بازدید 9649

جزئيات حمايت مالي دولت از دانشجويان دكترا

کد خبر: ۷۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱ 31 December 2009
معاون آموزشي وزارت علوم و تحقيقات با اشاره به سرانجام طرح حمايت مالي از دانشجويان دكتري با تاكيد بر اين‌كه اين طرح تنها براي دانشجويان واجد شرايط اجرا مي‌شود ، گفت: در صورت تخصيص بودجه لازم و معرفي دانشجويان واجد شرايط از سوي دانشگاه‌ها، اين طرح از بهمن ماه با پرداخت كمك هزينه به واجدان شرايط اجرا مي‌شود.

حسين نادري‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، درباره سرانجام بحث حقوق دانشجويان دكتري و پرداخت حقوق ماهانه به اين دسته از دانشجويان با وجود وعده‌هاي داده شده، افزود: دانشجو كارمند نيست كه به او حقوق بدهيم و اين مساله نيز در هيچ كجاي دنيا رسم نيست و ما به آن اعتقادي نداريم.

وي با اشاره به رويه‌هاي معمول تصريح كرد: در اين زمينه 2 كار در دانشگاه‌هاي معتبر دنيا انجام مي‌شود يا اين‌كه به دانشجويان ممتاز دوره‌هاي تحصيلات تكميلي بورس مي‌دهند يا استاد، بخشي‌ از پروژه‌ها و گرنت‌هاي بيروني دانشگاه را به دانشجو مي‌دهد يا اين‌كه به دانشجو وام‌هايي براي انجام تحقيقات ارائه مي‌شود، به عبارت ديگر در ثروتمندترين كشورها نيز يكي از اين 3 حالت اجرا مي‌شود.

معاون وزير با بيان اين‌كه دانشجوي دكتري درس مي‌خواند تا با اخذ مدرك دكتري در آينده واجد توانمندي‌هاي لازم شود، تاكيد كرد: نمي‌توان به دانشجويي كه درس مي‌خواند حقوق داد، چراكه اين مساله منجر به متوقع شدن ديگر افراد مي‌شود و سيستم نيز اين توانايي و اعتقاد را ندارد.

نادري‌منش با اشاره به آيين‌نامه حمايتي دانشجويان دكتري كه از سوي معاونت‌هاي آموزشي وزارت علوم، ‌وزارت بهداشت و معاونت علمي امضا و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود، خاطرنشان كرد: در اين زمينه دانشگاه‌ها تا پايان آذر فرصت داشتند تا افراد واجد شرايط را طبق آيين‌نامه مربوط به ما معرفي كنند.

شرايط جديد طرح حمايت از دانشجويان دكتري

وي با اشاره به دانشجويان واجد شرايط اين طرح گفت: بر اساس اين آيين‌نامه دانشجويان دكتري‌اي كه پروپوزال آنها طي يك سال گذشته مصوب شده و در عين حال موفق مي‌شوند 4 ساله مدرك دكتري خود را اخذ كنند، واجد شرايط هستند.

معاون وزيراضافه كرد: بررسي‌هاي اوليه از سوي وزارتخانه انجام مي‌گيرد و افراد واجد شرايط به معاونت علمي رياست جمهوري معرفي مي‌شوند، بر همين اساس، معاونت علمي به اسم پژوهانه تا 2 سال مبلغي را به اين دسته از دانشجويان ارائه مي‌كند. البته يك سوم اين مبلغ در ابتدا، بخش دوم آن پس از پيشرفت 50 درصدي كار و بخش نهايي نيز در پايان كار به دانشجو ارائه مي‌شود.

نادري‌منش با بيان اين‌كه متاسفانه دانشگاه‌ها هنوز اسامي دانشجويان واجد شرايط خود را اعلام نكرده‌اند، گفت: اين كار بايد هرچه سريع‌تر انجام شود و اميدواريم تا پايان دي ماه ليست اسامي افراد واجد شرايط آماده و ابلاغ شود تا بهمن ماه مبلغ مربوط به دانشگاه‌ها واريز شود. با اين حال بر اساس اين طرح كليه متقاضيان واجد شرايط تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

وي در خصوص وعده پرداخت ماهانه 500 هزار به دانشجويان دكتري، گفت: آنچه عملياتي خواهد شد بحث پژوهانه است، البته در كنار آن ممكن است وزارت علوم و دانشگاه‌ها خود بودجه‌اي‌ را به دانشجويان ارائه كنند و همچنين اگر دانشجويان قراردادهايي با اساتيد داشته باشند، از اين طرح‌ها نيز حمايت مي‌كنيم.

مجموعه دانشجويان واجد شرايط، 3 تا 4 هزار نفر

نادري‌منش با بيان اين‌كه پيش‌بيني مي‌شود در قالب طرح پژوهانه ماهيانه200 هزار تومان به دانشجويان دكتري پرداخت شود، به ايسنا اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌شود كه مجموعه دانشجويان واجد شرايط اين طرح 3 تا 4 هزار نفر باشند.

وي با بيان اين‌كه بر اساس قانون دانشجوي دكتري حق ندارد بيرون از دانشگاه كار كند، تصريح كرد: دانشجو دكتري بايد تمام وقت باشد. به عبارت ديگر دانشجو قبول كرده است كه دانشجو باشد و در ازاي آن مدرك دكتري اخذ كند و ما نيز در اين ميان بايد از امكانات خود استفاده كنيم تا دانشجويان دكتري بيشتر به امور تحقيق و پژوهش بپردازند.

حمايت فقط از دانشجويان دولتي

وي با بيان اين‌كه تنها 18 درصد دانشجويان كشور زيرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند، گفت: 82 درصد دانشجويان در بخش‌هاي ديگرند و ما در اين طرح تنها از دانشجويان بخش دولتي حمايت مي‌كنيم.

معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اين‌كه هرچه بودجه بيشتر باشد حمايت گسترده‌تري اعمال مي‌شود، گفت: با اين حال اين تصور دانشجو كه دانشگاه علاوه بر تحصيلات رايگان بايد هزينه زندگي و خوابگاه نيز ارائه كند درست نيست و ما اين گونه عمل نمي‌كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل