بازدید 5069

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۷۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱ 31 December 2009
مردم سالاري
«درباب ضرورت تبليغ يک خبرگزاري» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم پژمان موسوي است كه در آن مي‌خوانيد:
1- دير زماني از انتصاب رئيس جديد سازمان ملي جوانان نمي‌گذرد; سازماني که بنا بر آنچه که در شرح وظايفش آمده، بسيار مي تواند در گره گشايي از معضلات و مشکلات قشر جوان موثر واقع شود; تاثيري که اين روزها به حداقلي ترين شکل خود رسيده است.
2 - اين روزها در گوشه و کنار شهرمان با تابلوهاي بزرگي روبه رو مي شويم که در آن خبرگزاري برنا با عنوان خبرگزاري جوانان ايران با حروفي بسيار درشت تبليغ مي شود; در کنار اين تابلوها هم البته مثل بيلبوردهاي روزهاي گذشته، نام سازمان ملي جوانان و شعار معروف آن «آينده اينجاست، کنار شما» به چشم مي خورد; در اين باره طرح چند سوال و ابهام ضروريست: تاکنون کدام خبرگزاري آن هم از نوع دولتي اش در سطح شهر با صرف اين هزينه گزاف، مبادرت به تبليغ براي خود کرده است؟ مگر خبرگزاري يک کالاي فرهنگي مثل روزنامه ها يا مجله است که به تمناي فروش بيشتر، اينگونه خود را براي شهروندان عرضه مي کند؟ تا آنجا که ما مي دانيم خبرگزاري ها در ايران تنها با يک کليک بالا مي آيند و هيچ هزينه اي هم براي بالا آمدن آن پرداخت نمي شود...


كيهان
«خشم مقدس» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حميد اميدي است كه در آن مي‌خوانيد:
1- ديروز سراسر كشور شاهد امواج خروشان ملتي بود كه براي اعلام انزجار از سران فتنه و غائله آفرينان روز عاشوراي حسيني، به خيابانها آمدند. آمدند تا وفاداري خود به آرمانهاي امام، انقلاب و رهبري را بار ديگر به كينه توزان و دشمنان نشان دهند و بگويند كه اگر حضرت امام حسين(ع) در عاشوراي 61 قمري تنها شد و لبيك فرزند رسول خدا(ص) بي پاسخ ماند، مومنان به انقلاب و نظام، ولي امر زمان خود را تنها نگذاشته و عليه يزيديان مي خروشند.
ديروز تهران و تمامي شهرهاي كشور يك صدا «فرياد» بود. فرياد اقيانوس بي كران ملت در محكوميت فتنه جوياني كه جرات جسارت به ساحت قدسي حضرت سيدالشهداء(ع) را، آن هم در ظهر عاشورا به خود دادند. فرياد محكوميت سران فتنه و فرقه اي كه با رفتارهاي ساختارشكنانه خود، بستر اهانت به امام و رهبري را فراهم كرده و اذناب آنان در روزي كه عرش و فرش در عزاي خون خدا در اشك و ماتم اند، همچون اسلاف خود به پايكوبي و كف و سوت! پرداختند؛ يوم تبركت به بنو اميه... آيا واقعا لقب «سبز اموي» به اين جماعت بي مقدار نمي چسبد؟!


ابتكار
«رهيافتي جامعه شناختي» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم روح الله دهقاني است كه در آن مي‌خوانيد؛ موضوع حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري 22 خردادماه 1388 در تهران و برخي ديگر از شهرهاي بزرگ ايران، پس از حدود شش ماه از گذشت آن، هنوز تاثيرات خود را باقي گذاشته است. تحليلهاي موجود از اين حادثه، بيشتر موضوع را در سطح عرصه سياسي و منازعات نخبگان سياسي تحليل ميکنند.
اما به نظر ميرسد، اعتراض به نتيجه انتخابات که حتي در شکل شورشهاي خياباني نيز خود را نشان داده است، شکل آشکار و روبنايي مساله را نشان ميدهد و چالش موجود، بيش از آن که سياسي باشد و مبارزه‌اي براي کسب قدرت، وضعيت خاص اجتماعي را به تصوير مي‌کشد که تحليل و موشکافي آن، مي‌تواند کمک بهتري به حل مساله نمايد. به عبارت ديگر به نظر مي‌رسد اگر نخبگان سياسي درگير در اين منازعه، به آشتي و مصالحه رضايت دهند و به هر شکل، اين دعواي سياسي را خاتمه بخشند، باز هم چالش موجود ادامه خواهد داشت و به بهانههاي مختلف، ادامه حضور راديکال برخي نيروهاي اجتماعي را شاهد خواهيم بود.


رسالت
«ديروز در ايران چه خبر بود؟» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد؛ ديروز در کشور غوغايي بود . همه آمده بودند به عشق حسين، به عشق انقلاب ، سينه ها پراز کينه از حراميان بود. ديروز مردم ايران شورانگيزترين روز خود را گذراندند. تهران ديروز عظيم ترين تظاهرات تاريخ سياسي اش را به خود ديد. مردم آمده بودند بگويند تا پاي جان براي اسلام و انقلاب ايستاده ايم . مردم آمده بودند بگويند به پسمانده هاي عمر سعد و شمر رحم نخواهيم کرد.
مردم آمده بودند از سران فتنه تبري بجويند. مردم آمده بودند بگويند وقتي ما در عزاي حسين گريه مي کرديم و به سر و سينه مي زديم چرا اينها آمدند کف و سوت زدند و رقصيدند و خنديدند؟ آنها چطور توانستند از غفلت ما استفاده کنند و اين فاجعه را به بار آورند؟ مردم آمده بودند بگويند ما در صحنه حاضريم و اين نبرد تا هرکجا و هرزمان طول بکشد ما ايستاده ايم.


دنياي اقتصاد
«چرا اين‌ همه دشوار است؟» عنوان سرمقاله‌ِ روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمود صدري است كه در آن مي‌خوانيد:
دولت براي هدفمند كردن يارانه‌ها لايحه‌اي به مجلس تقديم كرده، مجلس با تغييراتي آن را تصويب كرده، شوراي نگهبان، اشكالاتي در آن ديده و حالا مجلس در حال اصلاح نهايي لايحه است.
تا اينجاي كار روال طبيعي قانونگذاري طي شده است، كساني به همه يا بخش‌هايي از لايحه و شكل اصلاح شده آن خرده گرفته‌اند و گروهي ديگر، همه يا بخشي از آن را تاييد كرده‌اند. اين هم روال طبيعي تضارب آرا در هنگام اخذ تصميم‌هاي بزرگ است. اما حالا كه لايحه اندك اندك به سوي تصويب نهايي و لازم‌الاجرا شدن پيش مي‌رود، نحوه اجراي آن به موضوعي تازه تبديل شده است.


جهان صنعت
«گام مثبتي به سوي پولشويي ‌»عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
جهان امروز بازار جهاني است که در آن هر روز ميلياردها دلار و يورو از يک قاره به قاره ديگر منتقل مي‌شود و در نتيجه جرايم مالي نوع متفاوتي از رفتارهاي مجرمانه شده که مستقيما با اعمال خشونت‌آميز مالي در ارتباط نيست.
از همين رو پولشويي يکي از عواملي است که موجب فساد اقتصادي جوامع مي‌شود و آنان را از پيشرفت و توسعه اقتصادي باز مي‌دارد همچنان که در بسياري از کشورها شاهد ضعف فعاليت اقتصادي به خاطر استفاده از پول‌هاي نامشروع هستيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار