بازدید 59107
پیگیری‌های خبرنگار مستقر در ایران نتیجه داد؛

عذرخواهی شبکه فرانس 24 از بینندگان به خاطر ایران + فیلم

پس از این پیگیری روشن می‌شود که این عکس و یک عکس دیگر که در گزارش‌های خبری این شبکه مورد استفاده قرار گرفته بود، هیچ ارتباطی با رخدادهای عاشورا نداشته است. اتاق اخبار شبکه 24 فرانسه به خبرنگارش در تهران اعلام می‌کند، در نامه‌ای رسمی، با توضیح موضوع از این اقدام عذرخواهی خواهد کرد؛ اما خبرنگار کانال عربی فرانس 24 در تهران درخواست می‌کند، موضوع در تلویزیون و روی بخش‌های خبری به آگاهی بینندگان برسد. این شبکه در اخبار 11 شب به وقت تهران در همه بخش‌های خبری عربی، انگلیسی و فرانسوی با توضیح و شرح خطایی که صورت گرفته بود، از همه بینندگانش عذرخواهی کرد.
کد خبر: ۷۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰ 31 December 2009

به دنبال پخش عکسی درباره رویدادهای روز عاشورا روی شبکه خبری 24 فرانسه، برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، از جعلی بودن آن خبر دادند. همچنین پیگیری‌های خبرنگار مستقر در ایران، منجر به مشخص شدن اشتباه و عذرخواهی این شبکه از بینندگان به خاطر پخش تصاویر نامربوط به رخدادهای ایران در روز عاشورا، شد.

به گزارش «تابناک»، این عکس که به همراه گزارش‌های خبری ـ تلویزیونی فرانسه 24 در شبکه‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی این کانال پخش شده بود، عکس دختری را نشان می‌داد که سر و صورتش آغشته به خون است و این در حالی بود که این شبکه، این عکس را مربوط به رویدادهای روز عاشورا و حوادث اخیر ایران اعلام کرده بود.

بنا بر این گزارش، با اعتراض برخی رسانه‌های داخلی، خبرنگار کانال عربی شبکه فرانس 24 در نامه‌ای به اتاق اخبار شبکه 24 فرانسه، خواستار روشن شدن منبع این عکس و اعلام ارتباط آن با رخدادهای ایران می‌شود. پس از این پیگیری روشن می‌شود که این عکس و یک عکس دیگر که در گزارش‌های خبری این شبکه مورد استفاده قرار گرفته بود، هیچ ارتباطی با رویدادهای عاشورا نداشته و شبکه 24 فرانسه، آن را از کانال 2 فرانسه دریافت کرده بوده است.

در همین راستا، روز چهارشنبه، اداره کل مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان و کم و کیف این موضوع قرار گرفته بود.

به گزارش خبرنگار ما، عصر روز چهارشنبه، اتاق اخبار شبکه 24 فرانسه به خبرنگارش در تهران اعلام می‌کند که در نامه‌ای رسمی و با توضیح موضوع، از این کار عذرخواهی خواهد کرد؛ اما خبرنگار کانال عربی فرانس 24 در تهران درخواست می‌کند، با توجه به پخش عکس و خبر در تلویزیون، موضوع از طریق تلویزیون و روی بخش‌های خبری به آگاهی بینندگان برسد.
بر همین اساس، شب گذشته، این شبکه در اخبار ساعت ده و نیم شب و یازده شب به وقت تهران در همه بخش‌های خبری‌اش اعم از عربی، انگلیسی و فرانسوی، ضمن توضیح و شرح خطایی که صورت گرفته بود، از همه بینندگانش عذرخواهی کرد؛ این شبکه این عذرخواهی خود را در راستای احترام به جریان اطلاع‌رسانی و حفظ اصول حرفه‌ایش قلمداد کرده است.

متن کامل خبر روی شبکه 24 به شرح زیر است:
روز گذشته شبکه 24 فرانسه گزارشی از تظاهرات ایران پخش نمود که در آن دو تصویر وجود داشت که منبع آن کانال 2 فرانسه بوده است، در حالی که این دو تصویر هیچ ارتباطی به حادثه نداشته است. کانال 2 فرانسه از خطایی که صورت گرفته است، از بینندگان خود عذرخواهی کرده است و ما نیز به نوبه خود عذرخواهی خویش را تقدیم بینندگان می‌کنیم. لازم به یادآوری است که شبکه 24 فرانسه، امکان فعالیت آزادانه فعالیت (به منظور پوشش اخبار اخیر ایران) در تهران همچون بسیاری دیگر از رسانه‌های خبری بین‌المللی را ندارد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ایکاش رسانه های ما هم عذر خواهی را یادبگیرن
قابل توجه صدا و سیمای خودمون . کاش یکم یاد بگیرند
باز این شبکه عذرخواهی کرد!شما چطور؟
قابل توجه رسانه های داخلی و از جمله تابناک
البته اگر خودتون رو معتبر تر از فرانس 24 نمیدونید بد نیست شما هم به رسالت واقعی یک رسانه یعنی اطلاع رسانی درست و بی طرفانه عمل کنید
حالا شما چرا انقدر ذوق کردین که فیلمش رو هم گذاشتین ؟!
عذر خواهي نشانه شهامت و صداقت است.
همین؟ یعنی بقیه اش همه صحیح بوده!
این در حالی است که همه می دانیم که حتی اگر تصاویر واقعی هم باشند اینها با پخش گزینشی آنجه را خود می خواهند القا می کنند. در حالیکه صدها پلیس در روز عاشورا به دشت این اوباش زخمی شده اند اینها جوری وانمود می کنند که پلیس خشونت به خرج داده و تعداد زیادی را کشته. این در حلی است که اینها زورانه دهها مسلمان را در منطقه از زن و کودک و بزگ و کوچک بی گناه به خاک و خون می کشند
مگه خبرنگار های ما تو خارج آزادی دارن ؟
حالا فقط يك عكس اشتباه شده شما فلك را پاره كنيد.
تابناک خبرات بو می ده که تو خواسته یا ناخواسته داری به صدا و سیما می پیوندی . تبریک می گم.
با سلام خدمت دوستان عزیز در سایت تابناک-اولا بسیار خوشحالم که می بینم سایت تابناک داره در جهت سیاست بی طرفی و صداقت حرکت می کنه و ثانیا امیدوارم برخی هو کردن ها شما رو از ادامه این روند منصرف نکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر