بازدید 6395

دعوای ترامپ و اوپک بر سر قیمت نفت

بر اساس گزارش های منتشر شده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با سرزنش بزرگترین صادرکنندگان نفت در نهاد اوپک این نهاد را متهم به بالا بردن قیمت نفت به طور ''مصنوعی'' کرده است.
کد خبر: ۷۹۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 22 April 2018

دعوای ترامپ و اوپک بر سر قیمت نفتبر اساس گزارش های منتشر شده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با سرزنش بزرگترین صادرکنندگان نفت در نهاد اوپک این نهاد را متهم به بالا بردن قیمت نفت به طور ''مصنوعی'' کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، ترامپ در این خصوص در حساب کاربری توییتر خود نوشته است که اوپک با حجم بالایی از تولید و صادرات نفت در دنیا باعث شده که قیمت نفت به طور مصنوعی بالا رود و این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این در حالی است که نه ترامپ و نه مسوولان کاخ سفید در خصوص اقدامات احتمالی آمریکا در برابر افزایش قیمت نفت اظهار نظری انجام نداده اند.

دعوای ترامپ و اوپک بر سر قیمت نفت

لازم به ذکر است که این اظهارات پس از آن بیان شده که مقامات عربستان سعودی اعلام کرده بودند که مایل هستند قیمت نفت بالاتر رود و به ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برسد ( زیرا هنوز) به هدف های خود ذیل قرار داد کاهش تولید نفت اوپک دست نیافته اند.

افزون بر این، برخی از اعضای اوپک در جلسه ی اخیر خود در عربستان سعودی با رد اظهارات ترامپ اعلام کرده اند که بخشی از افزایش قیمت نفت به دلیل وجود تنش های موجود در دنیا مانند اعمال تحریم علیه ونزوئلا، احتمال بر هم خوردن توافق هسته ای ایران و حمله به سوریه اتفاق افتاده است. به گفته ی محمد بارکیندو دبیر کل اوپک '' قرار داد کاهش تولید اوپک ثبات پایدار را به نفع تولید کنندگان نفت، مصرف کنندگان و اقتصاد جهانی به بازار بر خواهد گرداند''. همچنین، وزیر نفت عراق در واکنش به صحبت های ترامپ گفته که قیمت نفت آنطور که ترامپ می گوید بالا نبوده و بازار این محصول در حال متعادل شدن است. باید خاطر نشان گردد که قرار است در ماه ژوئن سال جاری اوپک در جلسه ی خود نسبت به سیاست های جدید خود در خصوص عرضه ی نفت در بازار تصمیم گیری کند.

با بالاتر رفتن قیمت نفت، قیمت بنزین در آمریکا با افزایشی ۳۰ سنتی به طور متوسط حدودا ۲.۷۵ دلار معامله شده که از ماه جولای سال ۲۰۱۵ تا کنون سابقه نداشته است و به گفته ی جاش گریوس یکی از تحلیلگران اقتصادی در شیکاگو به همین خاطر است که ترامپ اوپک را به خاطر افزایش قیمت بنزین سرزنش می کند.

باید خاطر نشان گردد که در ماه مارچ سال جاری میزان عرضه ی نفت توسط اوپک در بازار به کمترین حد خود از ۱۱ ماه پیش تا کنون رسید و هدف این نهاد این است که موجودی نفت خام را به میانگین ۵ ساله ی ذخایر این محصول برساند. بر اساس آمارهای منتشر شده، موجودی نفت خام اوپک هنوز ۴۳ میلیون بشکه بیشتر از میانگین ۵ ساله ی ذخایر این محصول است. این در حالی است که سال گذشته این موجودی ۲۶۸ میلیون بشکه بیشتر از میانگین ۵ ساله ی آن بود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در هفته ی جاری قیمت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به قیمت ۷۴.۷۵ و ۶۹.۵۶ در هر بشکه به بیشترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار