکته دیگر اینکه برخی از شرکت های پتروشیمی به اسامی مختلف حقیقی و حقوقی اقدام به افتتاح حساب می‌کردند و ماهانه این حساب‌ها را عوض می‌کردند و اینک عمر حساب‌ها به یک هفته با ریسک بالا کاهش یافته است که این امر موضوع انتقال ارز ناشی از فروش محصولات پتروشیمی با چالش روبرو کرده بنابراین موضوع جایگزینی یورو به جای دلار در مراودات تجاری نقش بسیار مهمی دارد.

بررسی نقش عوامل روانی در افزایش نرخ ارز

کبیری ادامه داد: عوامل روانی نیز در افزایش نرخ ارز تأثیرگذار بوده است چرا که ذهنیت قبلی از تحریم در سال 91 که ارز 3 برابر شد وجود دارد و برخی از مردم نگرانند تا تحریم‌ها باعث کاهش ارزش دارایی‌هایشان شود. همچنین محتکران دلار تلاش کردند در فضای مجازی به صورت هدفمند فضایی ایجاد کنند که قیمت دلار در حال افزایش است که باید با آن ها برخورد جدی شود.

برخی از شبکه‌های معاند مانندBBC و VOA نیز سعی در جهت‌دهی بازار ارز داشتند

وی افزود: اظهارات مقامات دولتی نیز می‌تواند ناخودآگاه در افزایش نرخ ارز موثر باشد چرا که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد قیمت دلار بیش از مسکن افزایش خواهد یافت یا زمانی که دلار 5 هزار تومان بود آقای سیف اظهار داشت که ان‌شاء‌الله بتوانیم وضعیت باثبات را حفظ کنیم یا آقای ترکان اعلام کرد افزایش قیمت دلار به نفع تولید است در حالی که کالاهای تولیدی اغلب توسط دستگاه‌های وارداتی و مواد اولیه وارداتی صورت می‌گیرد بنابراین حتی کدهای روانی در افزایش قیمت دلار موثر بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: برخی از شبکه‌های معاند مانندBBC و VOA نیز سعی در جهت‌دهی بازار ارز داشتند بنابراین باید با جلوگیری از ایجاد کدها التهابات بازار را متوقف کرد.

کمبود دلار کاغذی نیز در التهابات ارزی نقش داشت

کبیری تصریح کرد: گاه کمبود دلار کاغذی موجب التهاب شده و گاه نیز در مدت اخیر هماهنگی‌های صرافان در شرایط بحرانی برای کسب سود بیشتر باعث عدم عرضه مناسب و به موقع شد بنابراین باید نظارت مستمر بر بازار داشت و از توزیع نامناسب ارز جلوگیری کرد به طور مثال بانک مرکزی می‌توانست به راحتی با تزریق دلار زیر 5هزار تومان ارز مورد نیاز مسافران را تأمین می‌کرد.

فرهنگ کسب ثروت از راه تلاش جای خود را به ثروتمند شدن یک شبه با استفاده از دلالی‌های کاذب داده است

نماینده مردم خوی و چایپاری در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از نوسانات بازار ارز به مسائل اجتماعی مربوط می‌شود به نحوی که فرهنگ کسب ثروت از راه تلاش جای خود را به ثروتمند شدن یک شبه با استفاده از دلالی‌های کاذب داده است.

وی ادامه داد: سفر 350 هزار نفر گردشگر ایرانی در روزهای آخر سال و نوروز باعث شد 500میلیون دلار ارز از کشور خارج شود بنابراین باید توسعه گردشگری داخلی مد نظر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای کنترل بازار ارز در کوتاه مدت باید تعامل و اتحادی بین تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها وجود داشته باشد و حفظ منافع ملی در اولویت باشد چرا که کاهش التهابات وظیفه تمامی مسئولان و مردم است و بی‌توجهی به این موضوع باعث زیان همه خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کاهش تشنج‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای، توجه عملی به بخش تولید، استفاده از مکانیزم‌های مناسب برای کنترل بازار، استفاده از نظرات کارشناسان بی‌طرف و تدوین برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای اصلاح ساختار اقتصادی باید در دستور کار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل