بازدید 3090

علل کسری برق در سال جاری

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت در زمینه مدیریت تولید و مصرف برق انتقاد کرد و عوامل کسری برق و نحوه جبران آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۹۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ 21 April 2018

 

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کسری برق در سال جاری، توضیح داد: ریشه کسری برق در سال جاری را باید در بخش های مختلف دنبال کرد،بخشی از کسری برق به کاهش میزان آب ذخیره شده در پشت سد ها بر می گردد، با وضعیت کاهش بارندگی عملا نیروگاه ها برق آبی نمی توانند سالانه 8 تا 9 هزار مگاوات برق تولید کنند، بنابراین در این حوزه حدود 4 هزار مگاوات کسری در تولید برق داریم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش دمای هوا در سال جاری، گفت: با گرم شدن هوا میزن مصرف برق افزایش می یابد، از سوی دیگر نیروگاه ها قدیمی هستند و نمی توان طبق قوانین بازده یا اورهال آنها را افزایش داد، در قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون برنامه پنجم توسعه باید بازده نیروگاه ها تا 45 درصد افزایش می یافت اما تا امروز در این زمینه توفیقاتی نداشتیم در حالی که نیازمند متعادل سازی بین عرضه و تقاضای برق هستیم.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این عوامل بر کسری برق تاثیرگذار هستند، بیان داشت: برای جبران این کسری می توان از چند طریق اقدام کرد، به طور مثال از کشورهای همسایه شمالی برق وارد کنیم و یا اگر نمی توانیم براساس امکانات مدیریت تولید داشته باشیم باید مکانیزیمی برای کاهش مصرف طراحی کنیم تا با وضعیت کنون با شرایط حادی مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه مدیریت نیاز برق باید بیشتر در دولت پیگیری شود، گفت: باید به سمت جذب سرمایه گذار خارجی برای ایجاد نیروگاه های جدید یا سرمایه گذاری در نیروگاه های سی اپ بی پیش رفت، همچنین کاهش تلفات در شبکه توزیع و خطوط انتقال برق صورت گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت در بخش هایی در موارد مهم توفیقاتی در زمینه جبران کسری برق نداشته است از سوی دیگر می دانیم که تقاضا هر روز افزایش پیدا می کند، همچنین با توجه به اینکه امسال حمایت از تولید ملی در دستور کاراست اگر کارخانه ها بخواهند فعالیت خود را افزایش دهند نگرانی برای تامین انرژی واحدهای تولید را نیز باید داشته باشیم.

قره خانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه وزارت نیرو از تمام برنامه های تولید و مدیریت مصرف برق عقب است، اظهار داشت: دولت در زمینه افزایش راندمان شبکه های برق و نیروگاه های، احداث نیروگاه های تولید برق و انرژی های تجدید پذیرو برنامه ها قانون برنامه ششم توسعه در زمینه تولید 30 هزارمگاوات برق حرارتی و 5 هزار انرژی تجدید پذیر عقب است.

این نماینده مجلس گفت: دولت باید در زمینه اصلاح خطوط شبکه ها و فرهنگ مصرف انرژی اقداماتی انجام می داد که در هر دو زمینه توفیقاتی نداشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در نهایت برای جبران کسری برق باید به سمت اصلاح مصرف انرژی باید رفت، بیان داشت: در این زمینه هم مشکل داریم چرا که باید 30 درصد از درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها به بهینه خطوط تولید در بخش های کشاورزی، صنعت، مسکن و تجهیزات برق خانگی اختصاص پیدا کند که مبلغی پرداخت نشد بنابراین بعید است در زمینه مدیریت مصرف هم بتوانیم موفق عمل کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار