بازدید 2240
در گفت‌وگو با یک روزنامه نروژی

عراقچی: برجام قابل مذاکره مجدد نیست

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، گفت: اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته‌ای منع شده، انجام دهند.
کد خبر: ۷۹۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰ 23 April 2018

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، گفت: اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته‌ای منع شده، انجام دهند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به اسلو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با روزنامه «آفتن پوستن» نروژ درباره نقض برجام توسط آمریکا گفت: ایران آماده است تا برنامه هسته‌ای خود را دوباره از سر بگیرد.
وی درباره برجام گفت: این توافق بر دو پایه استوار است یکی اینکه ایران باید تعهدات خود در قبال برنامه هسته‌ای را انجام دهد و دیگر اینکه تحریم‌های ایران باید برداشته شوند. اگر آمریکا از برجام خارج شود، یکی از این ستون‌ها از بین می‌رود و سپس کل توافق نابود خواهد شد.

این روزنامه با بیان اینکه دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین از آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که برای خوشایند ترامپ ، موضع خود را در مورد امتناع از هرگونه تحریم جدید علیه ایران به امید حفظ توافق هسته‌ای تغییرداده اند ابراز ناراحتی کرده، به نقل از عراقچی عنوان می‌کند: «این عادلانه نیست. آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 10 گزارش به این نتیجه رسیده که ایران بخش مربوط به خود در توافقنامه هسته‌ای را کاملا اجرا کرده است. این در حالی است ترامپ که تهدید کرده این قرارداد را نقض می‌کند، از سوی اروپایی‌ها پاداش می‌گیرد. اکنون ما داریم مجازات می‌شویم. این منطقی نیست و عملی نخواهد نشد.»
عراقچی گفت: اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته‌ای منع شده، انجام دهند. ما آماده تحریم‌های جدید، پایان توافق و شروع مجدد برنامه هسته‌ای هستیم. در حقیقت حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که در این توافقنامه باقی بماند ، ایران می‌تواند خودش را از آن خارج کند. برجام قابل مذاکره مجدد نیست. برای اینکه این توافق کارایی داشته باشد، باید پایدار و قابل پیش بینی باشد. این موضوع برای نروژی‌ها و سایر شرکت‌های خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، ضروری است.

وی اضافه کرد: متاسفانه آمریکا جو ناپایداری و تردید ایجاد کرده است که بر تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ما کمتر از آنچه که در ازای رفع تحریم‌ها باید می‌داشتیم ، به دست آورده‌ایم.

این روزنامه می‌افزاید: عراقچی با طرح این سؤال که چرا باید در قراردادی بمانیم که سودی برای ما ندارد.؟!، در پاسخ به سؤال این روزنامه مبنی بر اینکه این وضعیت باعث وارد آمدن خسارات مالی زیادی به ایران خواهد شد و چگونه خسارات ناشی از خروج از برجام در برابر مزایای حفظ توافق متوازن می‌شود؟ اظهار داشت: ما همه محاسبات خود را انجام داده‌ایم. جنبه اقتصادی برجام مهم است، اما جنبه امنیتی برجام نیز اهمیت زیادی دارد و لازم است مورد توجه قرار بگیرد. ایران در ارزیابی مزایای اقتصادی، سیاسی و امنیتی برجام بسیار دقیق و خردمندانه عمل خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر