بازدید 27160

رفتار دوگانه گوینده عبارت جنجالی در صحن مجلس/ گفته های رئیس صحن، افکار عمومی را اقناع نمی کند

داستانی که پزشکیان امروز در مجلس تعریف کرده، هرچقدر هم که واقعیت داشته باشد، افکار عمومی و به ویژه رسانه ها را ـ که متهم این قضیه شده اند ـ راضی نخواهد کرد؛ بنابراین، باید راهکار دیگری برای آن پیدا کرد. علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بوده و طبق اذعان خود وی نیز از کسانی بوده که خواستار رسیدگی به این موضوع است.
کد خبر: ۷۹۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 22 April 2018

فضای مجازی تنها بخشی که مربوط به دختر بوده را برجسته کرده/ تقصیرات به گردن رسانه ها افتاد/گفته های رئیس صحن، افکار عمومی را راضی نمی کندچند روز پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در میان سخنان یکی از نمایندگان مجلس، یکی از نمایندگان ـ که مشخص نیست مخاطب وی کیست ـ جمله ای گفت که صدای آن از رادیو فرهنگ ـ که مذاکرات مجلس را مستقیم پوشش می داد ـ نیز پخش شد.

به گزارش «تابناک»؛ در جلسه پایان چند روز پیش مجلس، فایل صوتی منتشر شد که جنجال آفرین شد. در این فایل یکی از نمایندگان مجلس گفته بود: «دختر خوشگلا رو به ما نشون بدید». در حالی که همه به دنبال این بودند، چه کسی این جمله را گفته و توجه همه به صندلی های اطراف ناطق مجلس که در آن زمان محبی نیا نماینده میان دوآب بود معطوف شده بود، مشخص شد، فایل صوتی منتشره از میکرون هیأت رئیسه بوده و هرکس این جمله را گفته در کنار اعضای هیأت رئیسه بوده است.

نکته جالب اینکه در روز چهارشنبه برخی نمایندگان مجلس ادعا کردند، صدای منتشره شبیه صدای یکی از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بوده است؛ اما این نماینده مجلس همان روز در گفت و گو با خبرنگار تابناک در پاسخ به اینکه آیا شما این جمله را ادا کردید، گفت: والله، بالله من این جمله را نگفته ام و همکاران با من شوخی کرده اند.

پس از آن نیز حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، نماينده محلات به خبرنگار پارلماني «شرق» از دو احتمال در رابطه با این جمله «به ما اين دختر خوشگل‌ها رو نشون بده» صحبت مي‌کند و مي‌گويد: «دو احتمال مطرح است؛ نخست اينکه ممکن است صداگذاري شده باشد که هيأت نظارت به صورت ويژه قرار است پيگيري کند».
دوم آنکه «ممکن است واقعيت داشته باشد که در آن صورت در هيأت نظارت بررسي مي‌کنيم چه کسي بوده است.

او در پاسخ به اينکه اين صدا در پخش زنده راديو شنيده شده، چطور ممکن است صداگذاري شده باشد، گفت: «از بحث‌هايي که با آقاي «کيايي»، مدير روابط عمومي مجلس و بعضي نمايندگان و برخي اعضاي هيأت‌رئيسه داشتيم، اين بود که ممکن است، صداگذاري شده باشد که در حال پيگيري هستند. اگر صدا‌گذاري شده باشد، بايد ديد چه کساني اين کار را کرده‌اند».

اما مهدي کيايي، مديركل فرهنگي و روابط‌عمومي مجلس نيز که به ‌تازگي به توييتر پيوسته، در نخستين پيام توييتري‌اش نوشت: «يكي از اعضاي هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان در رابطه با «به ما اين دختر خوشگلا رو نشون بده» در مصاحبه ای به نقل از من گفته: ممكن است اين عبارت صداگذاري شده باشد. لازم است تأكيد كنم دراين‌باره اظهارنظري نداشته‌ام و نقل‌قول صحيح نيست و البته متأسفم كه بگویم صداگذاري هم نبوده است.

اما غائله «دخترخوشگلا» به همين‌جا ختم نشد. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، سخنگوي فراکسيون مستقلين نيز در توييترش نوشت: نماينده‌اي که از اين لفظ در صحن علني مجلس استفاده کرده بود، عضو جبهه پايداري مجلس بوده است.

با این حال طبق گفته یکی از روزنامه های رسمی کشور، نمايندگان عضو جبهه پايداري مجلس اين روزها فراوان نيستند. شايد شمارشان به تعداد انگشتان يک دست برسد و از همان ابتدا، نه‌ تنها بسياري از نمايندگان مجلس که بسياري از خبرنگاران پارلماني اسم‌ورسم نماينده موردنظر را می دانستند.

با وجود اين، همه ترجيح دادند، يک مقام و نهاد رسمي نسبت به معرفي نماينده موردنظر اقدام کند و اين فشار بر هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان وجود داشت که چه نمايندگان و چه خبرنگاران پارلماني در صورت امتناع اين هيأت، به ‌سرعت نام نماينده خاطي را در شبکه‌هاي اجتماعي معرفي کنند.

سخنان جعفرزاده به طور ويژه نشان از آن داشت که سخنگوي فراکسيون مستقلين (فراکسيون نزديک به علي لاريجاني در بهارستان) به ‌خوبي نام نماينده موردنظر را مي‌داند. البته در روز گذشته نیز یکی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با جهان صنعت، نام وی را افشا کرد و این نام به سرعت در شبکه های مجازی پخش شد.

با وجود این، مجلس شورای اسلامی امروز بازی دیگری را شروع کرده است، به طوری که مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح طلب تهران در نشست علنی در تذکری در خصوص دفاع از شأن و اقتدار مجلس گفت: هیأت رئیسه باید در این مسائل جدی باشد، چون یک جریانی برای اینکه نمایندگان مجلس را تخریب کند، از هر حشیشی برای خود تشبث می‌کند تا از آن استفاده سوء کند که هیأت رئیسه در این موضوع نیز ساکت بوده و کاری نمی‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است یک نماینده واژه‌ای را اشتباه بخواند، افزود: تمام فضای مجازی علیه این نماینده به دلیل اشتباهی که مرتکب شده، بسیج می‌شود که اخیرا نیز علیه یکی از نمایندگان مجلس ـ که در جلسه‌ای بحثی فقهی مطرح کرده ـ هجمه‌ای صورت می‌گیرد و این موضوع را به بحث یکی از نمایندگان یعنی آقای محبی نیا چسبانده و به تمامی نمایندگان انگ زده است، مبنی بر اینکه تمام نمایندگان به دنبال برخی مسائل هستند.

وی ادامه داد: نمایندگانی در مجلس هستند که جزو پاکدست‌ترین افراد جامعه هستند و گفته شده که پاکدست‌ترین افراد باید از نمایندگان مجلس باشند؛ لذا هیأت رئیسه باید نسبت به این جوسازی‌ها جدی باشد. البته تمامی نمایندگان باید مراقب اعمال و کردار خود باشند، ولی جریانی که به دنبال شکستن اقتدار مجلس و تضعیف خانه ملت است، باید با برخورد جدی هیأت رئیسه مواجه شود.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بحثی که در فضای مجازی منتشر شده و صوتی که از صحبت‌های آقای محبی‌نیا گلچین شده، شیطنتی است که مثل همیشه فضای مجازی ایجاد کرده و با آبروی انسان‌ها بازی می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در هفته گذشته، آقای سلیمی اعتراضی درباره توافقنامه پالرمو داشت و تاکید کرد که لغتی در این توافقنامه وجود داشته که از سوی شورای نگهبان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، افزود: در آن زمان اظهار شد که شورای نگهبان نباید در این باره دخالتی کند که در این راستا نماینده مردم محلات توضیحاتی به بنده داد و اظهار داشت این روندی که طی می‌شود، گندم‌نمایی کردن و جوفروشی است و اینکه در مراسم خواستگاری خانم زیبایی نشان داده شود و فرد زشتی به صیغه این فرد درآورده شود؛ لذا فضای مجازی تنها بخشی که مربوط به دختر بوده را برجسته کرده تا واقعیت را وارونه جلوه دهند.

وی ادامه داد: این بی‌اخلاقی‌ها و اقدامات زشتی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود، جز از بین بردن آبرو و حیثیت انسان‌ها نتیجه‌ای ندارد؛ لذا ما باید به شخصیت خود و جامعه‌مان احترام گذاشته و زشت‌نمایی نکنیم تا بحث علمی و تخصصی به گونه‌ای دیگر برجسته نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر موضوعی، باید ادب و روند حرفه‌ای مسأله پیگیری شود و اول و آخر هر موضوعی بیان شود، نه اینکه تنها بخشی از یک موضوع برجسته شود.

نکته جالب در این گفته پزشکیان این است که وی علنی نام گوینده عبارت را معرفی و عنوان می کند این جمله را کسی نگفته، جز علیرضا سلیمی. در واقع از ابتدا نیز بسیاری از نمایندگان و خبرنگاران به این نکته واقف بودند، ولی چرا تا به امروز و تا زمان مشخص شدن آن سکوت کردند، جای سؤال دارد!

نکته دیگر آنکه این نماینده در ابتدا قسم یاد کرد که این جمله را نگفته است. از سوی دیگر در مصاحبه با یکی از رونامه ها شروع به فرافکنی و عنوان کرده که احتمال صداگذاری در این فایل وجود دارد و باید با کسی که این کار را کرده برخورد شود، به طوری که در این گفته خود پای روابط عمومی مجلس را نیز به میان می کشد که با تکذیب از سوی آن روبه رو می شود.

اما مهم ترین نکته در این میان این بود که حدود هشتاد نماینده در نامه ای به لاریجانی درخواست برخورد با این نماینده مجلس را داشته اند و جالب تر اینکه علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز از کسانی بوده که خواستار رسیدگی به این موضوع است.

با توجه به قرائن موجود، داستانی که آقای پزشکیان امروز در مجلس تعریف کرده است، هرچقدر هم که واقعیت داشته باشد، افکار عمومی و بخصوص رسانه ها، که متهم این قضیه شده اند را اقناع نخواهد کرد و بنابراین، باید راهکار دیگری برای آن پیدا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل