جام جم
«انقلاب و ضد انقلاب» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم بيژن مقدم است كه در آن ميخوانيد:
هر انقلابي، مخالفان، منتقدان و موافقاني دارد كه بيترديد از مرزهاي روشني برخوردارند.
از سويي قطار انقلاب به ويژه نهضتي كه متكي به ايمان الهي و تودههاي مردم است هرگز متوقف نخواهد شد و براي دستيابي به آرمانها و افقهاي ترسيمي به حركت خويش ادامه ميدهد.در اين مسير، برخي راه خود را جدا كرده، از قطار پياده ميشوند و برخي ديگر در طول مسير، به مسافران قطار ميپيوندند. اين جدايي و افزودن، همان ريزشها و رويشهايي است كه بدون استثنا هر انقلابي آن را تجربه ميكند.
تاريخ اسلام بويژه در زمان پيامبر(ص) و اميرالمومنين(ع) سرشار از ريزشها و رويشهاست. آنهايي كه در ركاب پيامبر(ص) شمشير زدند، بعدها شمشيرشان عليه علي(ع) بلند شد. برخي «السابقون السابقون» تبديل شدند به «اهل بغي» و در مقابل اميرالمومنين(ع) ايستادند. انقلابيوني كه ضد انقلاب شدند، كم نبودند و نيستند. امام در نامه 6/1/68 به آقاي منتظري يادآور شد كه «تاريخ پر است از خيانت بزرگانش به اسلام» و از خدا خواست تا به او صبر و تحمل عطا كند و از اين دنيا ببرد تا طعم تلخ خيانت دوستان را بيش از اين نچشد. (صحيفه نور، ج 21، ص 330)
مردم سالاري
«زيانديد گان اصلي ABS» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم شهرام صدوقي است كه در آن ميخوانيد:
ABS، در ظاهر سه حرف انگليسي است اما در باطن سيستمي ايمن براي حفظ جان انسانها در جادههاي جهان است. تجهيز وسائط نقليه به ترمز ضد قفل ABS از سالها پيش در صنعت خودروسازي جهان امري جا افتاده و هم چون تجهيزات ضروري و پيش افتاده ديگر در اتومبيلها نصب مي شود.
اما علي رغم گام برداشتن خودروسازان کشورمان در خصوص نصب اين سيستم ايمن روي خودروهاي ساخت داخل، هنوز به طور کامل استفاده از اين سيستم ايمني خودرو در کشور فراگير نشده است. در چالش ABS که سه ضلع مردم، خودروسازان و پليس در آن نقش دارند طرفين دعوا يعني پليس و خودروساز هر کدام بر پايه استدلالات خود دلا يلي را براي اجرا يا عدم اجراي اين استاندارد در خودروهاي کشور دارند اما ظاهرا جامعه از ضلع سوم اين چالش که مردم هستند سخني نشنيده است.
كيهان
«بازي تمام؟! اول ماجراست...» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم محمد ايماني است كه در آن ميخوانيد:
پيرمرد پاي ديگ نذري ايستاده بود و مي گريست. آمده بود كمك كند. مسيحي بود. «وارطان» . مي گفت 3 بار به زيارت كربلا رفته ام. مي گفت من حسين(ع) را دوست دارم. مي گفت و مي گريست.
در كشوري كه مسلمان و غيرمسلمان و ارمني و زرتشتي در موسم محرم چنين حسيني و عاشورايي مي شوند، كار بزرگي است شكستن حرمت عزا و صاحب عزا. اين يك قلم خيانت، جز از تركه و تبار يزيد و شمر برنمي آمد. ملت بعد از اين هر جا فتنه گري جست، ديگر نياز نيست مرگ بر مزدور و منافق و مرگ بر آمريكا و اسرائيل بگويد تا هويت او را نشان دهد. مردم كافي است بگويند بر يزيد لعنت! حسين(ع) راست گفته بود كه «مثل من با مثل يزيد بيعت نمي كند» . آنها كه روز عاشورا حرمت عزاي حسين عليه السلام را شكستند، با همه حقارت و كم شماري به چشم آمدند چون خلاف موج ملت و انسانيت و كرامت، با يزيد بيعت نموده و كار يزيدي كرده بودند. مگر شمر و حرمله به چشم نيامده اند در ماجراي عاشورا و مگر نامشان نمانده، ولو به لعنت؟! نام بانيان ماجراي عاشوراي 1431هجري قمري نيز در تاريخ خواهد ماند، به لعنت. سران فتنه را مي گويم. تو بگو بر شمر و يزيد و يزيديان لعنت.
اعتماد
«اصلاح طلبي با اعتقاد به اصول» عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد به قلم الياس حضرتي است كه در آن ميخوانيد:
همه دلسوزان و صاحب نظران منصف و خصوصاً آشنايان به تاريخ معاصر کشور اذعان دارند که انقلاب اسلامي سال 57، تبلور تام و تمام خواستههاي بحق ملت ايران و برآمده از آرزوهاي فروخورده آنها طي قرنهاي متمادي بود. شايد در طول تاريخ اين اولين بار بود که ايرانيان طعم شيرين يک پيروزي کامل و بي عيب و نقص را چشيدند و براي همين هم با جان و مال خود همواره به دفاع از آن برخاسته اند. اما انقلابي با آن شکوه و عظمت نياز به چارچوبهاي مشخص و صريح و روشن داشت که به سرعت با تدبيرهاي حکيمانه امام راحل در قالب قانون اساسي عينيت يافت و با راي بالاي مردم سند و ميثاق مهم و اصلي مردم انقلاب شد.
رسالت
«رونمايي در عاشوراي88» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است كه در آن ميخوانيد:
ريخت شناسي رفتار فرقه سبز و حاميان خارجي آنها طي6 ماه گذشته فراز و فرودهاي زيادي داشته است. اينکه چرا آنها در انتهاي راه، اهانت به مقدسات نظام و انقلاب را در دستور کار قرار دادند مهم است. سکوت برخي مدعيان پيروي از امام (ره) در جريان اهانت به ساحت مقدس امام امت و بنيانگذار جمهوري اسلامي، بهانه اي داشت و آن اينکه اين کار مشکوک است . اما روز عاشورا هيچ جريان مشکوکي در کار نبود. خود فرقه بدون نقاب به خيابانها آمده بود وبناي خشونت و درگيري با مردم را در پيش گرفت.
ريخت شناسي رفتار فرقه سبز و حاميان خارجي آنها طي6 ماه گذشته فراز و فرودهاي زيادي داشته است. اينکه چرا آنها در انتهاي راه، اهانت به مقدسات نظام و انقلاب را در دستور کار قرار دادند مهم است.
ابتكار
«حرمت شکني روز عاشورا و بهم ريختگي تعادل رواني جامعه» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار است كه در آن ميخوانيد:
روز عاشوراي حسيني امسال حوادثي درتهران اتفاق افتاد که باعث تاثر واندوه قاطبه ملت بزرگ ايران وهمه شيعيان ودلسوختگان ابا عبدالله الحسين شد.اين حرمت شکنيها که ادامه همان فتنه به پاشده توسط برخي خواص دنيا پرست وبرگشته از دين و انقلاب ميباشد، توسط همه احاد مختلف جامعه به شدت محکوم شده وانتظار ميرود که در ادامه واکنش به اين حرمت شکنيهاي روز عاشورا فصل جديدي ازاعتراضات عمومي توسط مردم شکل گيرد. اما مسئله اي که در اينجا مهم است و بايد بيشتر مورد توجه و مبناي تحليلها قرار گيرد، خشم و فرت عمومي از اين حرمت شکني وتوهين به ارزشهاي پذيرفته شده اکثريت جامعه است.
به اعتقاد اکثريت جامعه شناسان در هر جامعه اي مردم از ميزاني ازظرفيت وتحمل رواني جهت زندگي جمعي برخوردارند.اين ميزان ظرفيت رواني عمومي در جوامع مختلف متفاوت و موضوعات و مسائلي که ممکن است دراين ميزان ظرفيت دخيل باشد متعدد ميباشد. دربرخي جوامع ممکن است مسائل اقتصادي دغدغه ومسئله اصلي مردم باشد، لذاميزان ظرفيت رواني مردم آن جامعه هم بيشتر به اين موضوع گره ميخورد.
جمهوري اسلامي
«كارنامه سياه مسيحيان در كشورهاي اسلامي» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن ميخوانيد:
در آستانه سال جديد ميلادي قرار داريم و درحالي كه دنياي مسيحيت خود را پيرو حضرت مسيح (ع ) معرفي مي كند سئوال منطقي اينست كه آيا عملكرد دولتها در دنياي مسيحيت نيز منطبق بر تعاليم حضرت مسيح (ع ) است.
خوبست به بررسي كارنامه سياه كشورهاي غربي در طول دوره يكساله اخير بپردازيم تا ببينيم آيا عملكرد آنها كمترين سنخيتي با دستورات الهي حضرت مسيح (ع ) دارد يا آنكه آنها با رفتار غيرانساني و ضد مردمي خود باعث ننگ مسيحيت هستند.
دنياي اقتصاد
«دولت و تشكلهاي صنفي؛ وظايف و اختيارات» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمد صادق جنان صفت است كه در آن ميخوانيد:
فيلسوفان دوره روشنگري در غرب باور داشتندكه جامعههاي انساني از دو جزء مهم نهاد حاكميت (قوهقضائيه، قوه مجريه و قوه مقننه) و نهادهاي مدني (احزاب، خانواده، بنگاهها و تشكلهاي صنفي) تشكيل شده و اصرار داشتند ...
... توازن قوا ميان اين دو عنصر، همان راه توسعه است. تجربه قرن بيستم و سالهاي اخير صحت ادعاي كارشناسي اين دسته از فيلسوفان را اثبات كرده است و جامعههاي پيشرفته اقتصادي عمدتا آن گروه از كشورهايياند كه در اين حوزه كاميابتر بودهاند. تفكيك و توازن قوا ميان نهادهاي مدني و نهاد دولت، فايدههاي پرشماري دارد كه در صورت نهادينه شدن ميتوان از آن استفاده كرد. همافزايي، همگرايي و سازگار شدن نيروهاي موجود در ميان اين دو نهاد و اجتناب از تنش، اصطكاك غيرمفيد و تضادهاي بالنده ميتواند كارساز باشد.
جهان صنعت
«از مقايسه پشيمانم» عنوان يادداشت روز روزنامه جهان صنعت به قلم اردلان عطارپور است كه در آن ميخوانيد:
وقتي خواندم که اقتصاد ترکيه در سال 2014 جزو 16 اقتصاد برتر دنيا قرار ميگيرد با وجودي که ربط زيادي به ما ندارد و حداقل نبايد ناراحت ميشدم اما با توجه به اينکه کسي در مورد اقتصاد کشورمان از اين پيشبينيها نميکند، ناراحت شدم.
در واقع زماني بود که اقتصاد ايران را با اقتصاد کرهجنوبي مقايسه ميکردند، امروز کسي اين مقايسه را نميکند. بعد اقتصاد ايران را با مالزي مقايسه ميکردند، تا زمان گذشت و گذشت و ديگر کسي اين دو اقتصاد را با هم مقايسه نکرد.
باز بعدتر اقتصاد ايران را با ترکيه مقايسه ميکردند، اين روزها ديگر کسي اين مقايسه را هم نميکند... و من به خاطر اينکه در آينده ناراحت نشوم تصميم گرفتهام ديگر اقتصادمان را با جايي مقايسه نکنم