بازدید 4406

افزایش قیمت نفت با احتمال خروج آمریکا از برجام

روز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه افزایش یافت و به ۶۸.۹۸ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال خروج آمریکا از برجام و ادامه ی قرارداد کاهش تولید نفت اوپک اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 24 April 2018

افزایش قیمت نفت با احتمال خروج آمریکا از برجامروز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه افزایش یافت و به ۶۸.۹۸ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال خروج آمریکا از برجام و ادامه ی قرارداد کاهش تولید نفت اوپک اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) و عبور از مرز ۷۵ دلار بشکه ای ۷۵.۲۰ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت افزایش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۸.۹۸ دلار صورت گرفت.

بر اساس واقعیات موجود، با خروج احتمالی آمریکا از برجام ممکن است این کشور مجددا علیه ایران (سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک) تحریم های اقتصادی جدیدی را در هفته های آینده اعمال کند و این موضوع باعث شده است که قیمت نفت در روز جاری افزایش یابد. در این رابطه، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ می تصمیم خود را در رابطه با خروج یا عدم خروج از توافق هسته ای با ایران اعلام خواهد کرد. در صورت خروج آمریکا از برجام احتمالا این کشور مجددا تحریم های جدید اقتصادی را بر صادرات نفت ایران اعمال کرده و این به نوبه ی خود باعث کاهش میزان عرضه ی نفت در بازارهای جهانی خواهد شد. به گفته ی استفن اینس یکی از تحلیلگران اقتصادی اعمال تحریم های جدید علیه تهران می تواند تا ۵ دلار قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

افزون بر این، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جاری ادامه یافتن اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. در این خصوص باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن به طور کلی در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این رابطه، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

همچنین، از علل دیگر افزایش قیمت در روز جاری می توان به عزم عربستان سعودی به رساندن قیمت نفت به ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه و افزایش چشمگیر میزان تقاضا برای نفت در شرق آسیا با توجه به گسترش فعالیت پالایشگاه های نفت در این ناحیه اشاره نمود.

در پایان باید اشاره گردد که یکی از دلایلی که می تواند مانع تلاش های اوپک جهت کاهش عرضه ی نفت در بازار و متعاقب آن افزایش قیمت نفت شود افزایش میزان تولید نفت آمریکا است که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون با افزایشی ۲۵ درصدی به ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور را به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل